Fillerya Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Hvorfor gjør du det, eller hvorfor ikke? Dersom du bruker det, bruker du strikksikring eller lås som gir etter dersom katten setter seg fast? Siter
SaraS Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Jeg brukte det før, men navnelappholderen (eller hva i santens det kalles?) datt av hele tiden. Jeg prøvde med neglelakk, men det virka ikke. Og jeg tror min søte Bajas fint klarer å surre seg inn i noe såpass at det ikke hjelper med strikken. Han er 9 år gammel og jeg har ikke mistet han ennå, så får håpe det går greit uten halsbånd. Halsbåndet jeg hadde på han før hadde refleks, men jeg er redd den lange pelsen dekka over halsbåndet helt. Siter
Tinkie Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Vi hadde på vår en periode da han alltid kom mett og nygredd hjem utpå ettermiddagen... Men det fant vi alltid ute i hagen, for det dro han bare av seg, så det var ikke noe poeng 1 Siter
SaraS Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Vi hadde på vår en periode da han alltid kom mett og nygredd hjem utpå ettermiddagen... Men det fant vi alltid ute i hagen, for det dro han bare av seg, så det var ikke noe poeng Bajas kommer hjem og lukter parfyme av og til. Og mora mi har en katt som pleier å dra til naboen å sove i sofen deres. Komiske dyr katter egentlig 1 Siter
MaritaS Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Min er innekatt og bruker ikke halsbånd. Synes det er en fin måte å merke katten på, for de færreste orker vel ta seg bryet med å ta pusen til vet for å se etter chip 1 Siter
:)Kine Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Jeg har ikke hatt halsbånd på noen av kattene mine. Jeg er så redd for at de skal sette seg fast et sted. Tenk så forferdelig det hadde vært. 1 Siter
Ozzy Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Han er chippet, og har halsbånd. Halsbåndet har sikkerhetslås, som åpner seg ved litt motstand. Tester alltid båndet selv før jeg setter det på pus, er ikke alle som løsner like lett som jeg ønsker Han kommer hjem uten halsbånd titt og ofte, men det er jo bra. Da funker jo sikkerhetslåsen! Halsbånd er forbruksvare! 2 Siter
MiO Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Etter at min gamle katt (som levde på 90-tallet...) forsvant for meg en gang i ung alder, hadde jeg alltid på henne halsbånd med navn og tlf nr. Jeg måtte lage etterlysningsplakater og sette opp på lyktestolpene i nabolaget da hun forsvant et par dager som ungkatt, og heldigvis så virket det. Dagen etter at plakatene var hengt opp, sto det to småjenter på trappa og ringte på hos meg, med katten min i armene. De fikk en hundrings på deling i belønning som jeg ba dem om å veksle i to femtilapper så de fikk en hver, og de ble sååå storøyde og glade. Noen dager senere, da jeg hadde våget å slippe ut katten igjen etter noen dagers "husvarming og husarrest", ringte det på igjen. Der sto de på nytt med katten, som denne gangen ikke var etterlyst - men de håpet vel på mer penger Jeg forklarte lattermildt at denne gangen var den ikke borte for meg, bare "vanlig ute" Men det var etter det at jeg satte på henne halsbånd. Kattehalsbånd, regner med at det var strikk på det, men jeg husker ikke lenger. Det er såpass lenge siden. Siter
lucy Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Mine to er innekatter, så bruker ikke halsbånd, men de er chippet. Har halsbånd med tlf.nr som jeg setter på de om de skal passes hjemme hos noen andre, tenker som så at det er en ekstra trygghet for de som passer de at de er synlig merket. Halsbåndene er sånn med lås som går opp om de setter seg fast. Mine foreldre har to utekatter, hun ene har "vanlig" halsbånd med spenne, hun har hatt samme halsbånd i årevis og aldri satt seg fast eller skadet seg. Hun er ikke chippet, da det ikke var saerlig vanlig å gjøre med katter da de fikk hun. Hun andre har hatt et utall halsbånd med selvutløsende spenne, til slutt gikk mamma så lei av å måtte kjøpe nytt halsbånd til stadighet, at hun prøvde med et sånt med strikk. Det endte med at pusen var vekke i halvannet døgn (veldig ulikt henne!) og til slutt kom hjem med halsbåndetsittende fast over nakken, mellom forbeina og ned under magen. Hun har tydeligvis da satt seg fast og fått en fot inni halsbåndet. Halsbåndet hadde gnagd seg inn i halsen og armkroken og lagd dype sår. Hun er helt fin nå, men kommer nok ikke til å måtte gå med halsbånd noen gang igjen.. Hun er derimot chippet og merket med "ID" i ene øret. Har forresten hørt flere advare mot de halsbåndene med strikk, bl.a en som hadde funnet katten sin sittende fast i et tre med halsbåndet rundt en gren. Bare flaks katten ikke hadde falt av grenen og blitt hengt.. Siter
tm100007 Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Bruker ikke halsbånd fordi katten ikke kan fordra det, og fordi jeg er redd for at han kan sette seg fast. Siter
Stine Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Kattene mine har alltid vært chippet og vært tatovert i øret med ID, så nei ingen halsbånd på de. Den vi har nå har ingenting, men kunne ikke falle meg inn å ha på et halsbånd på hu, så mye hu er ute å løper så hadde hu enten satt seg fast eller mistet det med en gang. Siter
Tyfonia Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Kun den ene katten her har halsbånd. Gamla hiver den av seg hele tiden. Den andre katten er innekatt, så han har ikke halsbånd. Jeg bruker halsbånd på katten for å feste ID merke på ham. Han er chippet, men dersom noen SER at han har halsbånd på seg, er kanskje sjansen større for at han får gå i fred. Dersom han blir overkjørt er det fint om noen kan ringe meg og si ifra. Nå holder han seg stort sett rundt husveggen her, da, men bortsett ifra at han er ren rase og kostet deretter, er jeg utrolig glad i ham og han betyr mye for meg. Jeg vil også at alle skal skjønne at denne katten tilhører noen som er glad i ham Siter
Jankaa Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Vi har tre, snart fire katter, og kun en har halsbånd, da de andre to har mistet sine. Jeg synes egentlig ikke noe om halsbånd, men heller det en forlatt påkjørt katt (vel, det kan da alltids skje uansett). Ingen her i bygda ville giddet å kjøre 40 minutter for å lese av chippen på en påkjørt katt... Ja, jeg er fordomsfull, men, det ligger noe i det jeg skriver.. Siter
Bellare Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Halsbånd med strikk og refleks med påskreve tlf. nummer. Ikkje at det hjelper så mykje når kattane mistar det gang på gang. Siter
Guest Gråtass Skrevet 16. Mars 2012 Rapporter Skrevet 16. Mars 2012 Nei katten er ikke id merket og har ikke halsbånd. Men bekymrer meg lite, da hun skjeldent er ute lengre enn et par timer sammenhengende av fri vilje. Siter
Raksha Skrevet 17. Mars 2012 Rapporter Skrevet 17. Mars 2012 Nei, fujipusen kom inn med sikkerhetshalsbåndet rundt magen hun, da var det nok. Mine er chippet, men her i bøgda så sjekker man ikke chip på katter man finner, så det er egentlig litt waste... Siter
mushi Skrevet 18. Mars 2012 Rapporter Skrevet 18. Mars 2012 Har tre katter og alle er chippet. De to langhårete får en krage med tovet pels rundt halsbåndet, så det blir bare brukt rett etter vi har flyttet og frem til jeg er trygge på de. Den korthårete katten er litt skremt og redd, så pleier å ha halsbånd på henne hvis hun går mye ute. Kjøpte ett her om dagen faktisk, men har ikke rukket å sette det på. Hun har frivillig vært inne siden i høst, men nå starter hun å gå litt ut igjen. Siter
Mud Skrevet 18. Mars 2012 Rapporter Skrevet 18. Mars 2012 Mine var chippet OG øretatoverte. Den øretatoveringen er det bare å taste inn på dyreidentitet.no for å finne eier. Den ene katta fikk litt utydelig skrift i øret etterhvert dessverre. Begge ble forøvrig borte, men det var nok reven... Siter
mara Skrevet 18. Mars 2012 Rapporter Skrevet 18. Mars 2012 Begge er selvsagt chipet, og har halsbånd. Siter
Grim Skrevet 18. Mars 2012 Rapporter Skrevet 18. Mars 2012 Han er chippa og det står ID i øret, i håp om at noen skulle gidde å ta han med til vet om han skulle bli borte eller skada. Han går også vanligvis med halsbånd, men bjella har ramlet av så jeg tok det av. Når jeg har fått satt på ny får han det på seg igjen. Han bryr seg ikke om halsbåndet, og det sitter såppas løst at han hadde fått det av om han ville. Jeg syntes også det er litt betryggende at folk da SER at det er et kjæledyr. Siter
Tinkie Skrevet 18. Mars 2012 Rapporter Skrevet 18. Mars 2012 Våre var forøvrig tydelig rasekatter, så det var nok aldri noen tvil om hvorvidt de hadde et hjem eller var villkatter. Siter
Foxen Skrevet 18. Mars 2012 Rapporter Skrevet 18. Mars 2012 Mine har refleksbånd på seg med navnelapper (fra merkalt.no). Båndene har strikk og de drar de ikke av seg. Lillepus er ikke så mye ute etter det er blitt mørkt men han arvet Zarah sitt bånd da det røyk for litt siden, han er tynnere rundt halsen. Båndene er fra Biltema og koster under 10 kr stk. Vi har ikke mistet noen enda, da Z sitt røyk innendørs. På sommeren når det er lyst hele døgnet vil de nok muligens få gå uten, iallefall Z siden pelsen hennes slites litt av båndet. Z er tydelig noen sin katt (hellig birma) men lilepus er en helt vanlig tigerstripet katt. Siter
Grim Skrevet 19. Mars 2012 Rapporter Skrevet 19. Mars 2012 Joda, men min ser heller ikke ut som en vanlig huskatt, selv om han er det. Jeg tenkte mer i forhold til barn og unge, de tenker nødvendigvis ikke over sånt. Jeg overhørte nemlig noen unger som ville ta med seg den stakkars pusen min hjem, men lot være da de så den hadde halsbånd, Siter
WheatenMali Skrevet 19. Mars 2012 Rapporter Skrevet 19. Mars 2012 Katten som vi har nå har gått med halsbånd hele livet, han har aldri mistet det. Bruker kun halsbånd med strikk i, så jeg vet han kan komme seg løs. Han er også chippet, har halsbånd på fordi det er ikke alle som tar seg bryet med å dra til veterinær med en katt de finner, spesielt om det gjelder en påkjørt katt. Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.