Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstehund, treningskompis, i blokkleilighet


Thea
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg og samboer vil så gjerne ha en hund! Vi bor i en toromsleilighet i blokk nær marka. Vi er glade i å gå og jogge turer, og vil først og fremst ha en hund som skal være familiemedlem og turkamerat. Hvis vi får valp vil vi gå på valpekurs og så lydighetskurs, hvis vi får voksen omplasseringshund vil vi gå lydighetskurs. Vi kommer nok ikke til å drive med agility eller spor, med mindre vi og hunden plutselig finner ut at det er gøy.

Siden dette blir den første hunden vi eier uten foreldrehjelp må det være en hund som passer for førstegangseiere. Vi vil gjerne ha litt størrelse på hunden, type 50-60 cm. Helst en hund som går bra sammen med hest og barn - vi har ikke barn selv, men vi har små nieser og nevøer, og vi bor i et barnerikt strøk. Vi kommer også til å møte veldig mange hunder i parker og på turstier, så det må være en hund som går bra sammen med andre hunder.

Vi er opptatt av at hunden skal ha det bra, og vil gjøre det vi kan for at hunden skal få nok mosjon og mental stimulering, men hunden må også klare å være alene noen timer mens vi er på jobb.

Kort oppsummert: En hund som gidder å være med på joggeturer, men som ikke trenger mer enn en mil tur om dagen, og som ikke raserer leiligheten mens vi er på jobb.

Hvilke raser kunne passe for oss? Hvilke raser må vi absolutt holde oss unna? På forhånd tusen takk for forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, velkommen hit!

Det er ganske mange raser som kunne passe de kriteriene.

Keeshund var faktisk en av mine første tanker, kanskje også springer spaniel, men ingen av dem er raser jeg kjenner veldig godt.

Har dere noen preferanser angående pelstype og pelsstell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten, og takk for svar :)

Vi vil gjerne ha en litt bamsete hund, om du forstår. Lang pels er ingen hindring, akkurat! Men om en med annen pelstype passer best, så er ikke pelsen det avgjørende :)

Men jeg har lest at keeshound passer best for litt mer erfarne? Og at de kan være litt vel mye vakthund.. Jeg tenker da på naboer om hunden står og bjeffer mens vi er på jobb. Glemte også å nevne at et par naboer har katt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten, og takk for svar :)

Vi vil gjerne ha en litt bamsete hund, om du forstår. Lang pels er ingen hindring, akkurat! Men om en med annen pelstype passer best, så er ikke pelsen det avgjørende :)

Men jeg har lest at keeshound passer best for litt mer erfarne? Og at de kan være litt vel mye vakthund.. Jeg tenker da på naboer om hunden står og bjeffer mens vi er på jobb. Glemte også å nevne at et par naboer har katt...

Muulig jeg er på tynn is her, for jeg kjenner bare et par, men Eurasier? De er bamsete, og skal vel verken være særlig "voktete" eller bjeffete. Det er jo en stor hund, og jeg går ut fra at de er like mye jobb som en gjennomsnittlig Golden retriever, men de er vel ikke kjent for å kreve enorme mengder med mentale utfordringer, selv om de KAN brukes til både det ene og det andre, passer godt som turhund og har jo også en pels som gjør at den tåler vind og vær. Har vel heller ikke noe enormt jaktinstinkt. En av de jeg kjenner er litt krevende ovenfor andre hannhunder og litt reservert ovenfor fremmede mennesker (dette er en hannhund), men eier mener at det egentlig skal være utypisk for rasen. De andre jeg har møtt har ikke hatt sånne utfordringer etter hva jeg vet.

Ellers så liker jo jeg å anbefale retrieverne da, kanskje golden retriever kunne passe? Bare vær litt nøye med å sjekke helse osv ved valg av kull, snakk gjerne med noen som har litt oppdatert info om utviklingen i rasen, der er jeg litt på tynn is...

Red; og for de fleste raser vil det kanskje være lurt å tenke at man går for en tispe, siden det er første hund... Hvis ikke dere har spesielle preferanser rundt det, for SÅ store forskjeller er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte såvidt eurasier, kjenner et par stykker, spesielt en, veldig godt. Men det er ikke en "joggehund", og ikke nødvendigvis en hund som vil være med deg på joggetur når det passer DEG. :P Men det er en veldig fin kose- og turhund, som ikke krever så mye mer enn akkurat det - kos og tur.

De skal, som Marianne sier, ikke være reserverte, men overlegne/uinteressert i fremmede kan de godt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt på både eurasier og finsk lapphund, men slo det fra oss fordi lapphunden skulle være bjeffete og eurasieren skal visst være ganske så egenrådig når det gjelder trening... Vet ikke om det stemmer?

Golden har vi også tenkt på :) Virker litt skummelt at det er så mye albueproblemer, HD blir de sjekka for men ikke albueleddsplager så vidt jeg har forstått. Men det er definitivt en rase å tenke på :)

Og det med kjønn... Jeg har lest et sted at det kommer an på rasen hvilket kjønn som er mest krevende? Eller er det stort sett hannhunden som er "vanskeligst"? Jeg har mest erfaring med hest, hehe, og der var det motsatt, hoppa mi hadde definitvt mer svingende humør og var "vanskeligere" enn vallaken.

Jeg syns det er veldig vanskelig med rasevalg, for alle raser er jo avlet for noe; gjeting, jakt osv. Golden er jo også egentlig jakthund, kan den ha det bra i blokk da? Og selskapshundene er så små, og jeg vet ikke hvor godt de fleste henger med på joggetur, men jeg vet ikke så mye om gruppe 9-hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går stort sett an å dempe bjeffing på raser, men det er klart, raser som er disponert for det kan du lettere få problemer med.

Eurasier har, som du sier, en tendens til å være egenrådig og vanskelig å trene. Når det er sagt så er det en relativt enkel hund å ha. Så hvis du ikke har noen store planer om å drive med lydighet eller hundesport som krever masse samarbeid og kontroll, så går det stort sett helt fint. :)

Har dere vurdert setter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at jeg antar Eurasier, og også finsk lapphund, vil være altfor treig om sommeren for noen som jogger regelmessig (utifra egne erfaringer med en moderat pelset samojed som er enormt glad i å løpe og trekke på ski når det er ti minus eller kaldere, men som knapt orker mer en lett trav med mange stopp for drikking og nedkjøling i vann om sommeren).

Syns labrador er et supert forslag. Kjenner noen aktive folk, som nettopp kjøpte sin første hund - en labrador. Han er bare gulle god, og utrolig lettlært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ville setter virkelig funka for oss? Jeg trodde de krevde... jakt, egentlig, for å være glade. Og kanskje mer plass enn en toroms? De jeg har sett virker veldig... all over the place, så jeg kan se for meg at de trenger noen som er veldig interessert i jakt, spor eller noe mer enn bare joggeturer, spaserturer og litt lydighet. At det blir for lite hjernetrim? Skjønner at alle hunder trenger litt hjernetrim, og det skal vi gi, men vi trenger ingen arbeidsnarkoman-hund :)

Åååja, takk for tipset, det er jo egentlig logisk, at hunder med sånn pels som eurasier og finsk lapphund blir for varme for jogging om sommeren.

Labrador, ja :) Kanskje dumt spørsmål, men hva er forskjellen i adferd og behov i golden og labrador?

Har lurt litt på flatcoated retriever, men jeg mener å ha lest et sted at det er den vanskeligste retrieveren, vet ikke om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at eurasieren sliter spesielt med varmen om sommeren. Jeg pleier å sykle med dem og de takler varmen like godt som både meg og rottweilerne ;)

Når det kommer til trening er mine veldig glade i å trene, så lenge de skjønner hva som skal gjøres, og hva de kan oppnå for å gjøre det jeg vil :shifty: De jobber skjelden bare fordi de syns det er gøy :P Når det er sagt kommer mine med en gang på innkalling og hverdagslydigheten har kommet "av seg selv."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på flatcoated retriever, men jeg mener å ha lest et sted at det er den vanskeligste retrieveren, vet ikke om det stemmer?

Jeg har Flat Coated og vill ikke si mi er veldig vanskelig, hun elsker alt og alle, er med når det må og er rolig inne.. Hun elsker å trene å få brukt seg. Så jeg vill si at Flat kan passe dere veldig bra, bare dere er obse på det att de er veldig glad, men det går jo an å trene på dette så klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador, ja :) Kanskje dumt spørsmål, men hva er forskjellen i adferd og behov i golden og labrador?

Har lurt litt på flatcoated retriever, men jeg mener å ha lest et sted at det er den vanskeligste retrieveren, vet ikke om det stemmer?

Mitt intrykk, hvis man ser på showlinjene, så er labradoren litt mer happy-go-lucky og noe mer intens og direkte i sin væremåte. Golden som valp og unghund har jeg møtt endel kvikke og livlige individer av, men inntrykket er at de blir veldig "voksen" en god stund før labbene. Helseforskjellen kjenner jeg ikke så mye til for golden har jeg aldri studert nøye.

Ang flat så er de ofte mer aktiv enn andre retrievere, men personlig har jeg inntrykk av at både toller, curly og ches stort sett er mer krevende hvis man ser bort i fra fysisk aktivitet. Glade, og som labbisen noe mer intens og direkte, og fra de jeg har møtt en god del mer vimsete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil gjerne ha en litt bamsete hund, om du forstår. Lang pels er ingen hindring, akkurat! Men om en med annen pelstype passer best, så er ikke pelsen det avgjørende :)

Tenkte eurasier, jeg.

Når det gjelder dette med barn og slikt, så er det sosialisering og miljøtrening som gjelder når hunden er valp. La hunden være mye sammen med barna, gi barna noen tommelfingerregler på hvordan oppføre seg rundt hund, og det går nok veldig bra uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk også først eurasier. Og så labrador/golden. Tror disse kunne passet bra jeg :)

Ang jakthund så kan det hende det blir litt mye, men med nok mosjon osv så går det nok bra det også. Men dette er aktive og krevende raser som kan bli en håndfull. Og så er det jo fint å drive med jakt når man en slik hund, mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren eliminerer AD/HD (høhø) problemene, er bamsete og vår labbis har vel til sammen sagt 10 ord på snart 4 år så... stille er'n også :) (individuelt, men det er slettes ikke noe uvanlighet at de kan bli så stille).

Forskjell i golden og lab... veit du, jeg tror det er større individsforskjeller innen rasene, enn det er KONKRETE forskjeller på golden/lab. Dette er så store raser - med så stor genpool - at du med godt forarbeid kan få alt fra en stor seig soffapotet til en slank atlet - og en mellomting, fra begge raser. Smak og behag går vel på farge, utseende og helse. Goldenen sliter vel jevnt over litt mer med helsa, og har lengre pels som krever mer enn labbepelsen.

Bare for å komme med et moteksempel til Mokken, så er nabogoldenen hyper 24/7 og jeg pleier å si at den goldenen ikke går, den svever over bakken. Hopper og ruller og renner spikka gæærn tulling med en gang den kommer ut. Nå er det en unghund på drøyt 1,5 år som er seriøst understimulert da den eies av en 2barnsfamilie som har den i bånd ute hele tiden, men potensialet for energi er vanvittig i den bikkja. Vår labrador er tilsammenlikning en mer moderat type som har mer selvkontroll, sparer energien og beveger seg mindre "svevende" og mer bakkenært :P

Som sagt; individsforskjellene - forskjellene på linjer - er større enn noe konkret raseforskjell. Tror JEG da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! :) Koselig at dere gidder å skrive så mye info til meg. Det er litt forvirrende å finne Den Rette, men vi har god tid :) Ser ut som vi bør se nærmere på gruppe 8-hunder. Selv om jeg er litt redd for at de får for lite å gjøre når det ikke er noen jakt å være med på. Vil at Vofsen skal være lykkelig! Det er en stor omstilling for meg som er vant til at foreldrene mine hadde gjeterhunder, og hund i hodet mitt ble synonymt med gjeterhund. Men det er jo ikke noe særlig å ha en belger eller collie med vår livssituasjon, regner jeg med. Kanskje om noen år, når vi får hus og hage!

*leter i gruppe 8* Hmm, springer spaniel og portugisisk vannhund, ja! De har jeg møtt koselige individer av :) Kunne det vært noe for oss?

Jeg tenkte også på en ting... Hvis det blir slik at vi får omplasseringshund i stedet for valp, er det noen raser vi absolutt burde styre unna? Altså hunder som absolutt ikke er bra for førstegangseiere i blokkleilighet. Så ikke vi blir sittende der med en frustrert border collie, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men golden og labrador er jo egentlig jakthunder det også? Går det bra likevel? Finsk lapphund har vi fått høre av lapphundeiere at bråker litt vel mye i blokk, dessverre, ellers hadde det vært veldig koselig å ha en sånn søt vofs :)

Collie, ja... Der sa du rasen som får hjertet mitt til å banke litt fortere, Papillon! Men jeg vet ikke om vi kan tilby en collie alt de trenger av mental stimulering og fysisk aktivitet til å ha det bra? Prata med noen som syns det var helt hårreisende å i det hele tatt tenke på å ha en collie i blokkleilighet, men nå tror jeg ikke det var hundeeksperter som sa det heller da. Uansett er det kanskje mer rettferdig for collien å vente til vi har hage og bor på bakkenivå hvert fall, og kanskje ikke da heller, siden vi ikke er agility-entusiater eller sauebønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden og Labrador er så langt fra "jakt" per i dag som du kan få det. Du KAN få deg de originale Golden/Labrador-hundene som var brukt til jakt, men da kalles de "jakt-golden" og "jakt-labrador", og kommer fra egne oppdrettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at en setter er ikke all over the place om den får det den skal. Mamma sin, og forøvrig mine tante sine to, og plenty av andre jeg kjenner, er rolige og greie inne.

Mange klarer seg også som familiehunder uten jakt, men da ville jeg sett på et omplasseringsobjekt som settes vekk fordi den ikke duger bra nok på jakt. Med andre ord, jeg ville nok heller sett på de andre alternativene, og tror dere gjør rett i å kikke på bl.a. gruppe 8, og syntes ikke portugisisk vannhund er så dumt, men forstått det sånn at de er glad i litt mental trening. Men det er nok ikke så vanskelig å trene på litt triks og slikt, det er jo dog opp til dere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...