Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

The hunger games.

Såklart de ikke kan lage film 2 og 3 etter det Gyldne Kompasset, for dere som har lest bøkene og historien som ligger til bunn for alt som skjer så ville det jo sikkert skapt HYSTERI i kristne amerika

Trur @Poter sitt forslag kan bli bra, men ellers, bøker eg likar som eg trur eg kunne fått mamma til å lese/høyre: Dresden files - Fantasy krim, lest av langt fleire vaksne enn unge. Hovedperson e

Skrevet

Spørs jo litt hva du har lest, og hva du liker men jeg liker i hvertfall godt Raymond E. Feist, og Terry Goodkind. Om du har noe interesse av Science Fiction er Isaac Asimov en av mine favoritter.

Skrevet

Ett par spørsmål:

Har du noen eksempler på bøker du liker? Og enda bedre, noen du misliker?

Det kommer litt an på hva slags sjangre du liker innenfor fantasy, men jeg har jobba i ti år med å selge fantasy-bøker sååå jeg tror nok vi skal finne noe. ;)

Joe Abercrombie ("The Blade Itself"), Scott Lynch ("The Lies of Locke Lamora"), Rothfuss ("The Name of the Wind"), George R. R. Martin ("A Game of Thrones") og Peter Brett ("The Painted Man") er noen av de største navnene innafor Fantasy nå om dagen. (Første bok i parantes der. :P)

Om du ønsker noe med litt mer romantikk/intriger enn standard action-retta fantasy må du bare si ifra, jeg har en million navn på lager. Man blir litt miljøskada av å jobbe med noe så lenge. :rofl:

Skrevet (endret)

Iiiih, så herlig med bokttitler, det er noe eget :D

Vel, det jeg har lest av fantasy er: Harry Potter, Ringenes Herre, Drømmen om Narnia, Tidshjulet (men er faktisk ikke ferdig med den), Blekkhjerte (åh, de er jo bare helt fantastisk :wub: ), Den mørke materien (oioi, så bra!), Twilight (synes de er ganske dårlige) ooog... ja, det var de jeg kom på og har stående i bokhylla.

Liker veldig, veldig godt Blekkhjerte og Den mørke materien, de er foreløpige favoritter nå. Selv om Harry Potter og Ringenes Herre er noe helt eget!

EDIT:

Aymee: Andre bøker jeg liker The Time Travellers Wife av Audrey Niffenegger. Den synes jeg var helt fantastisk! Vet ikke om den går under fantasy? Har begynt på Her Fearful Symmetry og synes den virker bra den også. Ellers liker jeg Jo Nesbø sine bøker. Er egentlig ikke så glad i krim, men hans bøker synes jeg er veldig bra! Av andre sjangere står Bienes Hemmelige liv frem som ei godbok.

Endret av Poter
  • Like 1
Skrevet (endret)

Åh, i så fall har jeg en serie jeg tror du vil like!

Det er en triologi som i utgangspunktet er litt mer ungdomsrettet, slik som Blekkhjerte og Den mørke materien. Jonathan Stroud heter forfatteren, og serien heter The Bartimaeus Trilogy. Bøkene er "The Eye of Samarkand", "The Golem's Eye" og "Ptolemy's Gate". Foregår i London, i en verden veldig lik vår egen bare med magikere.

Du kan også vurdere "The Haunting of Alaizabel Cray" av Chris Woodings, for en litt mer mørk og dyster opplevelse.

Om du vil prøve noe litt mer humoristisk rettet finnes The Parasol Protectorate av Gail Carriger. Første bok heter "Soulless" - tenk deg en verden med varulver og vampyrer - satt i det viktorianske London!

Alle disse bøkene har de forøvrig på Tromsø Bruktbokhandel (De SKAL iallefall det, hvis ikke må jeg skade noe der.) om du vil se litt nærmere på dem. :)

Edit: jeg kan norsk, altså. Jeg lover.

Endret av Aymee
Skrevet

Robin Hobb

Neil Gaiman (Sandman, tegneseriene, er mine favoritter)

Trudi Canavan (relativt ukjent foreløpig, en av mine nye favoritter, venter i åndeløs spenning på neste bok i mai!)

Raymond E. Feist

Kathryne Kennedy (Elven lords serien, fantasy/alternativ historie)

Terry Pratchett, om du liker engelsk humor

Levi Grossman (Magicians, semi nåtid/fantasy)

Ursula LeGuin (Earthsea-sagaen, gikk på kino for en tid siden)

Kristin Cashore

Disse tre er gode forfattere som har skrevet mye til Forgotten realms, en fantasyverden for rollespill:

R.A. Salvatore

Ed Greenwood

Elaine Cunningham

(regner med at du leser på engelsk ja)

Skrevet

Takk for mange tips, dere! :D

Leser på engelsk også, ja. Noen ganger synes jeg bøkene er bedre på engelsk, språket er så mye rikere.

Skrevet

Skyggejegerne (the mortal instruments)

Av: Cassandra Clare

De Fire og han som gjør galt verre

Av: Hans Frederik Follestad

Forbidden

Av: Syrie James

Den siste lærlingen - heksenes hevn

Av: Joseph Denlaney

Dei to øverste anbefalar eg på det sterkaste. :)

Skrevet

Jeg støtter forøvrig alle forslagene om Neil Gaiman, han er fantastisk.

Ellers er også China Mieville en utrolig god forfatter, men han skriver veldig komplekse, rare bøker. Vil anbefale Un-Lun-Dun (Young Adult, ei jente som finner en alternativ version av vår verden), The City and The City (fantasy krim) og Perdido Street Station.

Chris Wooding har også en asiatisk insipirert fantasy-trilogy kalt "The Braided Path" som er veldig, veldig god.

Åh, og om man er utrolig glad i YA-bøker slik som meg er Tamora Pierce kjempekul. Hun skriver masse fantasy, blant annet "Protector of the Small" som handler om ei ung jente som ønsker å bli ridder i ett land hvor jenter ikke har fått lov til det på veldig veldig lenge. Kan være vanskelig å få tak i, men definitivt verdt det!

For Urban Fantasy er det Patricia Briggs "Mercy Thompson"-serie som topper tronen og og og

Ok, gir meg nå. Jeg savner tydeligvis å prate bøker, ser det ut som! :P

Skrevet

Åh, og om man er utrolig glad i YA-bøker slik som meg er Tamora Pierce kjempekul. Hun skriver masse fantasy, blant annet "Protector of the Small" som handler om ei ung jente som ønsker å bli ridder i ett land hvor jenter ikke har fått lov til det på veldig veldig lenge. Kan være vanskelig å få tak i, men definitivt verdt det!

Aldri hørt om, henne skal jeg prøve. Og det var ikke så veldig vanskelig å finne henne på amazon, så de ligger nok på kindlen neste gang jeg kobler til, tenker jeg. ;)

For de engelsklesende som ikke vet det; Det er ikke moms på bøker, fri import fra amazon.co.uk. :D

Skrevet

Skammarserien av Lene Kaaberbøl kan også vere ein serie som er verdt og få med seg. Er vel i hovudsak meint for barneskuleelevar, men guuud så spennande dei bøkene er :lol:

Skrevet

Aldri hørt om, henne skal jeg prøve. Og det var ikke så veldig vanskelig å finne henne på amazon, så de ligger nok på kindlen neste gang jeg kobler til, tenker jeg. ;)

For de engelsklesende som ikke vet det; Det er ikke moms på bøker, fri import fra amazon.co.uk. :D

Veldig sant, for kindle-bruker er det lett! Men bokhandlene her i tromsø har hatt problemer med å få inn bøkene, så det tryggeste er nok å bestille de selv.

Håper du liker henne! Bokserien om Alanna er også kjempegøy. Husker ikke helt tittelen, men av bøkene het "The woman who rides like a man". :)

Skrevet

"Den mørke materien" (det er det originalen til Det Gyldne Kompasset, er det ikke?) var helt super, jeg slenger meg på anbefalingene av den! Jeg leste den på engelsk og med mindre du/dere syns engelsk er vanskelig så les den på engelsk! Er ikke superavansert engelsk heller. Den røde tråden i boka er interessant og jeg liker hele konseptet med "sjelen", dyrene dems, hva som skjer fra barn til ungdom osv.

Jeg liker også Artemis Fowl-bøkene godt :jump:

• Like 1
Skrevet

Åh, det minner meg på at jeg vil lese Den mørke materien igjen, begynner å bli noen år siden sist jeg lese de bøkene :D

Skrevet

Veldig sant, for kindle-bruker er det lett! Men bokhandlene her i tromsø har hatt problemer med å få inn bøkene, så det tryggeste er nok å bestille de selv.

Håper du liker henne! Bokserien om Alanna er også kjempegøy. Husker ikke helt tittelen, men av bøkene het "The woman who rides like a man". :)

Amazon selger de i vanlig bokform også, og de sender stort sett i hele verden. Ikke noe problem til Norge ihvertfall, og stort sett gratis frakt.

Skrevet

"Den mørke materien" (det er det originalen til Det Gyldne Kompasset, er det ikke?) var helt super, jeg slenger meg på anbefalingene av den! Jeg leste den på engelsk og med mindre du/dere syns engelsk er vanskelig så les den på engelsk! Er ikke superavansert engelsk heller. Den røde tråden i boka er interessant og jeg liker hele konseptet med "sjelen", dyrene dems, hva som skjer fra barn til ungdom osv.

Jeg liker også Artemis Fowl-bøkene godt :jump:

Ja, Det Gyldne Kompasset er fra bok 1. Og jeg er SÅ sur for at de ikke lager film av de andre to bøkene! :angry:

• Like 2
Skrevet

Ja, Det Gyldne Kompasset er fra bok 1. Og jeg er SÅ sur for at de ikke lager film av de andre to bøkene! :angry:

Samme her! Nå er det jo for sent, med tanke på alderen til Lyra osv. :cry:

Skrevet

The hunger games av Suzanne Collins er veldig bra :ahappy:

Game of thrones serien anbefaler jeg på det varmeste! :heart:

Jeg liker også True blood bøkene av Charlaine Harris.

• Like 1
Skrevet

Amazon selger de i vanlig bokform også, og de sender stort sett i hele verden. Ikke noe problem til Norge ihvertfall, og stort sett gratis frakt.

Derav min "tryggest å bestille selv" ;)

Skrevet

Såklart de ikke kan lage film 2 og 3 etter det Gyldne Kompasset, for dere som har lest bøkene og historien som ligger til bunn for alt som skjer så ville det jo sikkert skapt HYSTERI i kristne amerika å gi ut en sånn film.. :innocent:

• Like 3