Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi mot allergivennlig hund men ikke andre hunder?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Nå ble jeg litt overrasket. Jeg har aldri merket noen allergi på hund, men er allergisk mot både katt og hest. Så har vi Fame på besøk her, en bichon frisé. Har aldri tenkt noe over at jeg har vært allergisk mot henne, og hun er jo her relativt ofte, men aldri som skulderpute som hun tydeligvis har tenkt å være i dag. Hun ble også klipt relativt kort i går. Kan det ha noe å si? Er det fullt mulig å bli allergisk den veien eller er det rimelig usannsynlig?

Det var bare så påfallende at 10 minutter etter at Fame kom så renner nesa, halsen verker og det klør i det berømte venstreøyet mitt som det alltid gjør når jeg er allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint være allergisk mot allergivennlig hund også ;) Det spørs jo om det er spyttet eller hudcellen hennes du reagerer på. Pels i seg selv er vel ingen allergisk mot, derimot mot hudceller som følger med når hunden røyter. Allergivennlige hunder bades gjernme oftere pga pelsstellet, derfor har de ikke like mye "flass" som andre pelshunder. Og iom at hun er nyklippet, er det mye mulig at hun "flasser" akkurat nå, og at det er derfor du reagerer i motsetning til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint være allergisk mot allergivennlig hund også ;) Det spørs jo om det er spyttet eller hudcellen hennes du reagerer på. Pels i seg selv er vel ingen allergisk mot, derimot mot hudceller som følger med når hunden røyter. Allergivennlige hunder bades gjernme oftere pga pelsstellet, derfor har de ikke like mye "flass" som andre pelshunder. Og iom at hun er nyklippet, er det mye mulig at hun "flasser" akkurat nå, og at det er derfor du reagerer i motsetning til tidligere.

Var noe sånt jeg tenkte selv også. Det er vel i grunn bare tull å tenke at om jeg tåler typiske ikke-allergivennlige hunder så tåler jeg allergivennlige. Men jeg har jo som sagt aldri merket noe på andre hunder.

Kan melde at hundens eier hadde våkna opp ganske dårlig i dag hun også (hunden sover ved senga), så da er det sikkert et eller annet med klippen. :)

Endret av Miriam
Dobbelpost. Mod Miriam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ofte på valper av en eller annen grunn? Og en gang tok jeg med meg en ung puddelhann hjem fra jobb, og da ble jeg fryktelig snørrete!

Ia reagerte veldig på en storpuddel familien til Pim hadde i noen år, men tåler jo alle våre pelshunder veldig godt. Jeg reagerer også på valper :)

Så morsomt at vi reagerer på de som liksom skal være allergivennlige :lol:

Husker min far fikk beskjed om at når han testet hvilke raser han tålte og ikke så måtte han ikke hilse på valper fordi de var annerledes på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper rundslikkes jo av moren sin til stadighet, så de har mye tørket spytt i pelsen sin. Etter hva jeg hørte en veterinær si på tv, så er det mange allergikere som reagerer på et bestemt protein (?) som finnes i spyttet til hunder. Ergo; en valp som er vasket mye av moren sin over det hele, vil være en allergibombe for enkelte mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT! Er det noe man kan gjøre med hundene for at allergikere ikke skal reagere så fælt? Bestevennen til sambo. er skikkelig allergisk mot hund, og kan knapt komme på besøk. Er det noe vi kan gjøre de gangene han kommer hit, for at han ikke skal reagere så sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper rundslikkes jo av moren sin til stadighet, så de har mye tørket spytt i pelsen sin. Etter hva jeg hørte en veterinær si på tv, så er det mange allergikere som reagerer på et bestemt protein (?) som finnes i spyttet til hunder. Ergo; en valp som er vasket mye av moren sin over det hele, vil være en allergibombe for enkelte mennesker.

Det kan kanskje stemme, for jeg reagerer mest på unge valper (1-4 uker gamle).

Ane: prøvd PentalCleanse (eller hva det heter)? Den typen som man bader hunden med. Har hørt mange snakke varmt om den, og har selv brukt den med spray-funksjon i rommet i pollensesongen. Og vask leiligheten, støvsug og luft godt før besøk såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje stemme, for jeg reagerer mest på unge valper (1-4 uker gamle).

Ane: prøvd PentalCleanse (eller hva det heter)? Den typen som man bader hunden med. Har hørt mange snakke varmt om den, og har selv brukt den med spray-funksjon i rommet i pollensesongen. Og vask leiligheten, støvsug og luft godt før besøk såklart :)

Petal cleanse fungerer gullfint for min del :) Reagerer en hel del mindre når bikkja er blitt vasket grundig med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan allergien være rasebetinget? Hvis man er allergisk mot en schæfer, så tåler man vel ikke en annen hund med liknende pels? Hvordan er dette?

Nei, allergien er ikke "rasebetinget", det er protein(aminosyre)betinget. Altså hudceller eller spyttet til hunden. Noen tåler ikke hunder som får tørrfôr, noen tåler ikke hunder som går på rått. Noen tåler hunder med vinterpels bedre enn sommerpels (skal mer til før hudcellene kommer ut i friluft). Noen tåler ikke hunder med naturlig vannavstøtende pels, noen tåler korthår bedre enn langhår og vice versa.

Så allergien går på din egen kropp, hvilken aminosyre den ikke tåler, og i hvilke doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: prøvd PentalCleanse (eller hva det heter)? Den typen som man bader hunden med. Har hørt mange snakke varmt om den, og har selv brukt den med spray-funksjon i rommet i pollensesongen. Og vask leiligheten, støvsug og luft godt før besøk såklart :)

Vi har ikke prøvd noe enda. Den sprayen, kan man spraye den på bikkjene? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: prøvd PentalCleanse (eller hva det heter)? Den typen som man bader hunden med. Har hørt mange snakke varmt om den, og har selv brukt den med spray-funksjon i rommet i pollensesongen. Og vask leiligheten, støvsug og luft godt før besøk såklart :)

Ikke støvsug rett før besøket kommer, da virvles så mye allergener opp i lufta. Støvsug et par dager før, og så nært mulig opp til besøket mopper og vasker dere gulvene, og alle typiske kontaktpunkter bør vaskes nøye. Dørhåndtak og slikt. Og luft godt :)

Min søster var forøvrig ekstremt allergisk mot min andre søsters rottweiler, reagerer ikke på min mops og reagerer litt på pinscheren. Så det der varierer litt, faktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt (mindre og mindre) på spyttet til min egen valp - lokal irritasjon, begynner å klø i pannen hvis han slikker ansiktet eller hendene hvis han tygger på dem. Han er en shiba. Min venninnes japanske spisshund, som hun tåler selv om hun er allergisk mot andre raser,gjør at jeg klør og svir i øynene. Så joa, det kommer an på hva man reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...