Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidspunkt sosialisering


Sebb
 Share

Recommended Posts

Hei:) jeg prøver å legge en plan for ukene etter motagelsen av en valp jeg får i august.

Jeg lurer på hvor mange dager vi bør være bare meg og valpen , og når vi kan få besøk, dra på besøk, ta bussen, osv.

Mvh Sebastian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det kjedeligste svaret du kan få, men: se an valpen din. Valper er ekstremt forskjellige, noen kan blir med på besøk og byturer på dag 2 uten noe problem, andre trenger mange dager på å finne roen. Ikke heng deg opp i planer eller tidsrammer (selv om det er fristende, for ventetida eeeer så lang og det vet jeg så godt selv), men bare nyt den første tida di med valpen sånn som føles rett der og da. Virker valpen trygg og møter verden med strak labb, ja, da er det bare å ta med han/henne rundt på det som føles viktig for DEG at han/hun skal oppleve. Er valpen mer utrygg, ja, da får dere holde dere mer i ro så mange dager som trengs og bare fokusere på å bli kjent og bli trygge. Men sånn generelt ville jeg gått for å ikke ha noen store planer den første tida etter at valpen kommer i hus, for det er da dere skal knytte bånd og bli ordentlig godt kjent, ikke nødvendigvis møte verden sånn med en gang. Men hvor mange dager? Det svarer du best på selv, etter at du har møtt valpen din og sett hvordan han eller hun er :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker det samme, men siden jeg blir førstegangs hundeier så er ikke jeg kjent med når jeg vet at hunden er trygg og klar. Men det blir vell lett å kjenne på når valpen er i hus:)

Ventetiiiid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker det samme, men siden jeg blir førstegangs hundeier så er ikke jeg kjent med når jeg vet at hunden er trygg og klar. Men det blir vell lett å kjenne på når valpen er i hus:)

Ventetiiiid!

De fleste (inkl meg) syns det er lettere enn en tror ;) Bruk ventetida på å lese gode hundebøker, og lese om hund på bl.a. dette forumet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker det samme, men siden jeg blir førstegangs hundeier så er ikke jeg kjent med når jeg vet at hunden er trygg og klar. Men det blir vell lett å kjenne på når valpen er i hus:)

Ventetiiiid!

Et lite tips: om valpen klenger i bena på deg er den kanskje ikke klar, men om den løper ivrig foran deg er den det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valp for første gang for nesten to uker siden og er overrasket over hvor lett og raskt man kan tolke sånne ting, altså.

Robert falt til ro veldig fort, og vi begynte med å introdusere nye mennesker litt og litt om gangen og allerede da det hadde gått en uke hadde vi ham med i fireårsdag (dog ikke barnebursdag, men "voksenbursdag"), og han elsket all oppmerksomheten :) Det ser også ut til at han trives veldig godt med andre hunder. Vi kjenner dessverre alt for få hundemennesker, men naboens enorme, gode Rottweilerhann ser ut til å være en stor favoritt... Men det er nok veldig forskjellig fra hund til hund, men jeg vil tro det er greit å tolke signalene når man først har den i hus.

Ventetid er skikkelig håpløst... Utrolig vanskelig å konsentrere seg om andreting (les: jobb) når man har blitt bitt av basillen og venter (og venter og venter, virker det som om...) :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Jeg ser det for meg:)) enda mer valpesyk*

Et lite tips: om valpen klenger i bena på deg er den kanskje ikke klar, men om den løper ivrig foran deg er den det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valp for første gang for nesten to uker siden og er overrasket over hvor lett og raskt man kan tolke sånne ting, altså.

Robert falt til ro veldig fort, og vi begynte med å introdusere nye mennesker litt og litt om gangen og allerede da det hadde gått en uke hadde vi ham med i fireårsdag (dog ikke barnebursdag, men "voksenbursdag"), og han elsket all oppmerksomheten :) Det ser også ut til at han trives veldig godt med andre hunder. Vi kjenner dessverre alt for få hundemennesker, men naboens enorme, gode Rottweilerhann ser ut til å være en stor favoritt... Men det er nok veldig forskjellig fra hund til hund, men jeg vil tro det er greit å tolke signalene når man først har den i hus.

Ventetid er skikkelig håpløst... Utrolig vanskelig å konsentrere seg om andreting (les: jobb) når man har blitt bitt av basillen og venter (og venter og venter, virker det som om...) :bananas:

Hehehe høres ut som meg:) takk for tipset!:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annegru, jeg er så glad for å høre at det går så bra! Jeg er hun Nora som er inne på Kennel Lille-Lo på fjasen og kommenterer alle bildene og sånn.. =p Får valp derfra til høsten om ikke jeg har sagt det ;)

Jeg lurer også masse på dette med sosialisering.. Har jo en hest og tenker selvfølgelig å få barnevakt til ham når valpen kommer, men det er nok ikke mange dagene før valpeknerten må være med i stallen. Siden jeg ikke har bil kan det fort bli en laaang dag med buss og bane.. Kjenner på at jeg vurderer å låne/leie bil for de første ukene, faktisk. Lurt eller overforsiktig?

Sebb, hold oss oppdatert =) Hva slags rase får du og hva har du lyst å gjøre med hunden din? Godt å se at det er fler enn meg som begynner detaljplanlegginga tidlig... Ingen av vennene mine vil ha noe mer med meg å gjøre lenger for jeg snakker bare hund.. =p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er en japansk spisshund :) skal brukes til trening og turer, selskap og følgesvenn. Er åpen for agility trening når jeg

Er ferdig å studere :)

Skal opptatere når tiden er der:-D lykke til du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annegru, jeg er så glad for å høre at det går så bra! Jeg er hun Nora som er inne på Kennel Lille-Lo på fjasen og kommenterer alle bildene og sånn.. =p Får valp derfra til høsten om ikke jeg har sagt det ;)

Å, er det deg! Goddag :) Da sees vi sikkert på kenneltreff, da, når du har fått valpen din! Det er virkelig ålreite folk vi har fått Robert fra, altså, og det virker som om iallefall alle i hans kull har falt til ro og er gode og fine valper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også masse på dette med sosialisering.. Har jo en hest og tenker selvfølgelig å få barnevakt til ham når valpen kommer, men det er nok ikke mange dagene før valpeknerten må være med i stallen. Siden jeg ikke har bil kan det fort bli en laaang dag med buss og bane.. Kjenner på at jeg vurderer å låne/leie bil for de første ukene, faktisk. Lurt eller overforsiktig?

Jeg ville faktisk bare gått i gang med å tilvenne valpen det livet den faktisk skal leve i fremtiden, så godt som med det samme du får den. Du kan vel vente et par dager bare, men så er det i gang, etter min mening (ikke hver dag da, men litt nå og da)

Er det buss og bane du vil ta i fremtiden, så er det buss og bane du skal ta når valpen er liten også. Da blir det fort en vane for valpen og null problem i fremtiden. Den vil fort venne seg til det, og snart skjønner den at det er bare å legge seg ned og slappe av underveis.

Jeg ventet vel noen få dager, husker ikke nøyaktig, men det var i løpet av første uka etter at jeg fikk min valp at jeg tok henne med på buss første gang. Dette fordi det er viktig at hun vente seg til det, siden jeg ikke har førerkort og det derfor ville bli mange bussturer i fremtiden. Vi har bil selvsagt, men mannen min har den på jobb. Så skal jeg noe sted på dagtid selv, så er det buss og tog som gjelder.

Det gikk helt fint. Hun godtok det uten å nøle og lå bare i fanget mitt og kula'n på bussen. I dag kunne jeg dog ønske jeg hadde lagt henne på gulvet i bussen fra starten av, for nå (som voksen) hopper hun rett opp i buss-setet og legger seg som den selvfølgeligste ting i verden :icon_redface: Ooops... noen ansiktsuttrykk rundt meg på bussen avslører at det ikke er særlig populært med voksne hunder i setene, så jeg tar henne raskt ned igjen da :P (det var bare hyggelige fjes å se når en liten valp lå i setet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Jeg ville faktisk bare gått i gang med å tilvenne valpen det livet den faktisk skal leve i fremtiden, så godt som med det samme du får den. Du kan vel vente et par dager bare, men så er det i gang, etter min mening (ikke hver dag da, men litt nå og da)

Er det buss og bane du vil ta i fremtiden, så er det buss og bane du skal ta når valpen er liten også. Da blir det fort en vane for valpen og null problem i fremtiden. Den vil fort venne seg til det, og snart skjønner den at det er bare å legge seg ned og slappe av underveis.

Jeg ventet vel noen få dager, husker ikke nøyaktig, men det var i løpet av første uka etter at jeg fikk min valp at jeg tok henne med på buss første gang. Dette fordi det er viktig at hun vente seg til det, siden jeg ikke har førerkort og det derfor ville bli mange bussturer i fremtiden. Vi har bil selvsagt, men mannen min har den på jobb. Så skal jeg noe sted på dagtid selv, så er det buss og tog som gjelder.

Det gikk helt fint. Hun godtok det uten å nøle og lå bare i fanget mitt og kula'n på bussen. I dag kunne jeg dog ønske jeg hadde lagt henne på gulvet i bussen fra starten av, for nå (som voksen) hopper hun rett opp i buss-setet og legger seg som den selvfølgeligste ting i verden :icon_redface: Ooops... noen ansiktsuttrykk rundt meg på bussen avslører at det ikke er særlig populært med voksne hunder i setene, så jeg tar henne raskt ned igjen da :P (det var bare hyggelige fjes å se når en liten valp lå i setet)

Må bare si at jeg ikke syns noe om det om det er valper som gjør det heller jeg. Om de ikke sitter på fanget eller oppå et teppe eller jakke. Akkurat like lite ålreit som at folk lar ungene sine stå med sko i setet. Hunder tasser med labbene sine i sand og søle og alt mulig rart. Ikke noe jeg har lyst til å sette meg i. Ha hunden enten på gulvet eller på fanget/eget teppe. Uansett hvor liten og søt den er.

Når det gjelder sosialisering ville jeg droppa alle planer jeg. Gi valpen ro i starten om den er usikker, men en normalt trygg valp ville jeg begynt å ta med rundt ganske kjapt. Og jeg ser ikke noe poeng i å drive spesiell sosialiseringstrening (om du ikke bor langt uti gokk og aldri møter noen naturlig da). Ta med valpen på det du gjør i hverdagen og la den oppleve det den vil oppleve i sitt voksne liv. Det er ikke noen stor hokus pokus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok toget hjem fra oppdretter med hund nr to og gikk av på National, gjennom slottsparken og hjem til Bislett kebab hvor trikkene dundra forbi. Gikk så fint atte, og går like fint den dag i dag. :)

Akkurat kommet hjem:

DSC_0393.jpg

Heit tips: Forvent at hunden har en normal nervekonstitusjon, la den bli trygg på deg ved å være stødig, varm og naturlig, og ta den med på det som er ditt normale liv. Jeg har ingen tru på å isolere seg med bikkja de første ukene, men å drasse den med seg på alskens aktiviteter fordi du skal krysse av i et skjema (satt på spissen), er heller ingen god idé. Det går så fint atte. og kudos for at du allerede nå begynner å tenke på dette. :flowers:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg ikke syns noe om det om det er valper som gjør det heller jeg. Om de ikke sitter på fanget eller oppå et teppe eller jakke. Akkurat like lite ålreit som at folk lar ungene sine stå med sko i setet.

Det du skriver er så sant så sant, så unnskyld at jeg ler litt :D Bare syns det var litt komisk å bli irettesatt som jeg var en fjortiss :D Måtte le litt av det. Jeg er 44.

Men jeg lover; det blir ikke noe mer hund i setet :angry:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det du skriver er så sant så sant, så unnskyld at jeg ler litt :D Bare syns det var litt komisk å bli irettesatt som jeg var en fjortiss :D Måtte le litt av det. Jeg er 44.

Men jeg lover; det blir ikke noe mer hund i setet :angry:

Hehe hvor gammel du er, har ingen ting å si for om jeg blir møkkete i rompa eller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...