Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på hunder med hd/ad - forsikring


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Jeg sa aldri at alle de utigftene var på veterinær, sa jeg? - Men ja, hun har nok kostet meg kjøpssummen - om ikke, er hun ikke langt ifra hvertfall.

Og bare for å svare igjen på cosequin spørsmålet ditt, har du egentlig sjekket prisen på det?

300 tabeletter koster 980,- her borte - BV får 2 tabeletter til dagen. Så kan du jo regne på hvor mye det vil koste i lengden. Å det er jo bare en fis i havet. Mange av tingene jeg gjør er ikke sånn man MÅ gjøre, men slik jeg ser hjelpe bikkja å få en tilnærmet normal hverdag. Jeg merker stor forskjell på om jeg gir cosequin eller ikke, å like stor forskjell om det går for lang tid mellom hver massasje time feks. En time massasje, koster 400,- x 2 ganger i mnd, er 800,- i mnd (merk at jeg skrev at dette ikke er noe man MÅ gjøre, men jeg gjør det fordi det hjelper bikkja, men det er jo det meste man gjør, til og med smertestillende) - det er dyrt med syk hund, så enkelt. Derfor ville jeg aldri kjøpt fra en hund med bevist sykdom på papiret, fordi det gir større mulighet for sykdom hos avkommene. Det trenger ikke komme i første ledd..

Endret av RTL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns det er aldeles latterlig at ikke forsikringsselskapene har forandret regler etter HD-indexen kom. Det er jo så feil å kun se på diagnosen. C-hunder med god index vil jo være mye bedre avlsmat

Det er jo ikke kun hoftene som avgjør om en hund er bra eller ikke

Hvorfor skal du avle på en tispe med HD C?

Underdosert? Hun er da ikke 50kg, da tror jeg du skal lese litt bedre i bruksanvisningen. At veterinæren ønsker at hunden skal ha mer er en annen sak, det anbefales IKKE over 4mg pr kg pr døgn (2x50mg = 25kg) i behandling over 7 dager, da bør dosen reduseres til 2mg pr kg pr døgn (0,5x50mg =25kg)....

Og Debbie bør sjekek muligheten for å kjøpe 180 pk i stede for 30 pk. Jeg betalte rett under 2000.- for 180 tab (husker ikke mg, er ikke hjemme for å sjekke). Rimadyl er det evigheter siden jeg har sjekket pris på.

Jada, de tingene man ønsker å gi leddhunder kommer i tillegg, samme med blodprøver for å sjekke at smertestillende ikke påvirker lever og nyrer. Det er dyrt, og man kan ikke forutse alle utgiftene som kan komme selv om foreldredyra er friske, folk med hund må innse at det ER dyrt å ha hund, og man er aldri sikret mot at det ikke blir KJEMPE dyrt.

Jeg mener jo også at alle som avler på raser som kan være disponert for arvelige sykdommer skal fortelle om dette.

Og som jeg skrev tidligere, det er ingen garanti for at alle valpene etter friske foreldre ikke får noen sykdommer, ei heller sikkert at valper etter HD/AD hunder får dette selv..

Edit: lagt til litt

Hun er 30. Hun er ikke den første hunden jeg har som går på rimadyl og ingen av mine har kunnet gå ned til 1mg pr kg kroppsvekt *2 dagen og fungere på det. 4mg pr kg kroppsvekt pr døgn er "normal dosering" på rimadyl. Er det jeg har fått beskjed om og også det som står på pakkningsvedlegget. Så kahlo er underdosert i forhold til normaldosering med hensyn til vekt, jo. Hun er ikke på halv dose, og det skal hun neppe om det funker med rimadyl uansett.

Nei, klart man ikke har garantier, det vet jeg alt om. Men du avblåste utgiftene på en leddhund med en tusenlapp i året, og det blir fort mye mer enn det. Og det var det som var saken her. Om oppdretter kan "refundere nok" om hunden får hd etter en hdhund. Om man først skal regne på det liksom.

Men smertestillende kan man få dekt 3000,- på pr år av forsikringen (Agria, andre selskap kan ha andre summer), uavhengig av HVORFOR hunden må ha det.

Så lenge oppdretter opplyser potensielle valpekjøpere, så er det helt opp til den hva de velger. Og jeg har jammen meg TO hunder der mor har en C hofte...

Sikker? Sist jeg sjekket dekket de ingenting hdrelatert dersom hunden var etter foreldre med hd. Men det er en stund siden jeg sjekket, så det kan være endret med medisindekningen.

Når det er sagt, så er jeg ikke konsekvent anti avl på hund med en c hofte, det er en vurderingssak man må ta som oppdretter og valpekjøper, og alt handler om åpenhet hos oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTL: da anbefaler jeg deg denne, en hel liter flytende til samme prisen, og en ts dagen er mer enn nok til BV...

http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/1141419/918/

Ev kan du kjøpe i Sverige/få noen til å kjøpe til deg, myye billigere der enn i Norge :)

Rak: Iflg Agria er medesinforsikringa for medisiner, uansett årsak. Det er smertelindring, ikke behandling. Men de dekker ikke behandling som op, vanntredemølle osv nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk ikke obs på dette med forsiktig i forhold til HD hos hund etter HDforeldre :blink: Men likevell, jeg har sagt til meg selv at jeg ikke kjøper valp etter foreldre med HD, det er mitt eget valg. Jeg skjønner at noen oppdrettere kanskje har en hund med HD C som de mener kan bidra til mye godt for rasen, og om de samtidig ser på HD-index og mere til? Så går det nok bra. Men likevell er ikke jeg villig til å ta den risikoen selv :twitch: Noen er kanskje villig til det og noen er heldige og slipper unna HD og andre uheldige. Men man kan også få HD etter foreldre som er HD-fri så jeg syns ikke det er nok å se på bare foreldrene når man skal kjøpe seg hund :)

Det er igrunn litt bra at forsikringen setter en liten sperre der :) Kanskje folk blir flinkere til å ta HD på alvor? Eller helse generellt? Er lov å håpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er aldeles latterlig at ikke forsikringsselskapene har forandret regler etter HD-indexen kom. Det er jo så feil å kun se på diagnosen. C-hunder med god index vil jo være mye bedre avlsmateriale enn A-hunder. Og disse C-hundene vil statistisk sett gi avkom med mindre HD enn A-hundene med dårligere index.

Og da syns jeg det er helt feil at forsikringsselskapene helt kategorisk avviser å dekke eventuelle plager ved HD på avkom.

En annen ting er at jeg syns folk (her inne og på andre fora) er svært så rask å kritisere folks bruk av en hund med C-hofter. Nå er det jo faktsik slik at det ikke kun er eksteriør man kan forandre på i avlen. Også helse kan forbedres ved riktig avl. Jeg har mange eksempler på seriøse oppdrettere som har klart å avle seg vekk fra HD selv ved å bruke C-hunder i avl.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle hunden gå i behandling i flere år pga hd? Om ikke muskulaturen er stek og jevn nok til å avholde smerter ved belastning eller det oppstår mye forkalkning så blir hunden satt på livslang smertestillende, operert vekk hoftekule eller satt inn gull inplantat.. Jada, jeg vet, det er ikke billig det heller, men det tar da ikke flere år. Det er enten rundt 1000kr året i smertestillende eller en engangs sum på 35 -45.000 kr som enhver eier av hund med potensial for HD bør tenke på FØR de kjøper hunden.

Edit: Selv om begge foreldre er HD/AD fri så kan faktisk "din" hund få det likevel...

Ja, jeg vet at en hund med "frie" foreldre fortsatt kan få hd, jeg sitter med en sånn en i hus selv. Bridie har hd c. Foreldrene er frie. Men nå overtok jeg B 2,5 år gammel da, så jeg visste om diagnosen hennes før jeg fikk henne. Men det er ikke relevant her ;)

GG veier 40kg og en livsdose på Rimadyl til han vil være 1,5 50mg tab pr dag, dette koster ca.2200.- i året (grovt regnet). Og om jeg ikke husker feil så vil prisen på Previcox være rundt 1800.- i åre. Til en staff vil da begge disse medisinene ligge på rundt 1000.- i året.

Husk at smertestillende over langtidsbehandling som regel er halvert dose (mg/kg) enn en kort kur.

Smertestillende over langtidsbehandling er vel desverre ikke nødvendigvis halvert dose, men en dose stor nok til at hunden faktisk kan fungere normalt på den. Ellers må man vurdere andre alternativer.

Men en ting jeg lurer på.. Gjelder dette bare i raser hvor det er vanlig å røntge? Ikke en eneste på stamtavla til M er røntget * plystre*

Intr spørsmål egentlig, og jeg lurer vel på om det ville blitt et spørsmål om dette OM M feks skulle fått problemer med hd ? Men det vet jeg ikke noe om ;)

Men for å få det frem IGJEN!!! JA; avl er mer enn hofter, så absolutt, men se bort fra den delen her nå! Temaet her er rett og slett at forsikringen ikke dekker hd/ad utgifter om foreldredyrene har hd/ad. Om om dette er noe oppdretter faktisk tenker på??

Hvorfor det velges å avle på en hund med hd/ad er en helt annen diskusjon, så hold det utenom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å få det frem IGJEN!! JA; avl er mer enn hofter, så absolutt, men se bort fra den delen her nå! Temaet her er rett og slett at forsikringen ikke dekker hd/ad utgifter om foreldredyrene har hd/ad. Om om dette er noe oppdretter faktisk tenker på??

Så det du ønsker, er svar fra oppdretterene her på sonen? For det er veldig vanskelig for meg å svare på hvorvidt oppdrettere tenker på at forsikringen ikke dekker HD/AA-utgifter om dyrene har HD/AA, jeg er ikke oppdretter, og min potensielle avlshund er fri på både hofter og albuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare mer direkte på spm. Hadde jeg vært oppdretter ville jeg selvsagt informert valpekjøperne mine om tispa hadde HD-C og at forsikringsselskap da ikke kom til å dekke eventuelle plager avkommene kunne komme til å få av HD. Samtidig ville jeg fortalt de at sjansen for at dette skulle skje (at avkommene deres skulle bli plaget av en evnt diagnose) var liten. For det er få av min rase (boxer) som har en HD-diagnose som gir de plager. Selvsagt fins de, for all del.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på.. Gjelder dette bare i raser hvor det er vanlig å røntge? Ikke en eneste på stamtavla til M er røntget * plystre*

Ja. Detr gjelder alle hunder, uansett rase. For å få dekket behandling av HD diagnose MÅ foreldre være fri for HD selv. Amigas sak er jo klassiker, hun har HD, men foreldrene er ikke rtg, ergo dekker ikke hennes forsikringsselskap op feks.

Men det virker jo som om man kan etterrtg foreldre, og er de da fri, vil forsikringa bet for behandling av avkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For å svare på spørsmålet. Jeg tror det er få oppdrettere som avler på HD som informerer valpekjøperne om at de ikke får noe igjen på forsikringa. Noen fordi de er sleipe, mange vil jeg tippe ikke tenker på det.

Jeg ville aldri kjøpt en hund etter foreldre med HD. Om alt annet i slekta var fritt og det var lite HD i rasen, men denne hunden hadde noe spesielt bra å tilføre som få andre hadde, kunne jeg vurdert det, om det ikke hadde vært for forsikringsselskapenes krav. Jeg vil ikke ta sjangsen på å sitte der med en hund med HD eller AD og ikke få dekka noe på forsikringa om den skulle bli plaget med det.

En ting er jo å avle på ei tispe med HD C, en annen ting er å se på hennes helsøsken der man vel har en bror med HD E..?

(Ja, jeg vet at søstra er fri)

Og resten av slekta, samt å se på resten av rasens statistikk og om denne hunden har noe spesielt å tilføre rasen som ikke 100 andre har.

Jeg syns ikke forsikringsselskapenes krav er så dumt jeg. Og jeg forstår at de setter det som et krav. Hvis ikke hadde alternativet sikkert blitt enda dyrere forsikringer. Ulempen med kravet er at det bare tar hensyn til foreldre og at det ikke tar hensyn til om HD/AD er et reelt problem i rasen og om det dermed er vanlig å røndke avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo å avle på ei tispe med HD C, en annen ting er å se på hennes helsøsken der man vel har en bror med HD E..?

(Ja, jeg vet at søstra er fri)

Ser litt lengre enn kullsøsken jeg da, se på halvsøskenene du. Og hvis du kunne fått ræva i gir og røntga din egen tispe så hadde jeg hatt enda mer og se på :D

Da kan jeg informere om de som er så interesert i at Tuva skal avles på, hun har 2 helsøsken, en med E og små forkalkninger, søstra har B. Hun har to halvsøsken i Norge med samme far, den ene er røntget med B, Pan sin er enda av en eller annen grunn ikke røntget. Hun har 6 halvsøsken med samme mor, hvorav 3 er røntget med HD A, en med A/C og en med C. Den siste er ikke røntget. Hennes mor har HD A, hennes bestefar har HD A, og hennes oldemor, men hennes oldefar har HD C igjen. Resten er ikke røntget, og ingen på farsiden er røntget siden dem er Britiske.

Dette veit hannhundeieren, og alikevel har hun sagt ja til å låne ut hannhunden sin, selv om hun er veldig nøye på helse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at en hund er mer enn C-hofter, og at spesielt i raser med lave registreringstall så er det mer aktuelt å bruke slike hunder i avl hvis de har mye positivt som veier opp.

Ser litt lengre enn kullsøsken jeg da, se på halvsøskenene du. Og hvis du kunne fått ræva i gir og røntga din egen tispe så hadde jeg hatt enda mer og se på :D Da kan jeg informere om de som er så interesert i at Tuva skal avles på, hun har 2 helsøsken, en med E og små forkalkninger, søstra har B. Hun har to halvsøsken i Norge med samme far, den ene er røntget med B, Pan sin er enda av en eller annen grunn ikke røntget. Hun har 6 halvsøsken med samme mor, hvorav 3 er røntget med HD A, en med A/C og en med C. Den siste er ikke røntget. Hennes mor har HD A, hennes bestefar har HD A, og hennes oldemor, men hennes oldefar har HD C igjen. Resten er ikke røntget, og ingen på farsiden er røntget siden de er britiske. Dette veit hannhundeieren, og alikevel har hun sagt ja til å låne ut hannhunden sin, selv om hun er veldig nøye på helse.

Så ser man søskenflokken under ett, så har fire HD, og fem er frirøntget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du ønsker, er svar fra oppdretterene her på sonen? For det er veldig vanskelig for meg å svare på hvorvidt oppdrettere tenker på at forsikringen ikke dekker HD/AA-utgifter om dyrene har HD/AA, jeg er ikke oppdretter, og min potensielle avlshund er fri på både hofter og albuer.

evnt hva du ville tenkt om du var oppdretter selv.... Vi kan "leke" oppdretter her skjønner du ;)

En ting er jo å avle på ei tispe med HD C, en annen ting er å se på hennes helsøsken der man vel har en bror med HD E..?

(Ja, jeg vet at søstra er fri)

Nå ble vel dette fortsatt OT, ble det ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at en hund er mer enn C-hofter, og at spesielt i raser med lave registreringstall så er det mer aktuelt å bruke slike hunder i avl hvis de har mye positivt som veier opp.

Så ser man søskenflokken under ett, så har fire HD, og fem er frirøntget?

5.5 er frirøntget ja og 3.5 med HD :lol: Statistikken på Staff de 10 siste årene er: Fri 57.1%, svak 28.3%, middels 14%, sterk 0.6%.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov og spørre hvorfor du vl avle på denne hunden når det er såpass dårlig hd statistikk gjevnt over på linjene(og rasen generellt)?

Skal man slutte med å avle på Staffer da? Og HD statistikken på linjene hennes er ikke "dårlig" i forhold til mange andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man slutte med å avle på Staffer da? Og HD statistikken på linjene hennes er ikke "dårlig" i forhold til mange andre.

Nei, selvfølgelig skal man ikke slutte og avle på staffer, jeg bare lurer på hvorfor man vil avle på en hund med hd hvor også store deler av slekta har hd.. Selv om det tydeligvis er mye hd på rasen så går det sikkert an og finne linjer som er over gjennomsnittet av det rasen ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig skal man ikke slutte og avle på staffer, jeg bare lurer på hvorfor man vil avle på en hund med hd hvor også store deler av slekta har hd.. Selv om det tydeligvis er mye hd på rasen så går det sikkert an og finne linjer som er over gjennomsnittet av det rasen ligger på.

Det er vanskelig, du kan jo se på svaret jeg skreiv i den andre tråden? Vi har ikke røntget Staffen lenge nok til å få noen "frie" linjer, det dukker opp HD "overalt"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...