Gå til innhold
Hundesonen.no

Orm/marke kur


Caro
 Share

Recommended Posts

Ja, man behøver det, snakk med veterinæren din om hva som behøves, er det sterk mistanke om orm eller parasitter så er det mulig det skrives ut med det samme, ellers kan det hende du bare får med deg et rør med lokk som du skal samle avføringsprøver fra over 5 dager/ganger hunden gjør nr. 2, og om det da blir påvist, får du utskrevet resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så avansert?? :S tror ikke han trenger det, men han har ikke fått kuren siden han var rundt..tja 3 mnd eller noe... :)

Ja, er nye regler for ormekur, det skal ikke tas med mindre det er påvist mark eller parasitter, men noen veterinærer "bryter" denne dersom det er sterk mistanke om at dyret har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nye regler for ormekur, det skal ikke tas med mindre det er påvist mark eller parasitter, men noen veterinærer "bryter" denne dersom det er sterk mistanke om at dyret har det.

Det visste jeg ikke. Gjelder dette alle kurene? Er det noen grunn for det?

Jeg har to hunder som jevnlig spiser mus og andre ekle ting i naturen, men de får jo aldri noen symptomer på mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man behøver det, snakk med veterinæren din om hva som behøves, er det sterk mistanke om orm eller parasitter så er det mulig det skrives ut med det samme, ellers kan det hende du bare får med deg et rør med lokk som du skal samle avføringsprøver fra over 5 dager/ganger hunden gjør nr. 2, og om det da blir påvist, får du utskrevet resept.

Dette stemmer ikke. Markkur blei reseptfri etter at det blei påvist revens bendelorm i Sverige. Om en reiser til Sverige MÅ hunden gis markkur, ellers gis det ikke med mindre det er helt klart et behov. Tidligere ga man hunder markkur over en lav sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nye regler for ormekur, det skal ikke tas med mindre det er påvist mark eller parasitter, men noen veterinærer "bryter" denne dersom det er sterk mistanke om at dyret har det.

Dette blir ikke praktisert..

Man skal ikke gi ormkur i tide og utide, men vanlig praksis er fortsatt å gi valper ormkur hver 3. mnd ell no, og etter 1-2 ganger i året litt ettersom hvilken type hund man har og risikoen er for at de har fått i seg mark.. Dette er sagt av dyrlege jeg bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Gjelder dette alle kurene? Er det noen grunn for det?

Jeg har to hunder som jevnlig spiser mus og andre ekle ting i naturen, men de får jo aldri noen symptomer på mark.

Her får du svaret:

http://www.legemidde...e____80259.aspx

Edit: Og jo, det blir praktisert til hunder som ikke skal over landegrensen, hos min veterinær skrives det ikke ut resept til ormekur bare med det samme, det vet jeg selv siden jeg for litt siden måtte gi hunden en ormekur, og det blir da heller ikke skrevet ut mer enn dosen som skal brukes, så annerledes enn før når man fikk en hel eske uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du svaret:

http://www.legemidde...e____80259.aspx

Edit: Og jo, det blir praktisert til hunder som ikke skal over landegrensen, hos min veterinær skrives det ikke ut resept til ormekur bare med det samme, det vet jeg selv siden jeg for litt siden måtte gi hunden en ormekur.

Ingen av reglene du sa tidligere i tråden står i den linken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av reglene du sa tidligere i tråden står i den linken..

Nei, skal prøve å finne en bedre link, men jeg vet selv at grunnen til dette er at det finnes mange forskjellige typer ormekurer, så det skal bli påvist hvilken type det dreier seg om før behandling, og ikke minst at det ikke er bra å "proppe i" hundene midler unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke praktisert..

Man skal ikke gi ormkur i tide og utide, men vanlig praksis er fortsatt å gi valper ormkur hver 3. mnd ell no, og etter 1-2 ganger i året litt ettersom hvilken type hund man har og risikoen er for at de har fått i seg mark.. Dette er sagt av dyrlege jeg bruker..

Vel, det er det de lærer på veterinærhøyskolen nå. At de kun skal ha ved behov (med unntak av når de er små, da får de vel to eller tre ganger).

Det visste jeg ikke. Gjelder dette alle kurene? Er det noen grunn for det?

Jeg har to hunder som jevnlig spiser mus og andre ekle ting i naturen, men de får jo aldri noen symptomer på mark.

Fordi de utvikler resistens mot ormekuren når det blir gitt i tide og utide. Litt orm tåler bikkjene og immunforsvaret tar seg av det. Derfor er visst dette blitt reseptbelagt etter hva jeg har fått beskjed om, pga uvettig mye bruk av det. I teorien skal de kun ha det ved behov/mistanke - men jeg har det samme inntrykket som over, at det ikke blir praktisert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal prøve å finne en bedre link, men jeg vet selv at grunnen til dette er at det finnes mange forskjellige typer ormekurer, så det skal bli påvist hvilken type det dreier seg om før behandling, og ikke minst at det ikke er bra å "proppe i" hundene midler unødvendig.

Ingen som har påstått det heller, men det er likevel best å være litt føre var.. Så hvis du har en hund som spiser mus, hestemøkk osv relativt ofte, så bør man ta ormkur oftere enn hunder som ikke spiser slikt..

Når det gjelder valper og unghunder, så er jo dette nødt å bli tatt regelmessig for å bli kvitt.. Man vet jo at som oftes har små valper mark, og den markkuren de får tar vel bare markene og ikke eggene? Derfor er det greit å bli kvitt mest mulig før hunden passerer året og marken går i "dvale".. Samme å gi tisper markkur når de har valper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har påstått det heller, men det er likevel best å være litt føre var.. Så hvis du har en hund som spiser mus, hestemøkk osv relativt ofte, så bør man ta ormkur oftere enn hunder som ikke spiser slikt..

Når det gjelder valper og unghunder, så er jo dette nødt å bli tatt regelmessig for å bli kvitt.. Man vet jo at som oftes har små valper mark, og den markkuren de får tar vel bare markene og ikke eggene? Derfor er det greit å bli kvitt mest mulig før hunden passerer året og marken går i "dvale".. Samme å gi tisper markkur når de har valper..

Reglene gjelder ikke små valper som skrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, så gjelder dette unghunder og dieende tisper..

Er helt sikkert annerledes med tisper som ammer også og den slags, men generelt til voksne hunder så skal det ikke bare gis uten videre, noe iallefall min veterinær også praktiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikkert annerledes med tisper som ammer også og den slags, men generelt til voksne hunder så skal det ikke bare gis uten videre, noe iallefall min veterinær også praktiserer.

De fleste veterinærer gir vel heller ikke dette bare uten videre.. Men som sagt tidligere; hvis man har et hundehold der en hund spiser mye rart, så er det vanlig kotyme at man gir ormkur regelmessigere enn bare ved mistanke eller symptomer..

En valp/unghund jeg kjenner hadde en orm på ca 20 cm i seg uten et eneste symptom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt tidligere; hvis man har et hundehold der en hund spiser mye rart, så er det vanlig kotyme at man gir ormkur regelmessigere enn bare ved mistanke eller symptomer..

Kan man ikke ganske enkelt unngå at en hund spiser så mye rart, da? Forstår det blir vanskelig med utekatter, men med hunder burde det ikke være et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har påstått det heller, men det er likevel best å være litt føre var.. Så hvis du har en hund som spiser mus, hestemøkk osv relativt ofte, så bør man ta ormkur oftere enn hunder som ikke spiser slikt..

Musa gir jo spolorm, men hvilken orm får de av hesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de utvikler resistens mot ormekuren når det blir gitt i tide og utide. Litt orm tåler bikkjene og immunforsvaret tar seg av det. Derfor er visst dette blitt reseptbelagt etter hva jeg har fått beskjed om, pga uvettig mye bruk av det. I teorien skal de kun ha det ved behov/mistanke - men jeg har det samme inntrykket som over, at det ikke blir praktisert.

Oki. Men da er det jo likt som det har vært. Jeg hadde bare aldri hørt om det med avføringsprøver før.

Jeg pleier å gi dyra ormekur 1-2 ganger i året. Forrige gang var i juni. Nå forer jeg de på mye rått for at de skal ha sterk magesyre og forhåpentligvis ta knekken på det meste som kommer seg ned i magen.

En valp/unghund jeg kjenner hadde en orm på ca 20 cm i seg uten et eneste symptom..

:x

Kan man ikke ganske enkelt unngå at en hund spiser så mye rart, da? Forstår det blir vanskelig med utekatter, men med hunder burde det ikke være et større problem.

Det er et ganske stort problem hos oss. Det bor x antall katter hos naboen som driter overalt og mus er det overalt siden vi bor ved skogen. Til og med når de går i band er det umulig å alltid passe på. Med sterke jaktinstinkter så er det litt av en jobb. Det var ikke noe problem før da vi bodde i vanlige boligstrøk.

Edit: Å herregud! Er det noe i hestemøkk og?? Vi har hestemøkk over alle turløypene i nærheten. Og da snakker jeg ikke litt altså. Hver 5. meter så ligger det en ruke uansett hvor vi går!

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ganske enkelt unngå at en hund spiser så mye rart, da? Forstår det blir vanskelig med utekatter, men med hunder burde det ikke være et større problem.

Å hindre at hunden spiser mye rart er løsningen, mener du? Vil du tippe hvor lang tid mine hunder vil bruke på å spise en hestemøkk kule? Det er et svelg det.. Om jeg så står 1,5 meter vil de rekke å svelge den før jeg får forhindret det..

Musa gir jo spolorm, men hvilken orm får de av hesten?

Det er jeg litt usikker på, men bendelorm? Jeg fikk i alle fall vite dette hos dyrlegen, siden jeg trener i en ridehall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer da Zara fikk 1års-vaksinen kom jeg på da vi betalte at vi skulle hatt en ormkur,men jeg hadde ikke snakket med vetten om det. Jeg nevnte det til dama i kassen som ikke er vetrinær. Å da fikk jeg en tabelett sånn uten videre. Hun snakket ikke med dyrlegen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå jeg burde gi valpen min på 7 mnd en kur nå, siden han spiser mye heste møkk, ku møkk, saue møkk oooog ja han spiste en jord rotte i sommer (men det var da han fikk kuren og det er den eneste gangen han har fått fra oss her, han fikk vell en eller 2 ganger hos oppdretter tror jeg :) )

Så da stikker jeg ned til vet og spør jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...