Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar - like bra som V&H?


Gry83
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver å lære litt mer om ernæring hos hunder, og leser mye nyttig her inne på formet. :) Det står veldig mye om råfòring og V&H her inne, men nokså lite om Norwegian Polar. Jeg har en hund som ikke er noe fan av råfòr, hverken V&H eller annet rått. Jeg har gitt henne V&H en periode, men hun ser ikke ut til å like det og spiser dårlig når hun fòres på det. Jeg synes det er viktig at hunden trives med maten den spiser også. :) Så jeg gikk over til NP, dette har hun spist i ca 2 måneder nå, og hun virkelig ELSKER det, og fungerer superbra på det ellers også. Så det jeg lurer på da, er om NP er et bra alternativ for hunder som ikke liker rått kjøtt, og er det ernæringsmessig like bra som V&H, selv om det er dampkokt...?

En annen ting: Nadira virker å være KONSTANT sulten, så jeg pleier å blande inn kokte grønnsaker (som regel gulrot, blomkål og brokkoli, pose fra frysedisken) inn i maten hennes hver dag for å gi henne litt mer vomfyll uten mye kalorier, da hun har lett for å legge på seg. Er det noe negativt med å gi hunden grønnsaker jevnlig over lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utelukkende gode erfaringer med bruk av NP i ti år nå. Jeg kan ikke tenke meg til at det er et dårligere fôr enn V&H. På en av mine hunde slet jeg ette sterilisering med litt overvekt. Da måtte jeg kutte NP for hun la sånn på seg av det. Skulle jeg unngå det måtte jeg ned i alt for lav mengde NP.

Kan heller ikke se at det skal være negativt i å gi henne grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er "verst" med NP, er at innholdsfortegnelsen ikke alltid stemmer. De bruker slakteavfallet de får tak i, og har ikke rutine på å føre på riktig art. Så det kan feks være svin i det uten at det står på. Samme med sau osv. For allergikere er dette skummelt!

Ellers er det et godt fôr, til tross for mais og varmebehandling. Det beste varmebehandlede fôret så langt, men jeg skulle ønske de kunne bruke potet istedenfor mais..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er "verst" med NP, er at innholdsfortegnelsen ikke alltid stemmer. De bruker slakteavfallet de får tak i, og har ikke rutine på å føre på riktig art. Så det kan feks være svin i det uten at det står på. Samme med sau osv. For allergikere er dette skummelt!

Ellers er det et godt fôr, til tross for mais og varmebehandling. Det beste varmebehandlede fôret så langt, men jeg skulle ønske de kunne bruke potet istedenfor mais..

Dette var veldig nytt info, og absolutt viktig for de som har hunder som har allergi ja. Supert at du tok frem det :) Jeg trodde man var pliktig til å oppgi hva man brukte jeg, men nå kan jeg lite om akkurat det da.

Hvorfor skulle du ønske de brukte potet i steden for mais?

redigert pga totalt feil smiley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig nytt info, og absolutt viktig for de som har hunder som har allergi ja. Supert at du tok frem det :twitch: Jeg trodde man var pliktig til å oppgi hva man brukte jeg, men nå kan jeg lite om akkurat det da.

Hvorfor skulle du ønske de brukte potet i steden for mais?

Fordi potet er nesten kun stivelse, og et like godt bindemiddel/smøremiddel som mais. Mais har både fett og protein som "stjeler" fra den animalske andelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP er mye rensligere og enklere å håndtere enn V&H synes jeg, og hunden min elsker det. Bare så synd at produsenten lager mat etter "man tager hva man har" prinsippet. I tillegg til svin og lam er det tidvis laks i NP, noe som er ugreit når en har en hund som er allergisk mot nettopp laks.

Mais er jo heller ikke bra for hunder i følge bla Anders Hallgren, han anbefaler ikke fôr som inneholder mais siden mais virker inn på serotoninivået hos hunden og kan gjøre stressa hunder enda mer stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...