Gå til innhold
Hundesonen.no

Fastlege

Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt i tenkeboksen rundt det om jeg skal bytte eller beholde fastlege. Og det pga ventetiden for å få time når jeg trenger det. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig, og om det er noe vits.

Har sett noen som kan komme inn til fastlegen på dagen om det skal være noe som "haster", mens jeg kan jo komme inn på dagen på samme legekontor på en såkalt hastetime, men ikke til fastlegen min.

Syns det er litt dumt at jeg sjelden er hos min egen lege så hun ikke kommer helt inn i min situasjon, og om jeg skal få time hos henne må jeg planlegge det 3uker og opptil 1,5mnd i forveien.

Så hvor lang tid er det som regel fra du ringer og bestiller time, til du får time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får time samme dag hvis det haster og jeg ringer tidlig på dagen. For ting som ikke haster får jeg time i løpet av halvannen uke, maks to. Nå har de i tillegg begynt med sms-bestilling så man slipper telefonkø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1-2 uker, spørs litt hva det er. Jeg sier alltid hva jeg skal, da finner de noe som passer. Sier jeg ikke hva jeg skal, så blir det gjerne 3-4 ukers venting. Sier jeg at jeg skal henvises til rønken, er syk, eller må sjekke noe så får jeg tidligere. Trenger jeg f.eks sykemelding får jeg time på dagen, eller dagen etter.

Måtte jeg alltid vente 3-5uker, uansett, så ville jeg byttet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får time samme dag, om det haster og jeg ringer tidlig på morgenen, og jeg kommer bestandig til min lege og ikke til den andre legen på kontoret. Ellers er det to til tre ukers ventetid.

Det å bytte lege har vist seg å ikke være så enkelt. Mamma vil bytte lege, fordi han hun har rett og slett holdt på å ta livet av henne før jul. Men ut fra oversikten over fastleger i distriktet, er det ingen som tar nye pasienter, så hun står på venteliste hos flere - og det har hun gjort i over to måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid time på dagen om jeg ønsker det, dvs om det er akutt/jeg føler at det er viktig å bli sett raskt, men da er det ikke garantert at jeg blir sett av min fastlege - i 90% av tilfellene får jeg time hos fastlegen min. Om det ikke dreier seg om noe akutt må jeg vente mellom 10-14 dager.

Det som er viktig for meg hos fastlegen er at jeg får time raskt når jeg trenger det/er syk, men også at fastlegen og jeg kommuniserer godt og ikke minst at fastlegen gjør som jeg sier.. :P Det høres flåsete ut, men fastlegen min forstår (heldigvis) at det er jeg som er eksperten på min kropp og at når jeg sier jeg trenger en henvisning/legeerklæring etc så får jeg det. Det betyr ikke at jeg kan bestille medisiner/behandling, men at fastlegen min tar meg på alvor og setter i gang tiltak når jeg sier jeg skal ha det. Er i grunn veldig fornøyd med fastlegen min altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender sms og skriver hva som feiler meg, symptomer, etc. Om legen mener det er viktig får jeg time samme dag (men han har sånn tid midt på dagen som er satt av til akutte ting) og om han mener det kan vente får jeg time kanskje toppen en uke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesenteret har akutt-timer man får samme dag om man ringer tidlig.

Da garanterer de ikke at man får si egen lege.

Min lege har rundt 3 ukers ventetid, men på nett finner jeg ofte avbestilte timer når jeg trenger, så de siste gangene har jeg vel hatt ei ukes ventetid.

De har mailsystem som gjør at man kan kommunisere trygt med legen, så ofte tar jeg spørsmålene om min kroniske sykdom der, og bestiller time for andre ting som oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig for meg hos fastlegen er at jeg får time raskt når jeg trenger det/er syk, men også at fastlegen og jeg kommuniserer godt og ikke minst at fastlegen gjør som jeg sier.. :P Det høres flåsete ut, men fastlegen min forstår (heldigvis) at det er jeg som er eksperten på min kropp og at når jeg sier jeg trenger en henvisning/legeerklæring etc så får jeg det. Det betyr ikke at jeg kan bestille medisiner/behandling, men at fastlegen min tar meg på alvor og setter i gang tiltak når jeg sier jeg skal ha det. Er i grunn veldig fornøyd med fastlegen min altså. :)

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, sånn utenom at det kan ta litt lang tid før jeg får time. Jeg syns hun er enkel å ta opp ting med (og det er litt viktig for meg, som syns sånt kan være vanskelig), og hun har alltid tatt meg alvorlig. Men så er det jo alt det andre - Om jeg trenger time for noe mer akutt enn å planlegge time for å få noen smertestillende, ta nye blodprøver ol. Jeg får jo time på dagen på samme legekontor om jeg ringer før 9, og har vært kjempefornøyd med den legen jeg alltid har kommet til.

Så bør jeg bytte? Eller er det "greit" å ha det sånn?

Legen på smerteklinikken på ahus mente at jeg måtte ha en lettere tilgjengelig fastlege, men det er også noe i det du sier, LivB, at man skal føle at fastlegen tar deg alvorlig, og at kan kommunisere. Og bytter jeg, så er det vel egentlig bare et legekontor til som er aktuelt pga reisevei, og jeg har hatt fastlege der tidligere (og der kommer man inn på dagen). MEN jeg syns de er sløve, og jeg har møtt dårlige holdninger og ikke følt at de tar meg helt alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen på smerteklinikken på ahus mente at jeg måtte ha en lettere tilgjengelig fastlege, men det er også noe i det du sier, LivB, at man skal føle at fastlegen tar deg alvorlig, og at kan kommunisere.

Hvorfor ikke bestille en time og snakke med legen din om dette da? Slik at du blir en "prioritert" pasient, om man kan si det sånn. Samtidig må man huske at hver lege har rundt 2000 fastpasienter, og det er umulig at alle skal komme inn på kort tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme inn på dagen hvis et er noe spesielt.. Hvor lenge det tar hvis det ikke er noe spesielt, aner jeg ikke.. Men nå har jo jeg en såpass skjellig grunn at hvis jeg trenger lege, må jeg inn på dagen.. Så legekontoret mitt gjør sitt aller aller beste for at jeg får den hjelpa jeg trenger, hvis jeg ringer tidlig på dagen vel og merke.. Ellers så må jeg inn dagen etterpå.. Bestandig til fastlegen min hvis hun er på jobb.. Ellers så har hun informert en annen lege som stiller opp som back-up hvis det er noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det viktigste å ha en fastlege som tar meg alvorlig, for som LivB sier, så er det jeg som er eksperten på min kropp og hva slags form jeg er i, det er viktig for meg å bli hørt. Det er ikke alle leger som faktisk hører etter.

Fastlegen min har egne hastetimer, så jeg kan ringe om morgningen og få time samme dag hvis det er noe akutt. Til sånne rutinetimer er det vel en 3-4 ukers ventetid. Hvis det er ordentlig akutt og jeg ikke får time hos min lege, så har jeg ikke noen større problemer med å gå til en annen heller, selv om det er litt pes å alltid måtte forklare hva som feiler meg og hvilke medisiner jeg står på, og hvordan behandling jeg har nå, hva slags behandling jeg har prøvd før (og konstatert at ikke virker), de pleier som regel å kunne hjelpe meg med det akutte, så får jeg heller bestille time hos fastlegen til oppfølging av det akutte (ble det forståelig? hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: får time på dagen om jeg ringer på morgenen, ringer jeg på ettermiddagen får jeg påfølgende dag hos min lege nesten alltid. To ganger har jeg vært hos en annen på senteret. I trondheim var det samme tingene. De hadde vanlige bestilt timer frem til 12og haste timer etterpå. Også i tønsberg.

Jeg hadde byttet fordi jeg faktisk trenger å få tak i legen min på dagen eller dagen etterpå.

og jeg er glad jeg har verdens triveligste fastlege som virkelig står på, så da bruker jeg heller 40min på å komme meg dit enn å bytte til en på røa.

haster timene på alle sentere/og bare 1 doktor kontorene har vært brukt til alt mulig. Få resepter, lege erklæringer, og mer akutte ting.

Og det er ingen forskjell over at jeg er mer syk osv, Thorstein får like fort time

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bestille en time og snakke med legen din om dette da? Slik at du blir en "prioritert" pasient, om man kan si det sånn. Samtidig må man huske at hver lege har rundt 2000 fastpasienter, og det er umulig at alle skal komme inn på kort tid..

Time er hvertfall bestilt. Men jeg føler ikke at jeg skal prioriteres, for jeg har ingen alvorlig sykdom i den forstand. Som du sier har hver lege mange pasienter, så hvorfor skal jeg prioriteres da?!

Det var for meg mest merkbart at jeg hadde vært lite hos fastlegen min da jeg skulle sende inn papirer med søknaden til NAV, for fastlegen min hadde ikke noe "på" meg til å skrive noe omfattende. Men det er jo fordi det har vært lettere å bruke privatlegen jeg går til pga like lang ventetid.

Nå vil jeg ikke ha det behovet om jeg får ordnet med at jeg kan ringe inn for resepter, sånn bortsett fra om jeg får noe akutt (som ikke har noe med "sykdommen" min å gjøre. Og da er det vel likegreit å bruk akuttimer på samme legekontor, selvom jeg ikke kommer inn til fastlegen min? Alt blir jo lagret i journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min er en travel mann! Virkelig travel og opptatt :lol: Men når jeg bestiller bare for en sjekk pga noe, så får jeg time alt fra to uker - 1 mnd fram i tid. Den eneste akutt-timen jeg har vært på ble til noen andre. Men er andre kvaliteter hos han som gjør at jeg aldri ville byttet! Han er en fantastisk lege, enorme mengder medmennesklighet, empati og han hører på meg og tar meg alvorlig! Dette er ting jeg ikke kunnet være foruten i en lege. Så at han har det litt travelt å sånt gjør ikke så mye. Men om han hadde vært travel og i tillegg manglet mange av egenskapene beskrevet over, da hadde jeg byttet tvert!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...