Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på hunder med hd/ad - forsikring


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Krever ditt forsirkingsselskap at foreldredyrene er ad/hd frie for at de skal dekke evnt utgifter i forbindelse med dette på din hund?

Gry hadde jeg ikke fått dekket evnt utgifter i forbindelse med HD siden faren hennes har HD D. Dette er gjensidige. Jeg mener også at Agria har krav vedr dette.

Er dette noe dere oppdrettere som evnt avler på hunder med hd eller ad tenker på? Og evnt opplyser til valpekjøpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns det er aldeles latterlig at ikke forsikringsselskapene har forandret regler etter HD-indexen kom. Det er jo så feil å kun se på diagnosen. C-hunder med god index vil jo være mye bedre avlsmat

Det er jo ikke kun hoftene som avgjør om en hund er bra eller ikke

Hvorfor skal du avle på en tispe med HD C?

Har Gjensidige, så det er som du sier krav om fri status på foreldrene.

Nå har ikke jeg hatt noe kull enda, men mest sannsynlig skal jeg det om et år med en HD C tispe (hannhunden er fri) og ja det er selvfølgelig noe jeg kommer til å informere om, jeg kommer også til å ha noe i kontrakten om hvis valpen blir plaget med HD og må behandles for det så skal valpekjøper få tilbake så og så mye av valpeprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gjensidige, så det er som du sier krav om fri status på foreldrene.

Nå har ikke jeg hatt noe kull enda, men mest sannsynlig skal jeg det om et år med en HD C tispe (hannhunden er fri) og ja det er selvfølgelig noe jeg kommer til å informere om, jeg kommer også til å ha noe i kontrakten om hvis valpen blir plaget med HD og må behandles for det så skal valpekjøper få tilbake så og så mye av valpeprisen.

Hvorfor skal du avle på en tispe med HD C? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer også til å ha noe i kontrakten om hvis valpen blir plaget med HD og må behandles for det så skal valpekjøper få tilbake så og så mye av valpeprisen.

Vil tro veterinærregningene kan bli ganske store ganske fort hvis en hund blir plaget av HD/AD, hvor mye hadde du tenkt å betale tilbake?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro veterinærregningene kan bli ganske store ganske fort hvis en hund blir plaget av HD/AD, hvor mye hadde du tenkt å betale tilbake?

Det har jeg ikke tenkt på enda, men halvparten kan jeg tenke meg. Det er jo en risiko valpekjøper kommer til å bli klar over, så den som ikke vil behøver heller ikke kjøpe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gjensidige, så det er som du sier krav om fri status på foreldrene.

Nå har ikke jeg hatt noe kull enda, men mest sannsynlig skal jeg det om et år med en HD C tispe (hannhunden er fri) og ja det er selvfølgelig noe jeg kommer til å informere om, jeg kommer også til å ha noe i kontrakten om hvis valpen blir plaget med HD og må behandles for det så skal valpekjøper få tilbake så og så mye av valpeprisen.

Jeg håper det positive hunden din har å tilby rasen GODT overveier en c hofte, for å si det sånn.

Men ja, jeg lurer også på hvor mye du evnt vil betale tilbake om hunden får hd? For la oss si 2000, 4000, 6000 er virkelig ikke mye om du ender opp med en hund som kanskje må gå til behandling i flere år pga hd...

Jeg personlig mener at dette er en genial sak fra forsikringselskapene sin side, fordi det kanskje kan lære folk å bli mer obs på helsa til avlshundene der ute. OG også at evnt blandingshunder som går i avl blir røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på enda, men halvparten kan jeg tenke meg. Det er jo en risiko valpekjøper kommer til å bli klar over, så den som ikke vil behøver heller ikke kjøpe.

Men vil du feks opplyse om dette til valpekjøper? At det er en klausul i forsrikringen som sier at de ikke får dekket utgifter i forbindelse med hd, nettopp fordi moren har hd? Eller tenker du at dette er noe valpekjøper får finne ut av selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du feks opplyse om dette til valpekjøper? At det er en klausul i forsrikringen som sier at de ikke får dekket utgifter i forbindelse med hd, nettopp fordi moren har hd? Eller tenker du at dette er noe valpekjøper får finne ut av selv?

Jeg har da skrevet to ganger at jeg kommer til å opplyse om det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser ikke jeg på en C ofte som en veldig stor feil heller, det er veldig mange andre hensyn å ta i avl. Så å si at sånn og sånn er det blir veldig feil for meg. Avl er ikke svart hvitt.

Helt helt enig, og det er en annen diskusjon :) Men nei, avl er IKKE svart hvitt, og om alt annet ved en hund er 100%, så kan jeg fint se at avl på en c hofte er ok. Men akkurat nå var det hd / ad som var temaet, nettopp pga forsikringen :)

Jeg har da skrevet to ganger at jeg kommer til å opplyse om det.

Ja, opplyse om at hunden har hd ja, men at forsikringen setter en stopper?

Mulig jeg bare ikke forstod deg rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt helt enig, og det er en annen diskusjon :) Men nei, avl er IKKE svart hvitt, og om alt annet ved en hund er 100%, så kan jeg fint se at avl på en c hofte er ok. Men akkurat nå var det hd / ad som var temaet, nettopp pga forsikringen :)

Ja, opplyse om at hunden har hd ja, men at forsikringen setter en stopper?

Mulig jeg bare ikke forstod deg rett :)

Jeg mener å opplys om forsikringen, og selvfølgelig også status til mor og far samt resten av familien :) Helse er veldig viktig for meg, og det er også veldig viktig å opplyse om "alt", jeg vil ikke føle at jeg har lurt noen :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bort kommentaren da jeg ikke egentlig svarte på spm. Men husk at hd ikke er alt da folk, vi avlet ikke hofter vi avler hunder (som Astrid Indrebø pleier å si). Men selvfølelig skal man opplyse om evt helseulemper på et kull slik at kjøpere kan gjøre en veloverveid avgjørelse om de vil kjøpe eller ikke...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg lurer også på hvor mye du evnt vil betale tilbake om hunden får hd? For la oss si 2000, 4000, 6000 er virkelig ikke mye om du ender opp med en hund som kanskje må gå til behandling i flere år pga hd...

Hvorfor skulle hunden gå i behandling i flere år pga hd? Om ikke muskulaturen er stek og jevn nok til å avholde smerter ved belastning eller det oppstår mye forkalkning så blir hunden satt på livslang smertestillende, operert vekk hoftekule eller satt inn gull inplantat.. Jada, jeg vet, det er ikke billig det heller, men det tar da ikke flere år. Det er enten rundt 1000kr året i smertestillende eller en engangs sum på 35 -45.000 kr som enhver eier av hund med potensial for HD bør tenke på FØR de kjøper hunden.

Edit: Selv om begge foreldre er HD/AD fri så kan faktisk "din" hund få det likevel...

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle hunden gå i behandling i flere år pga hd? Om ikke muskulaturen er stek og jevn nok til å avholde smerter ved belastning eller det oppstår mye forkalkning så blir hunden satt på livslang smertestillende, operert vekk hoftekule eller satt inn gull inplantat.. Jada, jeg vet, det er ikke billig det heller, men det tar da ikke flere år. Det er enten rundt 1000kr året i smertestillende eller en engangs sum på 35 -45.000 kr som enhver eier av hund med potensial for HD bør tenke på FØR de kjøper hunden.

1000kr i året i smertestillende? Hvilke smertestillende da? Greit staffen ikke er så stor, du får ikke et årsforbruk av rimadyl eller metacam til en 1000lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr i året i smertestillende? Hvilke smertestillende da? Greit staffen ikke er så stor, du får ikke et årsforbruk av rimadyl eller metacam til en 1000lapp.

GG veier 40kg og en livsdose på Rimadyl til han vil være 1,5 50mg tab pr dag, dette koster ca.2200.- i året (grovt regnet). Og om jeg ikke husker feil så vil prisen på Previcox være rundt 1800.- i åre. Til en staff vil da begge disse medisinene ligge på rundt 1000.- i året.

Husk at smertestillende over langtidsbehandling som regel er halvert dose (mg/kg) enn en kort kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GG veier 40kg og en livsdose på Rimadyl til han vil være 1,5 50mg tab pr dag, dette koster ca.2200.- i året (grovt regnet). Og om jeg ikke husker feil så vil prisen på Previcox være rundt 1800.- i åre. Til en staff vil da begge disse medisinene ligge på rundt 1000.- i året.

Husk at smertestillende over langtidsbehandling som regel er halvert dose (mg/kg) enn en kort kur.

kahlo skal ha 2 * 50mg pr dag, og om 100 tabletter - som jeg spurte om prisen på i dag, ligger på 534,- så varer det i underkant av to mnd - er jeg snill så sier jeg to mnd - dvs 6*534 = over 3000 og hun er underdosert. Previcox er vel dyrere? Debbie her inne bruker det på dalmisen sin og hun snakket om over 500 for 30 tabeletter.

Poenget er at jeg ser på smertestillende som en betraktelig utgift. I tillegg så kommer andre preparater man ønsker å gi en "leddhund".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kahlo skal ha 2 * 50mg pr dag, og om 100 tabletter - som jeg spurte om prisen på i dag, ligger på 534,- så varer det i underkant av to mnd - er jeg snill så sier jeg to mnd - dvs 6*534 = over 3000 og hun er underdosert. Previcox er vel dyrere? Debbie her inne bruker det på dalmisen sin og hun snakket om over 500 for 30 tabeletter.

Poenget er at jeg ser på smertestillende som en betraktelig utgift. I tillegg så kommer andre preparater man ønsker å gi en "leddhund".

Underdosert? Hun er da ikke 50kg, da tror jeg du skal lese litt bedre i bruksanvisningen. At veterinæren ønsker at hunden skal ha mer er en annen sak, det anbefales IKKE over 4mg pr kg pr døgn (2x50mg = 25kg) i behandling over 7 dager, da bør dosen reduseres til 2mg pr kg pr døgn (0,5x50mg =25kg)....

Og Debbie bør sjekek muligheten for å kjøpe 180 pk i stede for 30 pk. Jeg betalte rett under 2000.- for 180 tab (husker ikke mg, er ikke hjemme for å sjekke). Rimadyl er det evigheter siden jeg har sjekket pris på.

Jada, de tingene man ønsker å gi leddhunder kommer i tillegg, samme med blodprøver for å sjekke at smertestillende ikke påvirker lever og nyrer. Det er dyrt, og man kan ikke forutse alle utgiftene som kan komme selv om foreldredyra er friske, folk med hund må innse at det ER dyrt å ha hund, og man er aldri sikret mot at det ikke blir KJEMPE dyrt.

Jeg mener jo også at alle som avler på raser som kan være disponert for arvelige sykdommer skal fortelle om dette.

Og som jeg skrev tidligere, det er ingen garanti for at alle valpene etter friske foreldre ikke får noen sykdommer, ei heller sikkert at valper etter HD/AD hunder får dette selv..

Edit: lagt til litt

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men smertestillende kan man få dekt 3000,- på pr år av forsikringen (Agria, andre selskap kan ha andre summer), uavhengig av HVORFOR hunden må ha det.

Så lenge oppdretter opplyser potensielle valpekjøpere, så er det helt opp til den hva de velger. Og jeg har jammen meg TO hunder der mor har en C hofte...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på enda, men halvparten kan jeg tenke meg. Det er jo en risiko valpekjøper kommer til å bli klar over, så den som ikke vil behøver heller ikke kjøpe.

Jeg kan garantere (har hund med C hofte selv) at 6000,- ikke rekker langt i behandling om hunden har fysiske plager ved HD´en sin.

Min hund (utenom prolapsen - hvis noen skulle dra frem den) har kostet meg enormt med penger i behandling - både i form av medisinering, og dyrlegeutgifter. Ikke minst prøve å gi hunden et verdig liv - å kjøpe inn hjelpemiddel (dekken (BOT) - tepper , kost-tilskudd (anbefaler cosequin) og omrøngten for å sjekke hvordan ståa står ann). Hunden er bare 2 år gammel, å har kostet meg like mye i slike ting som i innkjøpspris. Jeg priser meg lykkelig over forsikringen, den har på mange måter reddet meg.

Jeg hadde aldri, noensinne, kjøpt valp hvor en av foreldrene hadde HD/AD. Ikke tale om. Jeg vet hvordan det er å ha hund med symptomer, å det er alt annet en kjekkt. En stund, før jeg startet hunden på cosequin, vurderte jeg ærlig og oppriktig, å avlive henne.... Å den følelsen unner jeg ingen andre.

Sånn - ærlig og oppriktig. Nå trekker jeg meg ut...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere (har hund med C hofte selv) at 6000,- ikke rekker langt i behandling om hunden har fysiske plager ved HD´en sin.

Min hund (utenom prolapsen - hvis noen skulle dra frem den) har kostet meg enormt med penger i behandling - både i form av medisinering, og dyrlegeutgifter. Ikke minst prøve å gi hunden et verdig liv - å kjøpe inn hjelpemiddel (dekken (BOT) - tepper , kost-tilskudd (anbefaler cosequin) og omrøngten for å sjekke hvordan ståa står ann). Hunden er bare 2 år gammel, å har kostet meg like mye i slike ting som i innkjøpspris. Jeg priser meg lykkelig over forsikringen, den har på mange måter reddet meg.

Jeg hadde aldri, noensinne, kjøpt valp hvor en av foreldrene hadde HD/AD. Ikke tale om. Jeg vet hvordan det er å ha hund med symptomer, å det er alt annet en kjekkt. En stund, før jeg startet hunden på cosequin, vurderte jeg ærlig og oppriktig, å avlive henne.... Å den følelsen unner jeg ingen andre.

Sånn - ærlig og oppriktig. Nå trekker jeg meg ut...

Så du har brukt 12000 utenom forsikring ETTER at hun fikk diagnosen? Hvor mye cosequin gir du bikkja?? (den var stygg, jeg vet det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nik, siste hunden jeg var med å kjøpte, har fin leddstatistikk bak seg, og måtte avlives 10 mnd gammel fordi hun hadde middels grad AA med forkalkninger. Dina, fin leddstatistikk bak seg, fri på alle hjørner selv, er den dyreste hunden jeg har hatt med tanke på veterinærregninger og medisinering, helt uten at vi fant ut stort annet enn "kanskje, muligens". Poenget? Poenget er at du kjøper et levende vesen. Hvis du ønsker noe med garanti, hvis du ikke tåler at det koster penger, så anbefaler jeg en tøyhund fra Ikea. De koster en 50-lapp, og blir de ødelagt, kan de lett erstattes om de skulle få problemer med bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...