Gå til innhold
Hundesonen.no

Å flytte en helt annen plass... Oslo?


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge drømt om å flytte skikkelig på meg, til en mer sentral plass og lengre sør i Norge. Fra jeg var liten har jeg egentlig alltid sett for meg meg selv i en by, kanskje Bergen, kanskje Oslo... Og når jeg nå har endt opp på landet langt uti gokk, har jeg merket at jeg kanskje ikke trives så veldig bra i det hele tatt. Spesielt ikke slik min situasjon er, det blir egentlig bare værre av å bo her føler jeg. Det er for lite folk og lite som skjer, og jeg føler meg som den eneste i hele verden mye av tiden. Hjelper ikke å være fastlåst uten lappen og bil heller.

Etter å ha vært i Oslo i 6 timer, så ble jeg nesten litt forelsket og kunne flyttet dit på dagen :lol:

Hvordan er det å bo i en så stor by? Største byen jeg har bodd i er Bodø, og det kan jo nesten ikke sammenlignes med Oslo engang.

Hvordan er det å bo i en stor by og være under NAV? Forsvinner man inn i mengden av brukere hos saksbehandlerne? Hvordan kan det bli for en som etterhvert skal prøves sakte men sikkert i jobb? Er det vanskelig å få seg småjobber i Oslo f.eks?

Regner med kollektivtrafikken er rimelig bra, men er det mulig å bo litt utenfor selve bykjernen og være uten bil? Når man har hund? Hva med Bergen? Var på klassetur der i slutten av 10'ende på ungdomsskolen, og syntes det virket som en veldig fin by. Også virket det ikke som om man trenger bil der?? Jeg kunne jo gå overalt, og var nok innom alle klesbutikkene i hele byen iløped av 2 dager :lol:

Er det umulig å finne OK steder å bo med hund på slep? Har sett litt på annonser, og der står det enten ingenting om dyr eller så presiserer de at det ikke er tillatt med dyr og røyk... (jeg gjør begge deler, men prøver å kutte røyken da.. Hundene kuttes aldri!)

Er det livsfarlig å gå alene på tur med hunden? Blir man voldtatt på første hjørne?

I hvilke områder burde man bo hvis man har hund og vil ha mulighet til å gå/sykle til turområder? Da mener jeg litt mark, skog osv - ikke en park :P

Hvordan er egentlig leieprisene i Oslo området? På zett fant jeg en dritlekker leilighet til 5000,- og kunne ikke tro mine egne øyne. Men det er vel kanskje en av sjeldenhetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange andre hyggelige, mindre byer også. For eksempel Fredrikstad, Moss, Tønsberg, Gjøvik, Lillehammer, Kristiansand, Hamar, osv.

Jeg kjenner mange som har forelsket seg i disse, kanskje særlig Tønsberg, Moss og Fredrikstad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me tanke på flytting, vil jeg bare si at noe å tenke på er at det er ikke nødvendigvis bare bare å bli kjent med folk nødvendigvis :) Særlig hvis man ikke kan jobbe, ikke går på skole eller har noen bekjente rundt deg..

Dette er som regel ikke noe problem, men bare greit å vite når man flytter litt på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er vanskeligere å bli kjent med folk om man flytter til veldig store byer, eller veldig små utkantstrøk.

Har flere bekjente som har flyttet like utenfor byer i Østfold/Vestfold/Buskerud eller til de mindre byene i disse fylkene som trives veldig godt :)

EDIT; Så vidt jeg vet er det veldig dyrt å bo sentralt i Oslo (dog er kollektivtilbudet bra) og i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Asker utenfor Oslo, det tar ca 20 min med tog inn til Oslo. Jeg stortrives her, det er flotte turområder, samt sentralt. I tillegg er jeg veldig fornøyd med hundemiljøet her, og Asker hundeklubb er en aktiv og inkluderende klubb :)

Når det gjelder å finne leilighet, så tror jeg det smarteste du kan gjøre er å legge ut en annonse selv. Jeg lette i nesten 6 måneder jeg, uten å finne noe, fordi jeg hadde hund. Men når jeg la ut annonse, så gikk det ca en uke, så var kontrakten signert :D

Det er jo bare å hoppe i det, og hvis det er helt forferdelig kan du jo alltids flytte hjem igjen. Selvom det kanskje blir litt styr... Men den som intet våger - intet vinner :thumbsup:

Mitt inntrykk er at det er vanskeligere å bli kjent med folk om man flytter til veldig store byer, eller veldig små utkantstrøk.

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg. Jeg har både bodd skikkelig usentralt og i by, og jeg føler at det er lettere å komme i prat med folk i byer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min flyttet til Sandefjord, og det er en nesten like stor by som Bodø. Vil tro det kan være enklere å finne seg passende sted å bo litt utenfor Oslo. Og bor man på Østladet er jo alt sentralt :) Hadde jeg ville ha flyttet sørover, hadde jeg valgt en litt mindre by som feks. Sandefjord/Tønsberg. Men likte du Oslo, så er det bare å go for it! :) Det går jo alltids an å prøve for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg. Jeg har både bodd skikkelig usentralt og i by, og jeg føler at det er lettere å komme i prat med folk i byer.

Kanskje enklere med hund?

Men i hvertfall i min alder (nettopp blitt student) er det (ofte) slik at om man skal studere i storbyene har de som har vokst opp der sin venner fra før, og er mindre interessert i å bygge nettverk. Så de som vil bli kjent er ofte de som kommer fra andre steder.

Men det er jo ikke noe fasit, bare et inntrykk jeg sitter med etter å ha opplevd selv og hørt fra andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Bergen ja, det er en fin by! Stor by, men fortsatt mulig å gå fra en ende til en annen (i sentrum da). Selv synes eg Oslo er en litt for stor og uoversiktelig by, så på den måten er Bergen ganske perfekt :) Man har alt mulig av tilbud i sentrum, og det går an å bo i nærheten av andre "små sentrum", som med Nesttun, Åsane, Fyllingsdalen osv osv. Mange fine plasser, og det går buss / bybane de fleste plassene.

Eg hadde ikke noe problem med å finne plass å bo egentlig, bare til å gå "all in", men ser andre har hatt litt problem. Tingen er som i andre byer det med å finne leilighet med hund, å lage annonse selv, henge opp plakater på nærbutikker(eldre som har en liten leilighet liker ofte å finne sine leieboere, istedet for omvendt) osv osv, men det er nok likt i alle byer!

Om du vil vite noe mer om Bergen, eller bli kjent med noen om du skal flytte hit er det bare til å gi en lyd!:)

Lykke til ! Uansett hvor du flytter så går jo det an å flytte tilbake / en annen plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Fredikstad :) Og Stavanger f.eks. Har aldri vært der selv da, har vært lite rundt om i landet, tenk at jeg var 22 da jeg besøkte hovedstaden for første gang :P

Ganske så gode kollektivtilbud i Stavanger/Sandnes, både buss og tog som går overalt stort sett :) (Priser kan du se her: http://www.kolumbus.no/article.php?id=1123 )

Småjobber skulle ikke være et voldsomt stort problem og NAV har et slikt arbeidsprogram sak her, bla i samarbeid med tryggvi islandshestgård. Og ja jeg vil tro du kan forsvinne i mengden hos NAV, det spørs vel i grunn hvem du får som saksbehandler osv. Folk sine erfaringer med NAV variere en god del utifra hva jeg har hørt.

I sandnes ift til turområder så går det stort sett buss til plasser hvor du kan gå, vi har jo f.eks hundeskogen på bråstein, hvor jeg mener det går buss forbi. Veldig fint turområde, her vil du garantert møte andre med hund da. Eller har vi fosseikelandskogen og vagleskogen, hit kan du ta buss, noen minutter å gå fra veien til skogen da, men det gjør vel ingenting. "Fare" for å møte hest på disse plassene da :P Dale har også et fint turområde. Samt så har du strendene rundt om kring her da, Sola, Bore, Orre bla :) Du har også en finfin turløype i Melsheia, hit går det også en buss forbi mener jeg. :)

I stavanger er det er fint turområde i nærheten av ullandhaug tårnet og jeg vil tro det er fine plasser å gå på hafrsfjord også. Er ikke så kjent i stavanger sine turområder, deler jo uansett en del med Stavanger sånn sett :P

Ang å bli kjent med folk så ville jeg kommet i gang med noe relativt fort, hobby, jobb, skole etc ett eller annet for å komme i kontakt med folk. :) Hundefolkene jeg møter her pleier stort sett ganske så sosiale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Skaujenta sier så er det MANGE småplasser som er typ 10-15-20 min utenfor selve sentrum med buss her i Bergen som er grei å bo på. Det er MYE kollektivtrafikk her i Bergen, men det er ofte lagt opp til endel bytting av buss, men blir man vant til det så gjør det jo ingenting.

Jeg virkelig elsker Bergen, både om natten og dagen! Det er ett fantastisk byliv her, møter på mange forskjellige mennesker uansett tidspunkt på døgnet man er i sentrum. (selv er jeg veldig flink til å være der på nattestid.. :P )

Jeg vil påstå Bergen er en lett by å "skjønne seg på" uten at byen virker liten fordiom.

Ang boplass er vel det letteste slik jeg har skjønt for oss hundefolk å legge inn annonse på finn.no, det er min plan når jeg tenker flytte til høsten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for lillehammer jeg! her er det iallefall et kjempe bra hundemiljø. Lillehammer brukshundklubb arrangerer treninger hver kveld, agility og lydighet med instruktører på treningene, og rallylydighet, konkurranselydighet, agility konkurransegruppe, spor og brukslydighet! Så er byen kjempe fin, og akkurat passe stor :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for lillehammer jeg! her er det iallefall et kjempe bra hundemiljø. Lillehammer brukshundklubb arrangerer treninger hver kveld, agility og lydighet med instruktører på treningene, og rallylydighet, konkurranselydighet, agility konkurransegruppe, spor og brukslydighet! Så er byen kjempe fin, og akkurat passe stor :)

:thumbs:

Definitivt om du ikke måå ha alle storbyfasiliteter i form av mer enn h&m, cubus & gina tricot og mer enn 10 utesteder.

Hørt mye fint om hundemiljøet her, mange tilbud ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd litt her og der i grunn. Hele mitt sosiale nettverk er i Canada, og i September i år kjente jeg ikke ett menneske i Oslo, annet enn søsknene mine. Til tider er det ganske tøft. Man må stå på veldig selv for å bli kjent med folk, spesielt når man ikke er student. Jeg er heldig at jeg har fått en jobb med mange trivelige mennesker omtrent på min alder, som jeg føler jeg har god kontakt med. Jeg har også meldt meg på litt hundekurs, og jobbet ganske aktivt for å bli kjent med nye mennesker. Det er ikke umulig på noen måte, men man kan ikke sitte hjemme og forvente at folk skal finne deg. Å finne jobb tror jeg også er helt greit. Jeg har ikke kjempemye jobberfaring og jeg fikk jobb i løpet av den første uken etter jeg kom hjem til Norge. Ettersom jeg bor i huset til foreldrene mine kan jeg ikke si så mye om leie, annet om at det er greit å huske at det er mye koselige steder litt uten for sentrum av Oslo man kan nå med tog eller t bane, som er ganske midt i naturen, og hvor leieprisene er litt lavere. Jeg har 20 minutter med t bane inn til sentrum, men har mil på mil med tursti 30 meter uten for døren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i tønsberg/nøtterøy, trondheim og nå oslo. Jeg må si jeg elsket hvordan trondheim er en stor by men føles veldig liten ut når du går i sentrum + bra kollektivtilbud.

Oslo er kjempeherlig iallefall her jeg bor, jeg bor heeelt i kanten ved marka. Går 2 busser i kvarteret og banen er like borti her. Jeg har skog på alle kanter.

Som de fleste soniser har merket er det betraktelig lettere å få et sted å bo ved å legge ut annonse om deg selv og slikt og makspris og hva du ønsker. Jeg og Thorstein ble ringt ned av folk og fant et koselig sted med huseier som har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me tanke på flytting, vil jeg bare si at noe å tenke på er at det er ikke nødvendigvis bare bare å bli kjent med folk nødvendigvis :) Særlig hvis man ikke kan jobbe, ikke går på skole eller har noen bekjente rundt deg..

Dette er som regel ikke noe problem, men bare greit å vite når man flytter litt på seg :)

Det som har reddet meg til nå har nok vært hundene, men her jeg bor nå er det veldig lite hundemiljø og den eneste jeg kjenner som trener forhåndsvis aktivt slik som meg er veldig mye eldre enn meg. Hun er kjempe hyggelig, og jeg trives godt med folk som er eldre enn meg selv, men når det bare er en person... Så kjenner jeg jo folk strødd rundt om i nordland da, men får ikke pleiet noen forhold siden jeg ikke har bil og det er så å si ikke eksisterende kollektivtrafikk her. Så har man mange bekjente da, men ingen man omgås med for hyggens skyld eller noe. Og vanskelig er det å skulle prøve også, mtp på å komme seg rundt. Lange avstander å gå, for å si det slik. Venner jeg en gang hadde, er strødd rundt om i landet og bare det å skulle reise dit jeg kommer fra opprinnelig uten bil og med hunder er en ganske komplisert sak. *sukker bare av å tenke på de reisene*

Mitt inntrykk er at det er vanskeligere å bli kjent med folk om man flytter til veldig store byer, eller veldig små utkantstrøk.

Har samme erfaring tror jeg, men så har jo (enda) ikke bodd i en stor by. Men i gokk, er det ikke lett å bli kjent med folk. Hjelper neppe at det er veldig lite folk her i utgangspunktet. :P

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg. Jeg har både bodd skikkelig usentralt og i by, og jeg føler at det er lettere å komme i prat med folk i byer.

I bodø følte jeg at folk snakket til fremmede titt og stadig, mens her ute føler jeg at alle ser rart på meg og lurer på hvem i all verden den rare jenta med lilla striper i håret er... I Oslo så ingen rart på meg, men folk smilte ofte til meg (WTF???) og jeg følte at jeg gled så inn i mengden at all angst forsvant på en gang. Det var en ekstremt snål følelse å gå rundt blant så mange folk å ikke tenke på hva de tenker om meg. Veldig uvant! Det er en av grunnene til at det frister å flytte på meg, jeg vil ha den følelsen flere ganger, og vokse på den.. Og jeg tenker at det kanskje er bedre behandlingstilbud, og flere alternativer i en større by.

Men i hvertfall i min alder (nettopp blitt student) er det (ofte) slik at om man skal studere i storbyene har de som har vokst opp der sin venner fra før, og er mindre interessert i å bygge nettverk. Så de som vil bli kjent er ofte de som kommer fra andre steder.

Men det er jo ikke noe fasit, bare et inntrykk jeg sitter med etter å ha opplevd selv og hørt fra andre ;)

Slik har jeg inntrykk av at det er her ute.. I gokk. Men kanskje enklere med hund ja. :)

Hei hei!

Bergen ja, det er en fin by! Stor by, men fortsatt mulig å gå fra en ende til en annen (i sentrum da). Selv synes eg Oslo er en litt for stor og uoversiktelig by, så på den måten er Bergen ganske perfekt :) Man har alt mulig av tilbud i sentrum, og det går an å bo i nærheten av andre "små sentrum", som med Nesttun, Åsane, Fyllingsdalen osv osv. Mange fine plasser, og det går buss / bybane de fleste plassene.

Eg hadde ikke noe problem med å finne plass å bo egentlig, bare til å gå "all in", men ser andre har hatt litt problem. Tingen er som i andre byer det med å finne leilighet med hund, å lage annonse selv, henge opp plakater på nærbutikker(eldre som har en liten leilighet liker ofte å finne sine leieboere, istedet for omvendt) osv osv, men det er nok likt i alle byer!

Om du vil vite noe mer om Bergen, eller bli kjent med noen om du skal flytte hit er det bare til å gi en lyd! :)

Lykke til ! Uansett hvor du flytter så går jo det an å flytte tilbake / en annen plass :)

Ja, Bergen er utrolig oversiktelig! Jeg er en sånn en som rusler rundt i min egen verden, men Bergen klarte jeg faktisk å skjønne meg på, så jeg gikk meg ikke vill alikevel :lol: Og det er jo utrolig pent der, fine bygninger og fin gågate, fiiiiin park og fine folk :)

Som Skaujenta sier så er det MANGE småplasser som er typ 10-15-20 min utenfor selve sentrum med buss her i Bergen som er grei å bo på. Det er MYE kollektivtrafikk her i Bergen, men det er ofte lagt opp til endel bytting av buss, men blir man vant til det så gjør det jo ingenting.

Jeg virkelig elsker Bergen, både om natten og dagen! Det er ett fantastisk byliv her, møter på mange forskjellige mennesker uansett tidspunkt på døgnet man er i sentrum. (selv er jeg veldig flink til å være der på nattestid.. :P )

Jeg vil påstå Bergen er en lett by å "skjønne seg på" uten at byen virker liten fordiom.

Ang boplass er vel det letteste slik jeg har skjønt for oss hundefolk å legge inn annonse på finn.no, det er min plan når jeg tenker flytte til høsten. :)

Høres veldig bra ut :D Var bare 15 da jeg var der, men vi snek oss ut i byen om natta og vi :innocent: Kanskje ikke så smart, men det gikk bra.

Har tidligere brukt å lagt inn annonse i lokalavisen for å finne leilighet, men her i gokk gikk det ikke, selv etter 3 annonser... Det er veldig lite til leie, og hundefolk må nok ha flaks å finne noen hundekjære folk man kan sjarmere ellers sliter man. Vi har gode referanser, men når det er 10 andre interesserte på de få leilighetene i året som leies ut og resten av leilighetene leies ut på bekjentskap, så er det ikke lett når man kommer "utenifra" og kjenner få mennesker. Men jeg er tvilende på hvor lenge jeg hadde klart å bodd her i gokk uansett hvor flott leilighet vi hadde funnet oss. Det er det med å føle seg fastlåst... Noe man slipper litt unna i en by. Selv i Bodø følte jeg meg mindre alene, og følte jeg hadde fler alternativer.

:thumbs:

Definitivt om du ikke måå ha alle storbyfasiliteter i form av mer enn h&m, cubus & gina tricot og mer enn 10 utesteder.

Hørt mye fint om hundemiljøet her, mange tilbud ;)

Jeg er ikke så kresen på det, men tror ikke det er et alternativ å flytte til en by som er på størrelse med Bodø f.eks. Da kan jeg nesten bare flytte tilbake dit. :)

Jeg har akkurat flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd litt her og der i grunn. Hele mitt sosiale nettverk er i Canada, og i September i år kjente jeg ikke ett menneske i Oslo, annet enn søsknene mine. Til tider er det ganske tøft. Man må stå på veldig selv for å bli kjent med folk, spesielt når man ikke er student. Jeg er heldig at jeg har fått en jobb med mange trivelige mennesker omtrent på min alder, som jeg føler jeg har god kontakt med. Jeg har også meldt meg på litt hundekurs, og jobbet ganske aktivt for å bli kjent med nye mennesker. Det er ikke umulig på noen måte, men man kan ikke sitte hjemme og forvente at folk skal finne deg. Å finne jobb tror jeg også er helt greit. Jeg har ikke kjempemye jobberfaring og jeg fikk jobb i løpet av den første uken etter jeg kom hjem til Norge. Ettersom jeg bor i huset til foreldrene mine kan jeg ikke si så mye om leie, annet om at det er greit å huske at det er mye koselige steder litt uten for sentrum av Oslo man kan nå med tog eller t bane, som er ganske midt i naturen, og hvor leieprisene er litt lavere. Jeg har 20 minutter med t bane inn til sentrum, men har mil på mil med tursti 30 meter uten for døren min.

Ja, når vi kjørte inn til Oslo, kjørte vi igjennom masse flotte områder jeg godt kunne bodd i. Vi kjørte den der veien over fjellet?? fra Trondheim. Jeg sov mye av turen, så er litt usikker på ruten :P Men uansett var det utrolig mye fint å lene øyet på altså.

Jeg trodde egentlig Oslo sentrum skulle være større enn det var, virker større på TV :lol:

Jeg er jo ganske ung, og håper og tror at jeg vil kunne komme inn i et hundemiljø og kanskje også bli kjent med folk som sliter med det samme som meg under behandling. Har også noen gamle kjente i Oslo som jeg kanskje kunne fått kontakt med igjen.

Jeg har bodd i tønsberg/nøtterøy, trondheim og nå oslo. Jeg må si jeg elsket hvordan trondheim er en stor by men føles veldig liten ut når du går i sentrum + bra kollektivtilbud.

Oslo er kjempeherlig iallefall her jeg bor, jeg bor heeelt i kanten ved marka. Går 2 busser i kvarteret og banen er like borti her. Jeg har skog på alle kanter.

Som de fleste soniser har merket er det betraktelig lettere å få et sted å bo ved å legge ut annonse om deg selv og slikt og makspris og hva du ønsker. Jeg og Thorstein ble ringt ned av folk og fant et koselig sted med huseier som har hund.

Trondheim ja :heart: Fine byen. Der har man også gamle kjente. :)

2 busser i kvarteret ??? :w00t: Her er det mer 1 buss hver 4-6-7-8time... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Steinkjer, Trondheim og Oslo, og trivdes nok best i Trondheim, men det er nok fordi jeg har vokst opp der. Steinkjer var også herlig fordi jeg liker en koslig liten plass å bo på, samt at jeg hadde verdens beste jobb og fine venner. Jeg elsker plassen jeg bor på nå fordi vi har så mye turmuligheter rett utenfor døren, samt at det bare tar et kvarter inn til byen med bane. For min del er det viktig å ha mulighet til å trekke seg tilbake fra bylivet/sentrumslivet og helelr slappe av i skogen med litt midnre folk og trafikk. Derfor jeg er jeg lit avhengig av å bo litt utenfor storbyen, men samtidig liker jeg at det er så enkelt å komme seg inn dit.

I Oslo har jeg ikke sånn kjempemange jeg henger med, men har den faste gjengen jeg er på tur med osv. Men jeg har liksom ikke så mange jeg har på besøk, på filmkveld, middag osv.

Leie er jo billigere litt utenfor byen, enn midt i. Vi får mye mer kvm for prisen her enn inne i byen. Vi har 70 kvm nå og betaler 8500,- i byen hadde vi nok kanskje fått 30 kvm i en leilighet, altså ikke bofellesskap. Mange må jo leve sammen med andre pga prisene, da det ofte er billig. Man er heldig hvis man finner en fin leilighet til en billig penge nær sentrum.

Uansett så anbefaler jeg å legge ut annonse når man har hund og leter etter bolig. Man får mange napp, og vi har aldri hatt problemer med å finne sted å bo med hund.

Tur alene osv når det gjelder Oslo går fint, men jeg går ikke så mye inn i sentrum på kveldstid/nattestid uansett så det kan jeg ikke svare på. Hadde sikkert såvidt turt det selv :lol: Der vi bor nå kan jeg gå tur kl. 01.00 uten at jeg blir redd.

Anbefaler å bo litt utenfor byen om du ønsker nærhet til marka. I Oslo er det jo mark overalt litt utenfor, ellers så er det jo f.eks. ca 15 min med bane så er man på et fint tursted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke Lillehammer var et veldig dårlig forslag, jeg altså. Helt objektivt, selvfølgelig, kun tilfeldig at jeg er derfra :whistle:

Neida. Men joda. Som ung hundeeier som aldri før har bodd i by, ville jeg valgt en mellomstor/liten by med godt hundemiljø og gjerne et aktivt studentmiljø. Flere muligheter til å finne mennesker på samme alder, og med samme interesser - som er åpne for nye vennskap. Der passer jo Lillehammer utmerket inn :D Det er ganske uproblematisk å bare troppe opp på studentplasser, gjerne i starten av studieåret (eller kanskje bare liksom-ta ett fag for å få garantert innpass :P) og så bli med på fadderopplegg utover. Da blir man kjent med mange! I større byer blir man fortere "en i mengden", og det tar lengre tid å bygge et stabilt og nært nettverk. Ingen dum idé å etablere seg et sted man har kontakter (feks gjennom sonen) og slik få litt drahjelp for å skape seg et nettverk.

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan personlig anbefale Stavanger på det varmeste! Det er en utrooooolig flott sommerby som pyntes med blomster og stas med en gang slapset er feiet vekk, og som har masse å by på av happenings og festivaler, god stemning, gode hundemiljø, og i det hele tatt. Lett å bli kjent med folk er det også, de er generelt sett veldig omgjengelige og man finner alltids noen med felles interesser. :) På vinteren er det som med alle andre byer: skjer lite eller ingenting. :) Det eneste er at det er forsåvidt relativt dyrt å bo der. Man må litt ut av kjernen for å finne en grei boplass som ikke koster skjorta, og rushtrafikken der er til å rive av seg håret utav. Akkurat som Oslo, med andre ord. :P Skulle du for øvrig finne på å bosette deg i Stavanger, så unngå alle annonser med områdebetegnelsene "paradis" og "storhaug". Drittplasser, rett og slett slummen av Stavanger. Sandnes er bare noen minutter unna på tog, så det er null problem å bo der.

Når det kommer til NAV så er det ikke til å skyve under en stol at Stavanger er stort. Men, siden det er så himla mange ledige stillinger der så er det ikke akkurat som om arb.ledighet-delen av NAV er så veldig busy, så jeg tror du skal få god hjelp og oppfølging uansett. De har jo sine frister å holde de også, by eller ikke. Jeg var under NAV siste 2-3 mnd jeg bodde der, fikk møte rimelig kjapt og de var veldig hjelpsomme. :)

Har nettopp flyttet nordover fra Stavanger, trivdes forsåvidt veldig godt der men jeg er ikke laget for bylivet. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, likte du Bergen så kommer du til å elske Stavanger. Jeg synes Bergen er en drittplass i forhold til vakre vene Stavanger. :aww:

Forresten, hvor bor du nå? Du har ikke mulighet å dra på treningene med Fauske og omegn hundeklubb hver tirsdag på Fauske?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke nødvendig å bo midt i Oslo for å ha det fint. Jeg synes hele "flytogstrekningen" virker OK. Asker er jo allerede nevnt som et fint og aktivt hundemiljø, Drammen likeså. Fra Sandvika tar det 15 min med bil.

Folk fra hele Norge bor jo i hovedstaden, så der er det ikke vanskelig å komme i kontakt med folk :)

Stortrives som utflytta nordlening, her blomstrer det, store jorder, storsenter, fine folk og SOL i fleng :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Skulle du for øvrig finne på å bosette deg i Stavanger, så unngå alle annonser med områdebetegnelsene "paradis" og "storhaug". Drittplasser, rett og slett slummen av Stavanger. Sandnes er bare noen minutter unna på tog, så det er null problem å bo der.

Storhaug har mange fine plasser/områder som er laaaangt fra slum ;) Til og med Storhaug Øst har fått seg et gedigent ansiktsløft de siste åra.

Paradis består av meget pene områder med mange, flotte villaer, men også noen "arbeiderklasseområder".

Sandnes regnes som harry for mange av Stavangerfolka :P hehe! Mange fine spøker rundt det temaet der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, likte du Bergen så kommer du til å elske Stavanger. Jeg synes Bergen er en drittplass i forhold til vakre vene Stavanger. :aww:

Forresten, hvor bor du nå? Du har ikke mulighet å dra på treningene med Fauske og omegn hundeklubb hver tirsdag på Fauske?? :)

Bor 25min. med bil unna Fauske. Sambo driver bilverksted, og må være på jobb til alle døgnets tider, og jeg kan planlegge lite mtp på å få han til å kjøre meg rundt siden han plutselig må på jobb og få ferdig noe. Har ikke sjekket togrutene, men tviler sterkt på at jeg kan bruke toget som fremkomstmiddel for treningene der, blir nok mye dødtid mens man må vente på at neste tog skal gå etter treningen isåffal. Vet du klokkeslett på treningene dems?

EDIT: Holder til i Saltdal :) Fint om sommeren, ulevelig om vinteren... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Skaujenta sier så er det MANGE småplasser som er typ 10-15-20 min utenfor selve sentrum med buss her i Bergen som er grei å bo på. Det er MYE kollektivtrafikk her i Bergen, men det er ofte lagt opp til endel bytting av buss, men blir man vant til det så gjør det jo ingenting.

Jeg virkelig elsker Bergen, både om natten og dagen! Det er ett fantastisk byliv her, møter på mange forskjellige mennesker uansett tidspunkt på døgnet man er i sentrum. (selv er jeg veldig flink til å være der på nattestid.. :P )

Jeg vil påstå Bergen er en lett by å "skjønne seg på" uten at byen virker liten fordiom.

Ang boplass er vel det letteste slik jeg har skjønt for oss hundefolk å legge inn annonse på finn.no, det er min plan når jeg tenker flytte til høsten. :)

Oorh, er det da eg skal si at eg har funnet det perfekte huset for "hundekollektiv" på Nesttun? Stoort hus, 4soverom, 2stuer, kjøkken, vaskerom, parkeringsplasser OG stor hage til bare 14000 (3500 per pers, og den ene stuen kunne blitt soverom nr5..) Nærmt Nesttun sentrum er det og (buss og bybane til byn.. ) ;D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...