Gå til innhold
Hundesonen.no

hann huskyvalp med en border collie


elinebj93
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg spørr om litt råd her. Jeg har sitti å vurdert å skaffe meg en hund til, og sitter å vurderer å skaffe meg en husky.

Har noen her noen erfaring med to hannhunder sammen (bordercollien min er 10 mnd nå), og hvordan det er å ha husky sammen med border collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt ikke noe problem med to hannhunder sammen, særlig ikke når de kjenner hverandre godt og har vokst opp sammen. Personlig ville jeg ventet en stund til før jeg fikk hund nr. 2, til den første blir litt eldre (og kanskje et mer voksent forbilde for valpen - hundene kan ta mye av hverandre).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min kjærste som bor en times kjøring. Så om det blir ille, kan den ene være hos meg, mens den andre hos min kjærste.

Og dere kommer ikke til å flytte sammen? Du risikerer at to hannhunder så tett i alder aldri vil gå godt sammen når de er blitt voksne. Jeg ville ventet til den du har nå er minst to år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ville vnetet til jeg hadde fått til Border Collien også skaffet meg en nestehund uansett rase. Du vil få mye hjelp av hund 1 hvis den er voksen (ca over 2 år) og ca ferdigtrent. Det er også større risk for bråk hannen mellom om dem blir for tette i alder. Og så lenge du ikke skal ha den til noe anne spesiell bruk enn kos tur og sant så skynt deg langsomt. Men hva med om det blir slutt mellom deg og typen og hundene bråker? Hva med å besøke hverandre hvis hanhundene bråker seg i mellom? Ser ikke typen som et godt alternativ hvis hannhundene braker sammen du skal jo helst kunne besøke typen den tiden det verste står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilljenta: Nei, har jo tenkt på det, men har også min mor som har en svær gård som kan brukes.

Jeg kan nok vente, men hvordan ferdigtrent mener du ? Har ikke hatt han på kurs, men han kan innkalling og det viktigste. Skal på kurs med han den 15 feb bare for å være sikker på at han kan alt.

Huskyen har jeg bare tenkt til å ha som selskapshund, eller noe trekk, og border collien har vi begynt nogen lunde med agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilljenta: Nei, har jo tenkt på det, men har også min mor som har en svær gård som kan brukes.

Jeg kan nok vente, men hvordan ferdigtrent mener du ? Har ikke hatt han på kurs, men han kan innkalling og det viktigste. Skal på kurs med han den 15 feb bare for å være sikker på at han kan alt.

Huskyen har jeg bare tenkt til å ha som selskapshund, eller noe trekk, og border collien har vi begynt nogen lunde med agility.

Ferdigtrent er ikke bare hva han kan, men også lurt å vente til han er ferdig utviklet i hodet, og blitt ordentlig voksen. Nå har du enda en god pubertetsperiode igjen, og det kan være en god nok utfordring i seg selv, om man i tillegg skal prøve å oppdra en valp samtidig (som helst ikke skal lære så mye av pubertetstrollet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg anbefaler av erfaring har hatt hunder i 19 år de siste 9 har det altid vært to hunder her. De to siste er en Bordercollie på 3,5 år og en Strihåret Vorsteh på 2 år.

Jeg så stor forskjell på modenheten til BC da den rundet 2 år. En BC vil gjerne prøve seg på gjeteradferd og da er det greit å ha god kontroll på denne når neste kommer i hus. Sitter inkallingen 110% er han vært gjennom begge kjønsmodningene. En kjønsmodning kan gå lett men kan også være et stort pes for eierne. Vet i hvertfall at den BC vi har har prøvd å gjete rådyr, katta til nabon og valpen og helt sikkert noen andre dyr jeg ikke har fåttmed meg samtidig som hun også gjeter sau. Disse tingene trenger en uerfaren litt tid til å få kontroll over. Og det er jo helt normale instinkter på BC så dem vil jo dukke opp i en eller anne grad Etter hva jeg husker så bor du i by område og da kommer det inn med gjeting av sykler og biler og alle menneskene og småspurvene. Noen BC er ille andre får enkontroll på fort. Inkalling må sitte i alle situasjoner. Grunn lydighet som gå pent i ban, sitt inkalling i alle situasjoner, Ja kanskje ta bronsemerket i lydighet med den første før du tar en til i huset så dn får grunnlydighet. Og med en 10 mnder gammel BC så kan du jo starte med agility trening før du får hjem den andre som du må sosialisere for seg selv og få opp lydigheten på. Det blir jo to forskjellige læringskurver for å få inn det grunnleggende på dem. Ta på deg en jobb av gangen også kan du se hva tidne bringer. Tenk hvis du blir så hekta på AG at du bruker all tid på den. Hunden skal du ha resten av dems liv. Tipper due r ung og da blir det samboer og barn etterhvert. Får du da tid til hunden. Fåreslår at du melder deg inn i nermeste hundeklubb og får tatt bronsemerket i lydighet der med BC også begynner dere å trene AG og ser hvordan det er. I mens kan du se etter kull som skal komme til våren 2013 for da blir hunden din to og du har fått lært han en god del å kjenne. Og du får lært en god del om det å ha hund. Vi har to hypre og jeg ønsker meg en jakt hund til men må sitte hardt på hendene mang en gang fordi den jakthunden jeg har er ikke ferdig utviklet enda. Har faktisk latt vær å gå inn på jakthundklubbens side for fristelsen blir for stor. Det er vanskelig når vi er utolmodige men du får et bedre hundehold hvis du kan trene opp hund 1 godst før du får hund 2.

Du sier han kan lydighet men kan han komme når det er noe kjempeinterresant som lokker den andre vegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle melde meg inn i det ja. Planen er å ta noen kurs, og videre til AG.

Jeg har hatt 2 hunder før, men det var voksne hunder i alderen av 3 år.

Lydigheten kan jeg si sitter nesten. Han hører på meg når det er andre hunder i nærheten, andre mennesker. Katter kan være litt mer spennende, men han kommer til slutt om vi går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...