Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bestemme kjønn på brukshunden


Crush
 Share

Recommended Posts

Valpene er født og i mai kommer det en hollender i hus. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for kjønn! Har bare hatt hannhunder, og har nok en forkjærlighet for de. Men kunne klart meg leenge uten markeringa...

jeg har hørt at på hannhunder i rasen må man ha mer svart/hvite grenser, men tispene kan være deprimerte under løpetid ifh til lydighet.

Kan noen argumentere for og i mot?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så lang erfaring, og ingen med hollendere... Men generelt i lydighet syns jeg det virker som tispene er hakket mer stabile enn hannene ift snusing og det å være ukonsentrert. Løpetid er bare 2 ganger i året, hormonell hannhund er hele året :P Det er jo stor forskjell på tispene også, men min er ihvertfall trenbar selvom hun er innbilt, litt mer sart på korrigering under løpetiden. Jeg skulle aldri ha tispe før jeg fikk Aïda, nå skal jeg aldri ha hannhund :P hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så lang erfaring, og ingen med hollendere... Men generelt i lydighet syns jeg det virker som tispene er hakket mer stabile enn hannene ift snusing og det å være ukonsentrert. Løpetid er bare 2 ganger i året, hormonell hannhund er hele året :P Det er jo stor forskjell på tispene også, men min er ihvertfall trenbar selvom hun er innbilt, litt mer sart på korrigering under løpetiden. Jeg skulle aldri ha tispe før jeg fikk Aïda, nå skal jeg aldri ha hannhund :P hehe

Har samme inntrykk som deg!

Men...

Har jo også to tisper i hus da, og de er veldig forskjellige, også mtp på løpetid. Emma som er en liten blandingshund (papillon x yorkshire terrier) blir HELT mongo når hun har løpetid. Hun flørter med alt som lever, og må passes på hele tiden ellers stikker hun til naboene som har to border collier og prøver å fri til dem. Hun står ofte ved døra å piper, og er generellt en "pain in the ass" i ca. 5 dager, før hun plutselig er normal igjen.... MEN, så går det 2-3mnd, også får hun innbildt svangerskap og går rundt og piper konstant for "ingen grunn", graver som en gal i senga vår og alle andre plasser og er generellt en gigantisk "pain in the ass" i 3-4 dager.

Huff!

My derimot, som er en australian shepherd tispe, merker man ikke at har løpetid annet enn at hun blør og må ha tispetruse på for ikke å grise ut hele huset. :P Hun er like trenbar, og helt seg selv. Kanskje litt roligere? Men det løser jeg enkelt ved å bruke lek som belønning når vi trener, da glemmer hun at hun har "mensen" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt omvent inntrykk jeg :) Jeg kjenner til tisper som sliter en god stund både før og etter løpetid, og er ganske ustabile da. Og mitt inntrykk er at når hannhunden først har blitt voksen så er den ganske stabil av seg. Men nå er jeg en typisk hannhundperson og jeg skal nok aldri ha noe tispe i hus selv :)

Ta loddtrekning Crush!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke den der jeg, har aldri hatt tispe som ikke har kunnet jobbe under løpetiden eller under innbildt.. selv lille basenji var upåvirket av løpetid når det kom til trening. Lurer på om mange forventer at tispa skal prestere dårligere under løpetid, og er derfor litt slappere med trening i den tiden, og da blir jo resultatet som man forventer.

Strider (gutt med stor G) har også vært upåvirket når nabotispa har løpetid, han hadde et par uker med mild demens for en måneds tid siden (men så er han midt i den andre kjønnsmodingen og ung jypling i verste alder da) men selv det fikset seg ved å kutte treningen brått når han begynte å surre- Da skjerpet han seg og vi har ikke hatt noen demens-tilløp siden.

Så hva du velger tror jeg nesten blir hipp som happ!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har særdeles liten erfaring med tisper, og jeg trodde først at tispa mi var syk el før jeg oppdaget løpetiden. Hun hadde i underkant av 14 dager hvor hun var slapp, virrete, pinglete og mistet all lekelyst. Nå sammenfalt dette med en slitsom sykdomsperiode hos sønnen min så jeg aner ikke helt når det begynte, jeg hadde fokus andre steder. Nå som hun er i ferd med å bli seg selv igjen skjønner jeg hvor påvirket hun har vært.

Vet ikke om det er normalen, men hun har omtrent vært umulig å nå inn til selv på koseplanet når det har stått på som verst. Ikke interessert i kontakt, noe særlig med godbiter, lek etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det kommer litt an på hvordan man er som person jeg. Jeg har hatt begge dele, og jeg skal bare ha tisper fremmover... Jeg foretrekker de, mens andre igjen, som deg, foretrekker hannhunder.. Man ser jo begge kjønn bli brukt, og det funker jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er snakk om personlige preferanser og individuelle forskjeller. Jeg trodde helt frem til jeg fikk Dina i hus at jeg var et hannhund-menneske, og Dina er den tispa jeg har hatt som er mest tispete, så det burde ha vært en total kræsj, men det var det ikke.

Jeg har faktisk ikke hatt noen hannhund som har vært totalt ustyrlige når det har vært løpetisper i nærheten. Jeg har heller ikke hatt tisper som er totalt utrenbare i forbindelse med løpetid. Dina var den mest hormonelle tispa jeg har hatt, men hun var hormonell på en positiv måte når det kom til trening - hun ble mer gira og leken av det hun, så jeg foretrakk henne faktisk hormonell :P Nora er det ingen som helst forskjell på, samme hvor i syklusen sin hun er, og hun løper i tillegg bare hver 9.ende måned, så jeg føler kanskje ikke at det er all verdens med stress i forhold til løpetiden hennes :P Emma var heller ikke spesielt hormonell, så vidt jeg kan huske - og siden hun flytta herfra da hun var 2 år, burde jeg vel antageligvis huska om hun hadde en utpreget hormonell unghundperiode,om ikke noe annet.. hehe

Jeg syns derimot at den der unghundperioden er mer slitsom med hanner enn med tisper, ihvertfall så har mine vært det. Men det er en kort periode i løpet av bikkjas liv, så jeg veit ikke helt om det bør være det avgjørende for tispe/hannhund-valg. For min del så blir det hipp som happ, grunnen til at jeg stadig velger tisper nå, er at jeg alt har en, og jeg ikke gidder det styret det blir under løpetiden når man har tispe og hannhund i samme hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Jeanette, det blir smak og behag, hva du trives best med. Begge kjønn kan være hormonelle til tider, og begge kjønn er det greit å sette grenser for når det gjelder den typen brukshunder. Jeg ble litt nysgjerrig på om det er korthåret du skal ha, og hvorfra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke den der jeg, har aldri hatt tispe som ikke har kunnet jobbe under løpetiden eller under innbildt.. selv lille basenji var upåvirket av løpetid når det kom til trening. Lurer på om mange forventer at tispa skal prestere dårligere under løpetid, og er derfor litt slappere med trening i den tiden, og da blir jo resultatet som man forventer.

Men da er det vel ikke så rart at du ikke skjønner det? :ahappy:

Det virker ikke som dine har hatt noen store problemer i forhold til det.

For de som har problemet derimot er det kjempestor forskjell på hunden. Den vanligvis glade og lekne hunden kan bli redusert til et deprimert drog som ikke vil gå tur engang. Evt. den snille og sosiale hunden kan bli forvandlet til et hundespisende monster.

Edit: av mine så er det hannhunden som konsentrerer seg best på trening. Selv om han er i puberteten og tispa er voksen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Jeanette, det blir smak og behag, hva du trives best med. Begge kjønn kan være hormonelle til tider, og begge kjønn er det greit å sette grenser for når det gjelder den typen brukshunder. Jeg ble litt nysgjerrig på om det er korthåret du skal ha, og hvorfra? :)

Hey, du kan jo ikke ha noe annet enn hannhund ;)

Kan du ikke sende meg linken til hjemmesiden da :)

Det er korthår jeg skal ha ja :) Tispa jeg egentlig skulle ha fra gikk tom, så da måtte jeg ut i oppdretterverden igjen..

HER er link. Lykke til, det står på finsk. Og google translate er elendig på finsk :/

Hannhunder har sine negative sider de også da... Men jeg har kastet ballen til oppdretteren, individ er mye viktigere enn kjønn synes jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...