Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Da kom endelig approach pack'en.

XXS er nok for liten rundt brystet, dermed bestilte jeg XS.

Når jeg ser bilder av hunder med packen på, så er jo sekkene så små, men på min lille herremann er det jo digre.

Er dette for altfor stort? En størrelse mindre passer nok ikke. Selve 'selen' sitter som smurt, var til og med vanskelig å få bryststroppen lang nok. (Han er vel 51 cm)

På bildet innholder kløven to boks-øl (bare for å få fylde på bildet :whistle: )

Vi prøvde den, fylt med papir, på halvannen times tur, og det gikk fint. Ingen gnagsår, fri bevegelser og ingen sure miner. Herremannen er vanligvis veldig flink til å si ifra om noe plager han, nemlig.

Kjempegøy, syns han det var!

Han skal jo ikke bære så veldig tungt, så lurer bare på om dette ser helt på trynet ut? Jeg syns ikke det selv, før jeg la merke til hvor liten veskene er på andre hunder.

Dårlig kvalitet og bildene ble tatt før vi justerte bryststroppen ordentlig.

Ka dokker tru?

IMG_7957.jpg

IMG_7959.jpg

IMG_7962.jpg

Skrevet

Det så litt stort ut, men så lenge du bare ikke fyller de helt og selve selen passer perfekt, så må det jo bli riktig. :)

Skrevet

Ja, det tenkte jeg også, og ble forvirret.

Nå har jeg snoket litt på gamle tråder og f.eks denne tråden, så er jo de fleste kløvsekkene diiiigre.

Unntatt Casper sin når den var ny :lol:

Skrevet

Den så stilig og tøff ut!

STIG:)

Takk :) Tror minsten likte den veldig godt, han var bra stolt på turen vår, selvom kløven var tom.

Tror det skal gå greit så lenge jeg ikke putter kampsteiner i den. :)

Skrevet

Ja, er nok helt riktig, er vel bare rett og slett fordi hunden din er ganske liten det ser litt stort ut. :)

Skrevet

Sela ser perfekt ut, men på bildet forfra så synes jeg det ser ut som sekkene kommer for langt ned, jeg har lært og lest at sekkene ikke skal gå mer enn max 1cm under albuen når den er fylt, pga at det er på albuene det å gå med kløv sliter mest. Litt vanskelig å bedømme på bildet... Om du er flink å ikke fyller den for tung og klarer å fylle den utover i stede for nedover så ser den veldig behagelig ut for hunden :)

Skrevet

...jeg har lært og lest at sekkene ikke skal gå mer enn max 1cm under albuen når den er fylt, pga at det er på albuene det å gå med kløv sliter mest.

Skal ha det i bakhodet når vi begynner med vekt i kløven og passe på at den ikke henger for langt ned pga vekt.

Takk!

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Har denne kløven noen mulighet for å spenne kløvveskene ut fra hundens kropp? Det er litt store kløvtasker, jeg har like store (i forhold til størrelsen på hunden selvsakt) til min, og det er ikke noe problem. Men da må jeg stille dem litt ut fra hundens kropp for at de ikke skal være i veien for beina/ligge og skubbe inntil beina. Gjør jeg det er det ikke noe problem :) Prøv å fyll opp kløven både i volum og vekt, så ser du bedre hvordan den sitter.

I utgangspunktet ser den helt grei ut, men så små hunder er ganske nær lyng, dvergbjørk og annnen vegitasjon i utgangspunktet, så du kan risikere at litt store kløvvesker vil hemme henne litt og henge seg borti ting som større hunder går over. Men det finner du ut av.

Skrevet

I dag gikk en powerwalk på en time langs promenaden, kløven fylt med papir og det så slik ut.

Syns det ser bedre ut. :) Undersiden av sekkene er akkurat rett over albuen, men gnisser ikke, for de står litt ut.

Dårlig vinkel gjør at sekkene ser ganske lange ut, det er de ikke :)

(og ja, noen har prøvd å grave ned et griseøret i hjørnet)

IMG_7967.jpg

IMG_7965.jpg

IMG_7964.jpg

Skrevet

I dag gikk en powerwalk på en time langs promenaden, kløven fylt med papir og det så slik ut.

Syns det ser bedre ut. :) Undersiden av sekkene er akkurat rett over albuen, men gnisser ikke, for de står litt ut.

Dårlig vinkel gjør at sekkene ser ganske lange ut, det er de ikke :)

(og ja, noen har prøvd å grave ned et griseøret i hjørnet)

IMG_7965.jpg

Nå ser den MYE bedre ut :)

• Like 1
Guest lijenta
Skrevet

Da jeg snakket med ja nå husker ejg ikke hvem men dem drev og sydde kløver og størrelsen på kløve så var det snak om nederste delen på kløvsekken skulle ikke gå under albuen da passet den. Jeg skulle ha kløvsekk hvur hundene kunne lastes

Skrevet

Da sier vi oss veldig fornøyd med denne, tror jeg :)

Det kan du være ja, så mye bedre ut når kløven var fylt :) og at de går ut fra hunden er bare bra, da slipper du gnagsår.

• Like 1
  • 1 year later...
Skrevet

Vurderer denne nå til min australske terrier som er 35 i ryggen og 48 i bryst. Har nettopp mottatt strl XS, men synes den ser stor ut i sekkene, og er litt lang i ryggen (den bakre bukreima følger ikke helt "sporet" den skal ligge i) Synes kanskje den kommer litt langt fram på nakken også. Vet ikke helt om den skal være sånn..? Men har testa den rundt i nabolaget uten vekt, og hunden virker greit fornøyd! Har du en oppdatert erfaring fra denne?

Skrevet

Den ser stort sett ut som den gjor paa de siste bildene jeg la ut. Stor i bredden naar den er fylt, og henger ikke saa langt ned som paa de forste bildene. Er storfornoyd med den, og hunden trives med den ogsaa.

Ta noen bilder? Fyll den opp litt forst, saa er det lettere aa se.

• Like 1
Skrevet

jeg har en slik til min bc, og jeg tror så lenge selen sitter godt, å det ikke er noe i veien for bevegelsen så er det bra. siste bildene så fine ut synes jeg, og selen ser ut til å ligge bra.

Tanken som slår meg er at de ikke lager veskene mindre er at det da blir trasig med patenten?

Veskene jeg har (vell å merke den røde typen med avtagbar) kan justeres både i bredde og høyden, så kan få den ganske så liten =)

Kvalitetsmessig er jeg storfornøyd, og selen sitter knallgodt på hunden.

• Like 1
Skrevet

Veskene ser bedre ut når jeg har fylt på med en appelsin og en løk for tyngde og papir for volum. Tror det må bli denne uansett, fordi XXS-selen er til 48 cm rundt brystet, og min er 48 cm rundt brystet. Dumt å sjanse på det når man bestiller fra nett, og nå har han sjansen til å ha dekken under til vinteren. Men hva synes dere? Han kan maks bære 2,5 kg totalt, så 5 liter er jo litt i overkant. Hva med å teipe sammen bagene med duct tape eln? Takker for synspunkter :)

post-12196-0-27926800-1368628576_thumb.j

post-12196-0-29095400-1368628602_thumb.j

post-12196-0-11826300-1368628611_thumb.j

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...