soelvd Skrevet 12. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Hihi, bare vent til Monti blir bestekompis med en av valpene du, å ser på deg med *kanjegpliiiiiiiiiiiiiiiisfåbeholdehan* blikket! Jeg er nemlig overbevist om at Monti har akkurat et sånt blikk, å at du kommer til å skjønne akkurat hva det betyr når det kommer! Så må jeg si det er kjempe flott av dere Haha.. Jeg er stygt redd han kan det blikket, ja.... Men, igjen, skulle noe være aktuelt må det være tispa. Søte valper og utrolig bra gjort av dere å ta de inn. Lykke til videre! Takk! Siter
Enits Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Dex herlighet for noen kule tegninger på han All ære til dere og gleder meg til bildespam! Siter
TonjeM Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Spennende da! Men tenker dere får et litt urolig døgn til ting har gått seg til! Lykke til! Siter
soelvd Skrevet 12. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Spennende da! Men tenker dere får et litt urolig døgn til ting har gått seg til! Lykke til! Foreløpig er det ganske rolig. Turen hjem gikk glimrende. Tispa var flink og ga de melk på veien og valpene var rolige. Vel hjemme har vi innstallert de i stua og Monti er i gangen med grind i mellom. Tipsy er stadig borte med logrende hale og hilser. De fikk også gå en kort tur sammen, de gikk veldig fint sammen. Men vi stresser henne ikke. Tipsy er HELT herlig! Så hjertlig, kjærlig og kosete jente. Hun responderer fantastisk på skryt og vil helst kose hele tiden. Veldig varsom men utrolig tillitsfull. Og det herligste av alt, hun spratt rett opp i armkroken til samboeren min og der vil hun helst være! Så koselig. Valpene er selvsagt kjeeempesøte. Små boller på 2 uker som nesten bare sover, drømmer, knurrer og prøver såvidt å leke litt. De har fått en runde med melk hver, så får vi se om vi får veid de og tatt noen bilder i morgen. Noen få bilder: Dex får melk: Samboer gir Emira melk Minstemann Hero: Og Tipsy vasker: 4 Siter
Guest Belgerpia Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Hvorfor tilleggsfores de? Har ikke tisp noke melk? Synes de så svære ut til å være to uker gamle . Siter
idaemiliee Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Masse lykke til! Valpene får nok en bedre start hos dere Hvordan takler Tipsy generelt morsrollen? Siter
LindaM Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Hyggelig å lese at det har gått så bra så langt! Nydelige små nurk Siter
Guest Yellow Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Så snilt av dere! Stakkars lille mamma Tipsy med alt som har skjedd, og så ufattelig ung hun er. Uansett om dere beholder helle eller ei, håper jeg iallefall hun får et godt og trygt hjem, det samme med valpene selvsagt. Lykke til med alt! Siter
Ane Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Hvorfor tilleggsfores de? Har ikke tisp noke melk? Synes de så svære ut til å være to uker gamle . Hun har skrevet tidligere i tråden at tispa allerede hadde lite melk ja Og enig i det siste! Siter
soelvd Skrevet 12. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Hvorfor tilleggsfores de? Har ikke tisp noke melk? Synes de så svære ut til å være to uker gamle . Som Ane sier, fordi tispa har lite melk. I de bakerste pattene. Ikke vil hun gi de mat heller, hun nekter å legge seg, så vi må stå og holde på valpene så de får drikke mens hun står og blir klødd samtidig. Så de trenger litt mat i tillegg. Veide de nå: Hannhundene: Bendick - 1080 g Fant - 945 g Chili - 950 g Dex - 900 g og dermed klart minst. Gorbi - 1115 g Hiro - 968 g Tispene: Azita - 1130 g Emira - 1035 g Og de er altså 2 uker. Noen som har tall å sammenligne med? Masse lykke til! Valpene får nok en bedre start hos dere Hvordan takler Tipsy generelt morsrollen? Ikke spesielt godt. Hun er ikke interessert, vil helst ikke die, slikke de så de gjør fra seg, etc. Så vi må hjelpe til. Helst vil hun ikke være i valpegrinda. Så snilt av dere! Stakkars lille mamma Tipsy med alt som har skjedd, og så ufattelig ung hun er. Uansett om dere beholder helle eller ei, håper jeg iallefall hun får et godt og trygt hjem, det samme med valpene selvsagt. Lykke til med alt! Ja, hun er veldig ung, stakkars. Leken, herlig lita frøken. Om vi beholder henne så er det fordi mannen forelsker seg i så fall. Det gjør sikkert jeg også, men etter det jeg har sett i dag så ser det ikke ut som en min type hund. Selv om hun er utrolig trivlig og søt og snill. Siter
MegaMarie Skrevet 12. Mars 2012 Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Likte Chilli best av valpene utseende messig, jeg Det så superkoselig ut med en stor valpegrind midt på gulvet med en hauv valper oppi Siter
soelvd Skrevet 12. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 12. Mars 2012 Likte Chilli best av valpene utseende messig, jeg Det så superkoselig ut med en stor valpegrind midt på gulvet med en hauv valper oppi Jeg liker alle, jeg. Klarer ikke helt bestemme meg! Men Dex skiller seg ut, både med at han er minst, han er mest særpreget og i tillegg er han uten tvil tøffest for tiden. Skal krabbe over alt, sjekke ut alt og å ligge stille er teit Ja, det er litt sånn.. kjempesupermegaveldigutroligkoseligtrivligherlig :wub: Siter
soelvd Skrevet 13. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Hurra, et lite gjennombrudd. Tipsy har visst stått rett opp og ned og gitt valpene mat i to uker nå. Nå har vi brukt tre kvarter på kosing, dulling og godbiter og til slutt segnet hun helt om og lot valpene ligge og drikke melk! Det må jo være mye bedre for ryggen til både henne og valpene.. Siter
Guest Belgerpia Skrevet 13. Mars 2012 Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Klart, det er jo mange valper og en ung tispe så det kan jo være at de trenger det - men med den vekta bare 14 dager gamle så klarer ikke jeg å se at det burde være noe behov for det - det der er SVÆRE valper. De ser i alle fall svære ut. Uten å vite noe om Tipsy og forholdene hun har levd under så har det jo vært litt omveltninger for henne siste tiden. Blitt mamma, flytta ett par ganger osv. - Ideelt sett så burde hun fått en helt stille og rolig plass for seg selv og valpene - gjerne ett eget rom, sånn at hun klarte å slappe av med de. Det er ikke ideelt å ha mor og så unge valper i ei stue sammen med folk og andre hunder. Det skaper unødig stress og uro for mor. Til sammenligning så har mine kull fått være 80% helt i fred fra fødsel og frem til de begynte på fast føde i tre ukers alder. Ingen unødig ut og inn hos mor, ingen unødig fikling med valpene osv. - bare foring, skifting av underlag og ut igjen. Da slapper tispen bedre av og kan kose seg med valpene sine . Noen mødre sliter jo selvsagt, men som regel så funker det. Synes det er flott at dere tar dere av henne forøvig. Siter
soelvd Skrevet 13. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Klart, det er jo mange valper og en ung tispe så det kan jo være at de trenger det - men med den vekta bare 14 dager gamle så klarer ikke jeg å se at det burde være noe behov for det - det der er SVÆRE valper. De ser i alle fall svære ut. Uten å vite noe om Tipsy og forholdene hun har levd under så har det jo vært litt omveltninger for henne siste tiden. Blitt mamma, flytta ett par ganger osv. - Ideelt sett så burde hun fått en helt stille og rolig plass for seg selv og valpene - gjerne ett eget rom, sånn at hun klarte å slappe av med de. Det er ikke ideelt å ha mor og så unge valper i ei stue sammen med folk og andre hunder. Det skaper unødig stress og uro for mor. Til sammenligning så har mine kull fått være 80% helt i fred fra fødsel og frem til de begynte på fast føde i tre ukers alder. Ingen unødig ut og inn hos mor, ingen unødig fikling med valpene osv. - bare foring, skifting av underlag og ut igjen. Da slapper tispen bedre av og kan kose seg med valpene sine . Noen mødre sliter jo selvsagt, men som regel så funker det. Synes det er flott at dere tar dere av henne forøvig. Takk for gode tips. Ang hvor de er så ble de kjapt flyttet inn på badet i går, vi hadde bare en logistikkutfordring et øyeblikk som gjorde at de ble lagt i stua.. Så de har badet for seg selv. Selvsagt, vi går jo inn når vi må på do og vi må jo nesten inn for å gi de mat/sørge for at tipsy gir de mat. I tillegg hjelper hun som sagt ikke til når de må på do. Så vi må jo inn dit litt men prøver å kombinere det med når vi må på do, så det ikke blir mer farting inn og ut enn hun må Ellers får de ro og fred. Ang melka så er det dyrlegen som anbefalte det. Men nå er det jo ingen som har veid de før, så jeg tenker at når vi nå ser hvor mye de faktisk vokser de neste par dagene så tegner vi oss et greit bilde av om de vokser fint og vi kan prøve med bare Tipsy? For jeg synes de ser ut som noen kraftvalper, er helt enig i det. Men så er det jo vanskelig å se for seg hvor store de skal bli. Tipsy er ganske liten, jeg vil tippe et sted mellom 10 og 15 kg. Vekta på valpene la jeg ut et par innlegg tidligere, vet ikke om du fikk det med deg. Tipsy er fremdeles utrolig skjønn. Hun har funnet seg godt til rette og i dag har hun bare vært en stor lykkepille Hun kommer vraltende og logrende med hele kroppen, sitter helst oppå meg og vil ha kos. Slapper godt av gjør hun også. Og hun er slappa med personlighet. Verdens søteste! Men, valpene vil hun helst ikke være med i det hele tatt. Så vi får jo et dilemma der. Vi passer jo på at hun gir de mat, er med på å stelle de og hun er mest der inne. Men hun vil jo uansett ikke ligge ved de, hun legger seg i andre enden. På den andre siden, om vi innsnevrer området ser vi at hun legger seg på de. Hun har masse energi, har tydelig et behov for at det skal skje noe og vil så iiiinnmari gjerne bare være med ut eller leke. Og det er jo ikke rart - hun er jo bare 11 mnd! Så vi har henne inne hos valpene men gir henne "puste"pauser inne hos oss med kos, lek og en kort tur rundt boligfeltet her. Eller hvordan ville dere balansert det? Siter
Guest Belgerpia Skrevet 13. Mars 2012 Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Hun kan godt få få ut litt energi - det er ikke noe krise det. Og får hun ut litt steam og får brukt seg litt så kan det være at hun er roligere hos valpene også. Mor skal ha muilghet til å gå unna valpene, de må ikke ligge sammen hele tiden - så at hun legger seg vekk fra dem er helt normalt. Høres ut som om dere har god kontroll Siter
soelvd Skrevet 13. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Hun kan godt få få ut litt energi - det er ikke noe krise det. Og får hun ut litt steam og får brukt seg litt så kan det være at hun er roligere hos valpene også. Mor skal ha muilghet til å gå unna valpene, de må ikke ligge sammen hele tiden - så at hun legger seg vekk fra dem er helt normalt. Høres ut som om dere har god kontroll Høres bra ut. Tenker hun skal få være med en liten tur rett borti skogen her, kanskje hun vil gå et godbit-spor feks. Eller trene noen triks, tror hun har godt av å få brukt hodet sitt litt. Tror nok du har rett i at hun kanskje finner roen på en annen måte. Sånn jeg har skjønt det har hun kun vært med valpene og mangler nok både å få røre litt på seg og litt oppmerksomhet. Akkurat nå har hun frivillig lagt seg på siden og alle valpene får melk. Akkurat nå kan jeg verken skjønne at det har vært vanskelig eller at de har fått lite melk - de suger som bare det og det kommer melk av alle pattene. Samtidig ligger hun og slikker på de. Kanskje det bare var ro hun trengte. Edit: før hun til slutt sovna - mens de drikker melk! Avslappa i alle fall 9 Siter
Guest Belgerpia Skrevet 13. Mars 2012 Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Høres bra ut. Tenker hun skal få være med en liten tur rett borti skogen her, kanskje hun vil gå et godbit-spor feks. Eller trene noen triks, tror hun har godt av å få brukt hodet sitt litt. Tror nok du har rett i at hun kanskje finner roen på en annen måte. Sånn jeg har skjønt det har hun kun vært med valpene og mangler nok både å få røre litt på seg og litt oppmerksomhet. Akkurat nå har hun frivillig lagt seg på siden og alle valpene får melk. Akkurat nå kan jeg verken skjønne at det har vært vanskelig eller at de har fått lite melk - de suger som bare det og det kommer melk av alle pattene. Samtidig ligger hun og slikker på de. Kanskje det bare var ro hun trengte. Edit: før hun til slutt sovna - mens de drikker melk! Avslappa i alle fall Der ser du, hun trengte bare å få slappe av og få sjansen. Superbra altså. Om jeg var deg så ville jeg droppet tilleggsforing ett par dager - eller, jeg hadde droppet tilleggsforing og sett om valpene fortsatt var lugne og sov godt, og om hun responderer på piping ved å gi mat. Om valpene blir veldig veldig urolig over lang tid så kan du gi litt ekstra, men om valpene er normalt våkne (sånn pitteliten stund etter mat fra mamma, og litt før de får mat av mamma) og ellers er rolige og sover godt så trenger de ikke noe ekstra, da er de fornøyd og mamma har nok mat. Siter
soelvd Skrevet 13. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Der ser du, hun trengte bare å få slappe av og få sjansen. Superbra altså. Om jeg var deg så ville jeg droppet tilleggsforing ett par dager - eller, jeg hadde droppet tilleggsforing og sett om valpene fortsatt var lugne og sov godt, og om hun responderer på piping ved å gi mat. Om valpene blir veldig veldig urolig over lang tid så kan du gi litt ekstra, men om valpene er normalt våkne (sånn pitteliten stund etter mat fra mamma, og litt før de får mat av mamma) og ellers er rolige og sover godt så trenger de ikke noe ekstra, da er de fornøyd og mamma har nok mat. Kan se sånn ut, ja. Takk for tips, jeg tror jammen jeg er enig og Ser dessuten at de får jo tak i MYE mer melk fra Tipsy nå som hun ligger rolig på siden kontra når folk har stått og holdt henne, klappet, kost og bestukket med godbiter. Da får de jo ikke i seg så mye av gangen. Nå får de drikke så lenge jeg sitter her (om jeg går, reiser hun seg jo). Ser et par stk som har sovna, så når alle er gode og mette skal valpene få sove og Tipsy bli med ut en tur. Takk for gode råd og veiledning. Har du/dere noen tanker om hvor lenge hun kan få være ute nå som valpene er skikkelig mette og gode? Jeg har en følelse av at hun ville hatt godt av å være med ut i langlina og være litt ungdom i skogen igjen! Tenker selvsagt ikke antall timer, men antall minutter Siter
SaraS Skrevet 13. Mars 2012 Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Så godt å høre at det går bra! Og fine råd fra BP Siter
Guest Belgerpia Skrevet 13. Mars 2012 Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Kan se sånn ut, ja. Takk for tips, jeg tror jammen jeg er enig og Ser dessuten at de får jo tak i MYE mer melk fra Tipsy nå som hun ligger rolig på siden kontra når folk har stått og holdt henne, klappet, kost og bestukket med godbiter. Da får de jo ikke i seg så mye av gangen. Nå får de drikke så lenge jeg sitter her (om jeg går, reiser hun seg jo). Ser et par stk som har sovna, så når alle er gode og mette skal valpene få sove og Tipsy bli med ut en tur. Takk for gode råd og veiledning. Har du/dere noen tanker om hvor lenge hun kan få være ute nå som valpene er skikkelig mette og gode? Jeg har en følelse av at hun ville hatt godt av å være med ut i langlina og være litt ungdom i skogen igjen! Tenker selvsagt ikke antall timer, men antall minutter Hun kan godt være vekk fra valpene en halvtime/times tid om hun selv vil det. Siter
soelvd Skrevet 13. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 Så godt å høre at det går bra! Og fine råd fra BP Ja, deilig! Hun kan godt være vekk fra valpene en halvtime/times tid om hun selv vil det. Takk Hadde tenkt å ta henne med nå i stad når alle var mette, regnet med hun kom til å følge etter meg når jeg reiste meg og gikk ut. Men nei, hun ble liggende og siden har det vært stille. Endelig er det musestille i valpekassa også. 3 Siter
soelvd Skrevet 13. Mars 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 13. Mars 2012 I dag har Tipsy vært mye flinkere, stormer til om valpene piper, vasker de, har lagt seg ned på siden helt frivillig og latt de drikke. Kanskje trengte hun bare å forstå at det var lettere. Eller litt ro. Lykkepilla virker fornøyd. Tatt noen bilder i dag: Edit: har fått endel tilbakemeldinger på at de umulig kan være 2 uker gamle, at de må være eldre. Noen som tenker noe om det? Edit 2: de responderer feks ikke noe på lyd, men reagerer når vi lager lyd. De beveger seg relativt kjapt fremover men vugger endel. Har også sett de lekesloss noen ganger. Edit 3: så plutselig at det var to Gorbi og ingen Hero 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.