Gå til innhold
Hundesonen.no

Ad/hd på Staffordshire Bull Terrier, og evnt andre hunder i avl


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Sånn for å dele tråden vedr forsikring og avl på hunder med hd/ad...

5.5 er frirøntget ja og 3.5 med HD :lol: Statistikken på Staff de 10 siste årene er: Fri 57.1%, svak 28.3%, middels 14%, sterk 0.6%.

Men så er det desverre noen av de store staffeoppdretterne (blandt annet i sverige da) som jobber alt de kan for at røntgen ikke skal bli avlskrav på rasen.

Og fortsatt en del oppdrettere som stikker hodet i sanden og sier "nei, så lenge rasen ikke halter så har den ikke problemer med hd"....

Og når man ser på en rase som staffen, og hvor sterke de ofte er psykisk, så skal det vel kanskje NOE til før de halter også? Og om man da ikke røntger annet enn ved symptomer, så vil vel kanskje ikke så mye av hd statistikken stemme heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan ikke for det, men jeg syns "dere" henger dere så innmari opp i HD. Jeg er ingen oppdretter,men vet selv hva jeg syns er viktigst. Hvor gamle blir linjene bak hanhunden jeg har lyst å bruke? Hv

Det er så himla enkelt å sitte på sin høye hest og mene at andre skal gjøre alt helt perfekt når man aldri engang har tenkt tanken selv på å ha kull. Det er først når man faktisk skal ha et valpekull

Liten rase, med liten genpool, eksepsjonelt bra foreldredyr med lite brukte/ nye linjer = ok. Ellers hadde jeg sett meg om etter en annen oppdretter. Nå prater jeg som valpekjøper, siden jeg ikke er

Nesten 40% HD på en rase er ganske ille... Veldig ille, ville jeg si. Og med en slik rase ville det ikke vært tvil i min sjel om at jeg hadde kun valgt valp fra oppdr. som rutinemessig røntger for dette OG oppfordrer valpekjøpere og andre til det samme.

Akkurat staffene er jo skikkelige hardhauser, og tåler nok mye smerter før det er synlig for eieren. Og nettopp derfor må det da være veldig viktig at man røntger så mange som mulig - ikke bare avlsdyr og de (få?) som faktisk viser smerter.

Det vil såklart skyte statistikken i været, og gjøre akkurat tallene lite verdifulle i forhold til å vite hva som egentlig foregår på hoftefronten deres..

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på og avle på HD er at det er ikke greit, med mindre det er nødvendig for og opprettholde genpoolen på en rase eller om indvidet har helt sinsyke kvaliteter man bare ikke kan la vær og avle på OG det bør være lite hd ellers i slekta.. Om en hund hund har c feks så kan den vell like gjerne gi fra seg både D og E til sine valper? Og for og stjele litt fra den andre tråden, det verste er jo kanskje ikke om man må bruke litt penger for og holde ett individ smertefritt, verre er det vell om man må avlive hund ung alder.. Og med det enkelte indvidet i den andre tråden virker det jo som det er mye hd også utover/bakover i linjene.. Ikke noe jeg ville avlet på eller kjøpt valp fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel motsatte erfaringer, i Sverige vil de fleste at det skal bli et krav med HD status, ikke en viss grad men kun kjent status. I danmark har dem jo fått restriksjoner på at dem kun kan bruke HD fri eller C i avl, men man kan søke dispensasjon for utenlandske hunder. I Norge vil man ikke ha noen krav eller kjent status. Det er noen som fortsatt stikker hodet i sanden og mener at Staffen ikke lider av HD, bare se mot Stor Britannia, dem har jo ikke noe problem der sant? Nuvel, hva veit man om det så lenge man ikke røntger?

Røntging av Staff er noe forholdsvis nytt noe, og det er ikke mange land som gjør det. Vi i norden har blitt veldig flinke til å røntge, i Polen og Russland gjør mange det og (men alle er nesten fri, hva kommer det av? Korupsjon?) Så jeg mener at man ikke kan se på statistikken enda, først må man røntge mange fler enn man gjør idag (de fleste som blir røntga skal i avl, familiehundene blir ikke like ofte røntget) og helst holde på endel år, før man virkelig kan si at den er plaget av mye HD.

En Staff tåler mye ja, så hvor mye den plages av HD er usikkert. Rasen er jo ganske ny i Norge og, så man har ikke mange gamliser å sammenligne med.

Hmmm, hva var spørsmålet igjen? :lol: Noen putta en femmer på meg desverre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten rase, med liten genpool, eksepsjonelt bra foreldredyr med lite brukte/ nye linjer = ok.

Ellers hadde jeg sett meg om etter en annen oppdretter. Nå prater jeg som valpekjøper, siden jeg ikke er oppdretter.

Edit: postet for fort siden ungen bet meg :|

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke vitsen med å avle på slike individer når det er så inmari mange andre hunder å bruke. Hadde det vært en liten rase hadde jo saken stilt seg annerledes.

Er det så innmari mange andre hunder å bruke? Som sagt så røntger man kun nesten bare i Norden. Her er det mye ræl :lol: Det er hudsykdommer, det er HC, L2HGA (som dem helst skal være frie for, sant?) Utseende skal ligne en staff (mange som jeg aldri hadde trodd var en Staff) stamtavlen skal være ok (jeg synes det er viktig ihvertfall)

Så da skal man bruke en pen hund som gjør det bra på utstilling, som er HD og AD fri, som ikke har hatt demodex, furunkolose, allergi, som er L2HGA og HC fri, som er øyleyst fri 3 mnd før parring, som har et godt gemytt! Og allerhelst skal hele slekta 5 ledd bakover ha akkurat de samme kvalitetene. Også kan man kun velge en hund fra Norge, Sverige eller Danmark, Finland og kanskje. For i utlandet sjekker man jo ikke for disse tingene? Og hundene må jo selvfølgelig være innenfor standarden og (noe som ikke er selvfølgelig idag) Hva sitter man igjen med da? Et titalls hunder og innavlsdepresjon.

Man må sjanse noen ganger, og det er det jeg gjør. Jeg veit 100% at jeg tar en sjanse, men den sjangsen er jeg villig til å ta. Og jeg avler ikke frem hunder til resten av Norge, jeg avler for min del! Og de valpekjøperene som kjøper de som er til "overs" kommer til å få vite alt om helsen og gemyttet til slekten til hunden min. Så får dem velge om det er en sjanse dem vil ta.

Jeg veit ihvertfall hva mange av slektingene hennes er røntget med, det må da være bedre det enn å avle på den ene i et kull som har blitt Røntget til A, hvor resten av slekta ikke er røntget? Nå skal man ikke velge enten kolera eller rabies, men det er ikke til å stikke under en stol at altfor få Staffer blir røntga, så sånne parringer skjer hele tiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: postet for fort siden ungen bet meg :|

:lol: Vurdert avliving eller? :P

Joda, folk får mer og mer øynene opp for røntgen av staffe, men noen jobber også hardt MOT dette. Er i all hovedsak sverige jeg har hørt om nå i det siste, fordi vi har vært med å henta valp derfra for 2 uker siden ;)

Men generell avl på hd/ad syns jeg er negativt om det ikke er VELDIG mye annet som veier for ved netopp den hunden. Men da bør status på all slekt ellers være kjent, og hannhunden bør ikke ha negative tall å vise til i det hele tatt.

Men "alle" sier hd.... Hva med ad? Hundene våre bærer jo største delen av vekten sin foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym&tuva: jeg skal ikke være påståelig for jeg er ikke veldig inn på staff, men som du selv sier i det andre svaret så kommer det an på hva man prioriterer. Helse, show resultat, konk resultat, gemytt osv.. Og på min liste så går helse og gemytt over det meste... Men mener du da seriøst at det ikke er mulig og finne linjer som ligger over gjennomsnttet for rasen og hvor da avls dyrene tilegg er røntget med a eller b?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Vurdert avliving eller? :P

Joda, folk får mer og mer øynene opp for røntgen av staffe, men noen jobber også hardt MOT dette. Er i all hovedsak sverige jeg har hørt om nå i det siste, fordi vi har vært med å henta valp derfra for 2 uker siden ;)

Men generell avl på hd/ad syns jeg er negativt om det ikke er VELDIG mye annet som veier for ved netopp den hunden. Men da bør status på all slekt ellers være kjent, og hannhunden bør ikke ha negative tall å vise til i det hele tatt.

Men "alle" sier hd.... Hva med ad? Hundene våre bærer jo største delen av vekten sin foran.

Det er noen oppdrettere i Sverige enda som sitter med skylapper anngående HD ja. Fullt klar over det.

Men status på all slekt er ikke kjent på en eneste hund enda! Og det kommer til å ta lang tid før det blir reelt. Så mye som folk importerer hunder og sperm får vi heller aldri et komplett HD bilde. Jeg er rimelig sikker på at ihvertfall Stor Britannia kommer aldri til å røntge. Men tenk om Tuva hadde hatt en annen grad, la oss si B(siden det faktisk kan være ganske lite som skiller en B og C) Hadde vi hatt denne diskusjonen om henne da? Nei, det tror jeg ikke. Eller la oss si at Bodil får en grad A og skal parrer som 2 år med en hanne som ikke har kjent status eller er fri, hadde det vært et problem? Jeg tror faktisk ikke det, selv om Bodil kun foreløpig har en halvbror i Sverige som er røntga fri. Resten bortsett fra en kullbror kommer aldri til å bli røntga siden dem bor i Stor Britannia.

Ad kommer jeg ikke til å avle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym&tuva: jeg skal ikke være påståelig for jeg er ikke veldig inn på staff, men som du selv sier i det andre svaret så kommer det an på hva man prioriterer. Helse, show resultat, konk resultat, gemytt osv.. Og på min liste så går helse og gemytt over det meste... Men mener du da seriøst at det ikke er mulig og finne linjer som ligger over gjennomsnttet for rasen og hvor da avls dyrene tilegg er røntget med a eller b?

Hva mener du med linjer egentlig, hvor langt tilbake skal dem være røntget? Ja, du kan nok finne et kull hvor alle er røntget med to foreldre som er røntget, kanskje en bestefar eller oldemor, men du får ikke en komplett 5 generasjons stamtavle hvor alle er røntget!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen oppdrettere i Sverige enda som sitter med skylapper anngående HD ja. Fullt klar over det.

Men status på all slekt er ikke kjent på en eneste hund enda! Og det kommer til å ta lang tid før det blir reelt. Så mye som folk importerer hunder og sperm får vi heller aldri et komplett HD bilde. Jeg er rimelig sikker på at ihvertfall Stor Britannia kommer aldri til å røntge. Men tenk om Tuva hadde hatt en annen grad, la oss si B(siden det faktisk kan være ganske lite som skiller en B og C) Hadde vi hatt denne diskusjonen om henne da? Nei, det tror jeg ikke. Eller la oss si at Bodil får en grad A og skal parrer som 2 år med en hanne som ikke har kjent status eller er fri, hadde det vært et problem? Jeg tror faktisk ikke det, selv om Bodil kun foreløpig har en halvbror i Sverige som er røntga fri. Resten bortsett fra en kullbror kommer aldri til å bli røntga siden dem bor i Stor Britannia.

Ad kommer jeg ikke til å avle på.

Hvorfor skulle ikke det vært et tema? For min del er det like ille og avle på ukjent status, eller avle på en hund som har A, men hvor slekta har masse hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det vært et tema? For min del er det like ille og avle på ukjent status, eller avle på en hund som har A, men hvor slekta har masse hd.

Fordi det er sånn folk fungerer, sier man hunden er UA for alt så er det greit liksom :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men da bør status på all slekt ellers være kjent, og hannhunden bør ikke ha negative tall å vise til i det hele tatt.

Akkurat og hannhunden bør jo da ha kjente resultater. Så i dette tilfellet kan ikke jeg se at man gjør noe for å forbedre statistikken, man bare aksepterer den og viderefører den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med linjer egentlig, hvor langt tilbake skal dem være røntget? Ja, du kan nok finne et kull hvor alle er røntget med to foreldre som er røntget, kanskje en bestefar eller oldemor, men du får ikke en komplett 5 generasjons stamtavle hvor alle er røntget!

Det er vell skjeldent at man finner at alle individer i 5 generasjoner er røntget, men det som hjelper er jo foreldre og deres søsken(og evt hva de har avlet utover kullet til avlsdyret man vil bruke i avl), avls hunden og dens søsken(hel og halv), samt tidligere kull på avls dyr(om det finnes) og selvfølgelig gjerne så mye som mulig bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns avl med HD er vanskelig tema.

(avl på AD er helt utelukket for min del! Staffen bærer 60-80% av kroppsvekten foran!)

Jeg syns det er skremmende lite helsefokus på avl av staffer. Det virker som utstillingsresultater og cert er alt som teller. Synes det er helt merkelig at rasen ikke har et eneste avlskrav, kun anbefalinger. Med så dårlig HD-statistikk, og så mange dårlige staffer som det hysjes ned om... Så mye demodex... Jeg kjenner en hundefysioterapeut, og hun får gjevnlig inn staffer som lider pga HD. Flere og flere røntger, og det er mye dårlige resultater der ute. :(

Ja staffen er hardfør, og de kan vente lenge med å uttrykke smerte. Men de med gamle staffer med HD har jo selv sett at hunden er preget av det... Allikevel driter folk en lang marsj i det! Synd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat og hannhunden bør jo da ha kjente resultater. Så i dette tilfellet kan ikke jeg se at man gjør noe for å forbedre statistikken, man bare aksepterer den og viderefører den.

Ehh, veit du hve, hannhund jeg skal bruke? Eller prater du om noe annet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell skjeldent at man finner at alle individer i 5 generasjoner er røntget, men det som hjelper er jo foreldre og deres søsken(og evt hva de har avlet utover kullet til avlsdyret man vil bruke i avl), avls hunden og dens søsken(hel og halv), samt tidligere kull på avls dyr(om det finnes) og selvfølgelig gjerne så mye som mulig bakover.

Jeg er ikke uenig med deg. Men jeg skjønner hva Stine mener med at det er vanskelig på en staff. Det er så mye drittavl ute å går, useriøse folk som ikke tester dyrene, og selger til hvermansen som driter i røntgen. Da er det jaggu ikke lett å sjekke hele familien til et bra dyr gitt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ehh, veit du hve, hannhund jeg skal bruke? Eller prater du om noe annet?

Forholder meg bare til hva du selv skriver jeg.

Resten er ikke røntget, og ingen på farsiden er røntget siden dem er Britiske.

Mulig jeg skreiv keitete, mener at hannhunden bør være fra linjer med kjent status utover egen status.

Red: Ser nå jeg kanskje misforsto her. Uansett så mener jeg som sitert at hannhunden bør være fri og fra frie linjer når du avler på C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...