Gå til innhold
Hundesonen.no

Din beste pizzaoppskrift!


Mud
 Share

Recommended Posts

Har invitert opphavet til middag på lørdag og har bestemt meg for å lage hjemmelagd pizza siden det er så billig, enkelt og godt :P

Vanligvis kjøper jeg sånn gul deigpakke, tar på hakkete tomater, ost og så purre/ vårløk og diverse kjøttgreier ( bacon, skinke, chorizo etc)

I tillegg pleier jeg kjøpe Peppes rømmedressing.

Mamma liker ikke hvitløk ( :| ) og ingen av de liker hvis det blir for sterkt.

Trenger nye tips :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her i hus liker forskjellige pizza typer, vi lager bare 3 forskjellige mindre pizza. Men deigen er hjemmelaget, hvitløk dressing er også..

Du kan jo lage mini pizza, noen enkle noen sterke og noen uten hvitløk. Du tar bare en liten bolle på ferdig bunnen å skjærer rundt da får du flere små runde pizza :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco pizza:

valgfri type kjøttdeig med tacokrydder på og salsa som pizza saus og feks mais, løk paprika, annanas og hva man ellers måtte like til taco..

pizza med kylling og bacon:

Kyllingfilet i biter eller kyllingkjøttdeig og noe grønnsaker oppå

Pizza med biff og skinke

Altså, pizza kan jo være hva som helst stort sett. Bare fantasien setter grenser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatpuré, kjøttdeig (legg strimlene rå utover, de blir stekte når pizzaen stekes)løk, baconbiter. Pizzakrydder, revet ost (skikkelig ost, *det er ikke ost alt som smelter*). Jeg bruker bare Tine revet ost. Norvegia og Jarlsberg.

Eventuelt kan du ha på ananas, sopp, skinke.

Prøv Creme fraiche til. Gjerne en grøn salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste pizzabunnoppskrift for de som liker tynn,italiensk pizzadeig i alle fall.

ca 2-3 dl lunka vann blandes med LITT gjær. Kanskje 1/5-del. Ikke mer i alle fall. 7-8g salt, en dæsj olivenolje, en god dæsj hvitløkspulver og en dæsj med urter, gjerne ferske. Ha i mel til deigen er smidig. Siden det er såpass lite gjær så skal deigen gjerne heve 3-4 timer et lunt sted. Så kjevler du den utover, nok til to tynne bunner i langpanne. trikset da er å ha lite oppå - det blir fort for mye av det gode. Ikke altfor mye ost.

Lag gjerne skorpe og er du i skikkelig godhumør kan du smøre med olivenolje på skorpen og strø med litt urter oppå. Det blir skikkelig nam!

Inn i ovnen på så høy varme som mulig, vi kjører de på 290 grader. Pizzastein er selvsagt det beste. Den blir i alle fall fantastisk. Jeg har bare ost, bacon, pizzasaus og oregano på toppen. Enkelt men fantastisk godt!

Edit: og jeg vil ikke høre noe mas om at det er mye jobb å lage deigen sjøl. Det tar 5 minutter for hånd, kortere tid i maskina (men ideelt sett skal det jo eltes litt lenger, selvsagt). 5 minutter å kjevle de ut.

Edit 2: siden du får gjester pleier det å være kjekt å lage flere små også! Det gjør vi om vi får besøk og gjestene får selv hive på hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster hadde fått servert pizza med pesto i stedetfor tomatsaus her om dagen. Skeptisk... men for de eventyrlystne, værsågod!

Min mors ultimate favoritt, det :) Vi har pizzaovn og lager hver vår pizza.

Jeg elsker innbakt! Masse ost, kjøttdeig, rødløk, tomatpure og mais. Også dolmiosaus på kjøttdeigen. Det er nam, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden det har blitt helt hjemmelaget pizza her nå. :(

Denne er god!

Du trenger: Toro-miks av deigen, Toro Pizzafyll-pose med smak av tomat og løk, kjøttdeig, tomatpuré, en løk, en boks med mais og ost (gjerne en ferdig revet med miks av vanlig gulost og cheddar).

Mikse og la deigen heve mens du steker kjøttdeigen, blander inn finhakket løk og mais, blander så inn pizzafyll-posen med vann og rører godt. Kjevler ut deigen og legger den i en på stekebrett med olje under og deien skal IKKE være for tynn.

Smører hele bunnen med tomatpuré, og heller over kjøttdeigblandingen, for å toppe med ost og inn i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det lages mye pizza fremover :D

Mamma og sambo liker tykk bunn, jeg liker tynnest mulig , så vi kjører en middelvei. Kom gjerne med flere favoritter, jeg blir inspirert! Lillesøster lagde faktisk en knallgod pizza her om dagen. Tomatsausen lagde hun ved å smøre på tomatpurre, raspe gulrot over og så pepper før hun la på ost og topping. Knallgod! Og sunt!

Edit: men legger dere osten øverst?? Er ikke det litt omvendt? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus: 3-4 tomater, en spiseskje tomatpuré, litt olje, krydde, salt og pepper.

Det er pizzasausen som gjør en god pizza, og en god pizzasaus er en enkel saus. Skjær tomater i små biter, og rør rundt i tomatpuré og litt god olivenolje. Ha i krydde, oregano er en klassiker, men litt frisk basilikum kan også gjøre susen. Litt salt og pepper. La stå i kjøleskap en times tid.

Fyll: Tunfisk, kapers, og rødløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus: 3-4 tomater, en spiseskje tomatpuré, litt olje, krydde, salt og pepper.

Det er pizzasausen som gjør en god pizza, og en god pizzasaus er en enkel saus. Skjær tomater i små biter, og rør rundt i tomatpuré og litt god olivenolje. Ha i krydde, oregano er en klassiker, men litt frisk basilikum kan også gjøre susen. Litt salt og pepper. La stå i kjøleskap en times tid.

Fyll: Tunfisk, kapers, og rødløk.

Den er ikke noe for mamma som skyr alt fra havet, men den tror jeg kan bli en klassiker hos meg og Ask.. Hørtes god ut! Hva slags tunfisk bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, hvordan tror du Peppes etc får det til? :P

Det er jo forsi toppingen av kjøttet der ikke dekker overhodet, som skinken som bare blir fordelt over osten, sausen og alt er under på Peppes sine pizzaer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: hvor får jeg kjøpt salvie?

Edit: og steker du svinekjøttet først eller legger du det rått oppå?

Du får både tørket og fersk salvie på vanlig matbutikk. Jeg steker det på svak varme først, såsant det ikke er veldig veldig tynne strimler. Skjærer jeg selv av et større stykke steker jeg ikke først, for da bestemmer jeg jo tykkelsen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke noe for mamma som skyr alt fra havet, men den tror jeg kan bli en klassiker hos meg og Ask.. Hørtes god ut! Hva slags tunfisk bruker du?

Normalt bare kjøper jeg rimelig tunfisk (i vann) på Rema :P Funker helt fint. Evt. lage en liten "marinade" på olje, salt+pepper, krydder å ha på bare tunfisken, for å få frem litt smak.

Kylling kan være greit alternativ til tunfisk, men jeg liker å ha andre ting til kyllingpizza - chilli og pesto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsi toppingen av kjøttet der ikke dekker overhodet, som skinken som bare blir fordelt over osten, sausen og alt er under på Peppes sine pizzaer. :)

Altså: bunn, saus, ost, topping!

Jeg liker italienskinspirert pizza best, men lager normalt bunnen litt tykkere. Liker ikke den norske familiepizzaen, som ofte har altfor mye kjøttdeig (eller annet pålegg), saus og ost. En god pizza skal bestå av en knall tomatsaus (som lukter og smaker tomat), en god ost (Jarlsberg) i moderat mengde, og litt fyll (maks tre ting, og kun ett kjøttpålegg!) - litt ruccola og parmesan på toppen, til servering, er også knall (og gjerne en smakssatt olivenolje - chilli for eksempel).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden nevøen min på 15 også plutselig skal være med blir det to pizzaer. Begge blir med bunn strødd med litt oregano, og tomatsaus lagd av hakkede tomater, tomatpurre og frisk basilikum.

Den ene får topping med hvitløk/ chili og basilikum marinert kylling ( bør jeg droppe basilikum der? ) og chorizo og den andre får skinke og Peppes kjøttboller. Begge får Tines 4 oster .

Det må vel være noe for enhver smak?

Ask og jeg skal ha oliven i tillegg. De andre er søre der så det tar vi på etterpå.

Edit: også får begge purre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...