Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner på scratch, noen som passer for meg?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

chessien er jo drit kul, men har litt samme inntrykket som poter, de ser liksom så tunge ut. MEn iflg rasestandarden skal hanhunden helst ligge på maks 36 kilo, så janei, vet ikke jeg. Jeg har seff fått dilla på ny rase igjen da, CC retriever :Dhttp://curlycoated.se/gallery_31.html :heart: :heart: :heart:

uuuæææh! krøllis liksom! :D

Skjønner ikke, det er jo ikke noe farlig med en kraftig hund, dette er jo brukshunder som er solid skrudd sammen? Eller skal alle hunder fjone rundt som avmagra mynder :icon_confused:

(Disclaimer: jeg har ikke noe vondt i mot mynder, og de er fine som de er. Men å ha denne - nesten usunne - evigvarende fokuset på at hunder skal være så sabla tynne hele tiden? Nei jeg får vondt i meg av feite drog jeg og, men det er da ingen som sier at hverken briarder eller berner sennenhunder er for kraftig?)

Vi har en CC i gata, eies av en komplett idiot som dæljer til bikkja og sånt, men den fungerer nå sånn tålelig. Vokter en del når den står på veranda, men trivelig med folk og dyr.

Hovedargumentet mitt mot chessien er voktingen da jeg overhode ikke ville ha det i min neste hund.

Jeg synes det er et viktig trekk med en god brukshund at den har et lett og funksjonelt eksteriør. Er noe med å unngå belastningskader.

Vi hadde en chessie til nabo der vi bodde før som hadde tilsvarende eier. At den hunden fungerte så godt som den gjorde må jeg si talte til rasens fordel! Og vokt er helt ok, så lenge hunden har motet til å balansere egenskapen. MH-resultater blir dermed ekstra interessant. Og da havner vi raskt utenlands igjen da... Pluss at populasjonen er liten, ifht en del andre raser. Men det er jo det samme med både ACD og den franske. Grunnen til at jeg gjerne ville ha noe kjent, i utgangspunktet (og dermed er vi tilbake på labbe/schafer) Men vi har ei dame her på østlandet som etter sigende avler bra chessier, et sted å starte sonderingen i hvert fall, før jeg utelukker rasen.

Helt enig med deg, Poter, i synet på brukshund og eksteriør. Sennen er sikkert ikke tungt til sitt bruk, men i runderingsløypa er de ikke gjengangere ;) Retrieverne er jo laget for å jobbe i både terreng og vann, noe jeg synes gjenspeiler seg dårlig i standardavlen (de verste ser jo mest ut som sorte flytedummyer, haha). Jeg har også et inntrykk av at labben ikke eldes med stor fysisk verdighet..? Hvor lenge regner man "karrieren" på en bruksarbeidende labbe? Og hva er det utløser pensjonstilværelsen hos lab? Mange av de eldre jeg ser har vansker i bevegelsesmønsteret. Er det forkalkninger og slikt som tar labben også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede Takk for tipset!

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay

Jeg er faktisk veldig gjerne med! Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Vurderte chessie selv, men som hos poter utgikk den med høye kneløft hos oss pga vokt. Har inntrykk av at det er en tøffere type retriever, både mentalt og fysisk; og at den er litt mindre førerorientert enn i alle fall jaktlabbe og jaktgolden - men at den absolutt kan være en bra brukshund. Ikke like smørmyk som jaktvariantene av golden og labbis. Hvis du ikke har noe imot vokten så ville jeg i det minste tatt en kikk på den før jeg utelot rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten curly jeg hadde mest lyst på først. Synes de er så veldig fine! Og for mange år siden var jeg og så på min første lp konkurranse og der var det to svarte curlyer som gikk med staselige høye benløft i fri ved foten og jeg ble SÅ imponert :ahappy: Etter det har de festet seg, så jeg sjekket litt rundt på dem da jeg skulle velge ny rase. Eines oppdretter drev forresten med curly før, men de har sluttet fordi det var så vanskelig å drive avl på jakt curlyer, det er viss mest utstilingsavl på dem nå. Hilste på deres 11 år gamle curlydame og hun var hyggelig. Akk, ja, fine hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte chessie selv, men som hos poter utgikk den med høye kneløft hos oss pga vokt. Har inntrykk av at det er en tøffere type retriever, både mentalt og fysisk; og at den er litt mindre førerorientert enn i alle fall jaktlabbe og jaktgolden - men at den absolutt kan være en bra brukshund. Ikke like smørmyk som jaktvariantene av golden og labbis. Hvis du ikke har noe imot vokten så ville jeg i det minste tatt en kikk på den før jeg utelot rasen :)

Aaaaah, alt du sier her appellerer til meg! :D

Men som sagt, om vokt, bikkja må ikke være "triggerhappy" med egenskapene sine. Jeg synes det er helt greit at bikkja har vokt, men den må være balansert nok i hodet til å vite når den trenger å ta frem vokteregenskapene sine. Og chessien er vel ingen "vakthund" ala dober/rotte/sch - er vel fortsatt primært en retriever eller..?

Men dere, retriever og forkalkninger/skjelettplager? Hvor utbredt er det, og hvor lenge kan man regne med å ha en aktiv retriever? Er dette hunder som holder stand til de blir gamle og grå, eller er det som jeg har inntrykk av, at de blir gamle og slitne?

edit: se da: http://chesapeakeswe...20Retriever.pdf og http://chesapeakesweden.org/data/documents/RASSPECIFIKA=20AVELSSTRATEGIER=20F=C3=96R=20CHESAPEAKE=20BAY=20RETRIEVER.pdf Det er bisken til mor, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah, alt du sier her appellerer til meg! :D

Men som sagt, om vokt, bikkja må ikke være "triggerhappy" med egenskapene sine. Jeg synes det er helt greit at bikkja har vokt, men den må være balansert nok i hodet til å vite når den trenger å ta frem vokteregenskapene sine. Og chessien er vel ingen "vakthund" ala dober/rotte/sch - er vel fortsatt primært en retriever eller..?

Men dere, retriever og forkalkninger/skjelettplager? Hvor utbredt er det, og hvor lenge kan man regne med å ha en aktiv retriever? Er dette hunder som holder stand til de blir gamle og grå, eller er det som jeg har inntrykk av, at de blir gamle og slitne?

Kjenner ikke godt nok til chessien for å svare på det med vakt/vokt - jeg trives dårig med slikt, den har det, jeg sa hade :P Men har ikke inntrykk av at den er ekstrem på noen måte, bare mer enn andre retrievere.

Apropos aldring på retrievere: jeg hilste for litt siden på en tiåring og en trettenåring (begge golden, mor og datter) - og de var i full vigør! Tiåringen ville gjerne ha drakamp med teppet sitt, mens trettenåringen jumpet opp i sofaen uten problemer. Absolutt aldrende damer, og den eldste litt stiv i bakparten, men godt muskulert og i fin form ellers. Tror det har mye med linjer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, retriever og forkalkninger/skjelettplager? Hvor utbredt er det, og hvor lenge kan man regne med å ha en aktiv retriever? Er dette hunder som holder stand til de blir gamle og grå, eller er det som jeg har inntrykk av, at de blir gamle og slitne?

Mitt inntrykk er at det begynner å bli litt spondylose på labradoren nå, og det er nok mange som har det uten å ha fått diagnose. Min har forkalkninger i ryggen, det oppdaget vi ved en tilfeldighet. Hadde jeg ikke visst det, hadde jeg neppe merket det på henne, heller. Hun kan bli litt stiv på vinteren, men jeg trenger ikke å ta hensyn til ryggen i forhold til mosjon og aktivisering. Hun er 8,5 år nå, men minst like sprek som for fem år siden. Hun er fremdeles ung i kroppen, og framstår som langt mer sprek enn en del unghunder vi møter på tur. Ryggen hadde neppe stått i veien for konkurranser og et enda mer aktivt liv enn det vi har nå, liksom.

Det er vanskelig å si noe generelt om det, for for det første tror jeg det er litt avhengig av linjer. Noen linjer er jo sunnere enn andre. Så er det også avhengig av type aktivitet man har holdt på med. Det er lettere å få belastningsskader av agility enn av spor. Det er nok lurt å sørge for at hunden blir mosjonert jevnt og allsidig gjennom hele livet. Ikke minst er det lurt å faktisk holde hunden slank, så man minimerer belastning på skjelett og kropp. Men det gjelder jo uansett rase, ikke bare retrieverne. Også må man være litt bevisst på hva man faktisk ser på - det er forskjell på en labrador som har blitt holdt feit hele livet og en labrador som har fått brukt kroppen på en god måte og vært slank hele livet. Hvis det er den siste typen hundehold man selv vil ha, blir det dumt å se på hvordan hunder av den første typen hundehold blir som gamle. Hvis det var forståelig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må man være litt bevisst på hva man faktisk ser på - det er forskjell på en labrador som har blitt holdt feit hele livet og en labrador som har fått brukt kroppen på en god måte og vært slank hele livet. Hvis det er den siste typen hundehold man selv vil ha, blir det dumt å se på hvordan hunder av den første typen hundehold blir som gamle. Hvis det var forståelig? :P

Godt poeng! :)

Men det er nok å forenkle litt å fremstille det som om god trim og slanke linjer er det som skal til for å unngå skjelettbesvær. Doberen min er i brukskondisjon, trenes aktivt, men hovedsaklig som spor/rundering/friluftslivshund - ikke tungt belastende arbeid med andre ord. Og hun har nå fått påvist forkalkninger både her og der, i en alder av fire. Så selv om man tilrettelegger med trening og kosthold, så er ikke det nok, dersom hunden har anlegg for plagene.

Men se på denne da dere: http://ddpozwy746ijz...szw440h440_.jpg Fy søren, den der er ikke mye for tungbygd til å springe noen kilometer i runderingsløypa!

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne ... Traff korthåret collie for første gang på hundetreningen sist. Svært førerorientert, passe stor, muskuløs/atletisk, veldig kjapp, lettantennelig kruttønne, utrolig smart og lettlert i følge eier, litt vokterinstinkt, ikke noe gjeteinstinkt- må i tilfelle manes kraftig frem, kort myk pels... Tenkte på deg da, jeg. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne ... Traff korthåret collie for første gang på hundetreningen sist. Svært førerorientert, passe stor, muskuløs/atletisk, veldig kjapp, lettantennelig kruttønne, utrolig smart og lettlert i følge eier, litt vokterinstinkt, ikke noe gjeteinstinkt- må i tilfelle manes kraftig frem, kort myk pels... Tenkte på deg da, jeg. :aww:

Det skjønner jeg godt, for jeg hadde bestemt meg for kortis før jeg via tilfeldigheter fikk doberen i hus. sett meg ut oppdretter og alt... Fryktelig fine bikkjer de der kortisene (og ikke akkurat ekle å se på i merle) :w00t:

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke går for en schäfer jeg da :icon_confused:

nei si det... Så ei fin tispe forrige dagen, standardschäfer til og med :blink: Men sambo vil ikke ha schäfer i hus, så da må jeg gjøre en lang overbevisningsjobb der. Og så vet jeg ikke... har liksom aldri blitt tent på rasen. Men skjønner jo at det bare er meg det er noe galt med :D Du skal se jeg kommer krypende for å be om hjelp til å finne oppdretter om en stund... :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående helse på jaktlabradoren så er jeg ikke så veldig opplyst, men så vidt jeg har skjønt, så skal den være god, uten belastningsskader, og hundene blir generelt gamle. Vil igjen anbefale deg å ta kontakt med Eines oppdretter, hun er veldig godt bevandret i retrievermiljøet, de har jo drevet med retrievere i massevis av år, hatt kurs land og strand osv (både for jaktvarianter og vanlige varianter).

Blir artig å se hva du ender opp med :D Også må jeg si at jeg savner ditt blide åsyn her nord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Poter! Jeg savner dere også! Herlig treningsmiljø i Tromsø <3 Håper jeg snubler over noen her nede som klikkertrener bruks snart...

I og med at doberen har fått påvist leddgreiene sine så må jeg vel intensivere jakten på rase og oppdretter også. Hun er jo i full vigør enda, men vil ikke vente med å få valp til hun er utslitt - det tar jo på å være forbilde for en sånn liten tass. Så med litt hell kan jeg kanskje planlegge for nykomling i 2013..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt, for jeg hadde bestemt meg for kortis før jeg via tilfeldigheter fikk doberen i hus. sett meg ut oppdretter og alt... Fryktelig fine bikkjer de der kortisene (og ikke akkurat ekle å se på i merle) :w00t:

Jammenjammenjammen, da bør den jo stå øverst på listen din, så vidt jeg kan se så mangler den absolutt ingen checkpoints. :rofl: Og ja, blue merle er nyyydelig! Den jeg traff var tricolor, utrolig fin den også! :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay!) for retrieverfolk. Moro! :wub:

Hihi, det er håpløst, eller hva? Alt for mange raser å velge i spørr du meg! :P Jeg surrer hver dag jeg, men har begynt å senke størrelseskravet da. Ser det er litt fornuftig med hund på rundt 50 cm, kontra 60++cm, jeg skal nok flytte et par ganger på meg før jeg finner den jobben jeg vil ha, på det stedet jeg vil bo. Så akkurat nå har jeg lyst på Toller :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det er håpløst, eller hva? Alt for mange raser å velge i spørr du meg! :P Jeg surrer hver dag jeg, men har begynt å senke størrelseskravet da. Ser det er litt fornuftig med hund på rundt 50 cm, kontra 60++cm, jeg skal nok flytte et par ganger på meg før jeg finner den jobben jeg vil ha, på det stedet jeg vil bo. Så akkurat nå har jeg lyst på Toller :D:P

For mange raser og for mange morsomme aktiviteter! :rofl: Men ja, skaff deg en toller (...eller kan jeg friste med en liten labrador?)! Retriever er den nye gjeteren! :jump:

Endret av Rødhette&Ulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange raser og for mange morsomme aktiviteter! :rofl: Men ja, skaff deg en toller (...eller kan jeg friste med en liten labrador?)! Retriever er den nye schäfer! :jump:

Kan vi ikke starte oppdrett på minischäfer da? kunne tenkt meg en schäfer på rundt 50 cm altså, hihi :P Jeg MÅ ha hannhund, orker ikke tisper, så da blir labben fort stor? hmm. nei, alt for mange valgmuligheter. Er fortsatt ganske intr i ACD da, men vil samtidig ha en hund jeg kan terpe øvelser med, det er jeg litt usikker på om ACD'en er med på. hmmmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke starte oppdrett på minischäfer da? kunne tenkt meg en schäfer på rundt 50 cm altså, hihi :P Jeg MÅ ha hannhund, orker ikke tisper, så da blir labben fort stor? hmm. nei, alt for mange valgmuligheter. Er fortsatt ganske intr i ACD da, men vil samtidig ha en hund jeg kan terpe øvelser med, det er jeg litt usikker på om ACD'en er med på. hmmmmmm.

Snakket med noen folk om ACD og jaaaa, joooo... Fortsatt in the running her altså. Jeg er litt usikker på hvor stor forskjell det vil være på en ACD versus chessie. Er noe med viljen til å samarbeide her som må klarlegges nøye, kjenner jeg. For meg er det litt slit å tenke på å ha en hund som må overtales til å gjøre som jeg ber den om. Skal det være en konkurransehund må den være lett nok å håndtere i treningssituasjon. "Wil to please" som de kaller det i enkelte kretser :) Og der lander jeg vel fort på labradoren igjen da, og må rule ut både ACD og chessie - selv om det er raser som, med sin egenvilje, appellerer til meg, nettopp på grunn av de egenskapene som kanskje ikke gjør de fullt så egnet som treningspartner... Damn! :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen folk om ACD og jaaaa, joooo... Fortsatt in the running her altså. Jeg er litt usikker på hvor stor forskjell det vil være på en ACD versus chessie. Er noe med viljen til å samarbeide her som må klarlegges nøye, kjenner jeg. For meg er det litt slit å tenke på å ha en hund som må overtales til å gjøre som jeg ber den om. Skal det være en konkurransehund må den være lett nok å håndtere i treningssituasjon. "Wil to please" som de kaller det i enkelte kretser :) Og der lander jeg vel fort på labradoren igjen da, og må rule ut både ACD og chessie - selv om det er raser som, med sin egenvilje, appellerer til meg, nettopp på grunn av de egenskapene som kanskje ikke gjør de fullt så egnet som treningspartner... Damn! :gaah:

Sitter litt med det intrykket av ACDen jeg og altså. Tror de har litt mer egen vilje enn eks. labben, gjør litt som det passer seg selv liksom. Labben vil jo bare gjøre alle til lags! hmf, nei tolleren liker jeg nå altså :heart: Hvis jeg finner en med bruksmeritterte foreldre og gjerne besteforeldre, "tanter og unkler", ja, you name it! Så er det en oppdretter som skal være god og som holder til nært der jeg kommer fra, og er i alle ferier, så hmm. Nei makan til surregjøk en skal være da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter litt med det intrykket av ACDen jeg og altså. Tror de har litt mer egen vilje enn eks. labben, gjør litt som det passer seg selv liksom. Labben vil jo bare gjøre alle til lags! hmf, nei tolleren liker jeg nå altså :heart: Hvis jeg finner en med bruksmeritterte foreldre og gjerne besteforeldre, "tanter og unkler", ja, you name it! Så er det en oppdretter som skal være god og som holder til nært der jeg kommer fra, og er i alle ferier, så hmm. Nei makan til surregjøk en skal være da!

Forslag: Vi kidnapper Eine og deler ham fifty/fifty! :devilbanana:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...