Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder alene i skogen


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Når jeg går med Izzie har jeg ikke noen store problemer med et setter besøk (hvis hun ikke har løpetid), de fuglehundene jeg har møtt på tur vil bare hilse og er lykkelig med det.

Jeg har heller ikke hatt problemer med å sende hunden videre, en gang ringte vi til falken og fant, da setteren var livredd verden. Etter den ble fanget inn av meg hadde jeg ikke noe særlig lyst å gi den videre. (utrolig snill, myk og kjærlig hund).

Men eieren fikk hunden tilbake og jeg har ikke sett den alene siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det største problemet er vel at det produseres så mange dårlige hunder med fryktaggresjon og andre diller at man ikke kan omgås normale hunder på normal måte... .

Hunden min var enkel som valp å ha løs, nå som hun har blitt mer selvstendig stikker hun så langt som hun bare gidder. Hun kommer selvfølgelig tilbake og holder en fin kontakt, men jeg har jo ikke pei

Nå klarer jeg ikke å sitte på hendene mine lenger, sorry. Det eneste problemet jeg har hatt med løse settere er at de har vært så utrolig lettjagde og skvetne. En lettbent og løpende setter er utro

Er det bare meg som syns disse vimesetterne stort sett bare er koselige å få besøk av på tur? De sveiver da bare bortom og så stikker de videre. Noen minutter senere dukker det som regel opp en like trivelig eier :)

Jeg kunne heller ikke brydd meg mindre, så lenge de ikke er aggresive på noen måte, og sånt har jeg ikke opplevd disse setterne ennå. Verre med de løse cockerne vi møter, med eierne hakk i hæl... de henger jo bare brått i halsen på mine...

Helt enig i at folk bør/skal ta ansvar. Men fuglehunder er skapt for å jakte og da må de løpe unna eier. Det ser man fort på en liten 8 ukers gammel fuglehund valp. Det tar ikke mange uker før den selvstandig begynner å søke utenfor stien/veien. Den vet ikke hva den jakter etter enda, men instiktene er der.

Man får ikke en normal fuglehund til å rusle foran deg på stien/i syne hele tiden.

Det er en grunn til at jeg mener at man ikke skal kjøpe seg jakthund om man ikke jakter. De som jakter/trener seriøst er avhengig av hunder med kontakt og det betyr at hunden kan skal komme innom jevnlig, selv om den løper langt unna. Dessverre så er det ikke alle som er like opptatt av dette og synes det er fint at bikkja trimmer seg selv noen timer.

For noen uker siden gikk jeg tur med 3 fuglehunder. Jeg gikk 6 km, gamlemor på 10 år løp 10km, mellomste hunden løp 15km og Amigo løp 20km. Det sier seg selv at hunden som løp 20km mens jeg gikk 6km er en del ute av synet. Men han kommer jenvlig innom/viser seg og holder kontakt. Dette gjør at jeg har "kontroll" på han til en viss grad. Og sånn burde det være.

enig med den, har sjøl fuglehund, og ja, han forsvinner hele tiden ut av syne, men kommer løper inn til meg hele tiden, for å holde kontakt, og ja, han blir brukt på jakt, så han trenes hver gang vi er i skauen omtrent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns disse vimesetterne stort sett bare er koselige å få besøk av på tur? De sveiver da bare bortom og så stikker de videre. Noen minutter senere dukker det som regel opp en like trivelig eier :)

Neida, du er ikke alene. Har aldri opplevd noe negativt med dem. I dag har vi slitt litt med en hannhund, men kjære vene, Uta har løpetid og Asti vil passe på dama si, hannhunden vil ha dama hans og det er jo slettes ikke populært :P Sånn ellers så synes jeg ikke disse er en pest og en plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innlegg nå, men...

Her i byen har vi små innlegg i avisene alle kan sende inn, er en eller to sider med masse forskjellige temaer osv. Min plan etter å ha møtt en løs Weimaraner(?) på tur i skogen var å skrive ett innlegg der om at jeg hadde møtt denne hunden løs og den hadde lekt med min hund, og at min hund hadde lus, så ber derfor eier sjekke sin hund og kontakte alle den har vært i kontakt med...

Mye mulig er dette uvitende eiere og da kan man jo smøre på litt på hva de må gjøre for å hindre spredning av lus, eller skabb, men det smitter visstnok ikke like raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns disse vimesetterne stort sett bare er koselige å få besøk av på tur? De sveiver da bare bortom og så stikker de videre. Noen minutter senere dukker det som regel opp en like trivelig eier :)

Jeg ser ingen problem i det om de bare går igjen. Men her er jo trådstarter plaget av en hund som ikke er noe grei. Samtidig er det andre som nevner bikkjer som kommer og ødelegger sporene. Da synes jeg det er kjedelig. Problemet er vel at om noe skulle oppstå er eierne ofte aaaltfor langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns disse vimesetterne stort sett bare er koselige å få besøk av på tur? De sveiver da bare bortom og så stikker de videre. Noen minutter senere dukker det som regel opp en like trivelig eier :)

Nei, fordi de jeg har hittil møtt har enten sugd seg fast i ene tispa mi (Sterilisert..) eller skal jage de opp ol og jeg får problemer med å få hunden vekk og få mine med meg. Godt de forsåvidt er lydige men mange av fuglehundene driver og ypper og hopper rundt oss og er ikke spesielt trivelige å få på besøk, derimot de som bare løper rundt og bryr seg flua om oss kunne jeg ikke brydd meg om.

Ang spor så på nybegynnerkurset fikk vi en hund med gps peiler og så en jeger over sporene våre, var ikke noe problem for det fordi hunden min var flink og bare snuste såvidt til siden og fortsatte riktige veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns disse vimesetterne stort sett bare er koselige å få besøk av på tur? De sveiver da bare bortom og så stikker de videre. Noen minutter senere dukker det som regel opp en like trivelig eier :)

Bare deg er det nok ikke. Og hadde jeg gått uten hund, så hadde jeg sikkert vært enig. Med en fryktaggressiv hund, og en unghund på 40 kg som vil leke med alt og alle (og er under trening for det) så er det ikke hyggelig å få fremmede, uforutsigbare hunder spinnende forbi oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke KONTROLL på en hund når den er mange kilometer unna eier. Hvordan er det mulig? Man har kontroll på hvor hunden ER og ikke hva den driver med. At en jakthund bør jakte er jeg enig i, og folk som ikke skal jakte burde finne seg en annen rase.

Jeg bryr meg ikke særlig om de som er vennlige og som stikker forbi, men det er ganske mange av de som er litt bryske også. Og det er ikke noe hyggelig å møte slike på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang det med å ødelegge sporene. Jeg var på ukeskurs med Asti i sommer, aldri gått spor før og etter 3 dager krysset han spor både etter hund og folk... så jeg synes det er teit å irritere seg over noe slikt, det er jo en ypperlig utfordring :)

Med en hund som har litt rutine så går det sikkert helt strålende, men når man har en fersk hund synes jeg ikke den slags utfordringer er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg gang på gang hadde funnet samme hund på "villspor" hadde jeg tatt med hunden til falken/viking slik at eieren må betale for å få den ut. Kanskje de lærer? Du er anonym når du sier du har funnet en hund.

Det har jeg gjort en god del ganger, og på en av hundene der det ikke hjalp ringte jeg rett og slett politiet og sa at jeg godt kunne ta den inn hos meg for å se hva som skjedde.

Etter noen gooode timer så fikk jeg en bekymret telefon. De fikk da høre det fra meg på en høflig måte, og jeg har ikke møtt den hunden løs igjen!

Men helt klart, ring politi slik at Viking/Falken/NAF kommer og henter hunden, det koster minst 900kr for eier (mer hvis det tar dager å hente) og det er klart noe som kan funke, og har funket tidligere.

Ansvarlige hundeeiere ringer også politiet med engang hunden har stukket av slik at dersom en annen finner hunden, kan man bli oppringt direkte.

En annen ting jeg kom på er vel at det blir politisak hvis hunden blir funnet vandrende løs mer enn tre ganger eller noe. Da tar de et møte med eier for å finne ut av hva som er feil med sikringen av hunden deres, men mulig dette er strengest i båndtvangsperioder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort en god del ganger, og på en av hundene der det ikke hjalp ringte jeg rett og slett politiet og sa at jeg godt kunne ta den inn hos meg for å se hva som skjedde.

Etter noen gooode timer så fikk jeg en bekymret telefon. De fikk da høre det fra meg på en høflig måte, og jeg har ikke møtt den hunden løs igjen!

Men helt klart, ring politi slik at Viking/Falken/NAF kommer og henter hunden, det koster minst 900kr for eier (mer hvis det tar dager å hente) og det er klart noe som kan funke, og har funket tidligere.

Ansvarlige hundeeiere ringer også politiet med engang hunden har stukket av slik at dersom en annen finner hunden, kan man bli oppringt direkte.

En annen ting jeg kom på er vel at det blir politisak hvis hunden blir funnet vandrende løs mer enn tre ganger eller noe. Da tar de et møte med eier for å finne ut av hva som er feil med sikringen av hunden deres, men mulig dette er strengest i båndtvangsperioder.

Ja tror kanskje man må ringe politiet først. Det er vel de som tar hånd om de sakene trooor jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror kanskje man må ringe politiet først. Det er vel de som tar hånd om de sakene trooor jeg. :)

Her i Bærum vet jeg ihvertfall at NAF henviser til politiet dersom man har funnet en løs hund, men de er ofte vanskelig å få tak i, og dermed ender det ofte med at NAF bare kommer og henter.

Jeg er også så heldig at jeg har chipleser hjemme, så hender av og til at jeg prøver å få kontakt med eieren dersom hunden ikke har tlfnr på seg. Men har også opplevd en hund uten chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carro92: Hva er forskjellen på å møte en stående fuglehund og en apporterende fuglehund i skogen uten kontroll? Eller om du skal vende på det enda engang, hva med en Dobermann, Tibetansk Spaniel, Thai Ridgeback og Norsk elghund grå i skogen uten kontroll? Hva er forskjellen du prøver å hinte til?

forskjellen? forskjellen er at jeg møter bare cockere flyr på hundene mine, og henger i halsen på dem.. med andre ord; overhodet ikke koslige å møte på... og nå er det kun cockere vi har opplevd dette med, derfor skrev jeg cockere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vist også ganske vanlig at fuglehundene lufter seg selv, men ennå har de ikke vært til plage, en grov stemme og et tramp mot de så snur de og springer i en annen rettning :D

Settere er helt klart overrepresentert over løse hunder uten eier i sikte. Skikkelig plagsomt når man trener hundespann. Har fått settere innvikla med labber i sele og bakfot i baklina til bikkjer- og de løper inn i spannet i fart.... Hundene mine er hyggelige de, så det største problemet er når jeg trener hunder med løpetid i spannet..

Så heldig var ikke nabosetteren siste helga i januar, den ble regelrett slitt i filler... Eier satt hjemme å spiste middag da han ble oppringt om at hunden hans var på vei til veterinær. Har ikke sett setteren siden, så vet ikke hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig var ikke nabosetteren siste helga i januar, den ble regelrett slitt i filler... Eier satt hjemme å spiste middag da han ble oppringt om at hunden hans var på vei til veterinær. Har ikke sett setteren siden, så vet ikke hvordan det gikk.

Gosh, kunne jeg og bare lukket opp døren, sluppet bikkja ut og fortsatt med middagen.... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen? forskjellen er at jeg møter bare cockere flyr på hundene mine, og henger i halsen på dem.. med andre ord; overhodet ikke koslige å møte på... og nå er det kun cockere vi har opplevd dette med, derfor skrev jeg cockere..

Det er ikke rasebetinget at en Cocker henger i halsen på andre hunder. Om dette er fakta, så bør du anmelde eierne til disse hundene. Jeg vil tro at hunder som biter seg fast i halsen og henger der er ute etter å drepe eller skade mest mulig.. Det er ikke normalt og er heller ikke noe som har med dominans eller RHP å gjøre, dette er ren dreping så anmeld med engang. Og få eierne til å betale dyrlege utgiftene.

Jeg har aldri opplevd hunder som har hengt fast i halsen på mine.. ikke helt uten grunn hvertfall. Men jeg har opplevd utagerende 'fuglehunder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dersom jeg skal ha full kontroll på hva min setter gjør til enhver tid kan jeg aldri slippe den. Den kommer på innkalling, men jeg klarer ikke å løpe etter den overalt - den er for rask! Det er ikke sikkert at jeg merker at den møter noen andre en gang, mellom hver gang den "sjekker inn" hos meg. Jeg slipper den i områder jeg antar det er få mennesker når det ikke er båndtvang, og har virkelig ikke vært klar over at det er så mange som hisser seg opp over nettopp fuglehunder som er løse.

Har ringt på noen settere i Holmenkollen og fått beskjed om at "hele åsen er vår hage, så bare la den gå, den kommer hjem igjen når den ønsker det", men ut over det opplever jeg oftest at en hund uten eier har en eier i nærheten et sted. Ikke nødvendigvis som jeg ser, men som i hvert fall er på tur med hunden - kanskje på en annen sti i nærheten.

Settere er aktive og glade hunder, har stor trekkvilje og har en fantastisk psyke i mange situasjoner ute, som kryssing av hengebroer, vading av breelver, osv. Min erfaring er at den går inn i situasjoner og stoler på at eieren går god for situasjonen, og selv om den er en pyse på kulde er den stort sett veldig lite pysete i ulike situasjoner. Min brukes ikke til jakt ut over det han jakter selv utenfor båndtvangstiden, hvor vi også jobber med fuglearbeid når anledningen byr seg, men jeg skyter ikke fuglen. Men jeg er imponert over allsidigheten og robustheten, og faktisk også roen i hjemmet. Men da vel og merke etter løping/snørekjøring nesten hver dag hele året.

Veldig mange har en slags oppfattelse av at en fuglehund ikke er en hund men en egen art, og at de er så innmari forskjellig fra andre hunder. Jeg selv syns de er mer "bare hunder" og har ikke noe problem med at jeg har en fuglehund som jeg ikke bruker til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha full kontroll på hvor din setter er til enhver tid, så da burde du aldri slippe den.

Du og jeg lever på to forskjellige planeter. Er det egentlig så farlig om jeg ikke har "full kontroll" på hunden langt inne i skogen, når den kommer på innkalling når jeg roper på den?

Jeg ser ikke problemet. Jeg tror det er hundeloven som taler, og hundeloven gir oss hundeeiere et glimrende våpen å dunke hverandre i hodet med. Vi gir ikke ved dørene og angriper hverandre først.

Vi kan si at "naturen skal innrette seg". Naturen innretter seg ikke. Så sier vi at den skal det. Og den gjør det ikke, for den lever etter egne regler kombinert med vår læring. Men la oss kalle det jakt, da. Vi trener til jakt. Da er det vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg lever på to forskjellige planeter. Er det egentlig så farlig om jeg ikke har "full kontroll" på hunden langt inne i skogen, når den kommer på innkalling når jeg roper på den?

Jeg ser ikke problemet. Jeg tror det er hundeloven som taler, og hundeloven gir oss hundeeiere et glimrende våpen å dunke hverandre i hodet med. Vi gir ikke ved dørene og angriper hverandre først.

Vi kan si at "naturen skal innrette seg". Naturen innretter seg ikke. Så sier vi at den skal det. Og den gjør det ikke, for den lever etter egne regler kombinert med vår læring. Men la oss kalle det jakt, da. Vi trener til jakt. Da er det vel greit?

Hvordan vet du at du bør rope på hunden din og kalle den inn når den allerede har stormet rett mot min fryktaggressive hund (som går i bånd), eller enda verre, stormet gjennom busker med reder eller skremt andre dyr? Som hundeeier har du plikt til å ha kontroll på hunden din til enhver tid, og har du ikke det når den er løs, så skal du ha den i bånd eller langline. Farlig om du ikke har det? Stort sett ikke, men du risikerer å ødelegge veldig mye for andre, konkret når hunden din oppsøker folk eller hunder som ikke liker andre hunder, indirekte når du gir blaffen i reglene og gir hundefolk enda dårligere rykte.

Såvidt jeg vet er det en del regler for hvordan man oppfører seg når man trener til jakt, og du skal fortsatt ha kontroll på hunden din. Slipp den på et hundejorde, og ha langline på den i skogen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha full kontroll på hvor din setter er til enhver tid, så da burde du aldri slippe den.

Du, jeg håper du ikke mener denne så bastant som man leser den. Er det noen som har 100% kontroll på hunden sin 100% av tiden dersom den går løs på tur? Rekk opp hånda i såfall!

(Og tiden 1. april - 20 september er ikke dagens tema. :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...