Gå til innhold
Hundesonen.no

Gal elg?


Alibaba
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kommet hjem etter en kveldstur i skogen, og gjett hvem vi traff der?

Vi har jo truffet elg før, og hunden har løpt etter elg før, men jeg har ALDRI opplevd at elgen går meg i møte, og stirrer - holder blikket på meg?! :|

Jepp, jeg ble redd, jeg. Dro til meg bikkja i en fart og koplet ham fra igjen, klar til å slippe ham; enten for flukt (særlig :rolleyes2: ) eller for jakt. - Og jeg hadde peilet meg ut et bra tre ... :ustol:

Elgen kan ikke ha vært mer enn 6-7 meter unna, før den plutselig vrengte til siden og luntet unna.

Gal elg? Eller nærsynt, kanskje? Jeg oppfattet ikke elgen som sint eller truende heller, men jeg var ikkeveldig høy i hatten.

Syntes den var en merkelig (og veeldig ubehagelig) opplevelse. Og bikkja? Nei, jeg sto vel bare å klamret meg fast til ham, og glemte planen om å bare slippe ham... :icon_redface:

Erfaring med elg, anyone? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kom litt for brått på elgen? overasket den, eller så var den nysgjerrig. Har endel elger rundt om her jeg går og hvis jeg kommer brått på en så står den stille lenge å bare ser på meg før det går opp ett lys for den liksom som "oi menneske, jeg skal være redd, LØØØP" :) Enig med att det IKKE er en hyggelig opplevelse, de er koseligere å se på avstand :) Min trøst pleier å være att så lenge det ikke er ei sint kølle med kalv så er jeg glad ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja, fine å se på, på avstand.

Var litt anpusten da vi kom hjem, men ser jo det komiske i det også :icon_redface: . Særlig at jeg rett og slett glemte å slippe hunden; han hadde løpt et (godt) stykke etter den nærsynte elgen, og så hadd alle vært fornøyde med kveldens tur, - i hvertfall to av oss ;) .

Husker jeg ble fortalt en gang at om du møter elg-okse, kan du "bare" trekke deg rolig vekk. Møter du mor med barn er det bare å kople inn turboen og komme seg vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Var mye elg i fjor vinter som alltid var rundt i hagen, løp frem og tilbake rett utenfor vinduet våres ofte, og så alltid elgspor på selve dørmatten rett utendør døren.

De elgene der fantes ikke redd oss når vi kom ut, det er litt ekkelt, ja.

Skvatt voldsomt en gang da jeg skulle ut med hunden, der stod en elg midt i veien, og hunden begynte å boffe litt på den og skulle "ta" den, helt oppslukt i den elgen som jeg var (som ikke brydde seg det grann om oss), kom plutselig enda en elg i rennafart ned skråningen og såvidt den ikke dultet borti oss, det var ekkelt. Hadde jeg ikke i en fei dratt hunden til side, kunne det gått riktig så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp min redsel for å treffe elg stopper meg fra mye turer, alene. Går jeg sammen med en annen er jeg ikke så redd.

I vinter fant jeg liggegroper etter elg der jeg innimellom går inn i skogen. Ja, så da går jeg ikke der mer :/

Vi har truffet på elg to ganger, så jeg vet at hundene mine ikke jager dem. Hundene stod bare og stirret på den, Shandy prøvde å være tøff meg et par boff da elgen gikk sin vei.

En nabo der jeg bodde før fortalte at hun to ganger var blitt overrasket av elg. Hadde bare hørt prusting og skraping før hun oppdaget den. Hun sjekket ikke om den ville komme etter, hun bare løp. Innbiller meg at når elgen pruster og skraper i bakken så er den ikke blid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp min redsel for å treffe elg stopper meg fra mye turer, alene. Går jeg sammen med en annen er jeg ikke så redd.

Uff, nei det er jo så synd at vi blir skremt fra å gå alene i skogen. :no: Lag masse lyder og store bevegelser hvis du tror det kan være elg i nærheten. Følg med på hundene; de værer nok elgen lenge før du ser den. :jump:

En nabo der jeg bodde før fortalte at hun to ganger var blitt overrasket av elg. Hadde bare hørt prusting og skraping før hun oppdaget den. Hun sjekket ikke om den ville komme etter, hun bare løp. Innbiller meg at når elgen pruster og skraper i bakken så er den ikke blid...

Guffent...

Heldigvis var den ikke sint den jeg møtte i dag. Prust og skraping i bakken er ikke ønskelig "oppførsel". :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to elger etter meg jeg engang :blink: Aldri løpt hjem så fort i hele mitt liv jeg, og elgene fulgte etter, med passende avstand. De var kun nysgjerrige.. Og så beitet de på jordet utenfor huset mitt i et par dager etterpå..

Veldig veldig lite koselig kan jeg love dere... Men det var ikke noe skummelt i den forstand, bare veldig ekkelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei det er jo så synd at vi blir skremt fra å gå alene i skogen. :no: Lag masse lyder og store bevegelser hvis du tror det kan være elg i nærheten. Følg med på hundene; de værer nok elgen lenge før du ser den. :jump:

Hehe, jeg er redd min egen skygge, og hundene er enda verre *ler* Jeg prater, hoster, kremter, knitrer med hundeposene og går med båndene slik at kroken på det ene dunker inn i holdedingsen til flexibåndet. Også hoster jeg veldig om hundene bråstopper! Så det blir til å gå der "alle andre" går og ikke der jeg helst liker å gå.

Gikk i skogen en vinter og kom ut på lysløypa ved Lindeberg, så hører jeg DET hylet. Jeg ble stående bom stille, samme med bikkjene. Jeg skjønte ikke hva som kunne lage slike lyder, så for meg en gal elg . Men rundt svingen kom det store barn og det var førstemann som hylte slik. Han må ha vært like redd som meg for å møte elg og fungerte som elgskremsel, eller no... Jeg skalv lenge etter at jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året er det vel heller ikke helt usannsynlig å møte litt forvirrede og "rare" årskalver som har blitt jaget fra mor og er alene i verden for første gang... Muligens bittelitt tidlig enda men... Møtte en sånn en gang, og da var vi nok like overrasket begge to, den løp nesten på meg, men så nesten flau ut når den skjønte hva den hadde løpt på ( men ikke spør meg hvordan en flau elg ser ut, jeg kunne ikke gjenskapt det bildet;) og bråsnudde og braste noe forvirret opp i lia... Har også veldig respekt for elg, men det er som regel mest vår (ku m kalv) og høst (kåte okser) jeg tenker at det egentlig er skummelt. Og sånn egentlig så er det jo ikke det... Ikke farligere enn å ferdes i trafikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har veldig respekt for elg men en gang som jeg kom kjørende forbi et jorde så sto det en åring der. Jeg stoppet opp og sto og pratet til elgen i ca 10 min og den lyttet og skakket på hodet som en hund bruker å gjøre. :D Så fant vi ut at vi skulle gå hver til vårt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, litt OT, når jeg gikk på landbruksskolen hadde vi Håkon :wub: Håkon traff vi ute på et jorde om våren, han hadde nok nettopp blitt jaget vekk av mora, og var ganske så forvirra. Ikke redd, men veldig nysgjerrig, på hvem vi var. Så vi ble stående å prate litt med han, på avstand. Traff på han hver dag en stund, og fant jo ut at han måtte få et navn. Så vi ropte på han med flere forskjellige navn, og når vi ropte "Håkon" kom han mot oss. Passet jo bra med et kongelig navn :D

Lurer litt på hvordan det gikk med han i elgjakta, for han var ikke så sky akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke elgen er gal, men etter hva jeg har erfart er de ganske nysgjerrige.

I skogen hvor jeg og Leela pleier å gå, møter vi veldig ofte på elg. Den første gangen vi møtte elg, fulgte den med oss ett stykke på turen. Jeg skal ikke påstå at jeg var så veldig begeistret for det, jeg vet jo veldig lite om disse dyrene. Men den holdt den samme avstanden (på kanskje 15m) hele tiden, så jeg prøvde å ikke tenke "Ååånei, den vil drepe meg!".

De andre gangene (ganske mange ganger) vi har møtt på elg har de oppført seg slik du beskriver. Går nærmere og bare glor på deg. De som ikke har gått nærmere har vært ganske nærme fra før. Kanskje de trenger briller :P

Det er litt ubehagelig, men jeg syns

Velger å ikke være redd for elgen, men jeg har respekt for dem. Skulle jeg vært redd, føler jeg at så mange fine skogsturer hadde blitt ødelagt. Dessuten liker jeg de. Syns de er fascinerende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sluppet hunden da, når dere har møtt elg? Sånnfor å la hunden jage/ skremme den vekk fra dere?

Hvis elgen ikke er i nysgjerrig-modus, kan den da finne på å gå til angrep på hunden??

Jeg har sett at Kenguruen min har jaget elg èn gang; da gikk han løs foran meg i skogen, og elgen kom bare plutselig diltende over stien, rett foran nesen på ham. Jeg rakk ikke å reagere en gang, før både elg og bikkje forsvant.

Jeg skvatt vel litt, ja, og ropte på Kenguru, men måtte bare sette meg ned og vente. 10-15 minutter senere kom gutten tilbake med laaang tunge, og et lykkelig blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sluppet hunden da, når dere har møtt elg? Sånnfor å la hunden jage/ skremme den vekk fra dere?

Hvis elgen ikke er i nysgjerrig-modus, kan den da finne på å gå til angrep på hunden??

Jeg har sett at Kenguruen min har jaget elg èn gang; da gikk han løs foran meg i skogen, og elgen kom bare plutselig diltende over stien, rett foran nesen på ham. Jeg rakk ikke å reagere en gang, før både elg og bikkje forsvant.

Jeg skvatt vel litt, ja, og ropte på Kenguru, men måtte bare sette meg ned og vente. 10-15 minutter senere kom gutten tilbake med laaang tunge, og et lykkelig blikk.

Jeg har jo elgbikkjer, og de slippes etter elg hver høst. Nå er det veldig sjeldent at bikkjene blir tatt av elgen, men det hender. Da er det gjerne elgkyr som passer kalven sin som kan tenne litt på alle plugga, evt en okse som er litt heit i huet pga brunsten.

Gjør elgen utfall, er i hvertfall elgbikkjene gjerne så pass med at de hopper unna. Det kommer gjerne noen utfall (liksomangrep), men sjelden at elgen virkelig angriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sluppet hunden da, når dere har møtt elg? Sånnfor å la hunden jage/ skremme den vekk fra dere?

Hvis elgen ikke er i nysgjerrig-modus, kan den da finne på å gå til angrep på hunden??

Var ei som sa en gang at hvis elgen er sint så er det oftest hunden den vil ta. Så jeg ble rådet til å slippe løs hundene så de kunne løpe. Erfaringen hittil sier at mine ikke jager elg. Men så har jeg Chira som fyker på alt som er for nærgående. Vil nå helst at de ikke skal jage noe jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nysgjerrige elger, de bare lurer på hva/hvem du er, uten at de skal angripe. Bare .. Løp som en idiot om du kommer over elgku og kalv, og for guds skyld ikke la hunden løpe til dem, hun vil gjøre hva som helst for å beskytte kalven sin, og hunden din er- i hennes øyne- rovdyr og morder. :huh:

Synes dette bildet er så fint:

3.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nysgjerrige elger, de bare lurer på hva/hvem du er, uten at de skal angripe. Bare .. Løp som en idiot om du kommer over elgku og kalv, og for guds skyld ikke la hunden løpe til dem, hun vil gjøre hva som helst for å beskytte kalven sin, og hunden din er- i hennes øyne- rovdyr og morder. :huh:

Synes dette bildet er så fint:

3.jpg

:wub: Så herlig!

Har Helga og Ludvig som besøkte "bakhagen" min støtt og stadig før det ble mye snø. Regner med Ludvig blir byttet ut med en ny kalv til våren, men håper jeg får se den nye også:

6353289575_6dbd335245_z.jpg

Føler meg litt rar, men jeg har virkelig sansen for elg. :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...