Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen i bur?


Kajakkplay
 Share

Recommended Posts

Du ber om det når du kommer med et så tåpent utsagn som "Hvis man ha et (lukket) bur for å få hundeholdet til å fungere har man valgt feil dyr å ha"

Man har overhodet ikke valgt feil dyr om man velger å bruke bur til hunden i bestemte situasjoner.

Like tåpelig som å ha burhønshund? :P Jeg har sett altfor mange hunder som har bodd i bur, og ja, jeg står for min mening. Jeg syns det er tåpelig å trenge bur for å få hundeholdet til å fungere, en normal hund trenger nemlig ikke bur for å lære seg å bli husrein, ikke tygge ledninger, og å være i ro etc etc. Det finnes nok av mennesker som ikke evner å ta det ansvaret å ha en hund, og altfor mange velger superløsningen bur. Det er ikke greit, og kommer aldri til å bli greit, i mine øyne. Jeg erkjenner at bur er et verktøy som så mye annet, og i noen tilfeller er det rette å gjøre (f.eks. bur under transport er jo selvsagt, blant annet), men, de situasjonene er forsvinnende få i forhold til det burbruket som er vanlig blant hvermannshundeeieren i Norge. Stort sett blir bur brukt som ren oppbevaring hos hundeeiere som ikke gidder/evner å tilrettelegge og ta det ansvaret en må ta når man velger å bringe en hund inn i livet sitt (hunden har tross alt ikke valgt å komme dit). Det er, i mine øyne, rett og slett tåpelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Summasumarum: du bruker bur fordi du ikke gidder jobben som følger med en valp. Samme hvordan hunden har det. At tilmed nkk gidder å bry seg nok til å ta det med i sine etiske retningslinjer for hold

Her i huset har bur aldri vært normalt. Ingen av de hundene jeg eller familien har hatt opp gjennom 40 år har noen sinne brukt bur innendørs, verken natt eller dag. Det begynner å bli en del hunder de

Jeg har tidenes mest effektive måte å gjøre valper stuerene om natta på. Jeg lufter rett før jeg køyer og så legger jeg meg uten å bry meg noe mer med valpen før dagen etter. Er den urolig setter jeg

Altså, uten å være dømmende mot noen, så venter eg fortsatt på en god forklaring/årsak/grunn til å bruke bur i hjemmet om natten eller når hunden er alene. Noe eg gjennom studier har fått veldig innprenta er "evidencebased practise and critical thinking". Her føler eg argumentene for burbruk faller helt i gjennom. Slik som de fleste argumentene for burbruk er nå, går i den "tradisjons-praktisen", uten å helt ha en begrunnelse på hvorfor.

"valpen liker å ligge der, buret er det trygge soveplassen" jaha, har den fått noe alternativ? og er ikke ordet trygghet til feil i forhold til fratatt frihet?

"til den er husrein" hm, den må jo like mange ganger ut uansett? og er det ikke bedre at viss det skulle skje uhell at hunden kan slippe å ligge i sin egen avføring eller urin?

"den vil ikke gå på do der hvor den pleiere å sove, så den holder seg lengre" kanskje lettvint for eieren ja, men du kan ende opp med mange komplikasjoner ved å utsette blære og tarm for slike store belastninger! da får du igjen det når hunden blir litt eldre at viljestyrt kontroll kan gå unødvendig fort ned.

"slik at den ikke tygger på ting når vi sover / er på jobb", hm, hva med alle de andre timene dere tilbringer med valpen i løpet av en dag? det skal jo læres inn uansett, skal det ikke? og blir ikke det såpass bra lært inn i løpet dagen du tilbringer med valpen at det etter kort tid vil bli ganske mye bedre? PS, valpesikre huset er jo en fordel her.

Det virker som mange bruker buret indirekte for å slippe valpetiden? Slipe biting på ting, slippe at den går på do inne osv osv. Kanskje noen kunne tatt til seg en litt eldre valp da, unghund eller voksen hund? En som er litt ferdig på alle desse punktene som ser ut som er grunn til burbruk.

Så må eg komme med litt etikk her.. Eg vet at hund og menneske er to forskjellige ting, MEN det ligger litt etikk og moral rundt det å skaffe seg en hund. En hund er faktisk et levende vesen. De har hjerne, organer, hjerte, ben, sanser. Døgnet har også 24timer for de. Det er VI mennesker som har valgt å bringe dette levende vesen inn i våres liv.

Ikke for å dømme noen som bruker bur, men eg venter fortsatt på en logisk velargumentert grunn til det valget. Så kom gjerne med det om noen har det. :)

Altså, eg er ikke helt i mot bur! Bruker det selv i enkelte situasjoner .:) Det finnes flere settinger som det er bra å bruke det, men de tenker eg ikke å gå innpå siden det er burbruk av en spesiell art som er temaet her. :)

EDIT, ser litt rart forklart men håper det kom frem hehe :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Man bruker ikke bur FOR å få hunden til å bli husren, men TIL den blir husren. Ok?

2.Om hunden går inn på barnas rom på natten, så kan den spise alaskens mye rart uten at noen oppdager det. Ja dørene må være åpne, for barna er små. Nei vi kan ikke kreve at barna har valpesikre rom, fordi de er barn. Nei, jeg sperrer ikke for dørene, da barna skal slippe å møte hindringer.

3. Uten bur går hunden å legger seg i barnas seng på natten, noe vi ikke ønsker. Og igjen; nei vi sperrer ikke for dører etc etc

4. Vår forrige (voksne) hund trengte IKKE bur da han sov på plassen sin, og ikke vandret inn til barna.

Om noen NÅ trenger flere forklaringer på hvorfor bur er et behov hos mange, så må dere nesten dikte det opp selv. Er jo helt bak mål at flere forklaringer er gitt tidligere i tråden (og gamle tråder) og enda gnåler folk om "jeg venter enda på å se forklaring på at...."

Er bare å lese det, lytte til hva andre sier, og ikke bare være opptatt av hva som kommer ut av egen munn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Man bruker ikke bur FOR å få hunden til å bli husren, men TIL den blir husren. Ok?

2.Om hunden går inn på barnas rom på natten, så kan den spise alaskens mye rart uten at noen oppdager det. Ja dørene må være åpne, for barna er små. Nei vi kan ikke kreve at barna har valpesikre rom, fordi de er barn. Nei, jeg sperrer ikke for dørene, da barna skal slippe å møte hindringer.

3. Uten bur går hunden å legger seg i barnas seng på natten, noe vi ikke ønsker. Og igjen; nei vi sperrer ikke for dører etc etc

4. Vår forrige (voksne) hund trengte IKKE bur da han sov på plassen sin, og ikke vandret inn til barna.

Om noen NÅ trenger flere forklaringer på hvorfor bur er et behov hos mange, så må dere nesten dikte det opp selv. Er jo helt bak mål at flere forklaringer er gitt tidligere i tråden (og gamle tråder) og enda gnåler folk om "jeg venter enda på å se forklaring på at...."

Er bare å lese det, lytte til hva andre sier, og ikke bare være opptatt av hva som kommer ut av egen munn ;)

Hørt om babycall?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Man bruker ikke bur FOR å få hunden til å bli husren, men TIL den blir husren. Ok?

2.Om hunden går inn på barnas rom på natten, så kan den spise alaskens mye rart uten at noen oppdager det. Ja dørene må være åpne, for barna er små. Nei vi kan ikke kreve at barna har valpesikre rom, fordi de er barn. Nei, jeg sperrer ikke for dørene, da barna skal slippe å møte hindringer.

3. Uten bur går hunden å legger seg i barnas seng på natten, noe vi ikke ønsker. Og igjen; nei vi sperrer ikke for dører etc etc

4. Vår forrige (voksne) hund trengte IKKE bur da han sov på plassen sin, og ikke vandret inn til barna.

Om noen NÅ trenger flere forklaringer på hvorfor bur er et behov hos mange, så må dere nesten dikte det opp selv. Er jo helt bak mål at flere forklaringer er gitt tidligere i tråden (og gamle tråder) og enda gnåler folk om "jeg venter enda på å se forklaring på at...."

Er bare å lese det, lytte til hva andre sier, og ikke bare være opptatt av hva som kommer ut av egen munn ;)

Kan ta den siste kommentaren først: grunnen til at vi spør flere ganger er fordi vi kanskje ikke føler den forklaringen er god nok da det ofte ikke bra nok grunnlag bak svarene vi får. Vi vil ha bevis, vi vil ha kritisk tenking fra deres side også på hvorfor dere gjør som dere gjør! Så ja, vi lytter, vi leser, vi oppfatter hva dere sier MEN vi utfordrerer dere på det, slik man gjør i diskusjoner. Men eg kan da si at flere av burbrukerene legger armene i kors og sier "fordi", uten å høre hva som blir sagt mot burbruk.

1. Bruke bur TIL den er husren, ja vell, den er da like husren i og utenfor bur?

2. Skjønner dere ikke kan valpesikre barnerommene. Men hvordan gjør dere det i løpet av dagen? Har valpen tendens til å ta tingene? Kan dere sperre av med valpegrinder, sperre trapper og hunden ligger i en annen etasje, eller et annet rom?

3. Samme som 2. Det kan læres inn ved å være konsekvent på det, og lære det inn at hunden ikke skal gjøre det under noen omstendigheter?

Har dere hunden i bur både natt og på dagen (arbeidstid)?

Dette sier eg ikke for å være kritiserende og dømmende, men for å utfordre deg/dere på deres tankegang. Har du noen gang diskutert eller opprettet emner her på sonen om hvordan løse dine "problemer/grunner for å ha bur" uten å bruke bur? Har du gått inn for å sjekke ut alternativene? De fleste andre hundeeiere greier jo seg helt fint uten å måtte ty til bur.

Ser Loke skrev, babycall er jo ikke dumt! :)

Et lite spørsmål til de som bruker bur; ser dere bare positive ting med å bruke bur? Finnes det ingen negative tanker rundt det? Noe som satt tankene litt i sving før dere tok det valget å bruke bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange legger i argumenter på at bur liksom er så bra i prosessen for en valp til å bli husrein. Vel, fra det jeg har sett rundtom så er mitt inntrykk at valper og unghunder (og ett par voksne småhunder) oftest har både pissa og driti inni buret sitt.

Jeg kan legge i godviljen og kanskje se et lite poeng med at man er i nærheten og kan ta ut valpen/hunden straks den kanskje piper før den må på do. Men egentlig så forstår jeg ikke hvorfor buret er der? For hvis du er så opptatt av det, så hadde du jo fiksa den biffen likebra uten buret.

Sånn generelt er det ikke mitt inntrykk at folk er rundt buret hele tiden mens valpen/hunden bruker det - pluss at mange valper gir faktisk ikke lyd først. En god del valper peser litt, blir litt urolige eller går mot utgang. Hva med de stakkarene da?

Så vidt jeg vet utvikler hunder seg også litt forskjellig, f eks når den ikke-viljestyrte muskulaturen er ferdig utviklet betyr noe om nå valpen faktisk klarer å styre dette med avføring særlig godt. Skal man likevel oppbevare disse valpene i bur for å fremme "husrenhet"? Er det riktig å begrense avføring til valpens egen oppbevaringsplass?

Min samvittighet tilsier at jeg mye heller tørker en tisseflekk på gulvet enn å påtvinge noe med et bur.

Jeg egentlig ikke noe poeng i hverken tvinge frem husrenhet eller la valper være innestengt med avføringen sin - for det er det jeg har sett mest ute i praksis innenfor dette temaet.

Hvis man har det så travelt med å få en valp husrein, selvstendig alene og/eller ikke orker å bruke tid på det, så er det faktisk veldig mange voksne hunder til salgs og omplassering også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale hunder i normal sinnstilstand har null problem med å bruke bur. Finnes også de som ikke takler det, men det er ofte i sammenheng med seperasjonsangst.

Normale hunder med normale eiere trenger ikke bur verken for å bli stuereine eller trygge hunder.

Du forstår vel at man gjør det for å beskytte hus for avføring og ødeleggelse? For at hunden ikke skal få i seg farlige ting når man er borte (om de er 50% gnager og 50% hund), for at de ikke skal gå på barnas rom natterstid etc?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan våre hunder har overlevd hos oss, jeg... Ut fra det du skriver, burde alle hunder dævve etter kort tid fordi de ikke er i bur.

så syns jeg det er vanskelig å diskutere temaet når man får usaklige og slemme inlegg tilbake. Jeg syns innlegget Siri skrev ikke var særlig hyggelig og jeg oppfattet det som et såre-innlegg. Men det var bare min oppfatning. Slettet det fordi jeg ikke orket en diskusjon over hvor hårsår jeg er osv.

Om du oppfattet det som så sårt, så er det vel antakelig fordi du innerst inne har skjønt at det kanskje ikke ER så himla bra å stappe valpen i bur, eller? Om du mente at bur var SÅÅÅÅ bra, så ville du vel tåle at andre kritiserer ditt valg?

Flere jeg kjenner HAR positiv erfaring når det kommer til det å få valpen fortere husrein når den ligger i bur, fordi den da MÅ holde seg for ikke å tisse på sengeplassen sin.

Men hvordan VET de at valpen blir fortere husrein? De har jo ingenting å sammenligne med? Skulle man funnet ut om det går FORTERE, så må man ha nøyaktig samme valp under nøyaktig samme forhold - en i bur og en uten - og så se hvem som blir fortere husrein. Det sier seg selv at det er umulig, sant? Det er ingen som kan si at en valp blir FORTERE husrein bare fordi man har den i bur. Kanskje ville den blitt like fort husrein uten...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan VET de at valpen blir fortere husrein? De har jo ingenting å sammenligne med? Skulle man funnet ut om det går FORTERE, så må man ha nøyaktig samme valp under nøyaktig samme forhold - en i bur og en uten - og så se hvem som blir fortere husrein. Det sier seg selv at det er umulig, sant? Det er ingen som kan si at en valp blir FORTERE husrein bare fordi man har den i bur. Kanskje ville den blitt like fort husrein uten...

Sant nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du oppfattet det som så sårt, så er det vel antakelig fordi du innerst inne har skjønt at det kanskje ikke ER så himla bra å stappe valpen i bur, eller? Om du mente at bur var SÅÅÅÅ bra, så ville du vel tåle at andre kritiserer ditt valg?

Nei sånnt føler jeg det ikke. overhodet ikke. Jeg bare liker ikke at folk insinuerer at jeg er en dårlig hundeeier pga mitt valg, når mine hunder har det veldig godt hos meg. Jeg tåler en god del, men slike ting blir jeg litt sur for, men det har gått over nå. :)

(og dessuten så sier jeg ikke det er såååå bra, men at det har fungert for oss og det er noe vi selv har valgt å gjøre. Det finnes andre måter og det er jo det som kommer frem i tråden her at folk forteller om sin måte, så får folk bestemme selv hva de syns)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sånnt føler jeg det ikke. overhodet ikke. Jeg bare liker ikke at folk insinuerer at jeg er en dårlig hundeeier pga mitt valg, når mine hunder har det veldig godt hos meg. Jeg tåler en god del, men slike ting blir jeg litt sur for, men det har gått over nå. :)

(og dessuten så sier jeg ikke det er såååå bra, men at det har fungert for oss og det er noe vi selv har valgt å gjøre. Det finnes andre måter og det er jo det som kommer frem i tråden her at folk forteller om sin måte, så får folk bestemme selv hva de syns)

Akkurat den burbruken din synes jeg vitner om innmari dårlig fantasi for hvordan ting kan ordnes.

Må være såpass ærlig og heller ta sjansen på at du sletter innlegget dersom du blir støtt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta den siste kommentaren først: grunnen til at vi spør flere ganger er fordi vi kanskje ikke føler den forklaringen er god nok da det ofte ikke bra nok grunnlag bak svarene vi får. Vi vil ha bevis, vi vil ha kritisk tenking fra deres side også på hvorfor dere gjør som dere gjør! Så ja, vi lytter, vi leser, vi oppfatter hva dere sier MEN vi utfordrerer dere på det, slik man gjør i diskusjoner. Men eg kan da si at flere av burbrukerene legger armene i kors og sier "fordi", uten å høre hva som blir sagt mot burbruk.

Selv om man ikke får de svar man ønsker, så betyr det ikke at legitime svar ikke er kommet

Hva for rett har dere til å "utfordre"? Tror dere at alle som bruker bur har satt hjernen på pause?

1. Bruke bur TIL den er husren, ja vell, den er da like husren i og utenfor bur?

Ja, men jeg er ikke interessert i å ha dammer og klumper hist og pist som skal letes opp, eller er tørket inn, når morgenen kommer.

2. Skjønner dere ikke kan valpesikre barnerommene. Men hvordan gjør dere det i løpet av dagen? Har valpen tendens til å ta tingene? Kan dere sperre av med valpegrinder, sperre trapper og hunden ligger i en annen etasje, eller et annet rom?

Iløpet av dagen så er vi våkne, og følger med hva som skjer.

3. Samme som 2. Det kan læres inn ved å være konsekvent på det, og lære det inn at hunden ikke skal gjøre det under noen omstendigheter?

Veldig vanskelig å være konsekvent når man ligger å snorker

Har dere hunden i bur både natt og på dagen (arbeidstid)?

Ja, vi bruker bur når hunden skal sove, eller være alene hjemme.

Og før du kommer med det sedvanlige argumentet med at da er hunden i bur 16 timer i døgnet, så kan jeg betrygge deg med at det er den langtifra pga våre arbeidstider og arbeidsdager

Dette sier eg ikke for å være kritiserende og dømmende, men for å utfordre deg/dere på deres tankegang. Har du noen gang diskutert eller opprettet emner her på sonen om hvordan løse dine "problemer/grunner for å ha bur" uten å bruke bur? Har du gått inn for å sjekke ut alternativene? De fleste andre hundeeiere greier jo seg helt fint uten å måtte ty til bur.

Er her så mange av dere trår feil, fordi dere tror at OM man bruker bur, så har man ikke sett lyset.

Ingenting av det som er mine årsaker til burbruk skal løses på annen måte enn slik jeg gjør det i dag.

Jeg er 100% trygg i min avgjørelse.

Og slutt å bruk ordet "ty", å bruke bur er ikke negativt.

Ser Loke skrev, babycall er jo ikke dumt! :)

Nei, det vil ikke fungere på noen måter

Et lite spørsmål til de som bruker bur; ser dere bare positive ting med å bruke bur? Finnes det ingen negative tanker rundt det? Noe som satt tankene litt i sving før dere tok det valget å bruke bur?

Jeg tenker over ting som er noe å tenke over.

Når skal burmotstandere forstå at det finnes ikke et ja eller nei?

Fanatikere er det skumleste som finnes, for jeg anser det ikke som at man da tenker, kun agerer på sin overbevisning.

Ole Brumm; jatakk, begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke får de svar man ønsker, så betyr det ikke at legitime svar ikke er kommet

Hva for rett har dere til å "utfordre"? Tror dere at alle som bruker bur har satt hjernen på pause?

Ja, men jeg er ikke interessert i å ha dammer og klumper hist og pist som skal letes opp, eller er tørket inn, når morgenen kommer.

Iløpet av dagen så er vi våkne, og følger med hva som skjer.

Veldig vanskelig å være konsekvent når man ligger å snorker

Ja, vi bruker bur når hunden skal sove, eller være alene hjemme.

Og før du kommer med det sedvanlige argumentet med at da er hunden i bur 16 timer i døgnet, så kan jeg betrygge deg med at det er den langtifra pga våre arbeidstider og arbeidsdager

Er her så mange av dere trår feil, fordi dere tror at OM man bruker bur, så har man ikke sett lyset.

Ingenting av det som er mine årsaker til burbruk skal løses på annen måte enn slik jeg gjør det i dag.

Jeg er 100% trygg i min avgjørelse.

Og slutt å bruk ordet "ty", å bruke bur er ikke negativt.

Nei, det vil ikke fungere på noen måter

Jeg tenker over ting som er noe å tenke over.

Når skal burmotstandere forstå at det finnes ikke et ja eller nei?

Fanatikere er det skumleste som finnes, for jeg anser det ikke som at man da tenker, kun agerer på sin overbevisning.

Ole Brumm; jatakk, begge deler :)

Summasumarum: du bruker bur fordi du ikke gidder jobben som følger med en valp. Samme hvordan hunden har det. At tilmed nkk gidder å bry seg nok til å ta det med i sine etiske retningslinjer for hold av hund er irrelevant, du vet best, du vet at det er det samme for hunden om den ikke har mulighet til å regulere varmen om natta, om den ikke kan få strekke litt på beina om den får behov for det ig at den må tilbringe et stort antall timer bak en stengt burdør.

Jeg liker heller ikke valpetiden, ergo annskaffet jeg meg en voksen hund.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal burmotstandere forstå at det finnes ikke et ja eller nei?

Fanatikere er det skumleste som finnes, for jeg anser det ikke som at man da tenker, kun agerer på sin overbevisning.

Ole Brumm; jatakk, begge deler :)

Muligens fordi "bare" 8 timer i døgnet ikke er i nærheten av et "greit" burbruk?

Hadde man sagt en time eller to en og annen gang i uka' - ikke regelmessig - så hadde de fleste ihuga burmotstanderne også kunne akseptert det.

Men 56 timer i uka, 220 timer pr måned, over 1300 på et halvår = rundt regnet ca 60 døgn..

Beklager, men endel av oss synes det ikke er engang i nærheten av noe som helst utsagn av Ole Brum...

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe klippe klipp

Fanatikere?

Jeg har ennå ikke tatt skade av å tørke en tissedam eller 22 eller plukke opp en dritt eller 7 gjennom sånn omtrent 25 år og x ant valper - det hører faktisk med (mer regel enn unntaket) når man kjøper en valp/unghund. Perioden går over - selv uten burbruk.

Du har faktisk ikke nevnt én god grunn til å omvende meg til å bli burbruker. Dersom du kaller meg for fanatisk så gjør det så gjerne.

Bur er blitt en motesak og en stor industri. Når man går til anskaffelse av bur før man har kjøpt dyret, før man i det hele tatt har forsøkt hundeholdet uten og bare har bestemt seg for at JO, man skal bruke bur, så lurer jeg på om man har tenkt over hva det innebærer å ha hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en rund

Summasumarum: du bruker bur fordi du ikke gidder jobben som følger med en valp. Samme hvordan hunden har det. At tilmed nkk gidder å bry seg nok til å ta det med i sine etiske retningslinjer for hold av hund er irrelevant, du vet best, du vet at det er det samme for hunden om den ikke har mulighet til å regulere varmen om natta, om den ikke kan få strekke litt på beina om den får behov for det ig at den må tilbringe et stort antall timer bak en stengt burdør.

Hunden får strukket på bena i buret, gått seg en runde eller to, kan velge mellom å ligge på fleecepleddet i buret, eller legges seg rett på plastbunnen.

Og hva står det nøyaktig i de etiske reglene til NKK om bruk av bur?

En hund som er i bur på natt og ved alenetid, har ikke buret som sitt primære område, ifølge mine preferanser.

Men garantert mener du annet..

Nå har jeg hatt et par valper, og alle har blitt stuerene uten bur.

Ja, er jo ikke buret som gjør dem stuerene, så det skulle da bare mangle :D

Ja, begynn med det.

Så den eneste måten å tenke selv på, er å tenke som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo ikke buret som gjør dem stuerene, så det skulle da bare mangle :D

Men dem klarer faktisk å være hjemme en hel arbeidsdag uten å ødelegge noe og :blink: Så da har jeg ingen argumenter for bur. Eller jo, jeg bruker det faktisk når det er løpetid. Da rullerer jeg på hannen og tispen den tiden fra vi kommer hjem fra jobb til vi legger oss( Christian har alltid med en på jobb, og ja vi sover på hvert vårt soverom om natta når det står på som værst :lol: )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at alle som bruker bur har satt hjernen på pause?

Ja, det kan virke sånn?

Ja, men jeg er ikke interessert i å ha dammer og klumper hist og pist som skal letes opp, eller er tørket inn, når morgenen kommer.

Du er sikker på at du egentlig gidder å ha hund? Det er jo sååå mye man må gjøre liksom..

Jeg er 100% trygg i min avgjørelse.

*klipp*

Jeg tenker over ting som er noe å tenke over.

Du er stadig trygg på dine avgjørelser, du. Jeg minnes en dame som var veldig trygg på sin avgjørelse om å kastrere dalmatinerhannhunden hun overtok også... Den er tilsynelatende ikke med lenger, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva står det nøyaktig i de etiske reglene til NKK om bruk av bur?

En hund som er i bur på natt og ved alenetid, har ikke buret som sitt primære område, ifølge mine preferanser.

Men garantert mener du annet..

Helt ærlig tror jeg ikke det nytter å nå inn til deg...

Men ja, selvfølgelig er buret hundens primære oppholdssted når den er der såpass mange timer i døgnet, det er slikt hundehold som du har NKK vil til livs.

Du vet at ditt hundehold faktisk er forbudt ved lov i Sverige?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Og hva står det nøyaktig i de etiske reglene til NKK om bruk av bur?

En hund som er i bur på natt og ved alenetid, har ikke buret som sitt primære område, ifølge mine preferanser.

Men garantert mener du annet..

8 timer natt + 8 timer arbeidsdag = 16 timer. 24 t - 16 = 8 timer uten bur. Ergo det er stor overvekt av timer i buret iløpet av ett døgn. Da er det ett primærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt uforståelig at noen vil og synes det er helt greit å putte en helt frisk og fin hund i bur på natta + aleinetid! Hvis det er 8 timer på natta og 8 timer på dagen så blir dette 16 timer, ergo over 50 % av tiden! I mitt hode så skurrer det noe jævelig!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan virke sånn?

Du er sikker på at du egentlig gidder å ha hund? Det er jo sååå mye man må gjøre liksom..

Du er stadig trygg på dine avgjørelser, du. Jeg minnes en dame som var veldig trygg på sin avgjørelse om å kastrere dalmatinerhannhunden hun overtok også... Den er tilsynelatende ikke med lenger, eller?

jammen se der, enda flere usakeligheter. Når argumentene blir lei og går hjem, så kryper annet frem ja...

Ikke ser jeg hva dette har med saken å gjøre, for jeg står ved mitt valg om kastrering.

Kanskje du bør lese tråden igjen, og hvorfor vi avlivet?

Var nok ikke kastreringen som var årsaken, så der må jeg nok skuffe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...