Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder alene i skogen


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Du, jeg håper du ikke mener denne så bastant som man leser den. Er det noen som har 100% kontroll på hunden sin 100% av tiden dersom den går løs på tur? Rekk opp hånda isåfall!

Og tiden 1. april - 20 september er ikke dagens tema. :) )

Neppe, men det er ganske åpenbart at Rutilus her har en av de klassiske setterne som streifer avgårde på egenhånd og kommer og "sjekker inn" med jevne mellomrom. Dersom noen av mine går løse skal de ikke være noe særlig ute av syne før jeg roper på dem, nei.

Jeg sa forøvrig "full kontroll på hvor din setter ER", ikke full kontroll på, det tror jeg ingen har. Men de fleste har tross alt relativt god kontroll på hvor hunden er, spesielt siden de fleste hundene her på forumet stort sett ikke går mer enn maks 15 meter fra eier, med unntak av denne setteren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det største problemet er vel at det produseres så mange dårlige hunder med fryktaggresjon og andre diller at man ikke kan omgås normale hunder på normal måte... .

Hunden min var enkel som valp å ha løs, nå som hun har blitt mer selvstendig stikker hun så langt som hun bare gidder. Hun kommer selvfølgelig tilbake og holder en fin kontakt, men jeg har jo ikke pei

Nå klarer jeg ikke å sitte på hendene mine lenger, sorry. Det eneste problemet jeg har hatt med løse settere er at de har vært så utrolig lettjagde og skvetne. En lettbent og løpende setter er utro

Jeg gir ikke blaffen i reglene, jeg respekterer båndtvangen, slipper ikke hunden i områder med trafikkerte stier, plukker alltid opp dritten, selv i skogen dersom det er på sti eller vei. Men jeg slipper den når vi går i mer urørte områder og "hjemmeområdet" - for da vet jeg stort sett hvor og når det ikke er særlig med folk rundt. Jeg roper den inn jevnlig og belønner. Trener litt lydighet. Lar den gå igjen. Om jeg møter andres løse hund må jeg også håndtere det, selvfølgelig. Men jeg har ikke blitt sint på dem, som jeg kan erindre. Jeg har tvert i mot hatt litt forståelse for at hunder av og til kan være litt interessert i hverandre, og for hvordan hunder av og til kan være.

Jeg tror du drar den "holde kontroll på" veldig mye lengre enn jeg gjør. Jeg har nok et mer "relativt kontroll"-perspektiv. Det er klart at jeg ikke kan ha full kontroll på hunden når den setter etter rype, men jeg kan håndtere det likevel ved å trene fuglearbeid.

Jeg har ansett meg å ikke være så verst hundeeier, og forsøkt å være minst mulig til ulempe. Men noe plass må jeg og min hund får ta også, mitt mål er ikke å ha en usynlig hund.

Men som sagt, jeg var ikke klar over hvor uglesett sånne som jeg er. Jeg ble litt overrasket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste har tross alt relativt god kontroll på hvor hunden er, spesielt siden de fleste hundene her på forumet stort sett ikke går mer enn maks 15 meter fra eier, med unntak av denne setteren da.

Dette tror jeg ikke på. Mener du "oss på forumet med hunder som oppfører seg og går maks 15 meter fra eier" og "de per definisjon selvsentrerte settereierne utenfor dette forumet som elsker å irritere og ødelegge for oss andre"?

Jeg nekter å tro at settere er de eneste hundene som går mer enn 15 meter fra eier. Og jeg ser ikke at det er et så utrolig stort problem at de gjør det heller.

Hva angår meg virker det som du allerede bestemt deg for hva mine intensjoner er, så den saken er tapt. Men det finnes mange settereiere der ute som også er gode hundeeiere og opptatt av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig står det en setter-type hund rett foran oss. Og ingen eiere noen sted.

Been there, done that...

Jeg har kun møtt to typer hunder løse på tur, uten eiere i sikte: EN border collie (som jeg ropte "gå hjem!" til, hvorpå den øyeblikkelig snudde og løp tilbake samme vei den var kommet) men så har vi disse setterne da... engelske settere, gordon settere....! (merkelig nok ingen irske settere løse, kun i bånd)

Heldigvis har jeg ikke møtt noen løse mens tispen har løpetid da... og de har vært enkle å få vekk. Kanskje jeg har litt morsk stemme, hehe :P

Hva ER det med setter-eiere egentlig? Bryr de seg ikke eller hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er settereiere de eneste hundeeierne som slipper hunder i skogen når det ikke er båndtvang?

Jeg selv kjenner andre hundeeiere som er raske til å slippe hunden fri mens de selv skravler i vei. Flat. Rhodesian ridgeback. Labrador. Cavalier.

Jeg regner med at det er galt uansett rase, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste har tross alt relativt god kontroll på hvor hunden er, spesielt siden de fleste hundene her på forumet stort sett ikke går mer enn maks 15 meter fra eier, med unntak av denne setteren da.

Du får ingen fuglehund (noen unntak men de er ikke jakthunder) til å være innenfor 15 meter. Selv gamlemor på snart 11 år er mye lengre bort en det. Jeg bruker tidvis GPS på mine men jeg aner jo ikke om de treffer andre på tur. Men som regel er de utenfor sti og vei. I snitt er Amigo på 3 år ca 100-150 meter unna meg, selv om han jevnlig kommer innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var enkel som valp å ha løs, nå som hun har blitt mer selvstendig stikker hun så langt som hun bare gidder. Hun kommer selvfølgelig tilbake og holder en fin kontakt, men jeg har jo ikke peiling på hva hunden driver med flere kilometer unna meg. Det hjelper ikke hvor mye kontakt jeg har med hunden, så lenge jeg ikke vet hvem/hva hun støter på og hva hun kan finne på å gjøre. Eller hva andre kan finne på å gjøre hunden, for den del.

Når hunden er på jakt/trening så blir det selvfølgelig noe annet, men på turer i skogen holdes hun i bånd/langline. Vet selv hvor irriterende det er å møte på løsbikkjer. Det er absolutt ingen unnskyldning at hunden er en jakthund å må få snuse litt rundt altså. Man har ikke kontroll så lenge man ikke ser hunden ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe for dere som gir **** sin skyld at ikke jeg møter på bikkja uten eier i sikte da.

Jeg har nemlig begynt konsekvent å ta tak i slike hunder og levere de ved personlig oppmøte på nærmeste politistasjon.

Det koster penger, hittil i år er det flere som nok har blitt forbanna på meg.

En nabo her er nok neste ut, han lar sin fullstendig ukontrollerte JRT fly løs rundt.. Her om dagen gikk han rett på hannen min og, skikkelig bra.

Jeg går noen turer med bare tispa mi på passende tidspunkter nå, plutselig en dag møter jeg nok på bikkja uten eier igjen.. Da koster det han noen kroner :)

Løs hund SKAL følges og kontrolleres på aktsom måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg gir ikke blaffen i reglene, jeg respekterer båndtvangen, slipper ikke hunden i områder med trafikkerte stier, plukker alltid opp dritten, selv i skogen dersom det er på sti eller vei. Men jeg slipper den når vi går i mer urørte områder og "hjemmeområdet" - for da vet jeg stort sett hvor og når det ikke er særlig med folk rundt.

Tror du har missforstått formålet med båndtvangen. Det er for å verne om viltet i en sårbar periode. Og de urørte områdene du slipper hunden er vel de stedene som trenger mest vern ettersom viltet gjerne trekket dit når de har kyllinger, kalv o.l.

Du viser ergo ikke respekt for båndtvangen og dens formål. Du viser respekt for de på to ben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tror du har missforstått formålet med båndtvangen. Det er for å verne om viltet i en sårbar periode. Og de urørte områdene du slipper hunden er vel de stedene som trenger mest vern ettersom viltet gjerne trekket dit når de har kyllinger, kalv o.l.

Du viser ergo ikke respekt for båndtvangen og dens formål. Du viser respekt for de på to ben..

Du misforstår. Rutilus snakker her om perioden UTENOM 1.april - 20. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har missforstått formålet med båndtvangen. Det er for å verne om viltet i en sårbar periode. Og de urørte områdene du slipper hunden er vel de stedene som trenger mest vern ettersom viltet gjerne trekket dit når de har kyllinger, kalv o.l.

Du viser ergo ikke respekt for båndtvangen og dens formål. Du viser respekt for de på to ben..

Jeg tror du sier i mot deg selv her. Ordinær båndtvang er blant annet for viltet, ja - og derfor respekterer jeg båndtvangsperioden. Jeg er biolog og bryr meg i høyeste grad om natur. Jeg forsøker også å vise respekt for de på to bein, men enkelte på to bein har så mange kjepphester at det vil være umulig å tilfredsstille alle.

Akkurat som andre har definert hva de syns er fornuftig og ikke har jeg også gjort det. Noen er enige med mine grenser, andre uenige. Noen er enige i andres grenser og andre uenige. Jeg forsøker å være hensynsfull og samtidig gi min hund et godt liv, med en god balanse av bånd og "frihet". Men her er det flere som mener at dersom en hund kan gå ute av syne for sin eier skal den aldri få føle den friheten, fordi noen andre også kan befinne seg i den samme skogen. Jeg syns vi kunne tåle det.

Og av en eller annen grunn er det visst fuglehunder som er den forhatte rase, eller forhåpentligvis fuglehundeiere.

Jeg er ikke uenig i at det er en uting å slippe ut bikkja uten å være på tur med den og ha jevnlig kontakt. Men jeg kan ikke se at det er så ille å være på tur med hund uten bånd i perioden uten båndtvang i områder jeg så og si aldri møter folk. Jeg går jo for søren ikke i skiløypene engang, vi går utenfor løypene med fjellski. Likevel kan hunden komme ut av syne for meg en liten stund, og derfor skal jeg aldri ta av han båndet.

Da får jeg bare innrømme at jeg tilhører de litt mer pragmatiske fuglehundeierne som tråden handler om. Jeg syns at å tillegge (nesten) alle fuglehundeiere å slippe hundene av ren respektløshet og forakt for andre er et billig angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe for dere som gir **** sin skyld at ikke jeg møter på bikkja uten eier i sikte da.

Jeg har nemlig begynt konsekvent å ta tak i slike hunder og levere de ved personlig oppmøte på nærmeste politistasjon.

Det koster penger, hittil i år er det flere som nok har blitt forbanna på meg.

Jeg syns du er ondskapsfull. Det er helt tydelig at dette er en hobby som fryder deg. Noen får et kick ut av å ta andre og å triumfere over dem.

Sånne som deg kan jeg uansett ikke skjerme meg mot. Det er ikke bare innenfor hund man finner folk med en livsoppgave i å passe på alt og alle rundt seg.

(PS! Jeg skal gjøre det jeg kan for at hunden min ikke skal plage deg, altså! Men ikke riktig så mye som du syns jeg burde gjort!)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er ondskapsfull. Det er helt tydelig at dette er en hobby som fryder deg. Noen får et kick ut av å ta andre og å triumfere over dem.

Sånne som deg kan jeg uansett ikke skjerme meg mot. Det er ikke bare innenfor hund man finner folk med en livsoppgave i å passe på alt og alle rundt seg.

Jeg er en av de som virkelig hater å få lausbikkjer oppi meg når jeg er ute på tur, men i det jeg siterer er jeg helt enig med deg!

Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg mer medhold på løshund-greia og, for det er ingenting som er bedre enn hunder som får mye frihet til å utfolde seg. Jeg synes da at en hund må gjøre seg fortjent til den friheten, via en solid innkalling og en eier som sørger for at hunden ikke plager andre.

Selv har jeg en hund som kan bli redd andre hunder, og som da går i forsvar. En hund som sist i hele verden trenger å få erfaringer om at det lønner seg å bøse og utagere, en hund som virkelig ikke trenger å erfare en slosskamp. Det ligger mye jobb i å få henne til å ignorere andre hunder, for å få henne til å føle seg trygg på at jeg kun lar henne få hundeerfaringer hun mestrer, til å få henne til å stole på meg. Løshundmøter - selv med vennlige hunder - bryter ned jobben jeg har gjort og det gjør hunden min mer utrygg. Det er bare dårlig gjort ovenfor både meg og henne. Hvorfor skal din hunds frihet trumfe min hunds trygghet?

Hvordan vet du at du alltid plukker opp etter bikka om han ikke er i syne forresten?

edit:

Jeg går jo for søren ikke i skiløypene engang, vi går utenfor løypene med fjellski.

Jeg tenker at en god tommelfingerregel er å ha den oppfatning av at der du ferdes, ferdes sannsynligvis andre også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes da at en hund må gjøre seg fortjent til den friheten, via en solid innkalling og en eier som sørger for at hunden ikke plager andre.

Jeg er ikke uenig med deg i noe av dette! Men jeg er nødt til å bli kjent med hunden min, trene innkalling, trene "naturløypelydighet" og sørge for at han sjekker innom meg ofte. Kombinert med at jeg forsøker som best jeg kan å oppsøke steder hvor jeg håper på å ikke møte på folk som deg (som ønsker å slippe å møte meg), å kalle inn når jeg hører andre (oftest fungerer det fordi den er på siden av oss, og lite "på stien"), forsøker jeg å unngå slike situasjoner.

Om det skjer håper jeg det er noen som enten har en hund som tåler et møte eller tar litt mer lett på det. Det innrømmer jeg litt! :-)

Hvordan vet du at du alltid plukker opp etter bikka om han ikke er i syne forresten?

Det vet jeg selvfølgelig ikke. Dette er et bokstavelig forum, så jeg modererer meg til å si at det ikke var meningen å lyve - jeg lærer fortsatt "sjargongen". Jeg plukker alltid opp etter hunden på stier og vei i skogen når jeg ser det, men gjør det ikke når jeg ikke ser det. Tror jeg noe kan være min hund sin tar jeg opp det også, og en sjelden gang tar jeg opp andres også - men ikke så ofte altså!

Poenget mitt var egentlig at jeg følte det urettferdig at alt ved mitt hundehold skal betviles i forhold til hensyn og intensjoner fordi jeg 1) er settereier og 2) slipper setteren min utenfor båndtvangsperioden i områder jeg tror jeg skal klare å unngå møte med andre.

og så var utsagnet et forsøk på å formidle at jeg ikke gjenkjenner meg i å være en hensynsløs drittsekk som forakter andre selv om jeg følte meg litt truffet av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tenker at en god tommelfingerregel er å ha den oppfatning av at der du ferdes, ferdes sannsynligvis andre også.

Det er ikke sikkert, jeg går mye i skogen jeg. Her jeg går er det ingen andre. Derfor er mine hunder løse i skogen uten å bli ropt inn. De jakter også på tur og kan bli borte en periode. Jeg har ikke noe problemer med det.

Pan, du kan gjerne få noen gps-koordinater så du kan stå oppe i skogen her og prøve å fange inn hundene mine og kjøre de til nærmeste lensmannskontor, bare pass på at det er på en tirsdag eller torsdag mellom kl 9-14, utover det er det stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er settereiere de eneste hundeeierne som slipper hunder i skogen når det ikke er båndtvang?

Jeg selv kjenner andre hundeeiere som er raske til å slippe hunden fri mens de selv skravler i vei. Flat. Rhodesian ridgeback. Labrador. Cavalier.

Jeg regner med at det er galt uansett rase, ikke sant?

Vel forskjellen er at mine er maks 10 meter ifra meg mens jeg ofte får løse settere og vorstere plutselig i hælene helt uten en eier. JEg vil si jeg har mer kontroll da på mine hunder som snur idet jeg roper og kommer og hører etter enn en hund som eieren ikke er i nærheten av i det heeele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser saken fra flere sider.

Feks. om man går med løpetispe så får man garantert en setterhann etter seg som det er umulig å bli kvitt igjen.

Har man da i tillegg en hannhund som ikke akkurat liker å få en fremmed hannhund oppi 'sin tispe' så er turen ganske ødelagt når det kommer til kos og hygge. Neste gang det er løpetid her i hus kommer jeg til å måtte lufte hundene mine hver for seg, kun pga et problem som andre skaffer meg.

Også er det disse setterdyrene da. De er stort sett vennligsinnede dyr som ikke bryr seg stort om de møter noen, men i de fleste tilfellene løper rett forbi. Og de må virkelig få løpe fritt for å være lykkelige.

Kompromisset må kanskje være å gjøre som eierne til settertispa jeg lufter. De har gått flere kurs og de trener innkalling hver eneste dag. Hun slippes, men med markeringsdekken så hun skal syntes bedre, med bjelle som gjør at man hører hvor hun er selv om hun er skjult bak busker og kratt, og med langline som henger etter henne i sele. Ikke for å holde henne igjen, men fordi det begrenser farten hennes noe.

Med disse hjelpemidlene går det helt fint å kalle henne inn før hun går for langt ut, hun kommer oftere frivillig inn enn andre settere jeg kjenner, og hun kommer faktisk når man roper selv om hun er 'på jakt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens jeg ofte får løse settere og vorstere plutselig i hælene helt uten en eier.

Ja, det er nok ganske irriterende. Om du bor i Holmenkollen er det jo noe spesielt der, da! Er på tur med hunden i området en del og tørr å påstå at jeg aldri har vært et sted med mer løse hunder enn der. Og når mange i tillegg har setter av et eller annet slag er det lett å gi settereiere generelt skylden. Og så er det en del "miner" blant ulike typer hundefolk der også, syns jeg - som kan grense mot eller over arroganse.

At setteren går lenger bort enn at du kan se den hele tiden er jeg helt enig i, men det er forskjell på settere også. Oppdretteren min er bekymret over at min holder seg såpass i nærheten, og det er vel derfor det går an å rope han inn også - men den er likevel litt "ute på tur" både til sidene og fremover (veldig sjeldent bakover).

Jeg mener at det er forskjell på å slippe hunden sin i befolkede og bynære deler av nordmarka, og dersom det er din referanseramme har jeg en forståelse for irritasjonen over løse hunder i skogen. Her jeg bor, "på landet i Oppland", treffer jeg så å si aldri noen selv på lørdager eller søndager, da det er rimelig forutsigbart hvor folk går her. Om jeg treffer noen har de alltid hunden løs og vi slår av en prat. Braker de sammen drar vi dem fra hverandre og prater videre, så går det seg stort sett alltid til før vi tasler videre - og hundene løper sammen. Det er mine opplevelser i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ganske irriterende. Om du bor i Holmenkollen er det jo noe spesielt der, da! Er på tur med hunden i området en del og tørr å påstå at jeg aldri har vært et sted med mer løse hunder enn der. Og når mange i tillegg har setter av et eller annet slag er det lett å gi settereiere generelt skylden. Og så er det en del "miner" blant ulike typer hundefolk der også, syns jeg - som kan grense mot eller over arroganse.

At setteren går lenger bort enn at du kan se den hele tiden er jeg helt enig i, men det er forskjell på settere også. Oppdretteren min er bekymret over at min holder seg såpass i nærheten, og det er vel derfor det går an å rope han inn også - men den er likevel litt "ute på tur" både til sidene og fremover (veldig sjeldent bakover).

Jeg mener at det er forskjell på å slippe hunden sin i befolkede og bynære deler av nordmarka, og dersom det er din referanseramme har jeg en forståelse for irritasjonen over løse hunder i skogen. Her jeg bor, "på landet i Oppland", treffer jeg så å si aldri noen selv på lørdager eller søndager, da det er rimelig forutsigbart hvor folk går her. Om jeg treffer noen har de alltid hunden løs og vi slår av en prat. Braker de sammen drar vi dem fra hverandre og prater videre, så går det seg stort sett alltid til før vi tasler videre - og hundene løper sammen. Det er mine opplevelser i hvert fall!

Jeg fikk minst 4 jakthunder forbi vinduet mitt (bor ved starten av skogen og de løper inn på vår eiendom og tisser og titter og ofte bjeffer på mine hunder) igår. Som regel på en varm og fin dag ser jeg ganske mange settere :P Jeg har pratet emd flere jeg møter fordi ofte går jeg med noen andre jeg møter på veien og lar hundene dilte sammen også kommer det en diger setter som står og stirrer midt i veien.

På nøtterøy der jeg er ifra så jeg skjeldent jakthunder løse, som regel slapp de nede på grøntområdene og satt og røyket på en benk imens, men de VAR iallefall der med hunden og ropte de inn om f.ex jeg kom med mine ned dit.

Jeg blir ganske lei når jeg går med en hund som er redd for store og brå hunder også får jeg jakthund etter jakthund i beina :P En gang fikk jeg en flat valp, men der kom jo eieren rett bak så jeg tok tak i valpen og holdt den rolig til han kom og fikk koblet den på :)

Men her jeg bor er det ekstremt utbredt at hunden lufter seg selv desverre :(

og jeg forstår veldig godt Marie :aww: jeg synes noen av de blir slitsomme og mine to er steriliserte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk minst 4 jakthunder forbi vinduet mitt (bor ved starten av skogen og de løper inn på vår eiendom og tisser og titter og ofte bjeffer på mine hunder) igår. Som regel på en varm og fin dag ser jeg ganske mange settere :P Jeg har pratet emd flere jeg møter fordi ofte går jeg med noen andre jeg møter på veien og lar hundene dilte sammen også kommer det en diger setter som står og stirrer midt i veien.

På nøtterøy der jeg er ifra så jeg skjeldent jakthunder løse, som regel slapp de nede på grøntområdene og satt og røyket på en benk imens, men de VAR iallefall der med hunden og ropte de inn om f.ex jeg kom med mine ned dit.

Jeg blir ganske lei når jeg går med en hund som er redd for store og brå hunder også får jeg jakthund etter jakthund i beina :P En gang fikk jeg en flat valp, men der kom jo eieren rett bak så jeg tok tak i valpen og holdt den rolig til han kom og fikk koblet den på :)

Men her jeg bor er det ekstremt utbredt at hunden lufter seg selv desverre :(

og jeg forstår veldig godt Marie :aww: jeg synes noen av de blir slitsomme og mine to er steriliserte :P

Kanskje jeg har missforstått hva tråden handler om. For kanskje handler den om at mange hundeeiere, og kanskje særlig en del settereiere, rett og slett lufter hunden ved å slippe dem ut døra og ikke være ute selv. Det er jeg enig i ikke er bra i det hele tatt!

Jeg går tur med hunden min, altså! Jeg lover! :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg har missforstått hva tråden handler om. For kanskje handler den om at mange hundeeiere, og kanskje særlig en del settereiere, rett og slett lufter hunden ved å slippe dem ut døra og ikke være ute selv. Det er jeg enig i ikke er bra i det hele tatt!

Jeg går tur med hunden min, altså! Jeg lover! :-)

så bra! :)

ofte kommer det en eier etter 5-10minutter gående da med et tomt bånd .. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan faktisk si at jeg ikke slipper Yaris utenfor båndtvangen om jeg ikke har oversikt/kontroll. Og jeg sørger alltid for å kalle ham inn før jeg mister synet av han, dette er vel og merke når jeg går på tur i nærområdet.

Om jeg er i ødemarken, eller på jakttrening, så blir saken noe annet. Men nå har ikke jeg setter, men münsterländer, og de er ikke kjent for å være lenger enn en 100m unna. I skogen er det jo vanskelig å se hvor hunden er, men der er GPS en kjekk ting og ha.

På jakt skal man jo faktisk styre hunden sin, og etter hva jeg har lært i det siste, så gjør man dette med kroppen sin.. det er jo svært vanskelig om hunden ikke ser deg. Ellers vil jeg tro det er vanskelig å oppdage en stand når man ikke ser hunden...

Vi mistet jo Iver pga det, trodde virkelig en stund at han var blitt påkjørt, da det var en bilvei en km igjennom skogen vi var like ved. Det viste seg derimot at hunden sto i stand, 100m inn i skogholtet, og det var ikke min mor i tvil om at hun hadde mistet kontrollen over hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en løs jakthund for noen uker siden. Ho var ikke under noen kontroll, veldig redd hund. Mann og kone gikk tur med hunden (hunden gikk vel for seg selv). Da hunden kom til meg så sa eieren at hunden hans er så redd alikavel at det ikke gjør noe... Er det bra å sette livredde hunder i denne situasjonen? Løpe fritt pga. redsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...