Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseklubber på Facebook


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Jeg ser at mange raser har laget seg Facebookgrupper nå. Er det vanlig å kreve at medlemmene i gruppene er medlemmer i raseklubben, eller er FB-gruppene åpne for alle med interesse for rasen? Hvordan fungerer de gruppene dere kjenner til, er de aktive? Blir det mye krangling? Har det skapt problemer at noen i rasemiljøet ikke er på FB (oftest eldre folk vel), og dermed blir litt utenfor det som skjer av diskusjoner? Har styrene i raseklubbene laget retningslinjer for FB-gruppene? Er det oppnevnt ansvarlige administrarorer?

Det lurer nemlig jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange raser har laget seg Facebookgrupper nå. Er det vanlig å kreve at medlemmene i gruppene er medlemmer i raseklubben, eller er FB-gruppene åpne for alle med interesse for rasen? Hvordan fungerer de gruppene dere kjenner til, er de aktive? Blir det mye krangling? Har det skapt problemer at noen i rasemiljøet ikke er på FB (oftest eldre folk vel), og dermed blir litt utenfor det som skjer av diskusjoner? Har styrene i raseklubbene laget retningslinjer for FB-gruppene? Er det oppnevnt ansvarlige administrarorer?

Det lurer nemlig jeg på.

For min egen rase, Curly Coated Retriever, er det akkurat blitt opprettet en egen rasegruppe (den har vel eksistert i en måned eller noe sånt). Ettersom det er en liten rase, er gruppen ment som en måte for eiere å samles og dele erfaring om rasen. Gruppen er lukket, og man må legges til av noen som allerede er medlem i gruppen. Alle som er medlem av gruppen per i dag er eiere av curlyer. Hun som er administrator av gruppen sitter ikke i raserådet for curlyer, men har drevet oppdrett og er svært engasjert i rasen. Det er foreløpig en hyggelig tone i gruppa, kanskje fordi den er litt liten, og at rasemiljøet til curlyer i Norge er så lite at alle vet litt hvem alle er. Det diskuteres hvor man har hunder fra, og hvor man holder til, men de store debattene har foreløpig uteblitt.

Er også medlem av en mer internasjonal curly coated retriever gruppe, administrert av en av de mest kjente oppdretterene av rasen i Australia. Denne gruppen er åpen for alle, men det er en kjerne som er aktive og poster mye. Til dels deles det litt erfaring om sykdommer og pelsproblemer, men stort sett er det en kosegruppe hvor man legger ut koselige bilder. Om noen oppnår noe med hunden sin poster de ofte om det, og får en del hyggelige bemerkninger. Har aldri sett noe negativt eller som kan minne om krangling i gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inntrykket jeg har er at raseklubbene er åpne for alle som måtte ønske det. Man behøver ikke være medlem av klubben. Mye krangling har jeg ikke sett det har vært, og på ene gruppen jeg er medlem av slettes ting som bryter reglene som den ansvarlige for gruppen har satt opp. Denne gruppen gir et godt inntrykk av raseklubben, synes jeg. Det er grense på hvor mange bilder man kan legge inn av hundene sine slik at man slipper hundrevis av bilder av en og samme hund. Noe som kan være søtt nok det altså, men ikke i en raseklubbs FB-side.

Så er det andre grupper hvor det er haugevis av nusselige bilder av hundene med påfølgende søte/teite/fjollete kommentarer og gruppen i seg selv ikke gir så alt for godt inntrykk av hverken rasen eller klubben.

Det er i grunnen litt bob bob det jeg har sett, generelt lite krangling men en og annen diskusjon, men som da blir godt kontrollert av den ansvarlige for gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med og styrer Australian Shepherd Norge, og vi har ingen egen for den norske aussieklubben. Vi godtar hvertfall alle som ønsker å bli medlem. Jeg er også med i flere andre raseklubber jeg ikke er medlem i, som norsk hollenderklubb og norsk basenjiklubb, svenske aussieklubben osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gruppe for dalmatiner, der har det blitt litt krangling og sånn, og takhøyden for moderering er lav. Skal helst bare være informasjon og utstillingsresultater der tror jeg. Tviler på at noen sjekker du er medlem, men den er lukket, så folk må spørre om adgang iallefall. Jeg vet ikke hvor godt jeg synes den fungerer, er hele tiden de samme folkene som legger ut bilder der, og bruker det nesten som en "dagbok". Vi har jo tross alt et forum og, skjønner ikke hvorfor folk ikke kan bruke det istedenfor. Det må være litt enten eller synes jeg, en ren info og resultatgruppe, eller en syklubb der det må være lov med diskusjoner og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en diskusjon gående nå på hvorvidt snuserklubbens gruppe skal være kun for klubbens medlemmer eller ikke. Pr i dag er den åpen for alle, men de må sende forespørsel på om de får være med (for å stoppe hundeprofiler ol).

Det har vært mange diskusjoner der, en god del krangling de siste månedene, men så lenge folk ikke slenger drit så lar jeg det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kooiker er det en egen gruppe som heter "Norske kooikere". Den er ikke tilknyttet klubben og er åpen for alle, men det hender klubben legger ut info om turer/utstillinger osv der. Vi har vel kun tatt opp en evt facebookgruppe for klubben en gang, og var vel da enige om at vi ikke hadde behov for en egen gruppe, at vi ikke ville utelukke noen ved å legge opp til at ting skal foregå på facebook (for det er veldig lett at mye aktivitet havner der, siden det er en så effektiv måte å kommunisere på), og at vi som sitter i styret har et halvt øye på det som skjer på den gruppen som allerede er der... Og det har man jo for man er jo gjerne medlem i sånne grupper... På vår "rasefacebookside" har det ikke vært de heftigste diskusjonene, mest hyggelige nyheter og utveksling av erfaringer, vi er en liten rase og "alle kjenner alle", så de færreste vil vel eller har grunn til å starte de store diskusjonene. Mens vi har en mer "internasjonal gruppe" for rasen, hvor det av og til blir noen opphetede diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i en for Dansk Svensk Gårdshund og ser bare innlegg av typen 'vi har treff der og der, vil du være med?' eller hyggelige bilder, ustillingsresultater (hvor alle gratulerer hverandre) osv. Nå er jeg ikke i miljøet i praksis ennå, men jeg har inntrykk av at det er både hyggelig og avslappet.

Gruppa jeg er med i er for alle som er interessert, men jeg tror man må søke om å få være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som vil kan bli medlem av Norsk Bichon Havanais Klubb på facebook, iallefall, vet det siden flere familiemedlemmer også er med på den FB-siden, og det kun siden jeg har Havanais (og han er jo et familiemedlem selv.) :)

Ikke sett at det har vært noe store diskusjoner der som jeg har fått med meg, annet enn at det var en gang diskutert sjokolade-fargen, om den burde være lovlig eller ikke. Mange som oppdaterer der inne med bilder, utstillingsresultater og andre ting, virker som et godt miljø, selvom jeg selv er der inne mest for å kikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i en for Dansk Svensk Gårdshund og ser bare innlegg av typen 'vi har treff der og der, vil du være med?' eller hyggelige bilder, ustillingsresultater (hvor alle gratulerer hverandre) osv. Nå er jeg ikke i miljøet i praksis ennå, men jeg har inntrykk av at det er både hyggelig og avslappet.

Gruppa jeg er med i er for alle som er interessert, men jeg tror man må søke om å få være med.

Men det finnes så vidt jeg vet ingen gruppe i regi av raseklubben - på FB. Det finnes sikkert 10 forskjellige grupper for gårdshunden på FB, der det meste består av kun bilder somregel, å har ingenting med den norske raseklubben å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lundehund har gruppe på facebook og der har vi saklige diskusjoner.Det blir lagt inn forskjellige ting som skjer i klubben,men hjemmesiden blir også oppdatert.Der blir man lagt til av folk som er medlemmer eller man sender en forespørsel :D Vi har også retnings linjer vi skal holde oss til :D

Shetland sheepdog klubben har egen side,men der er det mest oppdateringer om utstillinger osv også har vi en shetland sheepdog side som er opprettet privat hvor det foregår en stor diskusjon nå..Hvordan det har vært der før aner jeg ikke for jeg blei medlem i går :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Boxerklubb har egen side på FB. Den er pr i dag åpen for alle slik at alle kan se hva som skrives der, men det er kun de som er moderatorer som kan skrive noe. Alle kan kommentere på noe som moderatorene har skrevet, men ingen kan starte egne innlegg utenom de. Siden er i dag lagt opp akkurat slik som NKK sin side er.

Siden er nok ment som et tillegg til klubbens hjemmeside, altså at informasjon til medlemmer osv legges der. Moderatorene er leder i klubben, webmaster og jeg som er redaktør for bladet klubben gir ut.

I starten kunne hvem som helst skrive. Da ble siden stort sett brukt til å legge inn bilder av sine søte små i tillegg til diskusjoner. Fordi diskusjoner og bilder ble liggende på "veggen" forsvant fort informasjon fra klubben for det havna så langt ned med en gang. Dermed ble det stengt for andre. Det var meningen det skulle gå an å diskutere i egen "diskusjonslenke" på siden, men FB fjernet den funksjonen på alle sider i høst.

Det har vært en del debatter etter at gruppen ble stengt slik at vanlige folk kunne skrive. Et par andre uavhengige boxergrupper ble dermed opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall høy temperatur på FB ang Collie om dagen :ermm:

Ja. En god diskusjon er alltid sunt! Det jeg synes er tristest er måten ting blir diskutert på, hersketeknikker, håning av andre and generelt ekstremt dårlig nettskikk- Det gjorde at jeg lett falt ut av diskusjonen fordi å senke meg ned på det nivået for å diskutere greier jeg bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppen for Tibetansk spaniel er veldig aktiv hver eneste dag! Masse bilder, morsomheter om rasen, annonser, spørsmål, diskusjoner - det er stort sett et godt og trivelig miljø. Gruppen er åpen for alle som er interesserte. Jeg vet at det også er noen oppdrettere der, og det er jo positivt:) Jeg vet ikke om facebookgruppen har skapt noen problemer.. Tror heller det er positivt for rasen og miljøet blant hundeeierne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Spaniel Klub som helhet har ingen egen gruppe/side på Facebook, men en del av avdelingene har grupper/sider. Så vidt jeg vet er alle disse åpne for alle, og de brukes til både kommunikasjon mellom styret og medlemmer, annonsering av aktiviteter i regi av avdelingen, diskusjoner, råd og tips osv.

Jeg har mest oversikt over avdelingen Oslo/Akershus (tilhører denne regionen og er administrator der, vi er to fra styret som er administratorer), og den gruppen er relativt aktiv. Aktiviteter i regi av styret legges ut som arrangement, og viktige nyheter og oppdateringer blir lagt ut av administratorene. Medlemmene står ellers fritt til å planlegge treff eller andre ting på egenhånd, prate, diskutere, spørre om råd og ellers rett og slett komme i kontakt med hverandre. Foreløpig har det ikke vært behov for moderering, takhøyden er ganske så høy og tonen er god :)

I tillegg til Facebook har vi hjemmesiden, nyhetsbrev på e-post og klubbens medlemsblad som kommunikasjonkanaler, så man MÅ ikke være med på Facebook for å få med seg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...