Gå til innhold
Hundesonen.no

Din ferie sommeren 2012


HHC
 Share

Recommended Posts

Jeg var overbevist over at jeg hadde et innlegg her, men jeg har tydeligvis ikke trykt på "post". :P Uansett, ferien blir nok tilbragt for det meste her hjemme. Får besøk av moren min og to stk yngre brødre (fine tenåringsgutta syns visst det er fint å feriere hos søsteren sin for 4 året på rad :ahappy: ), så vi skal vel finne på noe. Blir fiksing av båt og båtmotor, og turer på fjorden i alle fall. Håper å få til en tur nordover også iløpet av sommeren, ikke vært på Andøya siden august og jeg begynner å få litt "hjemlengsel" (nå er jo her hjemmet mitt, men Andøya er øya mi :heart: ). Får vel finne på noe morsomt så ikke tenåringene kjeder seg dønn ihjel her ute på landet. Har lyst til å dra på fjellet et par helger, gjerne Børgefjell.

Og forhåpentligvis har jeg valp som jeg skal bruke tid på å legge et godt treningsgrunnlag med. Burde jobbet, men har ikke funnet noe passende enda. Har en liten jobb som jeg ikke skal ha ferie fra da, men har ikke gitt opp helt enda å finne noe mer. Dog frister det litt med ferie også. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wow. Så du finner det provoserende når folk prioriterer sine kroner annerledes enn DU ville gjort? Har du god utsikt fra den pidestallen din? Fordi DU av en eller annen grunn mente du måtte kutte ut

Jeg kan hvertfall ikke klage på dårlig råd da, som har både hester, hunder OG katter. For et luxusliv jeg lever! Seriøst. Livskvalitet HELE året fremfor to-tre uker, sier nå jeg.

Håper jeg kan ta med hunder og hest opp til Tolga og være der endel i ferien. Ri lange turer innover fjellet på Buggen, og lure bonden til å være med å bade i et iskaldt fjellvann. Han er lykkelig uvi

Jeg gleder meg vilt til ferien :) Har aldri vert lenger en Sverige og Danmark, og nå skal jeg til Praha i April med sjefen min, og så pakker jeg og en venninne og sønnen hennes baggen og reiser til Thailand i 2 uker i mai :D

Gleder meg veldig men gruer meg jo litt også siden jeg ikke har reist noe serlig før, første flytur var jo i desember da jeg og samme veninne var i Stockholm :)

I Praha er det en "firma" tur som vi og flere andre Riks-Toto kommisjonærer er med på.

Og i Thailand skal vi bo litt i Bangkok og litt i Hua Hin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det alle får, det. :) Tviler på at noen får utbetalt 9000 av lånekassen!? Maksimun utbetaling fra lånekassen er 6700. Senere får du omgjort 40 % til stipend. Hurra for bortimot 350 000 i studielån liksom :P

Jeg mottar 6700 i måneden, der ca. halvparten går til husleie. Så jeg må jobbe i tillegg for å ha råd til å gjøre annet enn å bare spinke og spare. 2 ekstrajobber gir en inntekt på alt fra 3-5000 ekstra i måneden, heldigvis.

Men jeg klager overhode ikke og klarer meg veldig greit. Men uten å jobbe ved siden av hadde jeg slitt litt kjenner jeg. Men sorry, O.T!

I januar og august får man mer (14 000??). Så i snitt blir det ca 9000,- ;) Men altså kun 10 mnd i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne

Jeg har fulgt med i denne tråden fordi jeg er på jakt etter ferie-/reisetips for egen del, og fordi jeg synes det er artig å se hvor mye forskjellig folk gjør og hvor oppfinnsomme man kan være, uavhengig av budsjett og livssituasjon.

Jeg er nesten litt imponert over hvor nedlatende du klarer å være, sånn halvveis i skjul. :flowers:

Ref over; jeg er ikke nedlatende i skjul. Jeg er irritert og oppgitt i all offentlighet. Flott at du nesten tok pointet.

Det er (igjen ref over, og trådens tema) for MEG provoserende på grensen til aggresjon at det til det kjedsommelige klages over de dårlige utbetalingene og støtteordningene fra vårt velferds-system SAMTIDIG som mottakerne velger å holde seg med luksusgreier (som f eks hund). I dette tilfellet rant begeret over fordi man presterer å ironisere over at mottakere av 1 type offentlig støtte (som man allerede har mottatt selv, antagelig) angivelig får mer utbetalt enn mottakere av en annen type støtte.

Vel, mitt Navianer-budsjett er sånn omtrent hele 600 kr mer enn et studentbudsjett - dvs jeg får utbetalt sånn ca 9600 kr i mnd. Wee. Det forsørger jeg meg selv, samt halvannen tenåring på. I år har jeg en konfirmasjon og et valpekjøp (til den før nevnte konfirmanten - og jeg burde sikkert ha dårlig samvittighet for å bruke så ****** mye penger på det, men sorry. Hun har ønsket seg valp i noen år nå, og det er ikke akkurat sånn at jeg pleier å overøse de med dyre presanger), så feriebudsjettet mitt er sånn omtrent -><- stort. Jeg går ut fra at vi kommer til å feriere i Casa del Kløfta i år også, og kose oss på de vakre strendene rundt Nordbytjernet.

Jeg er strengt tatt ikke så veldig interessert i å få detaljene om din privatøkonomi, jeg kan ikke se du har klaget på den i denne tråden - men, det skulle forbause meg mye om du ikke også får halv barnetrygd, som eneforsørger, bidrag fra barnas far, og kanskje kommunen du bor i har greie regler for bostøtte - om du nå kan dokumentere bo-utgifter.

Hur som helst, jeg har allerede gratulert deg og datteren med valpekjøp, jeg synes det er storartet at dere får det til med så stram økonomi, men forbeholder meg retten til å tenke hva jeg vil hvis du om 6 måneder begynner å sutre over at du ikke har penger til klær og sko, er forbanna fordi du ikke har råd til å reise på tur med pjokken, eller må gå på legd for å få råd til den uforutsette veterinær-regninga som kommer like før jul.

And for the record. Mitt hundebudsjett ligger på ganske mye mindre enn 30.000 kr i året.

Det vil jeg tro. Jeg refererte til MITT hundebudsjett. Våger likevel påstanden om at de "hundegale" (som f eks majoriteten av brukerne av dette forumet) er i kategorien som prioriterer hund framfor mye annet, og jeg mener fortsatt at det er kritikkverdig å klage på at man har dårlig råd, samtidig som man bruker (forholdsvis) mye penger på hund og hunderi.

Du står selvsagt fritt til å mene noe annet.

- Og moddis står selvsagt fritt til å flytte dette innlegget til en mer høvelig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strengt tatt ikke så veldig interessert i å få detaljene om din privatøkonomi, jeg kan ikke se du har klaget på den i denne tråden - men, det skulle forbause meg mye om du ikke også får halv barnetrygd, som eneforsørger, bidrag fra barnas far, og kanskje kommunen du bor i har greie regler for bostøtte - om du nå kan dokumentere bo-utgifter.

Feil, feil og feil. Jeg får ikke hverken hel eller halv barnetrygd, jeg får ikke bidrag fra barnas far, jeg får ikke bostøtte.

Hur som helst, jeg har allerede gratulert deg og datteren med valpekjøp, jeg synes det er storartet at dere får det til med så stram økonomi, men forbeholder meg retten til å tenke hva jeg vil hvis du om 6 måneder begynner å sutre over at du ikke har penger til klær og sko, er forbanna fordi du ikke har råd til å reise på tur med pjokken, eller må gå på legd for å få råd til den uforutsette veterinær-regninga som kommer like før jul.

Jeg har aldri vært i tvil om at mitt forbruk på hund blir brukt mot meg så fort jeg har dårligere råd enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det nesten bare jobbing for min del, håper på en langhelg på telttur i fjellet med alle bikkjene og ellers blir det vel oslo parkene som vil få mye besøk, og en helg på hytta i ny og ne:)

Dersom jeg skulle få en uke fri blir det nok Tyrkia eller ett annet varmt land ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg skulle ha råd til en ok sydenferie av noe slag. Tyrkia eller Kreta, da? Jeg vil ha så mye som mulig ut av så lite som mulig, men vil ikke på partyferie liksom. Et "luksushotell" på budsjett hadde vært no! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg skulle ha råd til en ok sydenferie av noe slag. Tyrkia eller Kreta, da? Jeg vil ha så mye som mulig ut av så lite som mulig, men vil ikke på partyferie liksom. Et "luksushotell" på budsjett hadde vært no! :D

Jeg har sett at det skal være rimelig og ganske sol-garantert å dra til Tyrkia, noen i min familie drar dit sent i juni (så snart skolene slutter), og har funnet ut at da går det an å gjøre et kupp :)

Har du sjekket restplass.no ?

Vi var på Kreta på høstferie for halvannet år siden, og det var veldig OK (Chania) mtp temperatur og bademuligheter, men jeg var skuffet over rotet, skitten og søppelet overalt. (Det går sikkert an å overse, om man bare titter opp på sola :lol:)

---------------------------------

Helt OT, men såfremt ikke konfirmanten din er over 18 år, 2ne - så har HUN faktisk rett på barnetrygd, trist om dere har gått glipp av disse pengene, som jo skal komme alle barn i Norge tilgode, uansett foreldrenes økonomi.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Barnetrygd

Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn. Dersom du er enslig forsørger, kan du få barnetrygd for ett barn mer enn det du faktisk bor sammen med (utvidet barnetrygd).

Hvem kan få barnetrygd?

  • Barnets mor eller far kan få barnetrygd. Dersom foreldrene har inngått avtale om delt bosted for barnet, kan barnetrygden deles likt mellom dem.
  • Fosterforeldre, en annen omsorgsperson eller en barnevernsinstitusjon kan få barnetrygd hvis barnet bor der fast (utover tre måneder).

Hvis du skal få barnetrygd, må barnet ditt være bosatt i Norge. Hvis barnet ditt oppholder seg i Norge i minst 12 måneder sammenhengende, regnes det i regelen som bosatt. Det finnes unntak fra denne regelen. Du kan lese mer om barnetrygd ved opphold i EØS-land under Internasjonalt i høyremenyen.

Hvem kan få utvidet barnetrygd?

Utvidet barnetrygd er barnetrygd for ett barn mer enn du faktisk bor sammen med. Du kan få utvidet barnetrygd hvis du bor alene med barn og

  • er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle
  • er ugift og ikke lever sammen med den andre av barnets foreldre (det må foreligge meklingsattest ved samlivsbrudd mellom samboere som har felles barn under 16 år)
  • har vært faktisk separert i minst seks måneder uten separasjonsbevilling eller dom
  • har en ektefelle/samboer som er innsatt i fengsel med ubetinget straff på minst seks måneder, eller som har utholdt varetekt i minst seks måneder
  • har en ektefelle/samboer som har vært forsvunnet i minst seks måneder

Hvis du mottar utvidet barnetrygd, faller denne bort hvis du

  • inngår ekteskap
  • har vært samboer med en du ikke har felles barn med, i 12 måneder

_____________________________

He, he - ser at jeg skrev "halv barnetrygd" i det forrige innlegget mitt - mente selvsagt barnetrygd for 3 barn (jeg fikk selv en halv gang mer enn normen før jeg giftet meg igjen :) - mao har man 1 barn og er enslig kan man søke om å få barnetrygd for 2, har man 2 barn kan man søke om å få utvidet slik at barnetrygden tilsvarer det man som gift/samboer ville fått for 3 :) - som altså i mitt tilfelle ble 1/2 gang mer enn vi ville ha fått før barnas far døde. - Beklager rotet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men såfremt ikke konfirmanten din er over 18 år, 2ne - så har HUN faktisk rett på barnetrygd, trist om dere har gått glipp av disse pengene, som jo skal komme alle barn i Norge tilgode, uansett foreldrenes økonomi.

*klippe*

He, he - ser at jeg skrev "halv barnetrygd" i det forrige innlegget mitt - mente selvsagt barnetrygd for 3 barn (jeg fikk selv en halv gang mer enn normen før jeg giftet meg igjen :) - mao har man 1 barn og er enslig kan man søke om å få barnetrygd for 2, har man 2 barn kan man søke om å få utvidet slik at barnetrygden tilsvarer det man som gift/samboer ville fått for 3 :) - som altså i mitt tilfelle ble 1/2 gang mer enn vi ville ha fått før barnas far døde. - Beklager rotet!)

Til å ikke være spesielt interessert i å få detaljene om min privatøkonomi, så har du jammen meg mye du skulle sagt om den allikevel. Men for all del - du kan få litt flere detaljer du altså. Jeg veit at vi har krav på barnetrygd. Det går i vårt tilfelle til ungene. Det er noe jeg og faren deres har bestemt, og for den barnetrygden skal de kjøpe seg ting de trenger selv, utover dyrere plagg som vinterjakke, vintersko og lignende. Av samme grunn får jeg heller ikke barnebidrag, fordi at vår private avtale er at han skal kjøpe inn sånne dyre ting. Sånn utenom det, så har jeg vært forelder i Norge i ganske straks 18 år nå, sånn i tillegg til å være både født og oppvokst her i landet, jeg har fått med meg velferdsgodene det gir, ellers takk for opplysningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ferie de siste tre ukene i juli. Håper å dra til Hemsedal, om jeg får delt hytte med Maria, Benedicte og Ingvild. Ellers blir de to andre ukene hjemme i Oslo, håper å ha gode venner på grill og pils på terrasssen, ta ett par teltturer med Aisha i marka og ellers bare slappe av og kose meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst - regntid...

Ja, det ligger akkuat på grensa, så vi kan være heldige, men også uheldige. Uansett, så tåler vi noen dager med regn :) Dessuten stod det mellom thailand og mexico, og i thailand anses regntiden litt lenger, og også kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref over; jeg er ikke nedlatende i skjul. Jeg er irritert og oppgitt i all offentlighet. Flott at du nesten tok pointet.

Det er (igjen ref over, og trådens tema) for MEG provoserende på grensen til aggresjon at det til det kjedsommelige klages over de dårlige utbetalingene og støtteordningene fra vårt velferds-system SAMTIDIG som mottakerne velger å holde seg med luksusgreier (som f eks hund). I dette tilfellet rant begeret over fordi man presterer å ironisere over at mottakere av 1 type offentlig støtte (som man allerede har mottatt selv, antagelig) angivelig får mer utbetalt enn mottakere av en annen type støtte.

Wow.

Så du finner det provoserende når folk prioriterer sine kroner annerledes enn DU ville gjort? Har du god utsikt fra den pidestallen din?

Fordi DU av en eller annen grunn mente du måtte kutte ut alt som het hunderi da DU havnet i en livskrise, gir ikke det deg rett til å mene at andre som beholder hunderiet sitt lever et feilvurdert luksusliv.

Uansett hva slags inntekt en har, må en alltid foreta prioriteringer - en kan alltid bruke mer penger enn en tjener, det er ikke vanskelig å bruke penger. Men så lenge en klarer å gå i null eller pluss, må det da være opp til hver enkelt hva en bruker de pengene til?

Dog er det helt åpenbart at støtten en får fra NAV overhode ikke dekker SIFOs familiebudsjett, og det er lov til å føle frustrasjon over at en tvinges til å leve så økonomisk stramt bare fordi en har blitt syk. (Og for å dra inn studentøkonomien, så har en student helt andre utgifter enn en voksen person som har etablert seg før en blir syk, altså trenger en også lavere inntekt - paralelt med at en har muligheten til å legge til ekstrajobb til studeistøtten.) Jeg er takknemlig for velferdsstaten, for all del, men det er et evig åk å føle seg mildt presset tilbake i jobb før en er klar fordi lommeboka remjer av smerte.

Det er så til de grader arrogant av deg å si at hundehold er luksus, når det er så mye annet i en familie som kan defineres som luksus. Jeg har gjort mine prioriteringer ut fra mine behov. Jeg har for eksempel droppet alt av konserter, kinoer, teater, forestillinger og kultur. Jeg reiser mye mindre for å besøke venner, jeg spiser minimalt ute, jeg spiser helt annerledes (og billigere) hjemme, jeg kjøper ikke nye klær, jeg kjøper ikke bøker, jeg har vel kjøpt et par DVD'er det siste halvannet året, jeg har litt lavere temperatur i huset enn normalt, jeg gir billigere julegaver, jeg ønsker meg penger i stedet for ting, også videre. Jeg har redusert på det som er av mindre betydning av meg, fordi det å ha hund og å kose seg med hundeholdet sitt ikke bare er viktig for meg - det er sunt for meg. Hadde jeg gjort som deg, og kvitta meg med hundene da jeg endret økonomisk situasjon drastisk, ville jeg garantert vært lagt inn på akutten igjen med ny overdose eller andre forsøk på å ende et miserabelt liv. Det å ha glede av hundeholdet og noen utstillinger har reddet livet mitt, tenk for en luksus og sløsing.

Stikk fingeren din litt i jorda, Lotta, selv ikke du sitter på fasiten.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIN ferie blir akkurat sånn jeg liker, men med en ny twist;) Siden jeg blir mamma for første gang i slutten av mai skal ferien bare brukes til å sette ned tempo og lære oss den nye situasjonen.... Og når vi føler vi er klar for det så tar vi en tur på hytte i Son, så lenge vi vil og været holder, og en tur (eller helst fler hvis jeg og Linux får velge;) på hytte på fjellet så lenge vi vil. Innenfor de fem ukene ferie samboer har. Det er første sommeren uten sommerjobb eller andre former for spesialopplegg som har "ødelagt" sommergleden litt, så jeg gleder meg:) Det skal selvsagt være fint vær og passe varmt hele sommeren, og babyen som kommer ut skal være helt kolikkfri og sove om natten;)

Så koselig! Du har mye å glede deg til! :wub:

I sommer skal vi nok være en del hjemme, men også være en del på hytta i Trømborg og huset vårt i Sverige. På hytta kan hundene løpe løse hele dagen, bade så mye de vil og kose seg skikkelig. Det er også perfekt å bade der, både for voksne og barn :D Kjæresten min har bare 4 uker igjen med ferie, for vi drar en uke på Venabygdsfjellet 14. april-21. april.

Dersom noen trenger et avbrekk, og trenger å komme seg litt bort så si i fra! Hytta vår er et perfekt sted for å koble litt av, enten det er en dagstur eller flere dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror sonens studenter er flinke til å spare til ting de gjerne vil ha jeg - det virker i alle fall sånn.

Selv jobber jeg, men har bedriten økonomi allikevel. Jeg tjener ikke kjempedårlig - men noe feriebudsjett kan jeg bare drite i å ha. Feriepengene går som alt annet som er til overs til regninger, bilreperasjoner og annet driiiiiiit.

Ferien i år kommer som vanlig til å foregå i kjellerleiligheten på Kråkstad - den eneste luksusen jeg har bevilget meg i år er to kurs - ett på våren og ett på høsten. Dette går på bekostning av konkurranser - så vi må nøye oss med å trene og så får vi se om vi får råd til å konkurrere neste år *ler*

Jeg hater å ha dårlig råd, men på en annen side - å dra på ferie alene er ikke spesielt gøy det heller ... Nå ser det forøvrig ut til at jeg bytter jobb midt på sommeren (om jeg får meg ny jobb da) og da kan jeg jo bare drite i å ha ferie all over så da løser jo problemet seg.

Jupp, litt missunelige på de som har råd til ferie er jeg kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ligger akkuat på grensa, så vi kan være heldige, men også uheldige. Uansett, så tåler vi noen dager med regn :) Dessuten stod det mellom thailand og mexico, og i thailand anses regntiden litt lenger, og også kraftigere.

Jeg ankom Mexico 15. desember, og da var regntiden sånn akkurat over. Reiser man for sol og varme ville jeg ikke satset på å dra dit i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankboken ble litt robbet men da blir det sydenferie på oss i august :D

Turen går hit. Playa de las Americas på Tenerife, jeg har vært i Los Christianos en gang før og gleder meg masse :D liker at ving har salg og happy hour idag :D

TFSCPX11118_1_13.jpg?v=1

Da blir det 2 maren kurs, 1 blodspor, 1 bruksLP og kanskje et spor kurs + sydenferie :D Også bytter vi når vi kommer hjem og jeg tar hundene og mamma reiser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere kjønn? Datteren min blir 4 mnd på torsdag, tiden går alt for fort!

Ja, det blir en jente:) Eller, man er vel ikke hundre prosent sikker, men vi har hatt flere UL og ingen har sagt noe annet enn jente foreløbig ivertfall. Akkurat nå går tiden veldig sakte, men regner med at når babyen kommer rekker vi ikke få med oss at tiden går en gang:) Men håper vi føler at vi får satt ned tempoet litt ivertfall og kost oss med vår og sommer og baby:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ankom Mexico 15. desember, og da var regntiden sånn akkurat over. Reiser man for sol og varme ville jeg ikke satset på å dra dit i oktober.

Søkt rundt på nettet og forhørt meg litt rundt, så det skal nok gå fint :)

Vi reiser for sol og varme, og luksus. Komme seg bort, se et nytt sted og oppleve masse nytt. Ferien for året er to uker i oktober, og de ukene vil vi bruke på noe vi absolut har lyst til. Ja, vi får nok dager med regn (ja, vi kan risikere orkan også tydeligvis), men det er fortsatt god temperatur og luksus på hotellet. Og etter å ha lest reiseblogger, reiseanbefalinger ol. så er det ikke regn døgnet rundt, men en god regnskur før det er over. Så den sjansen tar vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skulle jeg på slektstreff med kjæresten oppe i nord, og på bilferie - noe som har blitt en liten "tradisjon" i løpet av de tre årene vi har feriert sammen. Men nå har de planene gått i vasken, så da vet jeg ikke ennå :P

En tur til feriehuset i Sverige med Leela skal jeg ihvertfall klare, det blir kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...