Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner speilrefleks kamera


sham
 Share

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst på speilreflekskamera og driver å titter litt.

Ser på finn.no også for å se om noen selger det litt billigere. Altså jeg må ikke ha det nyeste da jeg er nybegynner på speilrefleks kamera og jeg gidder ikke å bruke masse penger på det heller ;)

Iallefall, jeg skal enten ha canon eller nikon. Den skal være lett å ta bilder med og det skal bli fine bilder :lol:

Ikke alt for tung (altså selve kamera). Ellers tror jeg ikke jeg har noen flere krav. Ser som sagt på finn og der er det noen til en grei penge.

Noen anbefalinger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Canon EOS 400D og det fungerer fint det, var et veldig greit nybegynner kamera for min del(her: http://iceryder.deviantart.com/ kan du se hvordan mine bilder blir med det kameraet). Det begynner å bli noen år da, nermer seg vel 6år nå. :P Personlig sverger jeg til Canon, rett å slett fordi jeg ikke har peiling på Nikon, men vurdere faktisk en modell fra Nikon som neste kamera. (d800)

Min far har et Canon 550D og det er også et helt greit kamera med filmfunksjon i tillegg.

Kamerahuset er i grunn ikke det aller viktigste, Objektikken derimot er det du burde se mer på. ;) Ikke gå i mest mulig zoom for minst mulig penger fellen. Og gå gjerne for lysterke objektiver, og et kamerahus som er god på iso/lager lite bildestøy/fargestikk. Det er noe du vil værdsette senere :) Jeg kjenner mitt 400D ikke er lysterkt nok ift hva jeg ønsker. (men så sikler jeg på 5D Mark 2 og 3 også da :P)

Og selvfølgelig burde du ønske å lære noe, samme hvilket kamera man har, gidder man ikke å lære noe om hvordan man tar gode bilder vil man ikke få de storslagne bildene man ofte ønsker seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det er like vanskelig hver gang å annbefale kamera når man ikke vet noe som helst angående hva du kommer til å ta bilder av.

Derfor vil du også få like mange meninger som det finnes mennesker i dette forumet, men jeg kan jo forsøke meg alikevel:

Husk at med speilrefleks så drar du på deg noen ekstra utgifter i forhold til et "vanlig" kamera da man også trenger et godt objektiv for at bildene skal bli bra. Objektivet er langt viktigere enn selve kameraet med tanke på bildekvalitet.

Derfor så må du innfinne deg med at bildekvalitet koster, og steget fra "bra bildekvalitet" til "topp bildekvalitet" er stort med tanke på prisen. Sett at man da har teknikken i orden.

Har vert i samme situasjon som deg og jeg kan vertfall si deg en ting:

Ikke forvent at bildene dine blir automatisk bedre selv om du har kjøpt deg et billig speilrefleks med medfølgende objektiv (som ofte ikke er det beste). Da vil du kanskje komme lenger med andre typer kameraer.

For å få flotte bilder med speilrefleks avhenger det helt og holdent at du kan bruke kameraet samt at du har "riktig" objektiv til de motivene du kommer til å ta bilder av med tanke på brennvidde og optisk kvalitet/lysstyrke etc.

Det som i størst grad skiller billigste speilrefleks til de litt dyrere semiproffe kameraene er størrelse/vekt (Større kamera betyr bedre ergonomi), motstandsdyktighet mot regn/støv, byggekvalitet, plassering av knapper, hastighet med tanke på seriefotografering og hastighet på autofokus.

Selve bildekvaliteten er omtrent like god som de litt dyrere kameraene, men de dyrere modellene gir deg mer av det jeg skrev over og dermed så øker sjansene for at du faktisk får noen blinkskudd, da du faktisk kan ta med deg kameraet ut i ruskevær og feks. knipse noen gode blinkskudd av en havørn i stup etc.

Nå vet ikke jeg hvor høyt du sikter med tanke på budsjett, men personlig ville jeg kjøpt meg nyee speilrefleks i den rimelige enden av skalaen. Canon 550D er et veldig bra kamera til en nybegynner, men hold deg unna det medfølgende objektivet da disse ofte ikke er all verden på de rimeligste modellene.

Kjøp deg feks. en 550D med et fast objektiv (uten mulighet for zoom). En 50mm er en fin brennvidde og du får en Canon 50mm f/1.8 som er knakande god til prisen. Dette koster deg litt under 1000-lappen så ikke akkurat skrekkelig dyrt heller.

Jeg annbefaler Canon ene og alene fordi det er det jeg har erfaring med. Hva DU velger er klinkende likegyldig da begge merker er veldig gode. Kjøp det kameraet som du får best magefølese for når du står i butikken.

Men frem til det kommer noe mer innfo fra deg, så er det vertfall det jeg velger å ennbefale så langt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D5100 tror jeg er bra. Jeg har den gamle modellen, D5000. Jeg er iallefall knallfornøyd. Det er min første speilrefleks, og etter tre år med det ser jeg ingen grunn til å bytte det ut. Liker størrelsen, og at du både har mulighet til mange automatiske innstillinger (veldig greit i tiden før man har lært seg å stille inn selv), samt at du kan stille inn så mye manuelt du vil. Kit objektivet du får med er og ganske bra faktisk (velg med VR) så i mine øyne er det en veldig fin startpakke. Og er jo som folk sier over her, det kommer mye an på objektivene.

Jeg har ikke prøvd canon mye, men utifra det lille jeg har prøvd foretrekker jeg nok Nikon. Men dette er smak og behag, ta deg en titt på butikken og kjenn på og se i menyene og sånn. For meg var det aldri noen tvil om at det skulle være Nikon, så det var et enkelt valg.

Om det blir fine bilder eller ei er opp til deg :P Men du må være forberedt på å legge penger i objektiver etterhvert, når du "gror" ut av kit-linsen. Jeg for min del brukte bare denne det første året, og har tatt mange bilder jeg er veldig fornøyd med. Det kommer an på deg som fotograf, og endel an på hvordan du behandler bildene i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for anbefalinger :) Skal skrive litt lengere svar etterpå, litt dårlig tid akkurat nå ;)

Jeg ønsker å selge Nikon D60 med Tamron 18-200mm billig :whistle:

Hvor mye skal du evt. ha for det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp disse snapshots'a med 50mm f/1.2L (se under).

Ikke noe "vinnerbilder" og motivene er kjedelige, men dette er for å vise hva man kan få til med lav dybdeskarphet når man har lyssterk optikk.

Bildene er helt uredigerte og de er kun forminsket med tanke på den ellers store filstørrelsen.

Hvis du ser spesielt på kalkulatoren så er det nesten ikke mer enn ca. 1cm. hvor det er skarpt og kanskje bare noen millimeter hvor det er superskarpt.

Man får helt andre typer motiver med lyssterk fastoptikk enn man gjør med en billig medfølgende KIT-zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takk for alle svar folkens, har helt glemt å skrive på denne :)

Har tenkt litt og skal nå kjøpe meg.. Har vært i forskjellige butikker å hørt litt og kjent litt på de forskjellige.

Typen er veldig på at vi skal ha Nikon og ikke Canon.. Så da blir det Nikon denne gangen :)

Litt usikker på hvilken av modellene. Har sett på D5100 og D3100. Litt usikker.. Har de stoooore forskjeller? evt andre som du kan anbefale i den prisklassen?

Skal kjøpe til min søster også i bryllupsgave :) så blir mye penger når man skal ha 2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ikke kejnt med Nikon annet en at jeg prøve en Nikon D3000 på en fest her om dagen (klassefest). Det som forundret meg veldig var at man måtte et dypdykk i menyene for å justere noe så elementært som ISO verdien. Dette synes jeg var uhyre tungvindt.

Nå vet ikke jeg forskjellen på D3000/3100 etc. bare så det er sagt.

Mulig man kunne jystert ISO'en på en annen måte, men jeg fant det vertfall ikke ut etter seks halvlitere. Kameraet var sef. også veldig lite og knøttete i forhold til det jeg er vant til, men dette er en smaksak.

Noe mer erfaring enn dette har jeg desverre ikke med Nikon.

Nå skal det sies at sikkert også Canon har de samme "problemene" på de billigere modellene, så jeg mener ikke å si at Nikon er dårligere enn noe annet og omvendt, for det er det ikke:)

Kjøp det kameraet som ligger best i hånden og som gir dere den beste følelsen. Bildemessig er det veldig små forskjeller (hvis noen i det hele tatt) som man må ha et laboratorie for å måle. Optikken derimot, er den som gir bildekvaliteten!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ikke kejnt med Nikon annet en at jeg prøve en Nikon D3000 på en fest her om dagen (klassefest). Det som forundret meg veldig var at man måtte et dypdykk i menyene for å justere noe så elementært som ISO verdien. Dette synes jeg var uhyre tungvindt.

Nå vet ikke jeg forskjellen på D3000/3100 etc. bare så det er sagt.

Mulig man kunne jystert ISO'en på en annen måte, men jeg fant det vertfall ikke ut etter seks halvlitere. Kameraet var sef. også veldig lite og knøttete i forhold til det jeg er vant til, men dette er en smaksak.

Noe mer erfaring enn dette har jeg desverre ikke med Nikon.

Nå skal det sies at sikkert også Canon har de samme "problemene" på de billigere modellene, så jeg mener ikke å si at Nikon er dårligere enn noe annet og omvendt, for det er det ikke:)

Kjøp det kameraet som ligger best i hånden og som gir dere den beste følelsen. Bildemessig er det veldig små forskjeller (hvis noen i det hele tatt) som man må ha et laboratorie for å måle. Optikken derimot, er den som gir bildekvaliteten!

Takk for svar igjen! :)

På Nikon D5100 (som er nyere enn den andre) har en sånn flippskjerm.. Litt usikker på om hva jeg mener om det. Bra med tanke på at man kanskje får mindre riper og at man kan ha kamera høyt opp/ned å ta bilde, men ellers vet jeg ikke :)

edit: Jeg får dra på butikken igjen og kjenne litt på dem :)

Endret av sham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jeg er desverre ikke kejnt med Nikon annet en at jeg prøve en Nikon D3000 på en fest her om dagen (klassefest). Det som forundret meg veldig var at man måtte et dypdykk i menyene for å justere noe så elementært som ISO verdien. Dette synes jeg var uhyre tungvindt.
Nå kjenner jeg ikke d3000 men på de Nikon-kameraene jeg har brukt justerer man ISO med et trykk på en knapp og vrir kommandohjulet til den ISO-verdien man ønsker :) Enklere blir det ikke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke d3000 men på de Nikon-kameraene jeg har brukt justerer man ISO med et trykk på en knapp og vrir kommandohjulet til den ISO-verdien man ønsker :) Enklere blir det ikke :)

Jeg må gå inn i menyen og justere ISO. Men synes det går relativt kjapt nå når jeg er kjent med hvilken fane ISO ligger under. Mitt kamera er vel blant de minst avanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke d3000 men på de Nikon-kameraene jeg har brukt justerer man ISO med et trykk på en knapp og vrir kommandohjulet til den ISO-verdien man ønsker :) Enklere blir det ikke :)

Da har nok muligens du brukt en av de dyrere modellene vil jeg tro?

Jeg er også vant til å trykke på en knapp og vri på komandohjul, og så vidt meg bekjent så må man ha Canon 60D og oppover for å gjøre dette?

Hvilke modeller dette gjelder for Nikon vet jeg dog ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...