Gå til innhold
Hundesonen.no

Tipsy og hennes 8 små :)


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heisann folkens... Etter anbefaling fra fostermor til Bendik datt jeg innom her på Hundesonen... Og her fant jeg jo jaggu innlegg om Bendik og hans søsken .. Bendik er da mitt nye barn, og vi koser

Høres bra ut. Tenker hun skal få være med en liten tur rett borti skogen her, kanskje hun vil gå et godbit-spor feks. Eller trene noen triks, tror hun har godt av å få brukt hodet sitt litt. Tror no

Da har fineste Dexen fått seg et nytt hjem. Han flytter til en ung mann i Sogn neste uke

Posted Images

Hihi, bare vent til Monti blir bestekompis med en av valpene du, å ser på deg med *kanjegpliiiiiiiiiiiiiiiisfåbeholdehan* blikket! Jeg er nemlig overbevist om at Monti har akkurat et sånt blikk, å at du kommer til å skjønne akkurat hva det betyr når det kommer! :D

Så må jeg si det er kjempe flott av dere :)

Haha.. Jeg er stygt redd han kan det blikket, ja.... Men, igjen, skulle noe være aktuelt må det være tispa. ;)

Søte valper og utrolig bra gjort av dere å ta de inn. Lykke til videre! :)

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende da! Men tenker dere får et litt urolig døgn til ting har gått seg til! Lykke til!

Foreløpig er det ganske rolig. :)

Turen hjem gikk glimrende. Tispa var flink og ga de melk på veien og valpene var rolige. Vel hjemme har vi innstallert de i stua og Monti er i gangen med grind i mellom. Tipsy er stadig borte med logrende hale og hilser. De fikk også gå en kort tur sammen, de gikk veldig fint sammen. Men vi stresser henne ikke.

Tipsy er HELT herlig! Så hjertlig, kjærlig og kosete jente. Hun responderer fantastisk på skryt og vil helst kose hele tiden. Veldig varsom men utrolig tillitsfull. Og det herligste av alt, hun spratt rett opp i armkroken til samboeren min og der vil hun helst være! Så koselig. :)

Valpene er selvsagt kjeeempesøte. Små boller på 2 uker som nesten bare sover, drømmer, knurrer og prøver såvidt å leke litt. De har fått en runde med melk hver, så får vi se om vi får veid de og tatt noen bilder i morgen. :)

Noen få bilder:

Dex får melk:

430370_10150666227952225_772132224_8905021_1482613805_n.jpg

Samboer gir Emira melk :wub:

429990_10150666227237225_772132224_8905016_1209194860_n.jpg

Minstemann Hero:

420567_10150666226297225_772132224_8905011_250558579_n.jpg

Og Tipsy vasker:

430591_10150666224387225_772132224_8905002_1167679179_n.jpg

423471_10150666223557225_772132224_8904997_438463976_n.jpg

432016_10150666237122225_772132224_8905075_1384684804_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så snilt av dere! Stakkars lille mamma Tipsy med alt som har skjedd, og så ufattelig ung hun er. Uansett om dere beholder helle eller ei, håper jeg iallefall hun får et godt og trygt hjem, det samme med valpene selvsagt.

Lykke til med alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tilleggsfores de? Har ikke tisp noke melk?

Synes de så svære ut til å være to uker gamle :).

Som Ane sier, fordi tispa har lite melk. I de bakerste pattene. Ikke vil hun gi de mat heller, hun nekter å legge seg, så vi må stå og holde på valpene så de får drikke mens hun står og blir klødd samtidig. Så de trenger litt mat i tillegg.

Veide de nå:

Hannhundene:

Bendick - 1080 g

Fant - 945 g

Chili - 950 g

Dex - 900 g og dermed klart minst.

Gorbi - 1115 g

Hiro - 968 g

Tispene:

Azita - 1130 g

Emira - 1035 g

Og de er altså 2 uker. Noen som har tall å sammenligne med?

Masse lykke til! Valpene får nok en bedre start hos dere :)

Hvordan takler Tipsy generelt morsrollen?

Ikke spesielt godt. Hun er ikke interessert, vil helst ikke die, slikke de så de gjør fra seg, etc. Så vi må hjelpe til. :) Helst vil hun ikke være i valpegrinda.

Så snilt av dere! Stakkars lille mamma Tipsy med alt som har skjedd, og så ufattelig ung hun er. Uansett om dere beholder helle eller ei, håper jeg iallefall hun får et godt og trygt hjem, det samme med valpene selvsagt.

Lykke til med alt!

Ja, hun er veldig ung, stakkars. Leken, herlig lita frøken. Om vi beholder henne så er det fordi mannen forelsker seg i så fall. Det gjør sikkert jeg også, men etter det jeg har sett i dag så ser det ikke ut som en min type hund. Selv om hun er utrolig trivlig og søt og snill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte Chilli best av valpene utseende messig, jeg :P

Det så superkoselig ut med en stor valpegrind midt på gulvet med en hauv valper oppi :wub:

Jeg liker alle, jeg. Klarer ikke helt bestemme meg! Men Dex skiller seg ut, både med at han er minst, han er mest særpreget og i tillegg er han uten tvil tøffest for tiden. Skal krabbe over alt, sjekke ut alt og å ligge stille er teit :D

Ja, det er litt sånn.. kjempesupermegaveldigutroligkoseligtrivligherlig :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, et lite gjennombrudd. Tipsy har visst stått rett opp og ned og gitt valpene mat i to uker nå. Nå har vi brukt tre kvarter på kosing, dulling og godbiter og til slutt segnet hun helt om og lot valpene ligge og drikke melk! Det må jo være mye bedre for ryggen til både henne og valpene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Klart, det er jo mange valper og en ung tispe så det kan jo være at de trenger det - men med den vekta bare 14 dager gamle så klarer ikke jeg å se at det burde være noe behov for det - det der er SVÆRE valper. De ser i alle fall svære ut.

Uten å vite noe om Tipsy og forholdene hun har levd under så har det jo vært litt omveltninger for henne siste tiden. Blitt mamma, flytta ett par ganger osv. - Ideelt sett så burde hun fått en helt stille og rolig plass for seg selv og valpene - gjerne ett eget rom, sånn at hun klarte å slappe av med de. Det er ikke ideelt å ha mor og så unge valper i ei stue sammen med folk og andre hunder. Det skaper unødig stress og uro for mor. Til sammenligning så har mine kull fått være 80% helt i fred fra fødsel og frem til de begynte på fast føde i tre ukers alder. Ingen unødig ut og inn hos mor, ingen unødig fikling med valpene osv. - bare foring, skifting av underlag og ut igjen. Da slapper tispen bedre av og kan kose seg med valpene sine :). Noen mødre sliter jo selvsagt, men som regel så funker det.

Synes det er flott at dere tar dere av henne forøvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det er jo mange valper og en ung tispe så det kan jo være at de trenger det - men med den vekta bare 14 dager gamle så klarer ikke jeg å se at det burde være noe behov for det - det der er SVÆRE valper. De ser i alle fall svære ut.

Uten å vite noe om Tipsy og forholdene hun har levd under så har det jo vært litt omveltninger for henne siste tiden. Blitt mamma, flytta ett par ganger osv. - Ideelt sett så burde hun fått en helt stille og rolig plass for seg selv og valpene - gjerne ett eget rom, sånn at hun klarte å slappe av med de. Det er ikke ideelt å ha mor og så unge valper i ei stue sammen med folk og andre hunder. Det skaper unødig stress og uro for mor. Til sammenligning så har mine kull fått være 80% helt i fred fra fødsel og frem til de begynte på fast føde i tre ukers alder. Ingen unødig ut og inn hos mor, ingen unødig fikling med valpene osv. - bare foring, skifting av underlag og ut igjen. Da slapper tispen bedre av og kan kose seg med valpene sine :). Noen mødre sliter jo selvsagt, men som regel så funker det.

Synes det er flott at dere tar dere av henne forøvig.

Takk for gode tips. :) Ang hvor de er så ble de kjapt flyttet inn på badet i går, vi hadde bare en logistikkutfordring et øyeblikk som gjorde at de ble lagt i stua.. Så de har badet for seg selv. Selvsagt, vi går jo inn når vi må på do og vi må jo nesten inn for å gi de mat/sørge for at tipsy gir de mat. I tillegg hjelper hun som sagt ikke til når de må på do. Så vi må jo inn dit litt men prøver å kombinere det med når vi må på do, så det ikke blir mer farting inn og ut enn hun må ;) Ellers får de ro og fred.

Ang melka så er det dyrlegen som anbefalte det. Men nå er det jo ingen som har veid de før, så jeg tenker at når vi nå ser hvor mye de faktisk vokser de neste par dagene så tegner vi oss et greit bilde av om de vokser fint og vi kan prøve med bare Tipsy? For jeg synes de ser ut som noen kraftvalper, er helt enig i det. Men så er det jo vanskelig å se for seg hvor store de skal bli. Tipsy er ganske liten, jeg vil tippe et sted mellom 10 og 15 kg. Vekta på valpene la jeg ut et par innlegg tidligere, vet ikke om du fikk det med deg.

Tipsy er fremdeles utrolig skjønn. Hun har funnet seg godt til rette og i dag har hun bare vært en stor lykkepille :lol: Hun kommer vraltende og logrende med hele kroppen, sitter helst oppå meg og vil ha kos. Slapper godt av gjør hun også. Og hun er slappa med personlighet. Verdens søteste!

Men, valpene vil hun helst ikke være med i det hele tatt. Så vi får jo et dilemma der. Vi passer jo på at hun gir de mat, er med på å stelle de og hun er mest der inne. Men hun vil jo uansett ikke ligge ved de, hun legger seg i andre enden. På den andre siden, om vi innsnevrer området ser vi at hun legger seg på de. Hun har masse energi, har tydelig et behov for at det skal skje noe og vil så iiiinnmari gjerne bare være med ut eller leke. Og det er jo ikke rart - hun er jo bare 11 mnd! Så vi har henne inne hos valpene men gir henne "puste"pauser inne hos oss med kos, lek og en kort tur rundt boligfeltet her. Eller hvordan ville dere balansert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hun kan godt få få ut litt energi - det er ikke noe krise det. Og får hun ut litt steam og får brukt seg litt så kan det være at hun er roligere hos valpene også.

Mor skal ha muilghet til å gå unna valpene, de må ikke ligge sammen hele tiden - så at hun legger seg vekk fra dem er helt normalt.

Høres ut som om dere har god kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan godt få få ut litt energi - det er ikke noe krise det. Og får hun ut litt steam og får brukt seg litt så kan det være at hun er roligere hos valpene også.

Mor skal ha muilghet til å gå unna valpene, de må ikke ligge sammen hele tiden - så at hun legger seg vekk fra dem er helt normalt.

Høres ut som om dere har god kontroll :)

Høres bra ut. Tenker hun skal få være med en liten tur rett borti skogen her, kanskje hun vil gå et godbit-spor feks. :) Eller trene noen triks, tror hun har godt av å få brukt hodet sitt litt. :) Tror nok du har rett i at hun kanskje finner roen på en annen måte. Sånn jeg har skjønt det har hun kun vært med valpene og mangler nok både å få røre litt på seg og litt oppmerksomhet.

Akkurat nå har hun frivillig lagt seg på siden og alle valpene får melk. Akkurat nå kan jeg verken skjønne at det har vært vanskelig eller at de har fått lite melk - de suger som bare det og det kommer melk av alle pattene. Samtidig ligger hun og slikker på de. Kanskje det bare var ro hun trengte. :)

Edit: før hun til slutt sovna - mens de drikker melk! Avslappa i alle fall :lol:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Høres bra ut. Tenker hun skal få være med en liten tur rett borti skogen her, kanskje hun vil gå et godbit-spor feks. :) Eller trene noen triks, tror hun har godt av å få brukt hodet sitt litt. :) Tror nok du har rett i at hun kanskje finner roen på en annen måte. Sånn jeg har skjønt det har hun kun vært med valpene og mangler nok både å få røre litt på seg og litt oppmerksomhet.

Akkurat nå har hun frivillig lagt seg på siden og alle valpene får melk. Akkurat nå kan jeg verken skjønne at det har vært vanskelig eller at de har fått lite melk - de suger som bare det og det kommer melk av alle pattene. Samtidig ligger hun og slikker på de. Kanskje det bare var ro hun trengte. :)

Edit: før hun til slutt sovna - mens de drikker melk! Avslappa i alle fall :lol:

Der ser du, hun trengte bare å få slappe av og få sjansen. Superbra altså.

Om jeg var deg så ville jeg droppet tilleggsforing ett par dager - eller, jeg hadde droppet tilleggsforing og sett om valpene fortsatt var lugne og sov godt, og om hun responderer på piping ved å gi mat. Om valpene blir veldig veldig urolig over lang tid så kan du gi litt ekstra, men om valpene er normalt våkne (sånn pitteliten stund etter mat fra mamma, og litt før de får mat av mamma) og ellers er rolige og sover godt så trenger de ikke noe ekstra, da er de fornøyd og mamma har nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du, hun trengte bare å få slappe av og få sjansen. Superbra altså.

Om jeg var deg så ville jeg droppet tilleggsforing ett par dager - eller, jeg hadde droppet tilleggsforing og sett om valpene fortsatt var lugne og sov godt, og om hun responderer på piping ved å gi mat. Om valpene blir veldig veldig urolig over lang tid så kan du gi litt ekstra, men om valpene er normalt våkne (sånn pitteliten stund etter mat fra mamma, og litt før de får mat av mamma) og ellers er rolige og sover godt så trenger de ikke noe ekstra, da er de fornøyd og mamma har nok mat.

Kan se sånn ut, ja. :) Takk for tips, jeg tror jammen jeg er enig og ;) Ser dessuten at de får jo tak i MYE mer melk fra Tipsy nå som hun ligger rolig på siden kontra når folk har stått og holdt henne, klappet, kost og bestukket med godbiter. Da får de jo ikke i seg så mye av gangen. Nå får de drikke så lenge jeg sitter her (om jeg går, reiser hun seg jo). Ser et par stk som har sovna, så når alle er gode og mette skal valpene få sove og Tipsy bli med ut en tur.

Takk for gode råd og veiledning. :) Har du/dere noen tanker om hvor lenge hun kan få være ute nå som valpene er skikkelig mette og gode? Jeg har en følelse av at hun ville hatt godt av å være med ut i langlina og være litt ungdom i skogen igjen! Tenker selvsagt ikke antall timer, men antall minutter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kan se sånn ut, ja. :) Takk for tips, jeg tror jammen jeg er enig og ;) Ser dessuten at de får jo tak i MYE mer melk fra Tipsy nå som hun ligger rolig på siden kontra når folk har stått og holdt henne, klappet, kost og bestukket med godbiter. Da får de jo ikke i seg så mye av gangen. Nå får de drikke så lenge jeg sitter her (om jeg går, reiser hun seg jo). Ser et par stk som har sovna, så når alle er gode og mette skal valpene få sove og Tipsy bli med ut en tur.

Takk for gode råd og veiledning. :) Har du/dere noen tanker om hvor lenge hun kan få være ute nå som valpene er skikkelig mette og gode? Jeg har en følelse av at hun ville hatt godt av å være med ut i langlina og være litt ungdom i skogen igjen! Tenker selvsagt ikke antall timer, men antall minutter :P

Hun kan godt være vekk fra valpene en halvtime/times tid om hun selv vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det går bra! Og fine råd fra BP :)

Ja, deilig! :)

Hun kan godt være vekk fra valpene en halvtime/times tid om hun selv vil det.

Takk :) Hadde tenkt å ta henne med nå i stad når alle var mette, regnet med hun kom til å følge etter meg når jeg reiste meg og gikk ut. Men nei, hun ble liggende og siden har det vært stille. Endelig er det musestille i valpekassa også. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...