Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drept av ulv, på Lindeberg ...


Justisia
 Share

Recommended Posts

Var vel bare et tidsspørsmål dette. Med tanke på hvor mye nye tilskudd som popper opp i den "Norske" (les Russiske) ulvestammen. Men kanskje i hvertfall noen av de som har et romantisk og virkelighetsfjernt syn på ulveforvaltningen her til lands våkner etterhvert...

Enig der. Utrydd ulven fra Norsk fauna. Mens vi er i gang kan vi jo samtidig utrydde gaupa, jerven, reven, bjørnen og ørna. Hvorfor stoppe der? Bulldoser ned skogene slik at vi kan bygge høyblokker og by.. natur kan vi jo alltids se på TV.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg lever visstnok i en sort/hvitt verden og jeg synes det er litt koselig med ulv i Oslo. Ulven er vel omtrent den største reddfisen i dyreverden. Jeg er mer redd for å gå ut døra når elgen ligger i

http://rovdyrdebatt.org/index.php?option=com_content&view=article&id=502%3Aoslo-ulv-kan-ha-drept-elghund-i-ostmarka&catid=1%3Asiste-nytt&Itemid=1 Unnskyld uttrykket, men m

Enig der. Utrydd ulven fra Norsk fauna. Mens vi er i gang kan vi jo samtidig utrydde gaupa, jerven, reven, bjørnen og ørna. Hvorfor stoppe der? Bulldoser ned skogene slik at vi kan bygge høyblokker og

Guest Kåre Lise

Enig der. Utrydd ulven fra Norsk fauna. Mens vi er i gang kan vi jo samtidig utrydde gaupa, jerven, reven, bjørnen og ørna. Hvorfor stoppe der? Bulldoser ned skogene slik at vi kan bygge høyblokker og by.. natur kan vi jo alltids se på TV.

Ja det er jo boligmangel. :ball:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av meg klarer ikke å tro at det er ulv, men jeg innser jo at ulven ikke er så langt unna og "eksotisk" som hodet mitt prøver å vri det til.

Stakkars hund og stakkars eier - det må være ufattelig vondt å finne hunden sin slik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Utrydd ulven fra Norsk fauna. Mens vi er i gang kan vi jo samtidig utrydde gaupa, jerven, reven, bjørnen og ørna. Hvorfor stoppe der? Bulldoser ned skogene slik at vi kan bygge høyblokker og by.. natur kan vi jo alltids se på TV.

Ja for verden er jo så sort/hvit

Om man ikke liker ulv betyr ikke det at man automatisk vil utrydde alle rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne hilset på denne skapningen, ihvertfall fått et glimt av den, så hadde jeg vært i himmelen jeg. Og siden det nå er en gråbein luskende rundt i skogen i Østmarka (om den ikke har kommet seg mange miiiil unna allerede) så er det ikke værre enn å bare ta litt forhåndsregler ved å holde bikkja i bånd vel. Eller ta en sjans ved å la bikkja løpe løs rundt omkring. Eiere måtte jo lete opp bikkja etter angrepet så hunden var nok et stykke unna eier da det skjedde.

*grøss* dette var ikke koslig å lese... kjenner jeg fikk litt lyst til å innføre helårsbåndtvang på bikkjene mine, og håpe ikke ulven tør å komme bort å hilse/spise på :P

En ulv som ikke er vokst opp i domestiserte strøk (som nevnte rumenske ulver) ønsker ikke kontakt med mennesker. Den kommer ikke til å luske rundt i marka i påvente av en saftig hund å sette tenna i, der dere kommer brakende gjennom skogen. Denne ulven (om det er en ulv) har tatt hunden om natta, og prøver nok å holde seg unna mens det er dagslys, vil jeg tru.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg syntes synd på hund og eier

Vi har jo våren i anmars og da er det gjerne tid for at fjorårs ville valper skal ta seg egene turer og finne sitt eget. Dem vandrer og kan vandre stort, ikke alle er like nøye på at dem går langt inni skogen eller høyt nok over havet. San som jeg så Jerv som er det dyr du skal finne i høyfjellet. Den så jeg i skogen san ca 50 meter over havet. Ulven kan vandre langt på en dag. Husker en sak fra Siljan hvor det var opservert ulv dagen etterpå så fant dem samme Ulven i drammenskanten. Det er utrolig spennende med våre råvdyr. Hadde ikke vært redd for å slippe hunden min i distriktet. Sansynerligvis er dette en streif Ulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://rovdyrdebatt.org/index.php?option=com_content&view=article&id=502%3Aoslo-ulv-kan-ha-drept-elghund-i-ostmarka&catid=1%3Asiste-nytt&Itemid=1

]

I mailen sendt til Rovdyrdebatt.org skriver hundeeier Oddbjørn Rosendal;

- "Jeg fant min beste venn, elghunden Wendy, drept og spist på i Lindebergåsen i Oslo litt over kl 6 i dag tidlig. Hun dro til skogs under lufting kl 23 i går kveld.

Hun tok ofte småturer på egenhånd.

Da hun ikke var kommet inn kl 5.30 dro Kanga, som er en Labrador, og jeg til skogs og fant henne en snau kilometer fra parkeringsplassen i Lindebergåsen.

Jeg skal kontakte viltnemnda for å finne ut hvem som sto bak ugjerningen."

Unnskyld uttrykket, men man er vel rimelig tett i pappen hvis man lar bikkja fise rundt i skogen alene i over seks timer eller?

Dette endrer hverken noe på mitt syn om ulven, mitt ønske om å ha ulv i Norge eller gir meg noen frykt til å bevege meg i norske skoger.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av meg klarer ikke å tro at det er ulv, men jeg innser jo at ulven ikke er så langt unna og "eksotisk" som hodet mitt prøver å vri det til.

Stakkars hund og stakkars eier - det må være ufattelig vondt å finne hunden sin slik :(

Veldig enig, men det er sikkert like ille å finne hunden sin påkjørt av toget eller av en bil også. Noe som skjer langt, langt oftere. Eller hvis denne hunden, alene ute på nattestid, hadde ramlet utfor en skrent eller forvillet seg ut på et tjern og gått gjennom isen.

Hvis ulven viser seg nærme folk og oppfører seg truende på noen måte synes jeg man kan sende ut et jaktlag - men så lenge den kun gjør det som er naturlig for ulver så synes jeg den har like stor rett til skogen som hvilkensomhelst løststreifende hund. Dessverre gikk det galt for hunden denne gangen, og det er jo alltid trist, men naturen er brutal av og til.

Er også helt overbevist om at dersom hunden hadde blitt funnet ihjelsparket av elg ville man ikke fått noen forside på en nettavis i alle fall. Så hele dette ulvehysteriet bunner og grunner jo i folkeeventyr og barnelærdom. Alle ulver er "skjempefaaalig"...

Er mest glad vi ikke har løver eller tigere i skogen, jeg!

Susanne

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når ulven tasser rundt i Hedmarks dype skoger, da er det "koselig med ulv", men når gråbein befinner seg innenfor Ring 3, da var det ikke så stas lengre liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ulven tasser rundt i Hedmarks dype skoger, da er det "koselig med ulv", men når gråbein befinner seg innenfor Ring 3, da var det ikke så stas lengre liksom..

Jeg lever visstnok i en sort/hvitt verden og jeg synes det er litt koselig med ulv i Oslo. Ulven er vel omtrent den største reddfisen i dyreverden. Jeg er mer redd for å gå ut døra når elgen ligger i hagen (ja, det er elg på Slemdal) enn tanken på at Kuma skal bli spist av en ulv. Nå slipper jeg heller ikke akkurat Kuma løs om natta for å la han løpe fritt i seks timer heller...

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som MaritaS, kos med ulv i oslo, kanskje vi slipper så mange i marka på søndager :P Eller kanskje ulven uheldigvis er en østkantulv og ikke beveger seg over hit til oss. Mest sannsynlig har den vandret videre, og skulle den henge rundt her ennå, så får vi bare passe på bikkjene våre da! Verre er det faktisk ikke. Jakthundene trenger ikke å fly løse i skogen alene for å lufte seg, skal man på død og liv det, så får man sørge for å ha innkalling. Ja det går! Pisspreik å si noe annet (uff da, nå skle jeg over på noe som irriterer meg grenseløst)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som MaritaS, kos med ulv i oslo, kanskje vi slipper så mange i marka på søndager :P Eller kanskje ulven uheldigvis er en østkantulv og ikke beveger seg over hit til oss. Mest sannsynlig har den vandret videre, og skulle den henge rundt her ennå, så får vi bare passe på bikkjene våre da! Verre er det faktisk ikke. Jakthundene trenger ikke å fly løse i skogen alene for å lufte seg, skal man på død og liv det, så får man sørge for å ha innkalling. Ja det går! Pisspreik å si noe annet (uff da, nå skle jeg over på noe som irriterer meg grenseløst)

Hvordan hjelper min gode innkalling hvis hunden min er 150 m unna og jeg ikke ser ham og dermed heller ikke ulven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hjelper min gode innkalling hvis hunden min er 150 m unna og jeg ikke ser ham og dermed heller ikke ulven?

Vel, da har du ikke god nok innkalling. Hvorfor lar du den slippe 150m. unna når det er ulv i nærheten? Kanskje lurt å passe litt bedre på den? Du vet det kan være andre i nærheten som ikke liker lausbikkjer ikke sant? Jeg har hatt løpetid på tispa mi, og gått mye i skogen og fy flate så mye drittbikkjer fra jakthundgruppen som har kommet etter meg :gaah: Så nei, kjøper IKKE at det ikke går an å få god nok innkalling.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså det ER observert ulv i Østmarka. Det vet jeg, og observatøren er en dreven hundemann og friluftsmann som vet forskjell på polare spisshunder og ulv. Ulv er observert i det den krysset isenpå ett vann i marka.

I området bor mange hundeeiere, ingen av dem er redd for å være på tur med hundene sine - de er alle positive til ulven så jeg håper den får bli jeg og at folk ikke blir hysteriske.

Det ER en risiko at hunden din blir skadet når du lar den farte rundt på egen hånd, og jeg synes vel ikke nødvendigvis at ulv er noe værre enn bil, tog, buss og fjellskrenter. Det er en risiko du tar når du velger å la hunden din lufte seg uten tilsyn. Sånn er det bare. Trist at de mistet hunden sin, men jeg klarer ikke å se at dette er noe mer tragisk enn annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du ikke god nok innkalling. Hvorfor lar du den slippe 150m. unna når det er ulv i nærheten? Kanskje lurt å passe litt bedre på den? Du vet det kan være andre i nærheten som ikke liker lausbikkjer ikke sant? Jeg har hatt løpetid på tispa mi, og gått mye i skogen og fy flate så mye drittbikkjer fra jakthundgruppen som har kommet etter meg :gaah: Så nei, kjøper IKKE at det ikke går an å få god nok innkalling.

Jeg mener fremdeles at innkalling og kontakt er to ulike ting. Vi har tilnærmet 100 % innkalling på bretonen, men han går likevel 150 m unna der det er fuglelukt feks. Vi kan lett kalle ham inn fra det, men han befinner seg nå der uansett. Og du trenger ikke belære meg om at det kan være andre i nærheten - han er aldri løs her vi bor nettopp pga det. Det eneste stedet han får gå løs er på hytta der det er bøttevis med ulv. Oh the irony...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg mener fremdeles at innkalling og kontakt er to ulike ting. Vi har tilnærmet 100 % innkalling på bretonen, men han går likevel 150 m unna der det er fuglelukt feks. Vi kan lett kalle ham inn fra det, men han befinner seg nå der uansett. Og du trenger ikke belære meg om at det kan være andre i nærheten - han er aldri løs her vi bor nettopp pga det. Det eneste stedet han får gå løs er på hytta der det er bøttevis med ulv. Oh the irony...

Da er det jo en kalkulert risiko som du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles at innkalling og kontakt er to ulike ting. Vi har tilnærmet 100 % innkalling på bretonen, men han går likevel 150 m unna der det er fuglelukt feks. Vi kan lett kalle ham inn fra det, men han befinner seg nå der uansett. Og du trenger ikke belære meg om at det kan være andre i nærheten - han er aldri løs her vi bor nettopp pga det. Det eneste stedet han får gå løs er på hytta der det er bøttevis med ulv. Oh the irony...

Vel, da skjønner ikke jeg problemet ditt jeg ;) Sier bare som Jeanette sier jeg. Du tar en kalkulert risiko.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo en kalkulert risiko som du tar.

Ja, jeg har da ikke sagt noe annet heller? Jeg VET at det er en risiko knyttet til det, og jeg vet at folk her på forumet og ellers ville tenke at jeg kunne skylde meg selv om han ble tatt. Men hvis han måtte være i bånd hele livet og aldri få gjøre det han er laget for og elsker mest av alt her i verden, ville jeg ikke kunne stå inne for det heller. Uansett hva jeg velger kan det få en uheldig utgang. Men hunder dør i myrer og av påkjørsler også, en viss risiko er det uansett forbundet med å slippe jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har da ikke sagt noe annet heller? Jeg VET at det er en risiko knyttet til det, og jeg vet at folk her på forumet og ellers ville tenke at jeg kunne skylde meg selv om han ble tatt. Men hvis han måtte være i bånd hele livet og aldri få gjøre det han er laget for og elsker mest av alt her i verden, ville jeg ikke kunne stå inne for det heller. Uansett hva jeg velger kan det få en uheldig utgang. Men hunder dør i myrer og av påkjørsler også, en viss risiko er det uansett forbundet med å slippe jakthunder.

Ingen som sier du skal ha han i bånd, men ha kontakt med han med jevne og korte mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da skjønner ikke jeg problemet ditt jeg ;) Sier bare som Jeanette sier jeg. Du tar en kalkulert risiko.

Jeg har da ikke noe problem. Jeg påpekte at jeg synes det er forskjell på innkalling og kontakt og at innkallingen alene ikke hjelper hvis det et ulv i nærheten. Jeg er usikker på hvor det ble en stor greie, men jeg beklager hvis jeg har formulert meg klønete eller tråkket noen på tærne.

Ingen som sier du skal ha han i bånd, men ha kontakt med han med jevne og korte mellomrom.

Det har vi, og oftere enn veldig mange andre fulgehunder. Han er aldri mer enn 150 m unna. Likevel kan han bli tatt av ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når ulven tasser rundt i Hedmarks dype skoger, da er det "koselig med ulv", men når gråbein befinner seg innenfor Ring 3, da var det ikke så stas lengre liksom..

Det var da en rask konklusjon. Østmarka er ikke innenfor ring 3, det er heller ikke en del av Nordmarka og bare en liten dagsmarsj fra Øyeren / Enebakk i sammenhengende skog osv, se kart. Sammenhengende områder man VET det går ulv så dette er ikke så spessielt, den har heller ikke "ruslet gatelangs".

*ler* Eller innkalling og kontroll *gå i tog "Ja til Ulv i Oslo"*

Vi er med, gjerne med en overnattingstur i Østmarka. :D

Hvordan hjelper min gode innkalling hvis hunden min er 150 m unna og jeg ikke ser ham og dermed heller ikke ulven?

Nei du ser ikke hunden på 150m i skog, hvis du ikke ser ham vet du vel heller ikke om han bare er 150m eller 1km unna så da er du vel forlengst ute å kjøre og kan bare håpe han hører deg i det hele tatt.

I området bor mange hundeeiere, ingen av dem er redd for å være på tur med hundene sine - de er alle positive til ulven så jeg håper den får bli jeg og at folk ikke blir hysteriske.

Bare tar med dette i ett forsøk på at Gråtass kanskje leser det. :rofl:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...