Gå til innhold
Hundesonen.no

Toll på varer fra Sverige?


Poter
 Share

Recommended Posts

Når jeg prøver å regne ut toll på den kalkulatoren til tollvesenet, finner jeg ikke ut hvilken kategori jeg skal huke av for når det er hundeutstyr. Noen som vet?

Aner ikke hvilken kategori, men mener å ha hørt at man må betale 25% av kjøpssummen (dersom varen koster 200 kr eller mer, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvilken kategori, men mener å ha hørt at man må betale 25% av kjøpssummen (dersom varen koster 200 kr eller mer, selvfølgelig).

25% er mva. Og ikke det samme som toll, det jeg vil vite er hvordan jeg får sjekket hva jeg må betale for toll, eller om det er toll på dyreartikler i det hele tatt.. Altså i tillegg til de 25% som er mva.

Knotete toll system med altfor lav grense :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll."

Edit:

"Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift"

"

Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare ganske få varer som faktisk er tollbelagt, men man må alltid betale MVA for varer fra utlandet (dersom de koster mer enn 200 kr inkl frakt - mener jeg det er). Så når du handler i Sverig så trekker de fra sin egen MVA i hjemlandet, så betaler du for varen + mva + forenklet tollbehandlingsgebyr (er vel avhengig av hvor stor verdi det er på det du kjøper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare ganske få varer som faktisk er tollbelagt, men man må alltid betale MVA for varer fra utlandet (dersom de koster mer enn 200 kr inkl frakt - mener jeg det er). Så når du handler i Sverig så trekker de fra sin egen MVA i hjemlandet, så betaler du for varen + mva + forenklet tollbehandlingsgebyr (er vel avhengig av hvor stor verdi det er på det du kjøper).

"Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) under 200 kroner"

hentet fra: toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :). Var litt usikker på den, men gadd ikke å sjekke *ler*.

Har hørt det flere ganger at man skal regne med frakt, men det gjelder altså ikke ved kjøp av varer under 200kr. (Måtte jo en eller annen gang sjekke fakta :P ) Men om man handler for over 200kr skal frakt medberegnes?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) under 200 kroner"

hentet fra: toll.no

:o Jeg kjøpte en vare fra sverige UNDER 200 kr, men med frakten ble det over 200 kr. Så jeg måtte betale toll/MVA... Jeg mente det var noe gale med det, men posten ba meg ringe tollen, og tollen ba meg om å ta det opp med posten. Så jeg ble bare kastet rundt. Gadd ikke å gjøre noe mer med det.. Dyrt ble det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet akkurat pakke fra tyskland, sendt med fedex også bring i norge, kostet 56,95 euro for selve varene, og 11 euro i frakt. Var spent på om jeg måtte betale noe når jeg hentet det siden det ikke står noe om kjæledyr stæsj hos tollvesenet, men måtte ikke betale noe-så sparte masse på å kjøpe det fra nettet denne gangen hvertfall :)

Merkelig at det er så forskjell og vanskelig å finne ut av egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, er VI pliktige til å informere om noe? Eller går det automatikk i det her om vi bestiller varer fra utlandet? Onkel politi kommer vel ikke springende etter meg om jeg kjøper noe til over 200?

Jeg sier aldri i fra om noe. Er jeg så heldig at det ikke blir tatt toll på, så er det greit. :) Hvis du må betale toll, så får du hentelapp og betaler når du da henter pakken. Noen nettbutikker setter prisen utenpå på lavere enn 200, også er det noen som ikke gjør det. Det går jo ann å kontakte å spørre? :innocent: Divinedog er vel en av de som setter under 200,- ?

Det er flere ganger jeg har kjøpt noe fra utlandet og de har villet at jeg skal betale pga at med frakt, så blir det over 200,-. Det er da feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Jeg kjøpte en vare fra sverige UNDER 200 kr, men med frakten ble det over 200 kr. Så jeg måtte betale toll/MVA... Jeg mente det var noe gale med det, men posten ba meg ringe tollen, og tollen ba meg om å ta det opp med posten. Så jeg ble bare kastet rundt. Gadd ikke å gjøre noe mer med det.. Dyrt ble det også.

Det var en feil og du skulle ikke betalt moms nei. Der skulle du satt foten ned og bedt tollpost (som faktisk har feilfortollet i utgangspunktet) om å rette feilen sin! Det har ikke selve postkontoret ditt noe med å gjøre, de er pålagt å følge tollpost sine regler.

Det hender de gjør feil hos tollpost, og momsbelegger noe som har vareverdi under 200 kr og derfor skulle vært gratis, og da bare mailer jeg dem og understreker hva varene faktisk kostet og ber om ny fortolling. De krever som oftest en kopi av mailkvitteringen på det du bestilte, for å se hva det er og hva det koster fra selgers side.

Har aldri opplevd å måtte betale når feil er gjort, det nekter jeg! Regler er regler, og har de gjort feil får de f.... rette den opp også! :)

Jeg kan reglene til fingerspissene, for jeg har handlet ekstremt mye fra utlandet (både USA og Tyskland) og har en venninne som jobber på tollpost. Hun har forklart meg ting og tang mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo betale på postkontoret, så hvordan kan du nekte å betale for det da?

Når du går for å snakke med dem på postkontoret, så bare lar du være å hente ut pakken foreløbig, hvis du vet vareverdien er under 200 kr og den skulle vært momsfri å innføre. Vent med å hente pakken til du har vært i kontakt med tollpost og fått dem til å utføre fortollingsjobben på nytt, og riktig denne gangen... :-)

Du får kontaktinfo til tollpost av de folka som jobber på postkontoret ditt :- ) Så ringer du, eller du kan spørre om mail-adressen deres.

Send mail du, for da kan du legge ved (klikk på videresend) på mail-kvitteringen av nettkjøpet du gjorde, så står alt tollpost trenger å vite der. Skriv i mailen at de har gjort feil, og be dem gjøre det på nytt. Og uthev at vareverdien er ditt og datt, og understrek hva som er vare og hva som er frakt.

Slike feil som du opplevde skjer fordi de er stresset og skal gjøre ting fort. De har det travelt og stresser, leser av totalsummen i farta, vare + frakt i ett, og ved en feil så tror de det var vareverdien. Dermed så beregner de momsavgift og gebyr på det (hvis det overstiger 200 n.kr).

Tollpost har sine valutakurser som de beregner etter, og disse endres hver uke. Når du skal handle fra utlandet må du bruke den nettsiden for å finne ut den nøyaktige kostnaden på varen. Hold deg heller noen kroner UNDER 200 kr grensa, hvis det er viktig at det blir momsfritt kjøp. Valutakursen kan endres innen du får varen (gå opp), og det er alltid valutakursen den dagen sendingen kommer til Norge som gjelder, ikke den dagen du evt bestilte varen.

Og til sist; jeg har en venninne som har jobbet på tollpost hele sitt liv. Jeg har hørt hva hun kan fortelle...

Og jeg kan garantere at det ikke finnes noen triks eller noe lureri mht dette som tollpost ikke har sett før.

De er IKKE dumme. Så de som ber selgere om å skrive ned verdien til under 200 kr, er på ingen måte trygge. Tollpost vet hva ting koster, og blir pakken tatt under en stikkprøve, vil de raskt finne ut hva sendingen egentlig er verdt. Å bli tatt for tollsvindel er ikke noe avsender-firmaet har lyst til heller, tror jeg...hvis tollpost bestemmer seg for å statuere et eksempel og gå videre med en sak, kan det koste en dyrt.

Uansett vil man måtte betale moms hvis Tollpost har valgt å åpne pakken for kontroll under en stikkprøve og funnet ut at sendingen er verdt mer enn det som er deklarert (alle internasjonale sendinger skal deklareres utenpå esken, den regelen gjelder over hele verden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedex sender regning i etterkant. De har fortollet og lagt ut momsen for deg. Så ikke gled deg for tidlig :-)

Jodajeg kan glede meg jeg, for har tatt høyde for å måtte betale noe, så uansett har jeg spart på å kjøpe det fra utlandet kontra her i Norge, men får jeg en regning i etterkant sparer jeg dog ikke like mye som hvis jeg slapp den, men spart forde ;) men hvorfor informerer de ikke om det da i mailen de sender med sendings info og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten spørre Fedex om, gitt ;)

Har mottatt mange pakker fra f.eks. USA selv, som er sendt med Fedex, og de kommer bare og leverer på døra og drar igjen. Så får man regningen noen uker senere, det bruker å ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten spørre Fedex om, gitt ;)

Har mottatt mange pakker fra f.eks. USA selv, som er sendt med Fedex, og de kommer bare og leverer på døra og drar igjen. Så får man regningen noen uker senere, det bruker å ta litt tid.

Hehe, synes du kunne ha svaret på det også jeg :P hehe.. Her kom de ikke på døra engang, bare leverte det på postkontoret, var bring som tok over leveringen når pakken landet å gardermoen.. En de skrev at de hadde prøvd å levere den på pakken når jeg hentet den, men det hadde de ikke for jeg har vært hjemme i hele dag, sleipingene :P

Men regninen kan godt komme om en god stund den, for da kan den betales på neste lønningen, den som ble utbetalt nå begynner å bli litt tom gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, synes du kunne ha svaret på det også jeg :P hehe.. Her kom de ikke på døra engang, bare leverte det på postkontoret, var bring som tok over leveringen når pakken landet å gardermoen.. En de skrev at de hadde prøvd å levere den på pakken når jeg hentet den, men det hadde de ikke for jeg har vært hjemme i hele dag, sleipingene :P

Men regninen kan godt komme om en god stund den, for da kan den betales på neste lønningen, den som ble utbetalt nå begynner å bli litt tom gitt ;)

Jeg har aldri fått fra FedEx, men fra UPS, og da brukte regningen en halv evighet.. Særlig fordi de først presterte å sende regningen til en dame i Tromsø som har (nesten) likt navn. Dette syns jeg var særs interessant siden jeg hadde fått pakken på døren i Trondheim, og jeg har ikke bodd i Tromsø så det er ingen adresse registrert på meg der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...