Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå bunnet i hagen


Grim
 Share

Recommended Posts

Grim klipper lina, og syntes jeg er skikkelig slem om jeg setter han ute i bånd alene. Det er snakk om at det hadde vært kjekt, en halvtime i uka, når jeg støvsuger og vasker gulvet. Jeg syntes ikke det er dyreplageri, men bikkja er uenig.

Sist gang hadde jeg døra oppe, og han var bunnet sånn at han kunne komme inn i gangen og sjekke hva jeg dreiv med, i håp om at han skulle bli fornøyd med det. Jeg lukket døra når gulvet ble vasket. Bikkja klippa båndet.

Nå har jeg kjøpt en line han ikke greier å bite over. Så spørsmålet blir da, hvordan skal jeg gå frem? Sette han i bånd, vekk fra døra slik at han ikke kan leke kontrollfrik og la han være der til han slutter å stresse? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder liker bare ikke å stå alene. Jeg har bare hatt hunder som ikke har likt det. Det er nok å bare binde Nitro på plenen og vi sitter rett ved oppe på verandaen og da står han bare å ser på oss og piper. Er han alene, piper han og tilslutt kommer det et bjeff. har prøvd å kjefte, overse, ta korte økter, lenger økter, gi godbiter/strør godbiter osv. Han kan ikke stå på verandaen engang mens vi er inne, da står han bare ved døra og venter på oss. Så har bare en veldig avhengig og lite selvstending hund.

Mulig du også ha en slik en. :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine tidligere hunder Rambo og Jonas, elsket å sitte ut i båndet sitt og speide.

De krølla seg ofte sammen og sov der også.

Sommerstid haddde vi gjerne døra åpen så de kunne komme inn noe han skjelden gjorde.

Begge kunne fint stå ute i bånd opptil et par timer før de sa fra de ville inn med å lukke opp døra.

Rambo kunne dog ikke sitte i bånd / tau.

Han måtte han kjetting, så vi brukte en lett, tynn kjetting på han.

Til tross for at han trivdes i bånd ute, så klipte han båndet ved første anledning om han satt i vanlig tau

Rambo var en vanskjøtta omplasseringshund da vi fikk han, og stakk av om muligheten var der hele livet egentlig.

Som andre har skrevet så varierer det nok mye fra individ til individ.

Begge de to hundene jeg hadde som ung fungerte fint i bånd ute.

Og det gjør Linus også om vi har behov for det.

Mens Hampus, Gåttfred og DIna ikke fungerer sånn i det hele tatt.

Jeg er jammen ikke sikker på at jeg kan lære noen av de 3 til å trives ute i bånd.

Dette til tross for at de er selvstendige alle sammen, og gjerne kan være i timesvis alene ute i hagen uten å sjekke hva jeg driver med.

Tror rådene du har fått er verdt å prøve.

Blir litt som hjemme alenetrening.

Litt og litt og så øke over tid samtidig som hunden kanskje har noe å pusle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg strødde godbiter utover men de ville han ikke spise, så han syntes helt tydelig at dette er fælt. Jeg skal prøve med bein! Men å være alene ute, når han ikke er i bånd - det er ikke noe problem. Men da har vi stort sett sitti ute sammen først og han har lagt seg til før jeg går inn. Men i å med at hagen ikke er helt inngjerda, kan han ikke være der uten bånd. Vaskinga har jeg stort sett gjort etter at vi har gått morgentur og spist frokost, så han burde være fornøyd.

Men da prøver vi litt mer positiv tilnerming først! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en liten valp, ønsker å kunne sette henne ute i tau i hagen, slik at jeg kan få litt alenetid. har prøvd 5 min, 10 min, men ikke lengre. hun bjeffer på alt og alle som går forbi. og hun har pinner å tygge på, og liker bare å rulle seg i gresset. kan jeg få mer tydelige svar på hva jeg kan gjøre ? spesielt når det kommer til bjeffingen! Har felles hage med nabo, og ønsker ikke at barna der skal bli redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har en liten valp, ønsker å kunne sette henne ute i tau i hagen, slik at jeg kan få litt alenetid. har prøvd 5 min, 10 min, men ikke lengre. hun bjeffer på alt og alle som går forbi. og hun har pinner å tygge på, og liker bare å rulle seg i gresset. kan jeg få mer tydelige svar på hva jeg kan gjøre ? spesielt når det kommer til bjeffingen! Har felles hage med nabo, og ønsker ikke at barna der skal bli redde.

Jeg ville ikke satt valpen/hunden alene ut i hagen når den blir delt med unger. Unger er uberegnelige og kan forårsake stygge ting som hunden din kan bli skadet av eller du får bråk fordi hunden gjorde noe med ungene selv om hunden gjorde ting som er anturlig for hunder. Har selv hund stående ute men her er det ikke unger og dem er ikke til forstyrrelse for naboer. Måtte forresten slutte med det på den ene for den hang seg fast og begynte å bråke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare latt ham være der til han slutter å stresse (så sant han ikke generelt synes det er grusomt å være alene/har separasjonsangst). Du kan gjerne gi ham noe godt å spise i tillegg, slik at han spiser dette når han slutter å stresse og dermed får belønning for å roe seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig. :P

Etter å ha prøvd meg litt frem, fant jeg ut at bikkja kommer til å hate å stå der uansett hva jeg finner på. Jeg har flyttet han slik at han ikke når døra, ber han tie om han protestbjeffer, og setter meg ute sammen med han slik at han er rolig når jeg slipper han. Han får rett og slett bare ha det litt fælt. Han oppfører seg, men han LIKER det ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Positiv tilnærming er jo alltid fint, samtidig som du setter grenser for hvordan du vil ha det i hagen.

Men det du bør starte med er å gjøre hagen til noe positivt og at hunden får positive relasjoner til å være der.

Tilbring mye tid ute i hagen mens han er bundet i linen og lek med han.

Du kommer ingen vei hvis du putter han i hagen og lar han finne ut av dette selv.

Rett og slett ta deg tid til å være i hagen med han før du skal inn og gjøre husarbeid :)

For som du sier vil han ikke ta godbiter fordi han er stresset, men hvis du fester han til båndet og tar med deg litt ekstra godt i posen(for å drive hjernetrim), leker med han, og avslutter med en tørket brødbit (eller noe annet) som han kan spise opp mens du går

inn og jobber tror jeg du kan komme langt! Husk å gi han avslutteren når han er avslappet og rolig :))

Han må gjerne ha muligheten til å se deg og finne ut av at null oppmerksomhet fra deg =legge seg ned og slappe av i hagen. Så med en gang du ser han legge seg ned/har lagt seg ned så roser du, og gjentar noen av øvelsene.

Målet er vel egentlig at han skal forstå at det å stå i hagen egentlig er helt ok+ og klarer å slappe av :)

Håper du fikk noen ideer :)

red; ser at du ikke tror han vil tilpasse seg..det vil jo være kjipt både for deg og han. men du har jo noen ideer om hvordan du tenker å løse det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men om vi har det kult i båndet først, blir han likevel pottasur når jeg går, og når jeg kommer tilbake stresser og smisker han. Han blir litt mongobelger. Og selv om jeg sitter ute med han og venter helt til han frivelig legger seg ned og chillærn, eksploderer han når jeg kobler han fra om han ikke er under kommando. Ergo så faker han litt denne roen. :P Han er alltid "på" ute, og legger seg ikke ned for å slappe av etter tur, trening, eller lek. Ikke alene og ikke med mindre han får beskjed om det. Men hagen er kul den, når man ikke er i bånd. Så jeg har funnet ut at jeg ikke gidder den mengdetreninga som må til for å gjøre dette hyggeligere, på noe som ikke er et kjempeproblem. :P Han får bare sitte og hate meg litt den knappe halvtimen han er der alene (sånn 2 ganger i mnd ellerno) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...