Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund jaget av ulv i Oslo


Mirai
 Share

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/2012/03/29/nyheter/ulv/innenriks/20882832/

- Jeg går ofte tur i dette området med hunden. Nå som det ikke er båndtvang løpen den ofte uten bånd. Xavi løp over en liten skråning, men kom fort løpende tilbake i en voldsom fart, med ulven i hælene. Ulven var ikke mer enn 20-30 meter unna, sier Johansen til Dagbladet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Holder man jo bare hunden i bånd, nå som det også er påbudt fra 1. april og til og med 20. august, så er det ikke noe problem overhodet.

Hadde ikke falt meg inn å være redd for hunden min selv, så lenge hunden er i bånd i nærheten av meg, så er trist den ulven nok blir tatt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom båndtvangen da, vil du holde hunden i bånd hele året rundt om du bor i området og det er der du pleier å gå tur?

Jeg hadde holdt hunden i bånd da ja. Og heller funnet andre steder de kunne være løse. Må være plass til ulver også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Utenom båndtvangen da, vil du holde hunden i bånd hele året rundt om du bor i området og det er der du pleier å gå tur?

Hunden min er aldri lenger enn rundt maks 10 meter unna meg uansett om han er løs, så hadde ikke gått rundt og vært redd da heller, nei.

Og hadde jeg bodd i et område jeg vet at det er MYE ulv, hadde jeg ikke sluppet hunden løs når vi hadde gått midt i skogen, heller hatt på bånd da, og sluppet hunden løs på jorder o.l der jeg har full oversikt.

Synes ikke det høres så forferdelig vanskelig ut. Er uansett snakk om en eneste ulv som har gått etter en annen, er mer redd for løse hunder med noen idioter av eiere som ikke har noen som helst kontroll, for å si det slik. Går ikke rundt og er hysterisk for løse hunder av den grunn, og de er det jammen meg mange fler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, jeg håper folk skjønner at det er deres egen feil om de slipper hunden løs og den blir tatt av ulv. Håper ikke ulven blir skutt, men at den får tid og at vi omsider lærer oss å ta forhåndsregler når vi har med hunden på tur. Selv slapp jeg Mana i østmarka igår, men hun holder seg i nærheten og i synsfeltet hele tiden, men jeg kommer til å ta forhåndsregler. Båndtvangen er jo grei da. Synd det ikke stod noe om HVOR i østmarka den ble observert.. :P Jeg vil ut på ulvetokt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan bli trampet ihjel av elg, mindre hunder kan bli tatt av ørn og ugler, de kan havne i slåsskamp med rev og de kan bli drept av ulv og gaupe.

Slik er det bare. Pass på dem, ha god innkalling når det gjelder og bruk bånd ellers så slipper man alle tilfellene, kanskje unntatt elgen siden de kan trampe ned hunden og deg selv i en smekk :P

(Jeg er så nasjonalromantisk elns av meg, at jeg hadde frydet meg om det kom ulv tilbake til norge)

I USA har de mange flere farer i form av andre dyr, f.eks edderkopper, slanger osv.

Jeg syns det er sykt hvor redde vi er for alt i dette landet.. Også er det jo bare slike teite ting vi er redde for!

Hva med å bekymre seg litt mer for forurensning, oljeboring i lofothavet og voldteksbølger istedenfor ulv som ikke har tatt mennesker i Skandinavia på 150 år??

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv, voldtektsbølger og forurensning har en klar sammenheng, sånn er det bare. :sleep:

Madammen har selvsagt helt rett :lol:

Men altså - jeg ønsker ulvefar og hans familie hjertelig velkommen til Romeriksåsen jeg :D. Da hadde jeg kanskje sluppet å vasse i sau hvorenn jeg gikk der oppe, og kunne til og med gått tur med Willy uten at han sleit livet av seg for å finne alle sauene og alt som til forveksling kan ligne på sau (hvite steiner i veikanten f eks *himle*) når vi er på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ulven er tilbake i osloområdet er jo fantastiske nyheter.

Jeg er så heldig at jeg ved flere anledninger har observert ulv i det fri, og kan ikke si jeg er særlig bekymret for at den nå kommer såpass nære hovedstaden.

Vi får ganske enkelt bare passe på litt mer.

Som flere andre sier er jeg også mer redd for elgen, særlig kua med kalv om våren, og drita fulle elgokser om høsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst trasket et par ulver gjennom skogen vår i løpet av de siste dagene, også. Her har jeg tuslet med løs lånesau og ant fred og ingen fare, men skravlinga mi har sikkert skremt ulven lenge før vi hadde møtt på den, uansett :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå ikke forstå at mannen turte å slippe hunde sin løs da den går såpass langt unna, og det er tatt hunder der i løpet av kort tid.

Selv er jeg nå livredd elgen etter å fått en alt for nær kontakt med en da jeg var 6år. Var bløt i annsiktet etter på, så nær var den...Blir dårlig bare av å tenke på det :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å vente på at den blir skutt :(http://ipad.dagbladet.no/2012/03/31/nyheter/ulv/innenriks/20922199/

Kommer nok neppe til å skje etter båndtvang (jakthunde må jo få løpe løs) og utenfor jaktsesong.

Og er det ikke litt spesielt at dette kom nå? Har det ikke blitt tatt nok hund andre steder tidligere?

Edit: ser på klokkeslettet at saken er publisert faretruende nær 1.april. La oss håpe det er en dårlig spøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen spøk, og jeg synes ikke det er et dårlig forslag heller. Med dagens lovverk kan jeg beskytte sauene og til og med hønene mine mot ulv, men må stå rolig og se på hvis hunden min blir angrepet av ulv. Det fremstår som urimelig i min verden, og det er på høy tid at man også får anledning til å forsvare hundene sine på lik linje med høner og sauer.

Edit: det er altså snakk om nødverge her, ved konkrete angrep. Ikke en generell anledning til å plaffe ned all ulv man måtte se i nærheten.

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen spøk, og jeg synes ikke det er et dårlig forslag heller. Med dagens lovverk kan jeg beskytte sauene og til og med hønene mine mot ulv, men må stå rolig og se på hvis hunden min blir angrepet av ulv. Det fremstår som urimelig i min verden, og det er på høy tid at man også får anledning til å forsvare hundene sine på lik linje med høner og sauer.

Edit: det er altså snakk om nødverge her, ved konkrete angrep. Ikke en generell anledning til å plaffe ned all ulv man måtte se i nærheten.

Så klart man skal få forsvare hunden sin! Tenker bare at det er nok av ulvehatere som kan se sitt snitt i å skyte om de får sjansen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart man skal få forsvare hunden sin! Tenker bare at det er nok av ulvehatere som kan se sitt snitt i å skyte om de får sjansen dessverre.

Jeg ser den bekymringen, men håper ikke det vil slå sånn ut. Det har jo lenge vært anledning til å skyte ulv ved angrep på produksjonsdyr uten at det har gitt en flom av saker, så vi får håpe det ikke gir sånne utslag nå heller. Det som har vært av ulovlig jakt på ulv har vært helt uavhengig av denne nødvergeparagrafen såvidt jeg vet, altså man har ikke skyldt på at det har vært nødverge i forhold til produksjonsdyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...