Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærer: Folk avler frem helseplager


Guest lijenta
 Share

Recommended Posts

Merker jeg blir ganske så oppgitt over NKK om dagen, både her og i respons til innlegget om overvekt i Hundesport. Her snakker vi om å stikke hodet i sanden, og ikke ville ta tak i problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er svært vanskelig for NKK å si at "noen raser sliter dessverre med helseplager, men vi jobber med saken" kunne de ikke heller sagt noe slik?

Nå sier de jo forsåvidt bare at det ikke har blitt verre, ikke at det ikke eksisterer. Men...

Mopseoppdretteren for stå for egne utsagn, men spesielt glupt er det vel ikke å si at en rase som mops ikke sliter med diverse. Og mer diverse enn mange hunderaser, selv om man finner andre med like mye "feil". Men nå vet jeg ikke hvordan det faktisk står til med mops i Norge, jeg har bare et generelt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg en eneste rase som ikke har rasebetingede sykdommer/helseplager? (inkluderer hd/ad i rasebetingede)

Men ja, er mye strustementalitet - desverre. Har erfart det på egne raser.

Jeg tror det er noe rusk på alle raser jeg. Men strutsementaliteten hjelper jo ikke!

red: kan jo nevne at egen rase har en god del rusk med øyne, HD og AD er nesten ikke eksisterende. Men en del andre ting som ikke registreres i kenneklubbsystemer forekommer fra tid til annen også. Blant dette er epilepsi og zink mangel dermatose, men dette er heldigvis også veldig lite utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange oppdrettere, som fremstår som seriøse. På siden sin skriver de om HD feks, og at dette er et problem på rasen. Men røngter de før de bruker hundene i avel? neida... Det er lett å prate om ting, og mene noe, men verre når det skal gjennomføres.

Jeg synes det er veldig skremmende å se hva slags holdninger folk har til visse raser. Engelsk bulldog kommer man jo ikke unna. Denne rasen har såå mye problemer fra før av, og i tillegg til dette så holdes dem som regel skikkelig feite. Noe som bare forverrer alle problemene deres... Det er jo dyreplageri spør du meg! Har man en slank bulldog, får man jo beskjed om at den må "ha mer masse".

Jeg kjenner noen som fikk denne kritiken på en bulldog: "trenger mer masse for utstilling, men i denne formen vil hun leve et langt og lykkeligt liv". :huh:

Dette er jo faktisk et stort problem, innen for mange raser, mangelen på seriøsitet hos oppdretterne. Det bør absolutt gjøres noe med... Og NKK burde gå frem som et godt forbilde og sagt at dette må tas tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Å si at en rase er fritt for alle plager er å stikke hode i sanden. "Alle" raser har sykdommer som dukker opp og noen ganger oftere enn andre, og og noen oftere på enkelte linjer enn andre.

Det er mye bedre at man er ærlig om det, mange av sykdommene hundene kan få har faktisk lite å si for livskvalitet. Andre sykdommer igjen er ekstremt livsforkortene.

(...snakker de faktisk om dette på P3 i Verdens rikeste land bla med en Zoolog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...snakker de faktisk om dette på P3 i Verdens rikeste land bla med en Zoolog)

Og så fikk zologen spørsmålet "Hvilke hund ville du valgt om du kunne velge?" (mtp funksjonalitet, helse og det der), og han presterte å svare "Jeg vil ha en hund som ser ut som en ekte hund, så jeg ville gått ned på nærmeste omplasseringssenter og hentet meg en ekte blandingshund". (fritt sitert)

For de er jo så innmari mye friskere.. :rolleyes2:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Og så fikk zologen spørsmålet "Hvilke hund ville du valgt om du kunne velge?" (mtp funksjonalitet, helse og det der), og han presterte å svare "Jeg vil ha en hund som ser ut som en ekte hund, så jeg ville gått ned på nærmeste omplasseringssenter og hentet meg en ekte blandingshund". (fritt sitert)

For de er jo så innmari mye friskere.. :rolleyes2:

Ja reagerte på det selv... det var ikke akkurat ett så veldig seriøst intervju ei heller en Zoolog med IQ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er svært vanskelig for NKK å si at "noen raser sliter dessverre med helseplager, men vi jobber med saken" kunne de ikke heller sagt noe slik?

Tja, det er ikke fullt så enkelt når raseavlen i seg selv (=innavl) bidrar betydelig til helseproblemene... For å virkelig jobbe mot en langsiktig forbedring av helse hos hund må man drastisk endre flere rasestandarder og åpne for blandingsavl.

Og så fikk zologen spørsmålet "Hvilke hund ville du valgt om du kunne velge?" (mtp funksjonalitet, helse og det der), og han presterte å svare "Jeg vil ha en hund som ser ut som en ekte hund, så jeg ville gått ned på nærmeste omplasseringssenter og hentet meg en ekte blandingshund". (fritt sitert)

For de er jo så innmari mye friskere.. :rolleyes2:

Det forundrer meg overhode ikke at zoologen svarte.

Edit: La til svar til Whoopsis også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du helsen på dine før avl? Bare nysgjerirg altså :D

A-kull foreldrene mine er øyelyst, tispen kun uoff, men planen er å gjøre det offisielt før parring, de patellasjekkes og jeg ber vetrinær dobbeltsjekke hjertet siden rasen KAN være utsatt for voksende hjerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-kull foreldrene mine er øyelyst, tispen kun uoff, men planen er å gjøre det offisielt før parring, de patellasjekkes og jeg ber vetrinær dobbeltsjekke hjertet siden rasen KAN være utsatt for voksende hjerte :)

Men HD og AD er et ikke problem på rasen? Supert at noen helsesjekker, jeg kunne godt tenkt meg en Mops en eller annen gang, men det har liksom aldri blitt noe av siden det virker som om de fleste oppdrettere gir beng i helsa...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-kull foreldrene mine er øyelyst, tispen kun uoff, men planen er å gjøre det offisielt før parring, de patellasjekkes og jeg ber vetrinær dobbeltsjekke hjertet siden rasen KAN være utsatt for voksende hjerte :)

Finnes det ikke noen måte å sjekke luftveier, oksygenopptak og slikt da? For det er vel der problemene på rasen ligger? Skulle kanskje ha vært en slags kondis-test. Noe i samme duren som den sykkel-prøva, bare litt kortere. 1 mil i løpet av en viss tid feks. Bare tenker høyt, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir dette OT mtp at jeg svarer kun for MEG og MIN avl. Så etter dette skal jeg ikke OT tråden mer :)

Men HD og AD er et ikke problem på rasen? Supert at noen helsesjekker, jeg kunne godt tenkt meg en Mops en eller annen gang, men det har liksom aldri blitt noe av siden det virker som om de fleste oppdrettere gir beng i helsa...

Når jeg har vært på møte med klubben er det øyeproblemer, patella og allergi som har vært mest utredt. Derfor jeg velger å teste Patella og Øyne.

Hunder som viser tegn på allergi blir selvfølgelig ikke avlet på.

Finnes det ikke noen måte å sjekke luftveier, oksygenopptak og slikt da? For det er vel der problemene på rasen ligger? Skulle kanskje ha vært en slags kondis-test. Noe i samme duren som den sykkel-prøva, bare litt kortere. 1 mil i løpet av en viss tid feks. Bare tenker høyt, jeg...

Ikke såvidt jeg vet, nå sykler jeg med mine hunder når jeg har mulighet til det da. Vil si de takler turene (som er på 2-4 km) veldig fint.

OT over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir dette OT mtp at jeg svarer kun for MEG og MIN avl. Så etter dette skal jeg ikke OT tråden mer :)

Når jeg har vært på møte med klubben er det øyeproblemer, patella og allergi som har vært mest utredt. Derfor jeg velger å teste Patella og Øyne.

Hunder som viser tegn på allergi blir selvfølgelig ikke avlet på.

Ikke såvidt jeg vet, nå sykler jeg med mine hunder når jeg har mulighet til det da. Vil si de takler turene (som er på 2-4 km) veldig fint.

OT over :)

Men det er jo interessant å vite hva som blir gjort av de som faktisk har "risikoraser". Vil vel ikke si at det er så veldig OT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har jo sendt ut rasemessige dommeranvisninger på høring til raseklubbene, og ut i fra det som kom der så skjønner jeg at NKK sliter med å forstå rasemessige helseproblemer. På dvergschnauzer var forslaget at dommeren skal sjekke for trange øreganger - eh what?? :blink: Ikke er øreproblemer vanlig på rasen, og hvordan skal en eksteriørdommer kunne si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har jo sendt ut rasemessige dommeranvisninger på høring til raseklubbene, og ut i fra det som kom der så skjønner jeg at NKK sliter med å forstå rasemessige helseproblemer. På dvergschnauzer var forslaget at dommeren skal sjekke for trange øreganger - eh what?? :blink: Ikke er øreproblemer vanlig på rasen, og hvordan skal en eksteriørdommer kunne si noe om dette?

Trodde NKK mer eller mindre brukte en kopi av de SKK bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde NKK mer eller mindre brukte en kopi av de SKK bruker?

Jepp, men SKK har ikke det på DS, så derfor fant de ut at de skulle legge til kriterier på alle rasene som ikke har i SKK. De skal også sjekke ektropion og knær på riesen, og hud og øreproblemer på schnauzer. Veterinærutdannelse - hvem trenger det når det finnes eksteriørdommere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

NKK har jo sendt ut rasemessige dommeranvisninger på høring til raseklubbene, og ut i fra det som kom der så skjønner jeg at NKK sliter med å forstå rasemessige helseproblemer. På dvergschnauzer var forslaget at dommeren skal sjekke for trange øreganger - eh what?? :blink: Ikke er øreproblemer vanlig på rasen, og hvordan skal en eksteriørdommer kunne si noe om dette?

Trodde NKK mer eller mindre brukte en kopi av de SKK bruker?

Den anvisningen var desverre rett og slett litt "latterlig", fikk ett ord på min rase jeg: "atferdsproblem" Javel?? Hva slags atferdsproblem? Det kunne desverre ikke svares på, de kunne helle ikke svare på om veterinærene faktsik viste at Kelpie besto av to raser. Ettersom den kommer fra dommere og veterinærer så vil jeg tro at endel veterinærer ikke har kontroll på rasene. Og ettersom STOR del av kelpie bestanden i Norge er WK så kan man jo begynne å lure.

Det var heller ikke store plassen man skulle skrive inn.

Jeg håper det bare er en start på noe mer vel utviklet enn det som ble lagt fram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...