Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til alkoholholdige drikker...


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

...til en kresen sjel!

Jeg er svært kresen når det kommer til alkoholholdige drikker, men skulle gjerne funnet et par viner som kanskje faller i smak, og som jeg kan begynne med (for så å kanskje bli litt mer vandt til vin, og forhåpentligvis like litt fler etterhvert). Og det samme med øl. Er det noen spesielle merker du vil anbefale til en kresen sjel?

Eneste jeg vet er at jeg må ha viner som er langt i fra tørr!

Jeg har tenkt å teste ut den Benedicte har snakket om her inne (Fresita?) hvertfall, men er det andre som er verdt å prøve? :)

Litt kjedelig når det eneste alkoholholdige man kan sitte å kose seg med er San Franssisco eller Jäger og battery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Don't knock it till' you've tried it!

Kvifor må ein på død og liv ha alkohol å kose seg med?

Hehehe, ja jeg klarer knapt tanken på søt hvitvin lenger Og jeg hater at Martini Asti er så populær som velkomstdrink og slikt, jeg synes den er kjempekvalm.

Det er mange som ikke er så glad i vin som liker sånne halvtørre italienske proseccoer. Litt boblete og ganske søte (alt for søte for min sak, jeg fikser bare helt knusktørre varianter..). Jeg er også veldig kresen på vin, men har funnet noen jeg liker godt ved hjelp av de ansatte på polet, de pleier å være veldig flinke til å finne ting jeg liker. Hør med dem, så finner de sikkert også noe som passer for deg :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av enkle viner kan jeg anbefale:

Musserende: Moscato ettellerannet (denne er søt og god - fjortisvin får jeg stadig høre - men himmel og hav, den er lett å drikke, bobler i munnen og smaker godt :P).

Hvitvin:

Riesling Schmetterlinge

Riesling ettellerannet 2011 (Riesling generelt).

Og så har du de klassiske nybegynnervinene Black Tower og Blue Nun. Rødvin er for min del hakket mer avansert :lol:

Av drinker kan jeg anbefale Rom og cola med Captain Morgan (lys variant) med isbiter og sitron. Hvis du liker jäger/battery skulle jeg tro du likte den. Ellers er jo alle daquery'ene søte gode og enkle hvis du er ute etter noe man bestiller ute. Liker du kaffelikør? Kaffe/baileys/dooleys?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hvite viner som har en + - halv kake på søthetsskalaen er lettdrukket. Så kan du vandre i den store desertvinseksjonen på vinmonopolet: mye søtt og lettdrukket. Så har vi Martini Asti som er et must for alle fjortisser som ikke liker ånkli vin enda.

For å venne deg til øl så begynner du med det lyseste som finnes, har det kaldt (gjerne i fryseren) og så kan du lime den opp. Prøv for eksempel Corona eller Budweizer. Husk at INGEN liker øl første gangen de drikker det. For meg tok det maaange år med smådrikking der jeg aldri fikk smaken, før jeg kom hjem fra militæret og var tilvendt.

Men husk: Det er en dyr (og usunn) vane å legge seg til å like øl/vin. De som ikke liker det, tar seg sjelden en bacardi og cola for å kose seg på lørdagskvelden, mens oss vin - og ølhunder gjør nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Kvifor må ein på død og liv ha alkohol å kose seg med?

Jeg kan vel si at det har vært holdningen min hele tiden, og jeg har ihvertfall aldri skjønt poenget med å drikke seg full. Men så har det seg litt sånn at noen ganger vil jeg unne meg noe "ekstra", og når folk sitter å tar seg en pils, eller et glass vin, så syns jeg det ser så veldig godt ut (ja, jeg er litt rar der). Og da er det litt kjedelig å bestille den samme colaen som jeg alltid sitter å drikker.

Jeg har vært på en del fester hvor jeg er den eneste som ikke drikker, og jeg har til og med endt med å gå fra en fest fordi noen tror alkohol er nødvendig for å ha det gøy, og de satt hele kvelden og måtte ha grunner til at jeg ikke drakk, eller mente at jeg måtte drikke, og når folk ikke respekterer at jeg ikke drikker, så får det være det samme :)

Men ja, det har litt med at det SER godt ut *ler* (forstå det den som vil), og jeg har noen "tanker" om å sitte ute på et pledd med en kurv jordbær og et glass vin = idyll! Men så var det det å finne noe man kan like.

Jeg har ved flere anledninger gått på vinmonopolet og spurt, men jeg ender alltid opp med noe jeg ikke liker. Jeg har selv funnet èn tidligere som jeg syns var god, men jeg klarte selvfølgelig ikke skrive opp navnet. Eneste jeg vet er at det er en Riesling, men hvor mange Riesling-viner finnes det ikke :P

Edit, for å unngå dobbelpost:

Men husk: Det er en dyr (og usunn) vane å legge seg til å like øl/vin. De som ikke liker det, tar seg sjelden en bacardi og cola for å kose seg på lørdagskvelden, mens oss vin - og ølhunder gjør nettopp det.

Nå sitter jeg gjerne og tar meg et glass med jäger+battery hver helg da, fordi jeg syns det er godt :P Men hadde vært litt deilig å hatt noe å "vekslet" mellom :) ..og det å slippe å blande seg drinker (ikke at jäger og battery er så avansert altså).

Øl: En iskald Salitos! Kjøp det på matbutikken, det er i glassflasker, selges en og en. Det er dritgodt!

De ser sånn ut:

Salitos-all.JPG

Men ta det med ro, de selger bare èn type på butikken, så du må ikke velge. :P

Da skal jeg teste ut det. Vet jo hvordan du hadde det med øl i fjor :lol: Så da stoler jeg på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på polet etter lettdrukket, søt og frisk hvitvin, så får du helt sikkert noen gode tips :)

Jeg skrev:

Jeg har ved flere anledninger gått på vinmonopolet og spurt, men jeg ender alltid opp med noe jeg ikke liker.

Så derfor spør jeg heller her, hvor forhåpentligvis noen som er litt "lik som meg" kan fortelle utifra egne erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også kresen på vin :P Men liker de som er "søte". Er fryktelig dårlig på navn, men de kjente og kjære fjortiss-vinene var en fin start for meg (Blue None, Black Tower ol.). Har funnet ut at Riesling gir greie viner for meg med litt barnslig smak :)

Min favoritt når det gjelder alkoholholdig drikke er Breezer, men det er så fryyyktelig dyrt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Fresita er veldig godt! Om du har sansen for boblevin (eller billigchampagne om du vil) så er Martini Asti min store favoritt. Våres kriterier er så og si helt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Da har jeg hvertfall kjøpt Frasita og en som het Faszination strawberry, pluss Salitos. Så da får man prøve det i førsteomgang. Men andre vin- og øltips skrives opp :)

Drinktips tas også i mot, men det er ikke så viktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke "på død og liv" ha alkohol for å kose seg med, men ett eller to glass vin gir en deilig følelse i kroppen, det er avslappende og JA, noen ganger, litt inkluderende om man er i en setting hvor "alle andre" tar seg et glass vin.

Sier ikke at gruppepress er hurra eller at jeg alltid drikker vin om de rundt meg gjør det (typens familie er veldig aktive på vin og champagnefronten, til og med til søndagsmiddagen, men jeg tar meg gjerne heller noen ganger en flaske vann f. eks).

Jeg føler meg hverken som en alkoholiker eller en som må gjøre som alle andre rundt meg fordi jeg liker et glass vin eller en drink innimellom :)

Da jeg ble introdusert til vin plukket typen ut en Martini Asti til meg. Det er en sprudlende hvitvin, den er langt fra tørr, den smaker herlig friskt og søtt. Om du er som meg så vil jeg anbefale å starte med de med bobler (er det det som heter musserende?) og er søte først, men det kan jo hende du liker andre ting. De uten bobler blir fort for mye for meg.

Aner ikke hva de koster i Norge men her i England får du en flaske til under 100,-.

IDShot_150x300.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marini Asti var også mitt første møte med "vinverden". Liker den veldig godt :) Etter hvert som jeg begynte å drikke vanlig hvitvin så gikk jeg ofte på polet og så etter vin som scoret høyt på "sødme" og "fylde". Jeg fant til slutt en vin jeg likte veldig godt (en Riesling) og fortalte damen på polet at jeg ville prøve noe lignende. I Oslo har de vært ganske flinke til å finne viner jeg liker, så nå er sortimentet mitt ganske stort.

Om Fresita faller i smak så ville jeg ha sett på de andre vinene den også står med. Der jeg kjøper Fresita står den under "fruktvin" sammen med masse annet som ser kjempegodt ut. Jeg prøvde den ene som heter "sex on the beach" (samme farge som drinken også), og den likte jeg også veldig godt :)

Er du glad i iskaffe? Eller melk? Baileys + melk eller baileys + iskaffe er himmelsk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av enkle viner kan jeg anbefale:

Musserende: Moscato ettellerannet (denne er søt og god - fjortisvin får jeg stadig høre - men himmel og hav, den er lett å drikke, bobler i munnen og smaker godt

).

Moscato Toso - billig, lettdrikkelig med bobler ;) Brukt den som sprudlevann til velkomstdrikk etc en del ganger ;-)

Jeg har vært på en del fester hvor jeg er den eneste som ikke drikker, og jeg har til og med endt med å gå fra en fest fordi noen tror alkohol er nødvendig for å ha det gøy, og de satt hele kvelden og måtte ha grunner til at jeg ikke drakk, eller mente at jeg måtte drikke, og når folk ikke respekterer at jeg ikke drikker, så får det være det samme :)

Men ja, det har litt med at det SER godt ut *ler* (forstå det den som vil), og jeg har noen "tanker" om å sitte ute på et pledd med en kurv jordbær og et glass vin = idyll! Men så var det det å finne noe man kan like.

Jeg har ved flere anledninger gått på vinmonopolet og spurt, men jeg ender alltid opp med noe jeg ikke liker. Jeg har selv funnet èn tidligere som jeg syns var god, men jeg klarte selvfølgelig ikke skrive opp navnet. Eneste jeg vet er at det er en Riesling, men hvor mange Riesling-viner finnes det ikke :P

MYE mulig det var denne Riesling Kabinett - er en typisk søt vin man drikker i begynnelsen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en helt uforståelig at den samme personen som skriver dette:

Jeg er svært kresen når det kommer til alkoholholdige drikker[...]

også kan avslutte med dette, haha! :lol:

Litt kjedelig når det eneste alkoholholdige man kan sitte å kose seg med er San Franssisco eller Jäger og battery.

Jeg vil tru at du kan like Riesling Kabinett som nevnes over her, og selvsagt også Martini Asti. Du kan også, dersom du vil være mer "avansert", blande hetvinen Martini Bianco med sitronbrus. (Og sjekk gjerne ut drinktråden til soelvd, alle forslagene jeg kom med der er sånt som "alle" kan drikke, bortsett fra at de ikke er kvalmende søte, om noen foretrekker det).

Mens de fleste starter sin hvitvinkarriere med viner som etterhvert framstår som brekningsframkallende på søthetsskalaen (jeg ELSKA Martini Asti og Riesling-viner da jeg var ung og pen!), er det lurt å tenke litt omvendt om rødvin. "Lette" rødviner framstår ofte som ganske sure, og har sjelden noe av den smaksdybden en jo ønsker seg i en god rødvin. Her ville jeg heller tatt sikte på å kjøpe en rund og litt mer "krevende" vin, sånn at du har mulighet til å la den vokse på deg og faktisk bruke tid på å drikke den. Jeg vil absolutt anbefale rødvinen Villa Antinori fra Italia. Den er rund, varm og søt, og sjøl om den har en del tanniner, gir den slett ikke følelsen av å bli hamra i panna idet du tar en slurk. Du lar glasset stå litt og slurper gjerne litt idet du tar første slurken, og la smakene åpne seg opp. Bruk tid etter den første slurken til å smake, lukte og gjenkjenne ingredienser. Nam nam... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en helt uforståelig at den samme personen som skriver dette:

også kan avslutte med dette, haha! :lol:

Hva prøver du å si? :o:lol: Okei... Kresen OG sær :P

Alt skal skrives opp :) Rødvin tror jeg muligens jeg drøyer litt til med :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva prøver du å si? :o:lol: Okei... Kresen OG sær :P

Neida, det er overraskende mange som synes at vodka battery/jäger og battery er den ultimate "drinken". Men etter å ha stått i bar i mange år og kjent hvordan batterylukt på kluter og rennebrett blir til spylukt etter kort tid, er det bare ikke mulig for meg å synes at det er appetittelig på noen måte, hehe. :P Og så trur jeg ofte at folk bestiller sånne blandinger fordi de er redde for å ikke like ordentlige drinker eller fordi de føler seg teite når de bestiller noe "fancy", men sånn trenger de ikke å føle det, altså. :)

Håper du finner den ultimate sommervinen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev:

Så derfor spør jeg heller her, hvor forhåpentligvis noen som er litt "lik som meg" kan fortelle utifra egne erfaringer :)

Ja så sannelig :icon_redface:

Innsjill! Jeg var mest opptatt av å lese svarene du hadde fått jeg, og skjønte ikke hvorfor ingen sa du skulle spørre på polet :aww:

Men jeg har tenkt meg et tiår og vel så det bakover i tid, og kommet på 2 som jeg selv lærte meg å drikke hvitvin med. Den ene het Marienkeller kurfürstlay etellerannet, men den fant jeg ikke på polet sine hjemmesider.

Og så var alt som hadde noe med "liebfraumilch" i tittelen godt, syntes jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...