Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vet ang fødende hund .

Tara-Timmi
 Share

Recommended Posts

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synnes du er utrolig flink til å forklare meg alt hvordan ting skal gjøres etter et keisersnitt,har lett etter noe sånt på nett men synnes forklaringen din er det beste jeg har lest/fått Så det skal

Mamman vil fortsatt ikke vite av valpene sine men har greid å fått til 3 sikkelige ganger der jeg har holdt henne nede og lagt valpene til henne..alle har hatt vær sin pupp Siste gangen gikk jo helt

Det er ikke uvanlig at tisper etter et keisersnitt ikke tar seg av valpene med en gang - de forstår ikke hva de ska, fordi det er en del hormoner som styrer disse instinktene gjennom fødselen - så ute

Takk alle sammen :) Er så godt å kunne skrive på en sånn side å få snakket med andre som har erfaring med hund(er) å er utrolig til hjelp når man føler seg rådvill og ikke helt vet hva man skal gjøre.Så er veldig glad for at jeg fant denne her siden :)

Så var det å prøve å legge ut bilder da ,skal se om jeg greier dette no da :)

DSC_0786.jpg

DSC_0769.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her blir litt OT, men jeg kjenner til en oppdretter som drev oppdrett av både belgisk fårehund og papillon. Vedkommende kunne fortelle at det var ikke så stor forskjell på fødselsvekta mellom rasene. H*n oppga fødselsvektene, og jeg husker ikke tallene og naturligvis var belgervalpene størst, men størrelsesforskjellen var overraskende liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her blir litt OT, men jeg kjenner til en oppdretter som drev oppdrett av både belgisk fårehund og papillon. Vedkommende kunne fortelle at det var ikke så stor forskjell på fødselsvekta mellom rasene. H*n oppga fødselsvektene, og jeg husker ikke tallene og naturligvis var belgervalpene størst, men størrelsesforskjellen var overraskende liten...

Trodde alltid at sånne små raser fikk veldig små valper (med lav fødselsvekt ) så der lærte jeg noe nytt :)

Har også lest at når en valp har lavere fødselvekt en 100 gr så er det liten sjanse for at den overlever,lillegutt til meg hadde en vekt på bare 70 gr men lever fortsatt :) Og det håper jeg han fortsetter med :) Overlever han så blir han boende til meg.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønne små! Og så tappert jobbet av deg altså! Har fulgt med her med stor spenning, og ble jo så lettet når ting så ut å gå bedre.

Men en ting, jeg ser at du har heklede halsbånd på småttingene, har de på dem når de er uten tilsyn? Jeg hadde vært veldig redd for kvelningsuhell.. Man kan jo merke dem med neglelakk e.l. (oppdrettere her på sonen kan vel gi tips om sine favoritt-kerke-oppsett) istedenfor.

Lykke til videre og bare la bildene fortsette her - er rene favoritt-tråden dette!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønne små! Og så tappert jobbet av deg altså! Har fulgt med her med stor spenning, og ble jo så lettet når ting så ut å gå bedre.

Men en ting, jeg ser at du har heklede halsbånd på småttingene, har de på dem når de er uten tilsyn? Jeg hadde vært veldig redd for kvelningsuhell.. Man kan jo merke dem med neglelakk e.l. (oppdrettere her på sonen kan vel gi tips om sine favoritt-kerke-oppsett) istedenfor.

Lykke til videre og bare la bildene fortsette her - er rene favoritt-tråden dette!

Takk for det :) Har sånne "heklede"halsbånd på de ja..har hatt de på til nå uten tilsyn...visste ikke hvordan jeg skulle greie å skille dem fra hverandre alle er jo så like. Bare lillegutt og den enste tispa som ikke har noen. Ser du skriver om negellakk ..er det vanlig negellakk da eller ? og hvor merker man dem med det ? Er 4 stykker som jeg trenger å merke da resten kjenner jeg igjen. Og vil for all del ikke at de skal kveles for meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så liten lillegutt er :heart: :heart: :heart:

Håper du fortsetter å legge inn bilder så vi kan fortsette å følge dem litt i ukene som kommer :) :)

Ja lillegutt er utrolig liten :heart: Håper bare han fortsetter å kjempe for å leve opp :heart:

Blir flere bilder ja etterhvert som de begynner å vokse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de er! Også så mørke - var ikke klar over hvor mye de lysner i pelsen.

Det er normalt at de går ned i vekt det første døgnet eller så, før de legger på seg igjen.

En berneroppdretter jeg vet om fikk en "mini" i et av sine kull - den veide 240 gram, og det er under halvparten av normal fødselsvekt, så denne var jo liten for den rasen. Men den vokste opp normalt og fikk normal størrelse som voksen, så bare valpen klarer denne kneika, kan dette gå helt fint. Samme oppdretter fikk en bitteliten jente også nå i sitt siste kull, og de er snart to uker gamle, og alt går fin-fint der også.

Lykke til videre!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med minstemann

Har vært så mye å gjordt i det siste så har ikke hatt så mye tid til å være på nett.

Men lillegutt(minstemann) har hatt en del problem de siste dagene..startet med magen,han gråt i flere timer en dag før jeg å mamman greide å stimulere han så mye at han fikk ut litt avføring :/ Synntes det var så utrolig sårt å høre han gråte sånn :( dagen etter var jeg til dyrlegen..der fikk jeg tak i klyster og parafin..ga han bare bittelitt parafin og etter en stund kom det litt avføring ! Virket i grei form etter det,la han en hel del ganger til moren så han fikk suge melk av henne å fikk han litt melktilegg ..drakk ikke mye av det bare 1-2 ml hver gang.Kveld/Natt til lørdag trodde jeg at jeg skulle miste han :( Han slet med pusten å det så ut som at han skulle kveles...jobbet også denne gangen med han får å få han igang igjen...å til slutt så kom han seg ganske bra.Han ble rolig...å når jeg kom opp den natten så var det første gang han hadde kommet seg selv til mamman sin å lå å sugde av henne.

Lørdagen (igår) var han veldig slapp,men kom seg til mamman sin på egen hånd og sugde melk...utover kvelden igår ble han slapere...satt inne til han flere timer...ga han ikke melk men sukkervann i håp om at han skulle bli kvikkere.

Den kvelden keisersnittet ble gjordt å de små valpene kom ut,kalte vi opp lillegutt for Hilmar,det vil si min vennine som ble med meg kalte han får det når vi kjørte hjem,et veldig spess navn men jeg lot lillegutt få beholde navnet og ungene synnetes d var et artig navn.

Natt til idag ga lille Hilmar slipp på livet :no: Han har kjempet en tøff kamp i en hel uke,men den lille valpe kroppen greide ikke mere :no: Er sånne ting man ikke kan bestemme over selv her i livet :(

Men har 5 utrolige vakkre,kvikke ganske store valper her da (den ene er over 300 gr)Er inne til de ganske ofte,er så utrolig redd for å minste flere :( men er ingenting galt med de,de er kvikke og legger på seg hver dag.Gleder meg til begynner å åpne øynene og kommer litt ut av valpekassen...

Skal beholde en valp selv også,når tiden er inne for å selge dem...kjenner jeg gruer meg allerede...ble så fort kyttet til de...

Men skjønner jo at jeg ikke kan beholde alle selv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...