Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta betalt for fotografering?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå fått en del forespørsler om fotooppdrag. Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på å ta betalt, men senest i dag har jeg fått to forespørsler om jeg kunne fotografere noen hunder, og hvor mye jeg skal ha.

Så spørsmålet er: Hva vil være en grei pris for en "photoshoot"?

Jeg tenkte litt på 200, og så 50 pr ekstra hund/hest etc, og da beholder jeg originalene selv, men gir ut bildene i stor oppløsning, men med vannmerke/signatur. Er dette greit?

Blir veldig usikker, for jeg har aldri tenkt på å ta meg betalt for fotooppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 200 er helt tullete. Jeg ville aldri ha følt meg komfortabel med å betale noen 200 kr for å ta bilder av bikkja mi, og kanskje "hele" 250 dersom Aiko skulle slenges med også.

Jeg synes du skal starte på 500 som grunnbeløp for et objekt, og deretter 50 for hvert ekstra dyr, slik du skisserer. Selvsagt beholder du rettigheten til bildene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt betaling for studio bilder - da tok jeg 200,- for en session, uavhengig av antall hund - med ett vist antall bilder. Da får de bildene på cd i original uten vannmerke, og bilder med vannmerke de må bruke om bildene publiseres.

Jeg har nå gått opp til 500,- per session, fordi jeg hadde så mange som var fornøyde, og har fått tilbakemelding fra de som har vært hos meg om at de ikke hadde hatt problemer med å betale 3 lapper ekstra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, 200,- er alt for lite, det er viktig å ikke underprise seg selv (selv om kanskje du føler at du ikke har tonnevis erfaring osv enda). Tenk "hvorfor skal DIN tjeneste være verdt så mye mindre enn andres"?.

Har gjort et par fotograferinger selv (og da med litt tid som fotograflærling i bakhånd), tok rundt 500,- for dem om jeg husker riktig.

Husk på at det gjerne er arbeid i tillegg som litt rask redigering osv. og det er noe du må ta med i beregning når du bestemmer pris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal starte på 500 som grunnbeløp for et objekt, og deretter 50 for hvert ekstra dyr, slik du skisserer. Selvsagt beholder du rettigheten til bildene. :)

Syns dette burde vere ein grei pris du kan ta :)

Litt OT: om ein får spørsmål om å kunne ta bilder for ein eller fleire personar på ei utstilling, kor mykje burde ein ta for dei bildene? Fikk nemleg spørsmål om det av ein "random" person på forge utstilling sidan dei hadde gått tomt for batteri på sitt kamera. Dei fikk tilsendt ferdig redigerte bilder med vannmerke, gratis, men kva burde ein ta om slikt skulle oppstå igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: om ein får spørsmål om å kunne ta bilder for ein eller fleire personar på ei utstilling, kor mykje burde ein ta for dei bildene? Fikk nemleg spørsmål om det av ein "random" person på forge utstilling sidan dei hadde gått tomt for batteri på sitt kamera. Dei fikk tilsendt ferdig redigerte bilder med vannmerke, gratis, men kva burde ein ta om slikt skulle oppstå igjen?

Det hadde jeg ikke tatt betalt for. :)
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :) Jeg synes 200 er mye, men det er kanskje bare jeg som er vant til å ha lite penger mellom hendene :rofl:

500 synes jeg er mye, særlig når bildene mine ikke akkurat er verdens beste, eller som gubben sier: "dødskjedelige".

Men det er visst en del som er innom bloggen min og liker bildene, så de er kanskje ikke sååå håpløse? :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :) Jeg synes 200 er mye, men det er kanskje bare jeg som er vant til å ha lite penger mellom hendene :rofl:

500 synes jeg er mye, særlig når bildene mine ikke akkurat er verdens beste, eller som gubben sier: "dødskjedelige".

Men det er visst en del som er innom bloggen min og liker bildene, så de er kanskje ikke sååå håpløse? :icon_confused:

Jeg har fulgt bloggen din lenge, å hadde mer en gjerne betalt for bilder hos deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tar kr 500,- for fotosession av en hund - da får vedkommede 10-20 bilder på CD uten vannmerke, men med signatur.

Orginalene er mitt eie og jeg kan gjøre som jeg vil med dem senere, og bildene kan ikke publiseres uten min signatur på. Jeg er ikke så opptatt av dette med vannmerker. Om folk vil spre bildene mine så får de gjerne det - det er reklame det, og sålenge jeg har signatur på de så er det problemfritt tenker jeg.

Synes nok 200 var lite ja, det er litt jobb med bilder kan man si og det er jo ikke sånn at man bare tar ti bilder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre at 200 er altfor billig - det er jo nesten gratis, det! :) Kikket på noen eksempler på bloggen din og så hvor gode og klare bilder du tar, så du kan trygt ta 500 kr for en fotosesjon. Pluss evt ekstra hvis det er flere hunder/dyr tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kr 500,- for fotosession av en hund - da får vedkommede 10-20 bilder på CD uten vannmerke, men med signatur.

Orginalene er mitt eie og jeg kan gjøre som jeg vil med dem senere, og bildene kan ikke publiseres uten min signatur på. Jeg er ikke så opptatt av dette med vannmerker. Om folk vil spre bildene mine så får de gjerne det - det er reklame det, og sålenge jeg har signatur på de så er det problemfritt tenker jeg.

Synes nok 200 var lite ja, det er litt jobb med bilder kan man si og det er jo ikke sånn at man bare tar ti bilder heller.

Når jeg sier vannmerke, så tenker jeg i hovedsak signatur. Jeg er enig med deg, for det er jo reklame for seg selv når folk deler bildene man har tatt :) Tror jeg skal låne det du skrev, og legge inn på hjemmesiden min, at bildene ikke kan publiseres uten min signatur. Takk for svar :)

Jeg er enig med de andre at 200 er altfor billig - det er jo nesten gratis, det! :) Kikket på noen eksempler på bloggen din og så hvor gode og klare bilder du tar, så du kan trygt ta 500 kr for en fotosesjon. Pluss evt ekstra hvis det er flere hunder/dyr tilstede.

Tusen takk for det :) Jeg har alltid tenkt at jeg tar for kjedelige bilder, jeg er veldig glad i portrettfoto og actionfoto, men samboeren synes bildene mine er utrolig kjedelige, så jeg har ikke ansett bildene mine for å være særlig gode.

Så jeg synes det er veldig hyggelig å høre at folk kanskje liker dem alikevel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de andre. Jeg har fulgt deg lenge på hunden.no og at bildene dine er kjedelig skal du bare slenge fra deg. Du er en av de jeg lenge har sett opp til og beundret bildene dine. Da jeg var på opptak til fotoskole viste jeg mange av mine hundebilder og andre dyrebilder som jeg hadde fått mye gode tilbakemeldinger på og også vunnet konkurranser med og de som vurderte likte bildene og komposisjonen osv, men tror nok de også syntes det ble mye av det samme og "kjedelig" (kom inn da hehe)

Tror det kommer helt ann på hvem kunden er. Er det en stolt hundeier vil jo ikke bildene være kjedelig for han/henne. Portretter og action bilder av egne hunder er det nok veldig mange som er interessert i og er villige til å betale for.

Jeg selv vil nok prøve på å ta oppdrag etterhvert og jeg også har tenkt i de baner som rundt 200 kr så deilig å lese denn tråden:-)

"hundegal fra hunden.no";-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rett og slett utrolig flink, bare så du veit det. :)

Tusen takk :hug:

Da syns jeg du skal gi samboeren din et kakk i hodet og be han la være og disse bildene dine ned! :D "Litt oppmuntring, takk" :)

*daske gubben i hodet med en frossen fisk*

Må si meg enig med de andre. Jeg har fulgt deg lenge på hunden.no og at bildene dine er kjedelig skal du bare slenge fra deg. Du er en av de jeg lenge har sett opp til og beundret bildene dine. Da jeg var på opptak til fotoskole viste jeg mange av mine hundebilder og andre dyrebilder som jeg hadde fått mye gode tilbakemeldinger på og også vunnet konkurranser med og de som vurderte likte bildene og komposisjonen osv, men tror nok de også syntes det ble mye av det samme og "kjedelig" (kom inn da hehe)

Tror det kommer helt ann på hvem kunden er. Er det en stolt hundeier vil jo ikke bildene være kjedelig for han/henne. Portretter og action bilder av egne hunder er det nok veldig mange som er interessert i og er villige til å betale for.

Jeg selv vil nok prøve på å ta oppdrag etterhvert og jeg også har tenkt i de baner som rundt 200 kr så deilig å lese denn tråden:-)

"hundegal fra hunden.no";-)

Så koselig at du har fulgt med oss og likt bildene mine, tusen takk :ahappy:

Takk for masse svar og skryt av bildene mine :ahappy: Jeg tror ikke dere skjønner hvor godt det er å lese denne tråden og få løftet opp selvtilliten flere hakk :hug:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...