Gå til innhold
Hundesonen.no

Tømming av analkjertler


Recommended Posts

Jeg har tømt de selv på Koda (buhund). Prøvde først noen ganger ved å bare gjøre slik som Madam Mim beskrev, men fikk det ikke til. Til slutt fant jeg ut at dersom jeg holder halen litt opp og bak (altså jeg holder rundt haleroten), så gikk det lettere å få tømt de. Nå har jeg ingen problemer med å tømme de dersom det skulle være noe. Tømte de på dvergpinscheren til venninnen min også med samme "metode".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom det ikke kommer noe når du bruker Madammens råd så er det ikke noe å klemme ut, da er de ikke fulle og behøver å klemmes ut. Da er det bare bittelittegranne som pipler ut som du beskriver, og det kan lukte ille nok det!

På Nora får ikke vet. tømt dem med utvendig pressing. Men de var helt fulle når hun tok en finger inn, så det er nok ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har prøvd det, men jeg nevner det likevel.

Jeg fikk for en del år siden tips av dyrlegen å tilsette hvetekli i maten

Koster 12kr på matbutikken og det funker

Så fort jeg kjenner litt lukt fra Toya får hun dette i maten og vips er det borte. Toya på 20kg får en spiseskje over maten

Kan kanskje være verdt et forsøk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Hm. Nå begynner jeg å lure på om ikke vi har hatt dette også. Den lukta - har den en litt sånn, hva skal jeg si, nesten litt sånn løsemiddel-aktig greie ved seg?

Hehe dette er jo helt umulig å forklare.

Altså: hunden her lukta litt rart en liten periode og vi skjønte ikke hva som var greia. Til slutt greide jeg å lokalisere det til analåpningen, og det så nesten ut som det var noe som sev ut derfra - noe blankt noe som ikke lukta særlig bra. Det la seg litt i pelsen rundt og stivna på en måte. Usannsynlig ekle greier. Fiskeslo var ikke det første jeg tenkte da, men når dere sier det... Fiskeslo iblanda kjemisk avfall kanskje?

Det ga seg uansett av seg selv etter noen dager og siden har vi ikke kjent noe til det.

Det må vel ha vært analkjertlene som var ute å kjøre? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra, hvis du mener det er noe på gang hver kveld og at du tror de ikke tømmer seg selv når de skal, vær snill og la en vet se på det/evt tømme dem. Som A sier, de kan være irriterte/betente, og til tross for at Aiko syntes vet besøk er ubehagelig er det bedre med en gang nå enn evt mange senere. Man kødder ikke med så sensitive områder som det der, mye dritt og lett for infeksjoner. Det er ikke alltid de lar seg tømme fra utsiden selvom de er fulle. Hvis hun selv er veldig obs på at det er noe baki der kan det være en indikasjon på at det er det. Det er sikkert bare piece of cake, men bedre sjekke en gang for mye enn en for lite.

Min Indiana hadde skikkelig problemer og til slutt måtte hun fjerne begge to. Riktignok hadde det en årsak, det er sikkert ikke slik med Aiko, men jeg har iaf fått "respekt" for at når de viser ubehag bak vil jeg sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Nå begynner jeg å lure på om ikke vi har hatt dette også. Den lukta - har den en litt sånn, hva skal jeg si, nesten litt sånn løsemiddel-aktig greie ved seg?

Hehe dette er jo helt umulig å forklare.

Altså: hunden her lukta litt rart en liten periode og vi skjønte ikke hva som var greia. Til slutt greide jeg å lokalisere det til analåpningen, og det så nesten ut som det var noe som sev ut derfra - noe blankt noe som ikke lukta særlig bra. Det la seg litt i pelsen rundt og stivna på en måte. Usannsynlig ekle greier. Fiskeslo var ikke det første jeg tenkte da, men når dere sier det... Fiskeslo iblanda kjemisk avfall kanskje?

Det ga seg uansett av seg selv etter noen dager og siden har vi ikke kjent noe til det.

Det må vel ha vært analkjertlene som var ute å kjøre? Eller?

Det høres riktig ut. Boris sine ble tømt et par ganger da han var yngre, og det var helt forferdelig. Hvis det bare er noen lukter som kan minne litt om den, så brekker jeg meg. :x

Jeg har ingen tips, men lykke til! Får håpe dere får orden på problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Det høres riktig ut. Boris sine ble tømt et par ganger da han var yngre, og det var helt forferdelig. Hvis det bare er noen lukter som kan minne litt om den, så brekker jeg meg. :x

Jeg har ingen tips, men lykke til! Får håpe dere får orden på problemet. :)

Æsjæsj. Satser på at det var første og siste gang jeg skal forholde meg til dette (ja særlig). Kom i skade for å se en video av tømming på youtube, og YUCK ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi kan finne på å tømme sine i utide, og da blir han så merkelig at jeg bare må le av han. Snur seg mot rumpa si flere ganger og lurer på hva i all verden som lukter så ekkelt baki der ;)

Hvis du ikke får til å tømme dem fra utsiden, og det er tydelig at de burde vært tømt, så ta en tur til vetten og få dem til å vise deg hvordan de tømmes innenifra. Da kan de samtidig undersøke om alt er som det skal være ved analåpningen også.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jo jeg at du putta fingern langt inn der sola ikke skinner og kanskje rota litt rundt og sånn, da ... :icon_redface:

Nei, det hadde ikke falt meg inn engang før noen nevnte det her, haha!

Vet ikke om du har prøvd det, men jeg nevner det likevel.

Jeg fikk for en del år siden tips av dyrlegen å tilsette hvetekli i maten

Koster 12kr på matbutikken og det funker

Så fort jeg kjenner litt lukt fra Toya får hun dette i maten og vips er det borte. Toya på 20kg får en spiseskje over maten

Kan kanskje være verdt et forsøk?

Jeg tviler på at jeg får henne til å spise noe med havrekli i, men nå er hun jo kastrert, så det er litt lettere å gi henne mat. :P

Fiskeslo iblanda kjemisk avfall kanskje?

Det ga seg uansett av seg selv etter noen dager og siden har vi ikke kjent noe til det.

Det må vel ha vært analkjertlene som var ute å kjøre? Eller?

Det lukter ikke så grusomt som alle skal ha det til, men det er helt "feil" lukt på en måte. :P Fiskeslo og salmiakk minner det meg om, så det høres ut som din har lekka litt, ja. :)

Sandra, hvis du mener det er noe på gang hver kveld og at du tror de ikke tømmer seg selv når de skal, vær snill og la en vet se på det/evt tømme dem. Som A sier, de kan være irriterte/betente, og til tross for at Aiko syntes vet besøk er ubehagelig er det bedre med en gang nå enn evt mange senere. Man kødder ikke med så sensitive områder som det der, mye dritt og lett for infeksjoner. Det er ikke alltid de lar seg tømme fra utsiden selvom de er fulle. Hvis hun selv er veldig obs på at det er noe baki der kan det være en indikasjon på at det er det. Det er sikkert bare piece of cake, men bedre sjekke en gang for mye enn en for lite.

Min Indiana hadde skikkelig problemer og til slutt måtte hun fjerne begge to. Riktignok hadde det en årsak, det er sikkert ikke slik med Aiko, men jeg har iaf fått "respekt" for at når de viser ubehag bak vil jeg sjekke det opp.

Hun viser ikke ubehag/smerte, altså, hun bare føler at hun må vaske det bort når det lekker. Hun er aldri opptatt av bakparten sin ellers, bortsett fra når vi leker og hun svinger med rompa. :wub: Men ja, jeg er helt enig i at en tur til dyrlegen for å tømme og bli vist er bedre enn hele sirkuset dersom noe utvikler seg i feil retning.

Hvis du ikke får til å tømme dem fra utsiden, og det er tydelig at de burde vært tømt, så ta en tur til vetten og få dem til å vise deg hvordan de tømmes innenifra. Da kan de samtidig undersøke om alt er som det skal være ved analåpningen også.

Jepp, det blir veterinær på oss. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Nei, fytti, det høres ikke godt ut å få klemt ut analkjertlene ved at vet´en stikker en finger inni rassen. :baby: Jeg sier ikke at det ikke går, men det må jo være vondt og helt unødvendig, da. :blink:

Det er som oftest myye mer effektivt å tømme de med en finger på innsiden :)

Jeg tømmer lille Ikke sine stadig vekk (minst annenhver uke), og jeg vet at mange fjerner de. Men så har jeg hørt en del skrekkhistorier hvor veterinæren kutter en nerve eller muskel i analåpningen i samme slengen, og da er det dessverre ikke mange som orker å ha hunden sin innendørs lenger...

Jeg har også hørt at det hjelper om hunden har ganske hard avføring. Skal prøve det med hvetekli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Det lukter ikke så grusomt som alle skal ha det til, men det er helt "feil" lukt på en måte. :P Fiskeslo og salmiakk minner det meg om, så det høres ut som din har lekka litt, ja. :)

Der har du det! Helt "feil" lukt, fiskeslo og salmiakk. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når der det man må begynne med tømming av analkjertler? Og hvordan merker man at de må tømmes?

Får valp om fire uker, så kan være godt å vite...

Det er ikke noe man må gjøre på lik linje med kloklipping og pelsstell. Vanligvis tømmes analkjertlene av seg selv når hunden bæsjer. Dette lar du vær å tenke på, sånn i utgangspunktet, men ser det ut som hunden plages med et eller annet baki rompa, og/eller aker veldig mye på rompa så kan det være at analkjertlene er tett og må tømmes. Som flere har sagt tidligere, dette er et sensitivt område og man tukler ikke med det med mindre man må.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe man må gjøre på lik linje med kloklipping og pelsstell. Vanligvis tømmes analkjertlene av seg selv når hunden bæsjer. Dette lar du vær å tenke på, sånn i utgangspunktet, men ser det ut som hunden plages med et eller annet baki rompa, og/eller aker veldig mye på rompa så kan det være at analkjertlene er tett og må tømmes. Som flere har sagt tidligere, dette er et sensitivt område og man tukler ikke med det med mindre man må.

Ok, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har lekka sånn her hele livet... I alle fall etter at hun fikk sin første løpetid. Det pleide å skje bare innimellom, men nå synes jeg det er noe på gang nærmest hver kveld. :barfy:

Ganzie kan dryppe litt analkjertelgugg i blant. Da er som oftest analkjertlene litt betente, så da blir det "manuell tømming" og antibiotikakur. Vil anbefale deg å dra til veterinær å få det sjekket, og samtidig snakke litt med dem om problemet. For om de ikke er betente, men at hun ikke får tømt dem skikkelig selv, så kan det være greit å lære å gjøre det selv :)

Og nå kom jeg på at det er lenge siden sist hun var betent, halleluja :bananas: Anelkjertelgugg i tøysofa er ikke gøy :x

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske spesielt å ha to hunder av samme rase, søstre tilogmed, hvor den ene helt tydelig tømmer dem så det spruter ut på snøen idet hun går nr to, mens den andre som har like hard avføring pga råfôret, lekker på denne måten.

Det blir som sagt veterinær på oss. Takk for alle innspill! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...