Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnmarksløpet 2012


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Likte den historien! Det krever mye å bare fullføre ett sånt løp, så jeg synes egentlig alle som kommer i mål fortjener litt heder og ære.

Jeg var elev(sammen med Heidi) på hundekjøringslinja til Harald på Øytun Folkehøyskole i 09-10, og var frivillig under hele FL2010! Og ja, det er en sinnsyk opplevelse Ledet alle spanna fram til star

Helsikken så spennende dette er blitt! Det at Inger-Marie ventet så lenge med å ta ut hvilen er drøyt! Kult at hun fikk det til. Ser ut som hun kom seg greit over med fin fart også. Virker som det var

Guest Snusmumrikk

Det bruker å deles ut en pris for beste stell av hundene ihvertfall. Den henger høyt :)

Edit: jeg er ikke sikker på om jeg syns berømmelse for å ha med alle hundene til mål trenger å være så lurt jeg (sier hun som har fullført pasvik trail med alle hundene til mål :P ). Det er hundevelferd i at slitne eller skadede hunder får bli tatt ut av løpet. Noen kjørere kan også starte med hunder som de planlegger at ikke skal gå hele løpet av forskjellige grunner. Det er selvfølgelig et tegn på at hundene er godt trent, godt egna og ikke kjørt for fort og fornuftig, at de har mange hunder med til mål, men å komme i mål med få hunder trenger ikke på noen måte bety det motsatte. Det kan like gjerne bety at du ikke vil risikere helsa til hundene dine og heller setter ut en for tidlig enn for seint (og risikere å få en hund i sleden).

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://media.smartco...arkslopet/2012/

For dem som følger med. Ser ut til at det er noe galt med en av Haralds hunder. på Webcameraet kom plutselig fem folk stormende bort til den hunden de holdt på med tidligere idag.

Dette er fælt! Prøver forsatt å finne ut hva det er. Jeg kjenner den hunden! :no::cry:

Edit: Noe må være galt. Nå har de holdt på med hunden i over 10 minutter.

Oppdaterer om hunden så fort jeg vet noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar fra en av dem jeg kjenner på sjekkpunktet.

"Tungpusta og høy temperatur :( Er bedre nå enn hun var, men.. vet ikke noe mer enda".

Æsj! Dette er Haralds nye stjerneleder. Og det var Haralds yndlingshund det året jeg gikk der oppe, så det MÅ ikke skje noe fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haralds handler ble tilkalt og er den personen i gul/orange jakke.

Jeg skulle få oppdatering om det skjedde noe mer rundt saken. Men ekkelt er det!

Oppdratering: Temperaturen er nå på vei ned, og de tror det går bra. Da får vi se hva veterinæren sier om at hunden kan forsette eller ikke. Trolig blir den satt igjen, og da mister Harald en god lederhund.

Endret av Ane
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYTT: Det skal straks offentliggjøres at det blir 12timers obligatorisk hvile i Karasjok pga. tungt føre! Er ikke offentliggjort enda, men kommer snart!

Dette blir nok godt for trøtte kjørere, men ikke minst for hundene!

Offentliggjort nå: http://finnmarkslope...id=5851&lang=no

Endret av Ane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bruker å deles ut en pris for beste stell av hundene ihvertfall. Den henger høyt :)

Edit: jeg er ikke sikker på om jeg syns berømmelse for å ha med alle hundene til mål trenger å være så lurt jeg (sier hun som har fullført pasvik trail med alle hundene til mål :P ). Det er hundevelferd i at slitne eller skadede hunder får bli tatt ut av løpet. Noen kjørere kan også starte med hunder som de planlegger at ikke skal gå hele løpet av forskjellige grunner. Det er selvfølgelig et tegn på at hundene er godt trent, godt egna og ikke kjørt for fort og fornuftig, at de har mange hunder med til mål, men å komme i mål med få hunder trenger ikke på noen måte bety det motsatte. Det kan like gjerne bety at du ikke vil risikere helsa til hundene dine og heller setter ut en for tidlig enn for seint (og risikere å få en hund i sleden).

Jeg er enig med deg- det er god hundevelferd å ta ut halte, slitne og stive hunder. Men det er enda bedre dyrevelferd å kjøre slik at man ikke trenger å ta ut hunder. Med streng veterinærkontroll, vil det ikke være mulig å "presse" hunder som burde vært tatt ut gjennom løypa. Å planlegge å la noen hunder ikke gå hele distansen, blir noe annet. Men det er jo et valg man tar da. Og så er det nok ikke realistisk å tro at alle skal "klare" å få med alle rundt på slike løp. Uhell kan jo skje også. Det er jo en grunn til at det er lov å komme i mål med et visst antall hunder, som er en del lavere enn det en startet med. (kjørte du i 2006?). Jeg er i bunn og grunn enig med deg, men er uenig med meg selv om jeg synes det er "greit" å presse hundene så hardt (mange hunder går jo maange LD løp, uten problemer. og en som ble tatt ut et år, kan fullføre året etter. Så SÅ ille er det jo ikke).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. fire timer ekstra pause er bra det. Men det handler jo også om å disponere spannet best mulig. Dette vil være til fordel til de kjørere som har kjørt litt i hardeste laget. Men til fordel til alle hunder da. Det har jo vært tunge forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er enig med deg- det er god hundevelferd å ta ut halte, slitne og stive hunder. Men det er enda bedre dyrevelferd å kjøre slik at man ikke trenger å ta ut hunder. Med streng veterinærkontroll, vil det ikke være mulig å "presse" hunder som burde vært tatt ut gjennom løypa. Å planlegge å la noen hunder ikke gå hele distansen, blir noe annet. Men det er jo et valg man tar da. Og så er det nok ikke realistisk å tro at alle skal "klare" å få med alle rundt på slike løp. Uhell kan jo skje også. Det er jo en grunn til at det er lov å komme i mål med et visst antall hunder, som er en del lavere enn det en startet med. (kjørte du i 2006?). Jeg er i bunn og grunn enig med deg, men er uenig med meg selv om jeg synes det er "greit" å presse hundene så hardt (mange hunder går jo maange LD løp, uten problemer. og en som ble tatt ut et år, kan fullføre året etter. Så SÅ ille er det jo ikke).

Vi er nok egentlig ikke så uenige, men jeg ser ikke poenget med at det skal være et mål at alle hundene skal være med rundt. Det blir jo mer press på hver enkelt hund, om målet er at alle skal komme til mål. Det sakt tror jeg ikke egentlig det vil ha noe å si i praksis uansett, for hunder som er for slitne vil senke spannet, eller til og med stoppe det, så det vil uansett være en balansegang og ingen vil ofre hverken hundene sine eller plassering for å få en sånn utmerkelse, men allikevel :)

Hehe ja, 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://media.smartcom.no/finnmarkslopet/2012/

Da har Harald våknet og er i gang med foring og diverse. Inger Marie har allerede vært ute å skifta belegg på sleden sin. Veterinæren sjekker atte er gang hunden til Harald, men meldinger for noen timer siden, sa at hun var blitt bedre. Får se om han kjører ut med henne, eller setter henne av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter til Harald og Inger Marie kan kjøre ut! :jump: :jump:

Edit: Den "syke" hunden til Harald ble satt ut i Karasjok. Harald kjører nå med 10 hunder, mot Inger Maries 9. Denne forskjellen skal ikke utgjøre noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Nina Skramstad bryter pga Minnie? Hun kunne kjørt ut for flere timer siden, men ligger fremdeles i Karasjok.

Edit: Hun har brutt ja. Det var leit, trist måte å gå ut på.

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Nina Skramstad bryter pga Minnie? Hun kunne kjørt ut for flere timer siden, men ligger fremdeles i Karasjok.

Edit: Hun har brutt ja. Det var leit, trist måte å gå ut på.

Var derfor hun lå lengre, og brøt ja!

Synes dette ser ut som en snarvei jeg!

34fkxhi.png

Bilde 1

209qf7t.png

Bilde 2

Dette er altså Inger Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, men det må da være GPSen som er ute av vater. De har jo slitt med dekningen en del underveis.

Hmm. Synes det er rart om det er det. Jeg har kontakt FL om det er GPSen. Og om hvordan reglene er om man kjører andre veier til egen fordel! Tror dette er disk! :innocent:

Skal følge med når Harald kommer dit, om hvor han kjører. Han kjører vel bare i sporene hennes uansett. Men får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Synes det er rart om det er det. Jeg har kontakt FL jeg! haha :P Tror dette er disk! :innocent:

Bra du har kontaktet dem, skulle det stemme er det jo ikke bra. Håper ikke det stemmer riktignok, det ville være uverdig og trist.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har kontaktet dem, skulle det stemme er det jo ikke bra. Håper ikke det stemmer riktignok, det ville være uverdig og trist.

Går ut ifra det er noe feil, men tabbe om ikke. Spørs hva reglene er på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...