Gå til innhold
Hundesonen.no

Tømming av analkjertler


Recommended Posts

Denne hunden min Aiko, altså. Hun som er så pen og blid hele tida.DSC_6493.jpg

Hun lekker analsekret, gjør hun. ****** ekkelt, om jeg skal si det sjøl. Måten jeg oppdager det på, er at hun blir veldig opptatt av å vaske seg i rompa, og idet hun begynner med det, sprer fiskelukta seg i rommet. Hun tømmer dem åpenbart ikke når hun bæsjer. (Imouto gjør derimot det, og jeg kan se hvordan de tømmes). Jeg har sett henne tømme dem en gang, og det var i sommer da hun holdt på å dø av kolikk og tarmslyng. Da bare rant det ut idet hun kollapsa.

Hun er en særdeles letthåndterlig hund, så jeg prøver stadig vekk å tømme analkjertlene (har sett på tutorials på youtube og alt), men det kommer ikke en dråpe ut, og hun snurper igjen idet jeg kommer med servietten.

Hvor sannsynlig er det at en veterinær klarer å tømme dem når jeg ikke får det til? Jeg drømmer om en kveld uten fiskeslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at når hun har tømt dem selv, så er det ikke noe mer der?

Ellers så må jeg si at det ser ut som at hun har amputert en fot på det bildet. Hvor er den andre fremfoten hennes? :P

Joda, men det kommer ikke ut nok til at det er full tømming, på en måte. Det virker som hun bare lekker litt. Og du har åpenbart ikke vært innom tråden deres i det siste for å sjekke ut bilder fra siste tur. :D

Har akkurat samme problem med tesh.. *følge spent med*

Å fy flate. Akkurat nå er jeg veldig glad bikkja mi veier 11 kg, for jeg antar at mengden analsekret står i forhold til størrelsen. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig sannsynlig at en veterinær som gjør dette gjerne daglig er flinkere enn deg, om du ikke er så erfaren på det? Hehe.

Forsåvidt enig :)

Men, sånn ellers, så ville jeg tatt med bikkja ut -evt i dusjen, holdt en hånd under buken sånn at hun ikke får satt seg, og med den andre tatt grep om analkjertlene og tømt i vei. Det kan jo hende at det er litt knotet når du driver med en serviett (?) Jeg ser for meg det i alle fall... Jeg gjør det ute jeg, og sørger for at de ikke kan sette seg, eller prøve og sette seg, for da kniper de så godt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det kommer ikke ut nok til at det er full tømming, på en måte. Det virker som hun bare lekker litt. Og du har åpenbart ikke vært innom tråden deres i det siste for å sjekke ut bilder fra siste tur. :D

Å fy flate. Akkurat nå er jeg veldig glad bikkja mi veier 11 kg, for jeg antar at mengden analsekret står i forhold til størrelsen. :lol:

Altså jeg SER det aldri, og det kommer liksom ikke på noe (tror hun slikker det i seg..) men gud for en stank..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått vetten til å vise deg skikkelig en gang, også kan du gjøre det selv etterpå.

Men...stikker du serviett inni der? :mellow: AU!

Jeg bruker engangshanske med spenol eller babyolje på, kjertlene ligger som kl 17 og 19, når du ser på analåpningen.

Du kjenner en liten hevelse og trykker på hevelsen, da skal det komme ut ;)

(nå mener jeg finger inn i hunden og trykke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått vetten til å vise deg skikkelig en gang, også kan du gjøre det selv etterpå.

Men...stikker du serviett inni der? :mellow: AU!

Jeg bruker engangshanske med spenol eller babyolje på, kjertlene ligger som kl 17 og 19, når du ser på analåpningen.

Du kjenner en liten hevelse og trykker på hevelsen, da skal det komme ut ;)

(nå mener jeg finger inn i hunden og trykke)

tror hun mener at hun har servietten bak, altså holder den for å ikke søle :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det kommer ikke ut nok til at det er full tømming, på en måte. Det virker som hun bare lekker litt. Og du har åpenbart ikke vært innom tråden deres i det siste for å sjekke ut bilder fra siste tur. :D

Å fy flate. Akkurat nå er jeg veldig glad bikkja mi veier 11 kg, for jeg antar at mengden analsekret står i forhold til størrelsen. :lol:

Nei, faktisk så er det ikke sammenheng mellom str på bikkja og mengde. :x Men du, dersom du prøver å klemme ut rett etter at hun har sluppet fiskesloet så er det ikke så mye som kommer ut.

Æsj, skulle ønske jeg var skikkelig flink til å skrive ned en "bruksanvisning" for det der har jeg faktisk svart belte i, det er ikke noe hokuspokus, en må bare få tak. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig sannsynlig at en veterinær som gjør dette gjerne daglig er flinkere enn deg, om du ikke er så erfaren på det? Hehe.

Ja, også jeg skjønner at dyrleger flest er "flinkere" enn meg, spørsmålet var mer om dere trur de faktisk får noe ut når jeg ikke gjør det. :)

Vi er ikke anbefalt å gjøre det selv, hvis vi ikke har god opplæring i det. Det er et sensitivt område og du risikerer å gjøre vondt værre. Jeg ville latt dyrlegen gjøre det, jeg.

Hvordan gjør jeg vondt verre?

Men, sånn ellers, så ville jeg tatt med bikkja ut -evt i dusjen, holdt en hånd under buken sånn at hun ikke får satt seg, og med den andre tatt grep om analkjertlene og tømt i vei. Det kan jo hende at det er litt knotet når du driver med en serviett (?) Jeg ser for meg det i alle fall... Jeg gjør det ute jeg, og sørger for at de ikke kan sette seg, eller prøve og sette seg, for da kniper de så godt igjen...

Hun prøver ikke å sette seg eller noe, hun bare står der. Og grunnen til servietten er at jeg får ånden over meg idet stanken sprer seg i stua, gjerne etter at jeg har spist middag med serviett. Jeg holder servietten foran analåpningen mens jeg klemmer.

Veterinæren hjelper gjerne til litt med en finger opp i rassen for å trykke innenfra og ut ;)

Ah, det må jo gjøre litt vondt, det vil jeg jo ikke at hun skal oppleve...

Jeg ville fått vetten til å vise deg skikkelig en gang, også kan du gjøre det selv etterpå.

Men...stikker du serviett inni der? :mellow: AU!

Jeg bruker engangshanske med spenol eller babyolje på, kjertlene ligger som kl 17 og 19, når du ser på analåpningen.

Du kjenner en liten hevelse og trykker på hevelsen, da skal det komme ut ;)

(nå mener jeg finger inn i hunden og trykke)

NEI, jeg stikker ingenting inni der, herregud! :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten å gjøre det ordentlig på er en finger inn. Yep, ekkelt. Men ja, veterinærene har gjort det ørtogførti ganger så ville tatt det som ganske sansynlig at de får det til selv om du ikke gjør det. :)

Der kom jeg på at det er lenge siden jeg har kjent den lukta, jeg savner den ikke! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har fått tømt sine hos veterinære 3-4 ganger. Hun putter alltid en finger(med noe gelegreier) inn og presser gugget ut på et papir hun holder foran åpningen. Veterinæren sa at grunnen til at Noras ikke tømmes nok er fordi de lå så langt bak. Jeg har prøvd å tømme dem utvendig før, sist nå nettopp, men jeg klarer det ikke. Imorgen skal jeg kjøpe engangshansker og prøve å fikse. Om jeg ikke får det til, blir det vet. og få henne til å vise meg :) Det har jeg ikke spurt om de andre gangene. Nora har aldri vist noe smerte, noe som var uvanlig i følge veterinæren. De fleste hunder pep vist, fordi det var ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du stikker ikke fingern inn. Du tar tak med pekefinger og tommel på hver side godt innpå "ca. kl ti over halv og kvart over/ti på halv" også klemmer du fingrene mot hverandre. Da kommer væsken ut. Renner/pipler/spruter, alt ettersom. Rævva forklaring, vet det.

Edit: Nei, fytti, det høres ikke godt ut å få klemt ut analkjertlene ved at vet´en stikker en finger inni rassen. :baby: Jeg sier ikke at det ikke går, men det må jo være vondt og helt unødvendig, da. :blink:

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du stikker ikke fingern inn. Du tar tak med pekefinger og tommel på hver side godt innpå "ca. kl ti over halv og kvart over/ti på halv" også klemmer du fingrene mot hverandre. Da kommer væsken ut. Renner/pipler/spruter, alt ettersom. Rævva forklaring, vet det.

Nei, det kommer slett ikke væske ut når jeg gjør sånn, det er det som er problemet... Men i morgen er det på med engangshansker og prøve! Først uten finger, og så med hvis det ikke fungerer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forøvrig kan det jo hende de er litt betente og dermed irriterer hun. Foxi fikk dte plutselig nå i høst og fikk de tømt hos dyrlegen ordentlig og antibiotika( fordi de var betente) og ikke vært et problem etterpå.

Issi fikk de tømt hos vet pga hun også var irritert på de, har ikke vært et problem etter den turen hos vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forøvrig kan det jo hende de er litt betente og dermed irriterer hun. Foxi fikk dte plutselig nå i høst og fikk de tømt hos dyrlegen ordentlig og antibiotika( fordi de var betente) og ikke vært et problem etterpå.

Issi fikk de tømt hos vet pga hun også var irritert på de, har ikke vært et problem etter den turen hos vet

Hun har lekka sånn her hele livet... I alle fall etter at hun fikk sin første løpetid. Det pleide å skje bare innimellom, men nå synes jeg det er noe på gang nærmest hver kveld. :barfy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer slett ikke væske ut når jeg gjør sånn, det er det som er problemet... Men i morgen er det på med engangshansker og prøve! Først uten finger, og så med hvis det ikke fungerer...

Men dersom det ikke kommer noe når du bruker Madammens råd så er det ikke noe å klemme ut, da er de ikke fulle og behøver å klemmes ut. Da er det bare bittelittegranne som pipler ut som du beskriver, og det kan lukte ille nok det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...