Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne misfarging på hvit hund


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg har igrunn gitt opp litt misfarginger :P gul misfarging tar du som oftest med white on white shampo fra chris christensen ;) ublandet, og la shampoen sitte i pelsen en stund. Ofte nødvendig med en repetisjon ekstra.

Brun/rød misfarging er værre :P Jeg har prøvd mye. Både edikkvann (obs, huden kan lett bli sår! og dette vil svi i sår!), medisinshampoo fra KW of white on white :) Edikkvann blandet med KW medisinshampoo funket faktisk litt da... men må gjøres hver dag i en uke før man ser resultatet :P vasker kun nødvendig område!

Slik tårefjerner skal vist også hjelpe :) Glassøyne eller hva det nå heter,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener Optima PH er effektivt, for eddiken dreper visstnok soppen som er årsak til den rødlige fargen. Andre er nøye med å tørke pelsen når den blir våt, da blaut pels er grunnlaget for misfargingen til å utvikle seg. Her kommer alt dette Maisenna melet/ potet melet inn, det absorberer fuktighet.

Hvor desperat man er for å få bukt med problemet varierer, og i andre land bleker man med peroxid o.l, og det anbefaler jeg ikke. Og ha så sterke kjemikalier nærme øyne/munn synes jeg er slemt. Det finnes en rekke produkter som skal hjelpe, mange er fornøyd med #1 All Systems Super Whitening Gel, som fås kjøpt hos Doggia.no. Bare vær obs på hvor alle disse produktene skal påføres og hvor de ikke skal påføres, jeg kan tenke meg hunden kan slikke i seg ganske mye fra området rundt munnen f.eks. Misfarging er som regel bare et estetisk problem, og synes desverre tydeligere på hvite hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å hentyde til noe som helst, men stell, fôr og innemiljø har masse å si i forhold til sånt også.. Så jeg ville ha klippet bort så mye man kan av det røde (så lenge hun ikke blir helt naken, liksom) - sørge for å holde labber så tørre som mulig (tørke konsekvent etter turgåing - gjerne med potetmel og et håndkle). Gi et bra fôr - gjerne tørt hvis hun vil ha det.

Bad og stell pelsen regelmessig (bruk gjerne en shampo for hvite pelser) - sørg for å (igjen) tørke godt på steder hvor det lett blir rødt.

Soppdrepende krem sies å hjelpe (ikke så greit å påføre rundt munn/øyne heller), men å fjerne det "stygge" og på en måte starte på nytt igjen synes jeg funker bra det også.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke behandle for sopp om det ikke er det da folkens... Var en veterinær som hardnakket påsto at Era hadde sopp og jeg skulle smøre henne med soppsalve. Var hos hudlege med henne forrige tirsdag og det var ikke sopp i det hele tatt ... Litt dumt å behandle for sopp om det ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke behandle for sopp om det ikke er det da folkens... Var en veterinær som hardnakket påsto at Era hadde sopp og jeg skulle smøre henne med soppsalve. Var hos hudlege med henne forrige tirsdag og det var ikke sopp i det hele tatt ... Litt dumt å behandle for sopp om det ikke er det.

Hva var det da?

Hydrogenperoksid er greitt en gang i blandt, men når det er rundt munn og øyne vil det soppen komme tilbake igjen og igjen, og den ødelegger den naturlige bakteriebarrieren i huden fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva var det da?

Hydrogenperoksid er greitt en gang i blandt, men når det er rundt munn og øyne vil det soppen komme tilbake igjen og igjen, og den ødelegger den naturlige bakteriebarrieren i huden fullstendig.

Om man vasker rent med hydrogenperoksid, og siden er flink til å tørke øynene og området rundt en gang for dagen/to til tre ganger i uka om det ikke er mye renn - samt holder pelsen vekk fra øynene så trenger man stort sett bare å bruke HP en gang i blant, og da er det ikke noe problem.

Det er det eneste middelet som faktisk fjerner missfargingen OG dreper bakteriene på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vasker rent med hydrogenperoksid, og siden er flink til å tørke øynene og området rundt en gang for dagen/to til tre ganger i uka om det ikke er mye renn - samt holder pelsen vekk fra øynene så trenger man stort sett bare å bruke HP en gang i blant, og da er det ikke noe problem.

Det er det eneste middelet som faktisk fjerner missfargingen OG dreper bakteriene på samme tid.

Edikk dreper også soppen, samt endel bakterier (e-coli spesielt) ;)

Jeg er enig i at om det brukes kun som opprensking er det ypperlig med hydrogenperoksid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødbrun pels er som regel fuktsopp og fjernes lettest med barbering om det er mulig og/eller Malaseb shampo/eddikkvann & white on white hvis pelsen ikke kan/skal barberes vekk. Bedlington skal vel barberes i ansiktet? I så fall ville jeg barbert henne i ansiktet og vasket potene med soppdrepende middel.

Om Sølve blir rødbrun i skjegget så klør han en del også som regel, han er sensitiv mot sopp og får gjerne en mer hissig hudreaksjon tillegg til brunrød pels. Så jeg er raskt ute med Andisen og klipper pelsen av og som regel holder det soppen vekk, ved behov vasker jeg med eplecidereddikk og vann. På potene gjør jeg det samme, men siden det er langt mer "gjemmesteder" for sopp i potene vasker jeg som regel med Malaseb og da forsvinner soppen helt.

Soppangrep ser jeg på som et tegn på nedsatt immunforsvar, eksempelvis kommer soppangrep oftest når vi har hatt en stressende periode/han har hatt problemer med magen ol. Jeg pleier da å tilsette litt eplecidereddikk til drikkevannet hans for å "surgjøre" han og litt hvitløk i maten- begge deler er soppdrepende bare innenfra. I tillegg er jeg raus med probiotika. Dette fungerer for oss og Sølve har svært lite sopp - heldigvis. :)

Psst: Om du tenker på å kjøpe egen klippemaskin så har Dogstuff.no hatt et kjempetilbud på 2. speed Andis klipper som jeg tror gjelder ennå- bare et tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozza er barbert på hake, men ikke overleppe der hvor hun er rødbrun. Det er bare akkurat rundt snutepartiet. Jeg brukte bio groom white om white på henne, men jeg gned det ikke akkurat inn der da det føltes ubehagelig. Kan jeg bruke sånn soppdreper der altså? Ikke farlig? Jeg tror nok det er sopp for hun klør endel.. Labbene ble faktisk litt bedre etter vask, men ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozza er barbert på hake, men ikke overleppe der hvor hun er rødbrun. Det er bare akkurat rundt snutepartiet. Jeg brukte bio groom white om white på henne, men jeg gned det ikke akkurat inn der da det føltes ubehagelig. Kan jeg bruke sånn soppdreper der altså? Ikke farlig? Jeg tror nok det er sopp for hun klør endel.. Labbene ble faktisk litt bedre etter vask, men ikke helt..

Jeg ville nok bare brukt eplecidereddikk og vann på snutepartiet, men aller helst barbert/klippet pelsen av. Den gror jo tilbake igjen og med mindre du skal stille henne i nær fremtid er det jo ingen krise. Som Belgerpia skrev går det jo ann å bruke hydrogenperoksid, med de gangene jeg har brukt det har jeg tatt det på en qtip og vært veldig nøye og forsiktig med å ta det på - synes det er litt skummelt med slike stoffer i ansiktet jeg. :icon_redface:

EDIT: Om du tørker og føner godt der hun er rød kan det også hjelpe, fuktsoppen lever jo nettopp av fukt så ved å holde området tørt minimerer du sjangsen for ytterligere oppblomstring og soppen tørker lettere ut.

Endret av LivB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...