Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er hunden for kald?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Får hele tiden beskjed om at vi ikke må dille med hunden osv.

Men når han har vært ute i 1 time og fryser skikkelig og det er kaldt ute, er det ikke lett å ikke ha ham på fanget litt :P Eller å ha ham inne i jakka når han har vært ute i 1,5 timer og frøset.

Er det dill å prøve og gjøre at hunden ikke fryser, eller er det helt greit?

Vi bor jo i Norge ja, men jeg vil ikke at hunden min skal fryse skikkelig og ha ubehag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre hunden er, jo raskere blir hunden nedkjølet.

Er nok lurt å ikke være for lenge ute når du ser valpen skjelver og fryser.

Vinterhalvåret i Norge er ikke en helt ideell tid å få seg en valp på av liten rase, men man får glede seg ekstra mye til våren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan godt fryse hvis det er -3 og ikke sol (og vi står stille). Han er veldig varmesøkende, vil ligge under dynen hele natten, klint inn til ovnen osv. Jeg pleier å ta på dekken når det er -6 ute ca (+/-, det kommer an på vær og vind.). Han har overhodet ikke noe imot å ha på dekken, jeg vil våge å påstå at han setter pris på det, så hvis folk vil kalle det dilling, be my guest. I går tok jeg ikke på ham dekken, og da blir han kattepus, gnir seg på meg og setter seg på fanget mitt og sånn. Hele hunden er ukomfortabel stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg "diller" også kanskje i noens øyne :P Kler på hunden dress når det er kaldt og har på genser/jakke osv :P

Men valpekurslederen sier at det er dilling og at vi ikke skal gjøre det.

Men hva ellers, vil ikke at han skal ha skikkelig dårlige opplevelser med å være ute heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å dulle når det er for at hunden skal ha det bra?

Er ikke dulling å ha klær på en hund som ikke er laget for å tåle kulde. Det er vårt ansvar som eiere å passe på at hunden har det godt,og om det betyr at hunden må ha klær,ja,da kler man på hunden sin.

Jeg er så lei den holdingen om at "Hund er hund,de tåler det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg "diller" også kanskje i noens øyne :P Kler på hunden dress når det er kaldt og har på genser/jakke osv :P

Men valpekurslederen sier at det er dilling og at vi ikke skal gjøre det.

Men hva ellers, vil ikke at han skal ha skikkelig dårlige opplevelser med å være ute heller :P

Teit kursleder! Kle på når det er kaldt. Heller en glad, varm og frisk valp, enn en mutt, kald og syk valp.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit kursleder! Kle på når det er kaldt. Heller en glad, varm og frisk valp, enn en mutt, kald og syk valp.

HELT enig med Margrete her.

Det er ikke akkurat en polarhund du har. :P

Jeg hadde ikke brydd meg om hva valpekurslederen sier, syns h*n det er dilling får det være h*ns problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er å dille å sørge for at hunden er rimelig komfortabel. Og en kurs-situasjon hvor den skal lære endel nye ting, bør jo være en positiv greie som man har mest mulig utbytte av. Jeg ser på min hund at trivselen fort synker hvis vi blir stående litt stille i kulda. Det går ikke mange minuttene før hun begynner å trippe. Jeg bruker ikke dekken i noen få kuldegrader hvis vi skal gå tur i godt tempo, men skal vi trene lydighet eller på tur med pauser, kler jeg på henne.

Hvordan var kurset, forresten? :)

Red; Jeg synes også det er lurt å følge egen magefølelse, jeg. Selv om man tenker at en kursleder sikkert (og forhåpentligvis) kan faget, så vet h*n jo ikke hva som er best for alle andres hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så jo det, var ikke mye han ville gjøre da det var kaldt. Hvis vi skal på kurs igjen, blir det til våren/sommeren.

Folk trodde vel han var helt passiv :lol: Da skulle de sett ham innendørs! Helt spinnvill.

Kurset var ålreit, men lærte ikke så mye, kunne det meste fra før. MEN var god sosialisering :) Valpen min lekte med andre valper og hadde det gøy den første halvtimen, så ble han kald, hehe.. Og de skal helst trene i korte økter, så han ble lei etterhvert.

Fikk noe å trene på fremover da, utgangsposisjon, slalåm mellom beina, bli og slipp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vi stille blir vi kalde vi også - og så trenger vi mindre påkledning når vi er i bevegelse. Sånn er det med firfotingene også. Men får de på seg sokker så hjelper det ofte mer enn et dekken, det er jo potene som er i direkte kontakt med den kalde bakken.

Min er sånn at hvis det er kaldt, vil han ikke røre på seg. Og da blir han ENDA kaldere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg var på valpekurs i 16 minus og stiv kuling, hundene ble holdt mest mulig varme med tepper og saueskinn i bilen og alle inklusiv de store rasene var kledd på ute. Det var jo bikkjekaldt :aww: Dilling får det være, de skal ikke fryse og "lide" fordi vi ikke skal dille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kliner på begge hundene potesokker uansett her oppe. For det er rimelig kaldt når det bikker -20 og nedover. Den ene fordi snø klumper seg mellom potene, og den andre fordi jeg VET at han må fryse. Minsten får også på seg et dekken, selv om det ikke ser ut til at han fryser noe særlig, men jeg vet allikevel at han må fryse ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, AnetteH. Hva er det verste som kan skje hvis man diller, man får en pysete hund?

Tanken bak det å ikke dille var nok at jo mindre man diller, jo mer "tåler hunden". At hunder er noen store skuespillere og at noen kan være litt pinglete og synes at det er sååå kaldt selvom det egentlig er greit å være ute og man er påkledd.

Men ikke godt å vite når de spiller skuespill eller ikke, så jeg velger heller å dille litt og holde ham varm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt kortpelsa hund, men ville ikke nølt med å kle på den dersom den var kald. Ferdig med det. :) Men det er klart, en må ikke synes så synd på den yndige lille valpen at det blir vanskelig å gjennomføre valpekurs osv. Å holde valpen i aktivitet både gjennom øvelsene og fordi dere leker gjør nok at det blir lettere å holde moralen høy. :)

Aiko var helt nedrøyta i sommer, og frøys voldsomt en helg Anette og jeg var på stevne, og det blåste og regna. Så vi putta alle tre shibafrøknene i samme grind, så de kunne ligge oppå hverandre og gi hverandre varme. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er dilling når man sørger for att hunden er komfortabel ute i kulden. Jeg har jo hund med god pels, men er det -15 eller -10 og sur vind, så har jeg på dekken og potesokker så lenge vi skal på luffe tur. :P Skal vi på tur med andre hunder eller en lengre tur så trenger jeg det ikke. Når vi er på Ag trening får hun på dekken i pausene for å holde på varmen, hvertfall nå når det begynner å bli -15 ute. :)

Så bare dill i vei du så lenge hunden har det bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er for kald når han synes det er ubehagelig.

Jeg synes absolutt ikke jeg diller. Jeg er bare opptatt av at hunden min skal ha det bra.

Det er stor forskjell på hund med og uten pels. Når vi går tur ute i kulda med sur vind om dagen, så går den korthåret hunden med Katahdin dekken og Hurtta dekken (over hverandre). Fortsatt så er det han, og ikke den nedrøyta shibaen min som fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kles lundisen på når det er minusgrader. Både potesokker og dekken. Og når det er som kaldest så får hun fleecegenser under dekken! Jeg makter ikke å se hunder ute som fryser, jeg vet jo selv hvor grusomt det er! Bichonen er litt mer hardfør da, men potesokker er som regel et must når det blir noen minus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...