Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er hunden for kald?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Ååh, man må da "dille" litt når voffsen fryser stakkars ;)

Hugsar i fjor vinter, var så kaldt at frøkna fort vart halt, så då var det opp i armane på a matmor. Fikk også grei beskjed av instruktørane i klubben at om vi merka kvalpane fraus, så var det opp og inn i jakka! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kles lundisen på når det er minusgrader. Både potesokker og dekken. Og når det er som kaldest så får hun fleecegenser under dekken! Jeg makter ikke å se hunder ute som fryser, jeg vet jo selv hvor grusomt det er! Bichonen er litt mer hardfør da, men potesokker er som regel et must når det blir noen minus!

Seriøst? Trodde det var helt omvendt, jeg, at Norsk Lundehund tålte kulde veldig bra. Bichon'ene har vel ikke underull i det hele tatt, det har iallefall ikke min Havanais, så han må kles på på lengre turer i vinteren, enten et dekken, eller heldress på de aller kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Trodde det var helt omvendt, jeg, at Norsk Lundehund tålte kulde veldig bra. Bichon'ene har vel ikke underull i det hele tatt, det har iallefall ikke min Havanais, så han må kles på på lengre turer i vinteren, enten et dekken, eller heldress på de aller kaldeste dagene.

ja egentlig er det jo normalen! Men Shensi er ikke normal innefor sin rase på noen områder :lol: For liten, ganske lydig, fryser lett, jobber for en tørr brødsmule.. jah :rofl: Forrige lundisen kunne være ute i 15 minus uten å løfte en labb engang, han frøs når det krøp ned mot 20-30, så han brukte sjelden dekken og potesokker. Aldri potesokker faktisk! Men bichon frisé er eneste bichonrasen med underull da :D Og han har ganske tjukkpakket med pels om vinteren, så sikkert noe med det også. Shensi har foreløpig ikke hatt noe særlig til pels, men Ulrik (forrige lundisen) hadde massiv pels hele året, vinterpelsen var bare helt syk!

I skrivende stund ligger hun inntullet i teppet her og vi har faktisk 18 grader i stua... Lille frossenpinnen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja egentlig er det jo normalen! Men Shensi er ikke normal innefor sin rase på noen områder :lol: For liten, ganske lydig, fryser lett, jobber for en tørr brødsmule.. jah :rofl: Forrige lundisen kunne være ute i 15 minus uten å løfte en labb engang, han frøs når det krøp ned mot 20-30, så han brukte sjelden dekken og potesokker. Aldri potesokker faktisk! Men bichon frisé er eneste bichonrasen med underull da :D Og han har ganske tjukkpakket med pels om vinteren, så sikkert noe med det også. Shensi har foreløpig ikke hatt noe særlig til pels, men Ulrik (forrige lundisen) hadde massiv pels hele året, vinterpelsen var bare helt syk!

I skrivende stund ligger hun inntullet i teppet her og vi har faktisk 18 grader i stua... Lille frossenpinnen :D

Hehe, nei, min har noen "avvik" han også, blant annet at han er veldig stor for rasen (8 kg og 33 cm i mankhøyde), og svært sta, vil han ikke trene, så blir det ikke noe av, så enkelt er det bare. :D

Men da lærte jeg noe nytt! Trodde ingen av Bichon-rasene hadde underull, burde jeg jo egentlig visst så mye jeg har både passet og stelt Frisé også. :icon_redface: Som jeg forøvrig skal passe noen timer igjen til søndag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, min har noen "avvik" han også, blant annet at han er veldig stor for rasen (8 kg og 33 cm i mankhøyde), og svært sta, vil han ikke trene, så blir det ikke noe av, så enkelt er det bare. :D

Men da lærte jeg noe nytt! Trodde ingen av Bichon-rasene hadde underull, burde jeg jo egentlig visst så mye jeg har både passet og stelt Frisé også. :icon_redface: Som jeg forøvrig skal passe noen timer igjen til søndag også.

Vår bichon har "noen" avvik han også... Aggressiv blant annet, en bichon liksom :icon_confused: Feil halestilling, kort i kroppen og pittelitt liten til å være hannhund :lol: Har bare feilvarer vi :wub:

Jadda, i følge samboer så har di underull :D fineste pelsdottene sine det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Ta på dekken og potesokker om hunden kryper sammen og fryser.

Det er stor forskjell på å være ute i kulden med og uten dekken. Har min hund på seg dekken i kulda kan han være lenge ute og kose seg på tur så lenge han er i aktivitet/bevegelse. Uten dekken vil han opp i armene mine og varme seg. Og han er ikke typen som normalt gjør det, så veldig enkelt å se at nå er det nok.

Så bruk magefølelsen, kle på han gode varme dekken/genserer og evt potesokker om han begynner å trippe på tre ben og viser ubehag. Det er ikke dilling, det er sunn fornuft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kliner på begge hundene potesokker uansett her oppe. For det er rimelig kaldt når det bikker -20 og nedover. Den ene fordi snø klumper seg mellom potene, og den andre fordi jeg VET at han må fryse. Minsten får også på seg et dekken, selv om det ikke ser ut til at han fryser noe særlig, men jeg vet allikevel at han må fryse ...

Off ja, herregud! Jeg skjønner ikke at folk IKKE tar på potesokker når det blir så kaldt jeg. Casper mistrives da litt uansett, potesokker og tjukt dekken, turene blir ikke lange for å si det slik (for jeg mistrives enda mer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er helt totalt opphengt i kroppen til hunder er sååå :bananas: :bananas: :bananas: for at folk "diller" og tar på hunden sin dekken og poesokker når det blir kaldt, man sparer hunden sin for så mye stramme muskler, dårlig blodsirkulasjon osv osv ved å ha det på hunden.

Chicka har på seg dekken hver dag på vinteren pga hoften sin, vi tar av dekkenet litt på turene våre når hun har blitt varm i muskulaturen, men kloke gamle damen kommer bort og dytter på dekkenet som jeg har i hånden når hun vil ha det på igjen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på jakker/gensere/dress/potesokker alt ettersom hva vi skal.

På valpekurset har jeg hatt på jakke mesteparten av tiden og 1 gang dress da vi skulle være ute et par timer på en aktivitetsdag.

Men allikevel fryser han :P

Den "dillingen" det var snakk om var vel at han fryser til tross for at han er påkledd :lol: Og så varmer vi han i jakken, løfter ham opp, har ham på fanget eller liknende. Men synes så synd på ham. Vil ikke at han skal bli redd for å gå ut fordi han får dårlige opplevelser.

Heldigvis er det vinter bare 1 gang i året :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen syntes sikkert at vi diller veldig med Ophelia. Men hun har veldig tynn pels og veldig lite pels på magen. Hun er også bitteliten med tynne bein, og hun fryser veldig lett. Jeg har på henne hurtta fleecedress hvis det er -2 eller mer, og hun får ett dekken utenpå det igjen hvis det er kaldere enn -8. Potesokker og når det er ordentlig kaldt. Hun er så glad og i godt humør når hun har på seg klær og ikke fryser. Når hun ikke er påkledd nok, står hun bare stille og kryper seg sammen med 1 ben i luften og vil ikke gå. Da er det jo mye bedre at hun er godt påkledd og glad! Men selv med masse påkledning, og gradene kryper under -15, vil hun etter kort tid inn i jakka mi, og det får hun selvfølgelig lov til!

De to andre er ikke så frosne av seg, og klarer seg lenge med en ullgenser. Deilig å kjenne innunder etter tur at de er gode og varme :) Det er det som er viktig for meg. Ikke at andre mener vi diller med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg "diller" også kanskje i noens øyne :P Kler på hunden dress når det er kaldt og har på genser/jakke osv :P

Men valpekurslederen sier at det er dilling og at vi ikke skal gjøre det.

Men hva ellers, vil ikke at han skal ha skikkelig dårlige opplevelser med å være ute heller :P

da foreslår jeg at du foreslår for kurslederen at han/hun kan stå i t-skjorte/tynn genser selv. Å kle på seg mer klær er jo å være pysete?? eller?? :)

MEN. Det er forskjell på å kle på et funksjonelt dekken fremfor en hel outfit som fratar hunden muligheten til å "snakke" med kroppen, og som gjerne er valgt fordi det er "søtt", "kult", "tøft"... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da foreslår jeg at du foreslår for kurslederen at han/hun kan stå i t-skjorte/tynn genser selv. Å kle på seg mer klær er jo å være pysete?? eller?? :)

MEN. Det er forskjell på å kle på et funksjonelt dekken fremfor en hel outfit som fratar hunden muligheten til å "snakke" med kroppen, og som gjerne er valgt fordi det er "søtt", "kult", "tøft"... :)

Ja, om hunden ikke klarer å gå ordentlig osv, blir det jo dumt. Men det var heller ikke problemstillingen her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to andre er ikke så frosne av seg, og klarer seg lenge med en ullgenser. Deilig å kjenne innunder etter tur at de er gode og varme :) Det er det som er viktig for meg. Ikke at andre mener vi diller med dem.

Min har omtrent ikke pels på magen han heller :) Min er god og varm om man kjenner innunder jakken eller hva det måtte være, men jeg vet ikke, han fryser selvom. Og så går han og legger seg ved varmeovnen når han kommer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er helt totalt opphengt i kroppen til hunder er sååå :bananas: :bananas: :bananas: for at folk "diller" og tar på hunden sin dekken og poesokker når det blir kaldt, man sparer hunden sin for så mye stramme muskler, dårlig blodsirkulasjon osv osv ved å ha det på hunden.

Chicka har på seg dekken hver dag på vinteren pga hoften sin, vi tar av dekkenet litt på turene våre når hun har blitt varm i muskulaturen, men kloke gamle damen kommer bort og dytter på dekkenet som jeg har i hånden når hun vil ha det på igjen :innocent:

HAH! Vil hun lære Amiga slikt? Amiga hater all form for dekken, varme, genser, potesokker :P Hun vil helst ligge neddynket i snøen og ligger og smatter av velvære... :rolleyes2: jeg prøver å si hun blir stiv og støl og får vondt men hun vil ikke høre, men hun godtar bot dekkenet når vi kommer hjem da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på jakker/gensere/dress/potesokker alt ettersom hva vi skal.

På valpekurset har jeg hatt på jakke mesteparten av tiden og 1 gang dress da vi skulle være ute et par timer på en aktivitetsdag.

Men allikevel fryser han :P

Den "dillingen" det var snakk om var vel at han fryser til tross for at han er påkledd :lol: Og så varmer vi han i jakken, løfter ham opp, har ham på fanget eller liknende. Men synes så synd på ham. Vil ikke at han skal bli redd for å gå ut fordi han får dårlige opplevelser.

Heldigvis er det vinter bare 1 gang i året :lol:

For å være heeelt ærlig så skjønner jeg ikke helt poenget med jakker og gensere som ikke går over krysset til hunden, det er der de må holdes varme pga sirkulasjonen ;)

HAH! Vil hun lære Amiga slikt? Amiga hater all form for dekken, varme, genser, potesokker :P Hun vil helst ligge neddynket i snøen og ligger og smatter av velvære... :rolleyes2: jeg prøver å si hun blir stiv og støl og får vondt men hun vil ikke høre, men hun godtar bot dekkenet når vi kommer hjem da... :P

Hi hi Chicka ligger sånn i snøen også, men heldigvis er hun litt fornuftig i hodet sitt, kanskje det kommer med årene på Amiga også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være heeelt ærlig så skjønner jeg ikke helt poenget med jakker og gensere som ikke går over krysset til hunden, det er der de må holdes varme pga sirkulasjonen ;)

Hi hi Chicka ligger sånn i snøen også, men heldigvis er hun litt fornuftig i hodet sitt, kanskje det kommer med årene på Amiga også ;)

Åja, hvor er krysset? :P Hjelper det kun med dress? :)

Jakkene/genserne hans dekker halve forbeina, hele brystet, hele ryggen fra nakken til halen og deler av magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, hvor er krysset? :P Hjelper det kun med dress? :)

Jakkene/genserne hans dekker halve forbeina, hele brystet, hele ryggen fra nakken til halen og deler av magen.

Krysset ligger bak på ryggen ;)

mzl.nmkghsgw.480x480-75.jpg

Der det står "loin"

Dersom jakkene og genserene dekker helt bak så har du ikke sånne "teite" plagg (som jeg syntes det er) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye kjærlighet i dilling. Jeg tror det sjelden blir for mye dilling, problemet er når dillingen kommer i stedet for andre ting. Når man triller omkring på små hunder som ligger i varme soveposer i stedet for å la dem gå seg varme kan man snakke om dilling.

Men jeg lurer på folkens: Når jeg kommer hjem etter en lang arbeidsdag kan det godt være femten grader på stua. Jeg tør ikke ha vifteovnen stående på når jeg ikke er her. Nå har jo mine hunder mye pels, det er ikke dyreplageri å la de være her i femten grader? Sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset ligger bak på ryggen ;)

mzl.nmkghsgw.480x480-75.jpg

Der det står "loin"

Dersom jakkene og genserene dekker helt bak så har du ikke sånne "teite" plagg (som jeg syntes det er) ;)

Takk for tegning! Da vet jeg hvor krysset er :)

Genserne hans og jakkene hans går helt bak til "point of rump" :P

Men hvorfor er det viktig at det dekker krysset? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye kjærlighet i dilling. Jeg tror det sjelden blir for mye dilling, problemet er når dillingen kommer i stedet for andre ting. Når man triller omkring på små hunder som ligger i varme soveposer i stedet for å la dem gå seg varme kan man snakke om dilling.

Men jeg lurer på folkens: Når jeg kommer hjem etter en lang arbeidsdag kan det godt være femten grader på stua. Jeg tør ikke ha vifteovnen stående på når jeg ikke er her. Nå har jo mine hunder mye pels, det er ikke dyreplageri å la de være her i femten grader? Sant?

Jeg synes 15 grader må være greit, er jo mange sommerdager som er 15 grader varme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tegning! Da vet jeg hvor krysset er :)

Genserne hans og jakkene hans går helt bak til "point of rump" :P

Men hvorfor er det viktig at det dekker krysset? :D

Det er langt fra hjertet, så sirkulasjonen der er lavere enn resten av kroppen, da mener jeg sirkulasjon av blod med friskt oksygen til musklene.

Når hunden fryser så vil den knytte seg, dvs knytte sammen musklene og musklene får ikke fullverdig tilgang til friskt blod.

Dersom hunden fryser mye over kryssområdet så vil/kan etterhvert musklene ikke utvide seg som normalt igjen og det kan oppstå en låsning i bekkenområdet (sacrum), man kan også få muskelknuter og triggerpunkter ved at mulskene knytter seg mye.

Ved en låsning så må man til en kiropraktor som løser opp låsningene, også bør man få en massør til å massere musklene så man får en vanlig tonus på musklene igjen, OGSÅ må vi "dille" og ha på dekken på de som fryser ;)

skeleton01.jpg

I overgangen mellom Lumbar V og Sacrum (L7-S1) er området det oppstår flest låsninger og prolapser ;)

Bla bla bla...nå setter du meg igang med muskler og ledd (morsomt tema) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korthårede frysepinne går med dekken helt fra +1 og nedover..er det veldig kaldt får hun også sokker.... Min langhårede får ikke dekken.... han fryser ikke.

Jeg synes det er dyremisshandling å ikke ta på en kort håret hund klær om vinteren hvis den fryser.... Du bør be hundetreneren ta seg en bolle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det 16 minus på turen idag. Da ble det potesokker på begge hundene, og Hurtta fleecedress på Bridie. Bridie kler jeg på fordi hun sliter mye med stive hofter/rygg osv om dagen, og hun halter i kulda. Gry fikk kun potesokker, fordi hun sjelden viser tegn til å fryse.

Nå var dette tur der hundene fikk løpe løs hele tiden og selv styrte aktivitet. Sitter de i kald bil når det er sånn så har de dekken begge to og hele buret innpakket i ullteppe.

Men imponerende nok viste ikke Staffe-Ozzy noe tegn til å fryse på turen idag. Selv om han rev av seg ullgenseren sin da vi kom halvveis :P

Men ja, ser det ut til at bikkjene mine fryser, så kler jeg på dem. Enkelt og greit. Det er like lite dilling å kle på hunder som tydelig fryser som å kle på unger som fryser, mener jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry får på seg dekken om det er minusgrader uansett - han er ikke alltid helt god i kroppen. Røntgen i høst viste ingenting, men det kan jo være noe med ledd likevel, eller muskler og nerver. Uansett, han får på seg dekken :) Han har i tillegg en tynn og fin pels med lite/ingen underull, så den varmer ikke mye selv om den er "lang".

Norma får på seg dekken om det blir noen minusgrader. Nå er hun i full pels med mye underull og det må være ganske kaldt før hun viser tegn på å fryse, men om det er en del minusgrader blir hun kledd på for musklenes del.

Folk kan si at dekken er dulling så mye de vil, det blåser jeg en lang marsj i - jeg gjør det som jeg vet er best for mine hunder :)

Det er egentlig en ting jeg har lurt en del på i forhold til dette med hunder og pels, uavhengig av rase - kan vi forvente at de skal tåle kulden når de er vant til å tilbringe mesteparten av døgnet i rundt 20 grader?

Edit: i tillegg bruker vi sokker når det er minusgrader eller "kladdesnø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...