Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med liten hund


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Fikk sykkel til jul, og tenkte å sykle litt med dyret. Vært innom tanken tidligere, men droppet det litt :P

Tenkte i hvertfall å kjøpe sånn pinne til å feste på sykkelen (er vel ikke noe vits med en springer når han veier 7kg?). Kan jeg bruke Y-sele, eller bør jeg kjøpe meg en halvnome/brystsele i stedet? Skal bare sykle så han får trent seg litt, ikke i timer med andre ord.

Og hvordan bør jeg starte? Han er ikke akkuratt i toppform (i likhet med meg :P), går mye løs i skogen, men har ikke kondisen på plass. Han går mer enn han løper. Hvor langt, når skal man øke osv?

Og han bør vel heller ikke løpe på asfalt? Har ingen steder i nærheten hvor han kan løpe i skogen f.eks (er klin umulig å sykle der såfremt du ikke er 14år med BMX). Bør han løpe i grøften da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker springer selv når jeg sykler med de små -springeren til sykkelen er eldre enn springerhunden, for å si det sånn. Jeg hadde sånn stang som jeg tror du tenker påfør, sånn som stikker ut på sida av sykkelen (ikke den som er foran). Jeg syns at det var lite stabilt selv med fire kg hund, det vinglet i sykkelen når hun trakk og det nykket veldig i henne når jeg svingte. Jeg syns vi har en bedre opplevelse med springer, det er bedre fjæring. Dessuten brakk min sykkelstang, var derfor jeg fikk springer. Selve festet som sitter på sykkelen brakk i to.. vel så trekker hun, men hun veier bare fire kg, så det burde den tålt.

Ellers så har jeg pleid å leie sykkelen litt først -et lite stykke bare, til de blir vant med hjulene og at de ikke kan krysse under eller foran. Vi har en liten lysløype i nærheten som er ca fire km lang, og jeg har syklet den de første gangene, og så har jeg økt lengden relativt kjapt.

Jeg sykler på grus hvis jeg kan, og på asfalt om jeg må (da prøver jeg få de ut i grøfta, men det er ikke alltid så greit med tre hunder på en gang. Jeg tror det går fint jeg. Passer på å varme godt opp og ned, og å ikke sykle på varm asfalt. Skal også se om ikke eldstemann skal få løpe med potesokker, for det er det største problemet at hun har lett for å bli sårbent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så jeg burde uansett kjøpe meg springer? De virker så tunge, er de det?

Da får jeg prøve å få han i grøfta. Har bare en hund :P

Er ikke aktuelt å sykle i varmen (har jo så mye pels), så varm asfalt blir ikke noe problem! :) Hvor lenge bør jeg varme opp og ned? Samme som med hest, alt ettersom hvor lenge jeg skal holde på?

Men hvilken sele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke springer til mine, og savner det ikke.

Jeg har trent inn kommandoer på hundene mine som er greie å ha når man sykler (og går på ski), for å krysse veier, gå på siden/grøfta, høyre/venstre, brems, stopp, framover, øk farten. Men så grundig som jeg har gjort det, er det nok ikke nødvendig å gjøre det, bikkja løper nok dit den skal uansett :P

Jeg har litt forskjellig seler, men bruker mest en halvnome-sele på sykkel, virker som bikkjene trives best med det :)

Mine blir så gira når de skal ut å trene, at jeg velger å gå med dem noen minutter før jeg sykler, for at de skal varme opp litt. Lar dem også gå litt på slutten av turen.

Prøver så godt jeg kan å holde et rolig tempo på starten, og øke gradvis til jeg har det tempoet jeg ønsker på hundene.

Har hundene ikke vært trent slik på en stund, jobber jeg gradvis opp lengden de løper. Begynner på en runde på 3 km de første gangene, og øker gradvis når jeg ser hundene er klar for det. Vi trener på grusveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet litt løs med han nå, han syntes det var morro, men så var han løs også da :P Han skjønte ikke helt at man ikke skal løpe foran syklen, men det løser jeg jo når jeg kjøper en springer/pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett bare en strikk med krok festet i bagasjebrettet, som jeg klipser båndene til bikkjene innpå. Totalt lengde på båndene blir vel 70-80 cm. Det fungerer helt fint, men kommer nok til å kjøpe springer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er ganske treig til å gjøre ting, men kjøpte meg omsider "springer"

Har kjøpt en slik en.

trixie%20springer.jpg__[500px].jpg

Ba gubben feste den på for meg etter 20 minutter med banning og grining, og han festet den ikke under setet da den ikke passet (sikkert derfor jeg ikke fikk det til :P ). Men han festet den på stangen bak pedalen, så stanga er bare litt høyere enn dyret. Han må løpe en meter til venstre for meg med andre ord. men det gjør ikke noe det? Tenkte å teste det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...