Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid + bleie


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Hva mener dere om bruk av bleie (og bind) eller "tispetruse" på hund under løpetid?

Jeg mener det er litt overkill, og hunden min har aldri hatt bleie på seg, hun vasker litt etter seg, jeg vasker litt blod etter henne, og om hun skal være i sofa/seng legg ett teppe under, eller bare unngå og ha henne der under løpetid.

Hunder vasker jo som regel opp etter seg(?), men det er vell en problemstiling om hunden ikke vasker opp etter seg i heletatt.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen tisper er flinke til å vakse seg og andre er ikke flinke. Så jeg ville variert ut fra hva tispa er. En som blør mye og vasker skjeldent hu får tispetruse på av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aisha sover i senga, så hun har truse på om natten. Da blør hun ikke i senga mi i det hele tatt, og det er jo greit. På dagtid blør hun litt her og der på gulvet, men ikke nok til at jeg gidder å ha truse på henne. Hun vasker seg så godt hun kan stakkars, men litt blodflekker her og der tåler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbisen brukte ikke noe truse før hun ble kastrert, hun vasket og ordnet, så det var veldig lite blod rundt om. Sofaen ble dekket til med tepper når hun hadde løpetid.

Jeg hart en idè om at de blir flinkere til å vaske seg om de ikke har truse på, men om det er noe hold i det vet jeg ikke! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hart en idè om at de blir flinkere til å vaske seg om de ikke har truse på, men om det er noe hold i det vet jeg ikke! :lol:

Jeg tror også det er noe i det :P

Valpis har kun truse på om jeg skal på besøk til noen, hun vasker seg og gulvet og er så flink atte. Oabba derimot, not so flink, så hun hadde truse på innimellom. Men ikke hele løpetia, og ikke hele dagen/natta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt truse på mine tisper. Rett og slett fordi det ble et griseri uten. Masse blod overalt. Mine tisper slikket ikke opp etter seg og det dryppet mye. Spesiellt når de ble ivrige og hoppet og styret så kom det endel ekstra blod skvettende. *urk* Jeg gadd ikke stå på hodet med en fille hele tiden i flere uker, når det er så mye enklere å ta på truse og skifte bind noen ganger om dagen. Har kun på bind om dagen da. Og kun innendørs. Utendørs og om natten hadde dem ikke truse på. Da fikk de luftet seg :P Og dessuten ser det jo mye bedre ut med en søt truse på, kontra megasvær gele mus som lyser imot deg. haha Uff nei nå ble jeg useriøs :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda renner det ut av. Hun blør sinnsykt mye, og 4 uker i strekk. Jeg bruker truse på henne.

Jeg hart en idè om at de blir flinkere til å vaske seg om de ikke har truse på, men om det er noe hold i det vet jeg ikke! :lol:

Jeg testet ut det med Aïda. En løpetid uten truse. Aldri igjen! Hun gidder ikke vaske opp, og det var nesten blod oppover veggene :x Mye lettere med truse da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet ut det med Aïda. En løpetid uten truse. Aldri igjen! Hun gidder ikke vaske opp, og det var nesten blod oppover veggene :x Mye lettere med truse da ja!

Men hvis hun er vant med truse, kan det da tenkes at hun trenger mer en en periode for å lære å vaske seg skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker ikke jeg truse på noen av mine de er flinke til og vaske seg selv evt det lille de søler :D

Jeg vasker kanskje 1 blodflekk i løpet av de 3 ukene det står på og de søler aldri i senga heller så det blir ingen tispe truse her..Nå vet jeg ikke med siste mann pga hun ikke har hatt løpetid enda,men sheltien går for og være veldig renslig så satser på at det går bra med henne også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debattkjelleren faktisk, ja her blir det nok hett. :lol:

Jeg er en tispeelsker men en løpetidshater. Synes det er veldig gross for å være helt ærlig. Den første tispa mi blødde lite, så hun hadde kun truse på natta. De to andre gikk vel med truse hele tiden. Truse er megagross det også, men litt mindre gross enn glemte dråper, flekker på sofa og den konstante slafse-slikkinga på sitt eget mensenorgan. De lydene... Shudder.

Naturlig er det jo, og verdt det for å få tispefordelene, men heslig uansett.

Megasvær gelémus var forresten veldig beskrivende! :D

Men hvis hun er vant med truse, kan det da tenkes at hun trenger mer en en periode for å lære å vaske seg skikkelig?

Kanskje. Meh. For meg hadde det ikke vært verdt det. Truse funket for oss. Jeg kan leve med den snarveien.

Fyda hadde hatt løpetid i seks år uten truse før hun kom til oss, og hun kunne ikke brydd seg mindre om søl og blod. Men hun er generelt ganske gjennomført heslig, så det var ingen overraskelse. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira var heller ikke så flink til å vaske opp etter seg, hun blødde en del, det var ikke bare noen dråper her å der. Så hun hadde på truse de dagene det var verst, men om natten hadde hun ikke på, da hun lå rolig på samme plass hele natta. :) Også fikk hun vasket seg, men hadde ikke på hele dagen når hun blødde mye heller, hun fikk luftet seg uten og ute hadde hun så klart ikke på. :P Nå er hun kastrert så slipper griseriet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var første løpetiden hennes jeg testet det ut ;)

Ok.

Kanskje. Meh. For meg hadde det ikke vært verdt det. Truse funket for oss. Jeg kan leve med den snarveien.

Fyda hadde hatt løpetid i seks år uten truse før hun kom til oss, og hun kunne ikke brydd seg mindre om søl og blod. Men hun er generelt ganske gjennomført heslig, så det var ingen overraskelse. :D

Jaja, det var den teorien rett i dass! *ler*

_________________

Det er jop ikke noe fasitsvar her egentlig, det går jo bare på personlige meninger.

Jeg kommer ikke til å putte truse på noe tispe med mindre jeg skal på besøk til andre, jeg synes det er både litt latskap og at det ser utrolig teit ut. Men igjen, smaken er som baken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var den teorien rett i dass! *ler*

:lol: Men Fyda bør nok nok ikke gå som bevis i noen retning altså, hun er usedvanlig heslig. :D Bless her little heart.

Det er jop ikke noe fasitsvar her egentlig, det går jo bare på personlige meninger.

Jeg kommer ikke til å putte truse på noe tispe med mindre jeg skal på besøk til andre, jeg synes det er både litt latskap og at det ser utrolig teit ut. Men igjen, smaken er som baken... :)

Jeg vet ikke om jeg synes det er latskap, man må skifte truseinnlegg flere ganger om dagen, og det er av og på med truse hver gang man skal ut. Jobben er forskjellig, men mengden kanskje ca den samme? Men ja, absolutt personlig preferanse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har fått truse på første løpetid for da har de ikke klart å holde seg noe rene. De har også bare vært 6-7 mnd første løpetid.

Jeg har sørge for at trusene har vært litt for store så de faktisk kan vaske seg om de ønsker det. De neste løpetidene har det ikke vært noe problem, men det kommer gjerne litt ekstra ut som de ikke registrerer i det de reiser seg når de har sovet lenge. Defor dekker jeg til sofaen. Når de sov i sengen min fikk de truse på, eller om vi er på besøk hos andre (leier hytte/hotel e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt truse på Chessea, da hun blir mer stressa av å ha den på enn jeg synes den gjør nytte for seg. Hun blør mye i 1-2 uker, også blir det mindre etterhvert. Men hun har sin egen plass å ligge på, og ellers er vi flinke til å vaske gulvene ofte bare. Hun rydder ikke opp etter seg det som først havner på gulvet, men hun er flink å vaske seg hele løpetiden igjennom.

Minien gjenstår å se, men jeg regner ikke med at hun klarer å blø mer enn Chessea, liksom :P Spørs litt ift at hun i større grad har tilgang til møblene enn det Chess har.

Gah, jeg HATER løpetid! :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hvor mye tisper blør og hvor flinke de er til å vaske etter seg, uavhengig av om de er vant til å bruke truse eller ikke, er min erfaring. Dina f.eks var flink til å vaske seg på kvelden (ufyselig lyd, btw - slafs, slurp, slafs *urk*), men ikke på dagtid, men hun blødde ikke så mye, så det var ingen big deal. Nora blør lite i tillegg til at hun er flink til å vaske seg, det er knapt synlig at hun har løpetid, både i bukser og på gulvet.

Men på tisper hvor dåsa syns (pardon my french) er ekkelt. Den blåses opp så de ser ut som bavianer, og den henger og slenger og er bare ekkel. Blør de mye i tillegg, ville jeg helt klart brukt truse på de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...