Gå til innhold
Hundesonen.no

Billige og greie ski og skisko?


Bananen
 Share

Recommended Posts

Kan like gjerne lage en tråd om det, tenker jeg! I dag tok jeg med Pøbel på tur med magebelte, kjørestrikk og potesokker. Og sko, selvsagt. Jeg har ikke stått på ski siden jeg gikk på barneskolen, og jeg tenker - hvor vanskelig kan det være? Jeg kommer heeelt sikkert ikke til å stå på ski hver enste dag, så jeg trenger ikke noen superfancy greier. Men ski som tåler å gå i en løype (det er vel tryggest for meg som ikke har gjort dette på leeenge?), eller kanskje litt på brøytede turstier i skogen?

Men jeg har altså ikke råd eller lyst til å bruke flere tusen på ski jeg kommer til å bruke for å trimme bikkja (for det blir vel mest han som blir trimmet ...), og mest sannsynlig ikke kommer til å bruke hver eneste dag. Men sånn nå og da når det passer i vinter. Det ER jo supert skiføre her vi bor, og da burde jeg kanskje benytte meg av det mens jeg kan. :)

Så noen som har noen gode tips til billige og greie ski + skisko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter hav jeg har erfart så er det gjerne skiskoene som er det svake punktet på skipakker som er billigst. Så bør du tenke på hva du skal bruke dem til og hvordan føttene er. Så gjelder det bredden på skiene. Ville hatt dem smale nok til at dem går i oppkjørte spor men breie nok til at du kan gå utenfor oppkjørte løyper. Ville heller ikke hatt stålkanter for mange har kjørt på hunden og skadet potene stykt. Også er det veldig greit å huske på spennet, stort sett ikke noe problem når en er overvektig for da tråkker vi nedpå men er du av den lette typen så tråkker du ikke altid spennet ned og det blir noe dritt å gå på ski. Smøre frie ski funker til påske men ikke ellers hvis ikke du skal gå nedover bakkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt på G-maxnettbutikken.

Hvordan er disse? Er det virkelig så billig? :o Jeg må vel ha barn/jr, siden jeg er 1.60 høy og bruker 37-38 i sko. For sånn som jeg har skjønt det, gå skilengden på høyden din?

http://www.gmax.no/p...r-sm%C3%B8rbar/

http://www.gmax.no/p...espakke-barnjr/ (utgår av størrelse, muligens. Men noe i denne duren?).

http://www.gmax.no/p...-sm%C3%B8refri/ (utgår av størrelse, muligens).

Er det bedre med brede ski? Eller smale ski? For meg som ikke har stått på noe på leeenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Med joggemeier altså smale ski så er du avhengig av oppkjørte skiløyper

jeg er 158 og har 36 37 i skisko størellse og kjøper voksen sstørrelse på utstyr fordi skiene må ha nok spenn til at det går ann å få fart i nedoverbakken og det er mindre spenn på barenskiene. Barne skiskoene har også smalere skisko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett denne før, men den billigste skipakken fra Sport1 vant VG sin test av billigste skipakker for voksene i 2010.

Nå er dette en stund siden, så om det er de samme skiene som gjelder, og om den fortsatt er best aner jeg ikke.

Takk - skal titte! :) Vil gjerne ha noen personlige erfaringer også! :)

Etter hav jeg har erfart så er det gjerne skiskoene som er det svake punktet på skipakker som er billigst. Så bør du tenke på hva du skal bruke dem til og hvordan føttene er. Så gjelder det bredden på skiene. Ville hatt dem smale nok til at dem går i oppkjørte spor men breie nok til at du kan gå utenfor oppkjørte løyper. Ville heller ikke hatt stålkanter for mange har kjørt på hunden og skadet potene stykt. Også er det veldig greit å huske på spennet, stort sett ikke noe problem når en er overvektig for da tråkker vi nedpå men er du av den lette typen så tråkker du ikke altid spennet ned og det blir noe dritt å gå på ski. Smøre frie ski funker til påske men ikke ellers hvis ikke du skal gå nedover bakkene

Takk for svar! Du svarte jo på nesten alt jeg lurte på i innlegget jeg la inn før jeg tittet på deres. :lol: Sko har jeg egentlig aldri hatt noen store problemer med, og tror jeg egentlig har ganske "normale" føtter som tilpasser seg de aller fleste sko.

Lurt! Da prøver jeg å titte etter ikke-stålkanter, for det er jo mest for dyret jeg vil ha skiene på. :) Jeg vil jo heeelst gå i spor, kjenner jeg. Men jeg er ikke så skrekkelig glad i sinte skiløpere om de har en mening om skigåingen min eller dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling men:

Brede ski: Mindre "kontroll" på vanlig føre/løyper. Det blir som en SUV i motsetning til en Golf e.l. i bilverden.

Brede ski, eller fjellski da, er gull dersom du skal gå en del utenom oppkjørte løyper (mange fjellski/jaktski er for brede for oppkjørte løyper). Og da er ski uten stålkanter et must, spesielt siden du sikkert er ca på midt nivå med minimal kontroll når det går litt unna. Fjellski er også litt "tykkere" eller mer robuste om du vil slik at det ikke spiller sååå stor rolle om du skraper opp skia på en kvist, da disse skiene i utgangspunktet ikke er bygd for fart.

Selv så har jeg Fisher Country Crown, som ligger på sånn ca 2500 - 3000 med sko, staver og bindinger. Disse er smørefrie noe som passer meg midt i blinken da jeg er for lat til å drive å smøre i hytt og gevær til meget varierende føre.

Det negative med fjellski er at du ikke finner pakker til under 2000,-

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på skipakker osv, men stusset litt på at du tenker på juniorski.. Husker at "regelen" da jeg var liten, var at man skulle kunne ta fingrene over skituppen når man stod oppreist og holdt i skiene - altså at de skulle være lengre enn en selv. Ifølge mange ulike sportsbutikker o.l. (kjapt googlesøk på ski + lengde) så skal klassiske ski være 15-30 cm lenger enn din egen høyde, og skøyteski skal være ca 10-20 cm lenger. Det varierer naturligvis litt fra butikk til butikk hva de anbefaler, men de er iallefall enige om at lengden på skiene skal være mer enn din høyde :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snørekjører 2-3 ganger i uka og kjøpte en billig skipakke på Coop Obs til 995kr for 2 år siden. Må kjøpe staver i tillegg.

Siden jeg snørekjører så er det lettvindt og enkelt med smørefri ski. Ja, de sklir litt dårligere men jeg er ingen ski proff. Det er utrolig deilig å slippe å smøre ski samt få skismøring i hele bilen. Nå kan skiene bare ligge i bilen og de er alltid klare.

Siden jeg ikke er født på ski på beina, så synes jeg det går mer enn fort nok med smørefrie og hunder foran ...

Skoene er også helt greie.

*edit*

Kjøp voksen ski. Det går på høyde og vekt - hva skiene tåler og passer best til.

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de vi og har. Funker både i oppkjørte løyper og utenfor. Vi går kun på ski med hund. Alle fire her i huset er veldig fornøyde med at vi kjøpte oss ski. Absolutt verdt pengene!

nest etter skiene er jeg mest fornøyd med innkjøp av spark(støtting). Yay! Hundelufting på vinteren går som en drøm :cowboy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg litt dyrere treningsski for et par år siden. Og plutselig ble det å snørekjøre en HELT annen opplevelse. For de nye skiene var mye lettere å svinge, de gjorde meg rett og slett til en bedre skiløper og det ble slutt på å tryne x antall ganger per tur.

SÅ. skigleden (snørekjøringsgleden) blir større med gode ski, er min erfaring.

Kjøp ski et sted der selgeren har peiling. Fortell at du skal bruke dem til snørekjøring. Det er en fordel med høyere skisko da (jeg har disse: http://www.skistovler.no/sporty_tur_og_racing/wtr ). og du. ikke smørefrie ski... de både bråker og er vemmelige i alt annet enn elendig vårføre (plussgrader og råtten snø)

Har også brede fjellski, uten stålkant. Disse bruker jeg om jeg skal gå utenom løyper og der man må tråkke spor selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Meg altså - dårlige ski dreper skigleden. Jeg ville også vært skeptisk til å kjøpe billigpakker på Coop fordi du neppe får tilpasset ski og bindinger til deg og din tyngde. For å ha godt nok spenn, men ikke så mye at det ikke gir feste, så er lengde på skiene tilpasset din høyde OG tyngde viktig, samtidig som bindingene må være plassert riktig i forhold til dette igjen. Dette er det ikke alle som kan.

Jeg var så dum at jeg - etter å ha blitt frastjålet to par ski på to år - kjøpte en slik "billigpakke", dvs den kostet ca 3000 kr inkl sko og staver. Teit, teit. Skiene var virkelig ikke like gode som dem jeg hadde tidligere (som kostet 3000 kr bare for skiene og var tilpasset hos skispesialist). De er dårligere å styre, litt for stive og gir ikke like god følelse som de dyrere. Etter to år med disse går jeg fortsatt og gremmes over at jeg ikke investerte i "skikkelige" ski :).

Jeg bruker forøvrig å ha så korte ski som mulig i forhold til høyde/tyngde, det er nemlig litt enklere å holde orden på litt kortere ski framfor laaaange når man kjører med hund :).

Og når det kommer til skistaver, så er jeg så sær at jeg ikke vil ha disse moderne hempene som omtrent limer hånda til staven. Da har man omtrent ikke mulighet til å gjøre andre ting (som å enkelt rette på en sele, ta av og på båndet og andre ting som krever en fri hånd) uten å ta av seg stavene. Med bare en sånn løkke-hempe kan man bare slippe staven, og stavene henger likevel på *ler*. Var det forståelig tro?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men smørefritt eller smøreski er det store spm. Kameraten til T vurderte å kjøpe smørefritt for de vistnok har blitt bedre de siste årene?

Så T vet ikke om han vil ha smørefrie eller ei til å gå på turer med Issi. Jeg har smøreski og de beholder jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har smørefrie og er utrolig fornøyde med det. De bråker litt, men ikke så mye at jeg blir plaga av det. Og jeg blir generelt sett veldig fort plaga av lyder. Jeg var veldig skeptisk til å kjøpe smørefrie ski, men fordi samboer absolutt ville ha det, så valgte jeg og det. For en uke siden smørte jeg mine første ski. Og jeg skal aldri få meg smøreski! Jeg trodde det kun var å smøre på den smørningen etter været, men i tillegg så skal man jo preppe skia med strykejern-dings og skrape av flere ganger og masse stress.. Ikke noe for meg når jeg bare skal ut på tur med hund.

Ellers så funker de også veldig bra. De kan kladde når de taes ut innenifra(varmt) og ut i ca 0 grader og våt snø. Hvis de får stå ute først så kladder de ikke. Du skal jo også egentlig spraye noe greier på de innimellom for at de ikke skal kladde i kladdevær, men det har ikke vi gjort(lenge leve latskapen) og har allikevel ikke noe problem med kladding.

Fort nok går det og! Selv om Boris ikke er så ivrig på å trekke, så skal det ikke mye til før jeg synes det går litt for fort på tur. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uke siden smørte jeg mine første ski. Og jeg skal aldri få meg smøreski! Jeg trodde det kun var å smøre på den smørningen etter været, men i tillegg så skal man jo preppe skia med strykejern-dings og skrape av flere ganger og masse stress.. Ikke noe for meg når jeg bare skal ut på tur med hund.

Det er jo bare tull. Skiene kan med fordel preppes skikkelig før sesongen, men man trenger jo ikke å gjøre det for hver tur. Det er bare å kline under blåswix til blåswixføre, gni utover og legge avgårde. Det er selvsagt en fordel å vite hvor stor del av skia som skal ha smøring da, men det kan de vise deg på en butikk (ellers finnes det sikkert veiledning på nettet også). Jeg kliner som regel litt smørning bare midt under der bindingen og plata er festa - funker fint, det :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gå ut og se hvilke ski jeg har. :lol: De står utafor og pga vonde skisko blir de ikke brukt allverdens desverre. :(

Men jeg sverger til smørefrie, ta på og gå. Men jeg er heller ingen skifantast. Så at de går seinere ned bakkene er bare en fordel. :lol: De bråker litt på hardt føre ja, og selvsagt dårligere gli enn smøreski som er riktig smurt, men aldri hatt smøreski så jeg lever lykkelig uviten om den faktiske forskjellen. :lol:

Edit:

Er en av mengden som har Fisher Contry crown BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at smørefrie ski er ubruklige, som flere antyder her inne, blir for dumt - iallefall når det kommer til fjellski. Smørefrie ski kan man bruke på all slags føre, og dersom du ikke står i bua til smørelandslaget så er det faktisk bedre på enkelte fører. Skal du gå et stykke i litt varierende høyde så er det gjerne smøreforholdene ditto varierende, og da er det deilig å slippe å slite med dårlige ski halve turen, eller å måtte bry seg med å ha med smurning på tur og stoppe å smøre om skiene midt i løypa.

For sånne som meg som kommer sent hjem fra jobb, og bare vil smette på meg skia og la bikkjene dra meg en tur så er det gull med smørefrie ski.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er jo ikke vanskelig å smøre ski :) det tar ikke lange tida eller, med mindre man vil ha glid ala trenigsfolket og konkurranseutøvere. Bruk festesmøring i festesonen, velg den som passer temperatur. Værre er det ikke :) Swix har gode beskrivelser på sine hjemmesider. Rex har sikkert også det. Det som ble nevnt tidligere, med varmebehandling av en voks- det kalles gliding/prepping av skiene. Det bør gjøres når skiene er nye, og en gang i sesongen. Ellers holder det med tørrvoks ("Blåswix", "blå ekstra", "rød" osv).

De som trener på ski legger på glider, fluorpulver etc etter snøtype og temperatur, men DET trenger man ikke når man går på ski for trening/snørekjøring/turens skyld.

Jeg har også lange dager på jobb + pendling, men det tar meg maks 5 minutter å smøre ski. MAX

Smørefrie ski gir jo ikke noe gli nesten, og de bråker i nedoverbakker. men fordelen er jo som nevnt, man slipper å smøre dem :) Man velger ski etter hva man setter mest pris på , hver sin smak!

PS: for dem som har greie på ski- ER smørefrie ski for dumt. For å trekke inn sammenligningen med hundeverden: Det å si at skismøring blir for dumt, blir litt som å si at råfôring er for dumt, fordi det tar så mye tid?

jeg kan dog være enig i at smørefrie ski er et alternativ om man hovedsaklig går i løssnø og tråkker løyper selv, for da har man ikke særlig behov for den beste glien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt et par skipakker nå, og kommer nok til å satse på smørefritt framover. Om man ikke satser på mange og lange skiturer så er det helt greit.

Når det gjelder billige ski, så er du for sent, eller for tidlig ute for de beste kjøpene. I fjor kjøpte jeg et par helt fine ski (smøreski i dette tilfellet) med staver til for en hundrelapp på nærmeste loppemarked. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...