Gå til innhold
Hundesonen.no

Lamminga starter snart! :)


Caro
 Share

Recommended Posts

ååååh det beste med våren er lamming...:D det er så spennende. :)

Noen her som venter på små lam? ^^

post-10743-0-75312800-1332252730_thumb.j

fra i fjor! :)

post-10743-0-65408300-1332252748_thumb.j

Denne lille søtingen lærte jeg å gå i bånd og hoppe hinder xP etterhvert fulgte hun meg overalt, nå er hun sjefs søya i flokken :P

post-10743-0-96295500-1332252773_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi starter i begynnelsen av mai, så fortsatt litt over en mnd igjen, vet ikke om jeg gleder meg særlig til selve lamminga akkurat, men lammene er grådig søte når de får komme ut og utforske verden da :ahappy:

Frøken, et av fjorårets flaskelam:

012-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi starter i begynnelsen av mai, så fortsatt litt over en mnd igjen, vet ikke om jeg gleder meg særlig til selve lamminga akkurat, men lammene er grådig søte når de får komme ut og utforske verden da :ahappy:

Frøken, et av fjorårets flaskelam:

012-1.jpg

Vi starter i april :) jooda lamminga er helt super den! :) Jaok daaa så er det kanskje litt nedtur å måtte stå opp midt på natta for så å vente mange timer for å passe ei søye...Også er det de att har først 1 søye starta, starter den neste og neste og neste heeeelt samtidig! :P Masse rot med grinder for å dele dem fra hverandre osv osv xP skulle vært filma noen ganger :P:w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ca 150 vordende mødre. Så det blir endel fyrstikkbein utover våren:) Har bortimot 30 spelsau, de greier seg oftest selv og lammene deres er også veldig snare på beina og leter etter melk. Rushet begynner første dagene i april.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter i april :) jooda lamminga er helt super den! :) Jaok daaa så er det kanskje litt nedtur å måtte stå opp midt på natta for så å vente mange timer for å passe ei søye...Også er det de att har først 1 søye starta, starter den neste og neste og neste heeeelt samtidig! :P Masse rot med grinder for å dele dem fra hverandre osv osv xP skulle vært filma noen ganger :P:w00t:

Hehe, har heldigvis innleid hjelp i lamminga jeg, han går natt og jeg dag, så jeg er vel en av de mest uthvilte bøndene i lamminga gitt:P men jeg kjenner til styret med grinder, hjelpes meg, jeg er glad vi ikke har kamera i fjøset for å si det sånn, for ikke å snakke om at jeg i tillegg har dyra delt på to fjøs under lamminga, typisk at dyr fra begge fjøsa starter samtidig så man må løpe frem og tilbake imellom de :frantics:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har heldigvis innleid hjelp i lamminga jeg, han går natt og jeg dag, så jeg er vel en av de mest uthvilte bøndene i lamminga gitt:P men jeg kjenner til styret med grinder, hjelpes meg, jeg er glad vi ikke har kamera i fjøset for å si det sånn, for ikke å snakke om at jeg i tillegg har dyra delt på to fjøs under lamminga, typisk at dyr fra begge fjøsa starter samtidig så man må løpe frem og tilbake imellom de :frantics:

aaaah :P Ja vi er da 4 vakter her også, meg og samboer og foreldra hans, men siden samboeren min jobber kveld/natt, og foreldrene hans starter gryyyy tilig om morgen så ender det opp med att jeg må være vakt fra midt på dagen og natta + vi bor ikke på gårde så jeg må gå dit....:s :)

Hehe det hadde vært litt av ett komi show da å sett hele greie på film! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi skal også ha lam i år om bukken har gjort jobben sin. Har 21 tikker, aner ikke hvor mange som er drektige, men har som utgangspunkt alle. Dette er gammalnorsk spæl, så de får skjeldent mer enn ett av og til to lam. De klarer seg som regel selv, så blir nok ikke all verdens jobb. Spennende allikevel, håper på en bedre kjønnsfordeling enn i fjor (11 bukker+ 4 tikker) da vi ønsker å skifte ut de eldste i flokken. Regner med at de fleste lammer i slutten av april/begynnelsen av mai.

Vi skal ha føll også vi ;)

Dette blir en fin vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha lam i år om bukken har gjort jobben sin. Har 21 tikker, aner ikke hvor mange som er drektige, men har som utgangspunkt alle. Dette er gammalnorsk spæl, så de får skjeldent mer enn ett av og til to lam. De klarer seg som regel selv, så blir nok ikke all verdens jobb. Spennende allikevel, håper på en bedre kjønnsfordeling enn i fjor (11 bukker+ 4 tikker) da vi ønsker å skifte ut de eldste i flokken. Regner med at de fleste lammer i slutten av april/begynnelsen av mai.

Vi skal ha føll også vi ;)

Dette blir en fin vår!

Jeg lurer på hvordan er det med innavl? Er det samme bukken hvert år så og si? :lol: eller er det system i sakene? (Sikkert teit spørsmål, men med haugevis av sauer må det jo være litt vanskelig å holde kontroll sikkert). Har de stamtavler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg lurer på hvordan er det med innavl? Er det samme bukken hvert år så og si? :lol: eller er det system i sakene? (Sikkert teit spørsmål, men med haugevis av sauer må det jo være litt vanskelig å holde kontroll sikkert). Har de stamtavler?

Nå har jo jeg en mikroskopisk flokk, så jeg bruker samme bukk på alle tikkene ett år, så bytter vi bukk neste år. De som driver stort har ofte flere bukker for å få flere linjer. De har ikke stamtavle, men de føres ift hvem som er mødrene til hvem. Dette gjøres ved øremerking. Innavl er på sau som i alt annet avlsarbeid, lite lønnsomt i lengden.

Edit; bare for å si litt om øremerkingen da, om jeg har en sau som er født i 2007 vil den få øremerke 7xxx. Så om den er den første født det året i min besetning så blir den hetende 7001. Når 7001 lammer året etter heter dattera 8010 (feks) denne føder to år senere ett lam som heter 0001 (altså den første født i 2010) Da vet man at de tre tikkene er rett nedadgående linje. For de som setter sau på utmarksbeite er viktig å ha stålkontroll på hvilke lam som hører til hvilke tikker, slik at de får oversikten over hvem som kommer inn i sanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan er det med innavl? Er det samme bukken hvert år så og si? :lol: eller er det system i sakene? (Sikkert teit spørsmål, men med haugevis av sauer må det jo være litt vanskelig å holde kontroll sikkert). Har de stamtavler?

Vi har også gammalnorsk spæl (bare noen ganske få..), og de har faktisk stamtavler:) De vi har kjøpt våre av driver forholdsvis stort med denne rasen, og fører stamtavler på hver eneste sau :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har også gammalnorsk spæl (bare noen ganske få..), og de har faktisk stamtavler:) De vi har kjøpt våre av driver forholdsvis stort med denne rasen, og fører stamtavler på hver eneste sau :D

Du bor ikke tilfeldigvis i Hedmark :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nope, litt nedenfor. Så du vet sikkert hvem vi har kjøpt saua våre av (på Årnes) De selger jo noe ut av fylket hvert år, men det er visst mye styr, og ikke alltid søknadene går i gjennom...

Ja, da vet jeg ;) Veldig mye styr, vi har bytta bukk i år vi med en annen småbruker i liten skala. For å slippe alt peset. Men neste år må vi nok søke, for alt i nærheten er jo snart tett beslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da vet jeg ;) Veldig mye styr, vi har bytta bukk i år vi med en annen småbruker i liten skala. For å slippe alt peset. Men neste år må vi nok søke, for alt i nærheten er jo snart tett beslekta.

Kom til svigerfar og plukk deg en gutt da vel ;) Du kan til og me få fange de selv me bikkja di :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inseminerer for å unngå innavl. Er med i en værering hvor det føres nøye regnskap med hvilken vær som blir benyttet til hvilken søye. Man bytter på værene hver uke i begynnelsen av paringssesongen. Så da er det samling et fast sted i bygda og værene skifter vertskap. Min mann har drevet med sau i mangfoldige år, så han behøver nesten ikke se i notatene hvilken vær som er far til de forskjellige søyene. Vi fører "regnskap" og er med i sauekontrollen. Så ingen ting får foregå etter tilfeldigheter. Spælsauene må vi nesten bruke seminvær på etterhvert, ikke alle selvfølgelig, men for å få inn materiale til nye stamfedre så må vi ha endel semin. Vi får ikke lov til å kjøpe inn dyr i væreringen, så nye avlsværer må produseres ved semin.

Dyrene skal egentlig merkes i ørene så snart som mulig. Vi greier ikke ha noe system på ørenummer, men det hørtes jo veldig praktisk ut i en liten flokk. Men vi vet jo ikke hvilke lam som vil bli tatt ut som livlam, så det er umulig å merke med samme nr.

Men NÅ skal jeg ut og fotografere årets første. Fikk etpar overraskelser i natt, det er et fjorlam som har lurt oss :lol: og nedkom med tvillinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...