Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstehund, treningskompis, i blokkleilighet


Thea
 Share

Recommended Posts

Dere skal da vel ikke jogge innendørs? ;)

Uansett om det er labrador, collie, setter, finsk lapphund, sankt bernhard eller chiuhuahua, så lenge de får nok aktivitet, etter hvilke behov de har fysisk og mentalt, så er det sjelden noe stort problem å bo i blokkleilighet. Det er utrolig deilig å ha en hage de kan løpe rundt i, såklart, men det gjelder også uansett rase, størrelse og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns golden/labrador/flat høres fint ut for dere :) De er jakthunder opprinnelig, men det er ingen problem å ha en retriever uten å drive jakt. De ferreste retreiverene er jakthunder. Flertallet er helt klart tur- og familiehunder :) Jeg tror en retriever vil kunne få et flott og aktivt liv hos dere! Hvilke av disse variantene som vil egne seg mest kommer ann på deres preferanser, og her er det mye individsforskjeller og forskjell på linjene. Gjevnt over kan vi vel si at golden er den av de tre nevnte som er mest "balansert". Labben er ofte hakket mer gira og leken, og flatten er en utrolig glad og typisk happydog. Dette er ihvertfall mitt inntrykk av de tre rasene gjevnt over. Likevel er det nok større forskjeller i linjer og individer enn raser (noen har vel nevnt det tidligere?).

Collien har jeg personlig lite erfaring med, men en trenger ikke være sauebonde eller agilityinteressert for å ha en slik hund. Ettersom jeg har skjønt er det få som bruker collien til gjeting i Norge. De fleste er vel tur og familiehunder av disse også. Om dere kan gi en collie det den trenger av fysisk aktivitet og hjernetrim så kan dere vel fint skaffe dere den rasen om det er det dere ønsker? :) Jeg vil vel tro at en retriever krever omtrent den samme mengden trim og mental stimuli som en collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt på både eurasier og finsk lapphund, men slo det fra oss fordi lapphunden skulle være bjeffete og eurasieren skal visst være ganske så egenrådig når det gjelder trening... Vet ikke om det stemmer?

Golden har vi også tenkt på :) Virker litt skummelt at det er så mye albueproblemer, HD blir de sjekka for men ikke albueleddsplager så vidt jeg har forstått. Men det er definitivt en rase å tenke på :)

Og det med kjønn... Jeg har lest et sted at det kommer an på rasen hvilket kjønn som er mest krevende? Eller er det stort sett hannhunden som er "vanskeligst"? Jeg har mest erfaring med hest, hehe, og der var det motsatt, hoppa mi hadde definitvt mer svingende humør og var "vanskeligere" enn vallaken.

Jeg syns det er veldig vanskelig med rasevalg, for alle raser er jo avlet for noe; gjeting, jakt osv. Golden er jo også egentlig jakthund, kan den ha det bra i blokk da? Og selskapshundene er så små, og jeg vet ikke hvor godt de fleste henger med på joggetur, men jeg vet ikke så mye om gruppe 9-hundene.

Jeg tror Eurasier kunne tilfredstilt deres behov for lydighetstrening m.m helt fint, jeg (uten at jeg har så mange detaljer om deres liv). "Problemet" er om man virkelig blir hekta på en av de aktivitetene, som lydighet eller agility, for da har du kanskje plutselig en hund som ikke passer helt, for de er nok ikke en rase som er av de enkleste, og det krever nok litt jobb. Når det er sagt trener jeg agility sammen med en, og den er forsåvidt veldig lettrent, men man har som det nevnes her litt utfordringer med mye egne meninger om hva som skal til. I tillegg til at den selvfølgelig aldri får den farten osv som ville trenges i høyere klasser.

Når det gjelder retrieverne ville jeg ivertfall ikke vært redd for jaktinstinktet, og ivertfall ikke på en vanlig golden av "utstillingslinjer" (la deg ikke skremme av "utstillingsuttrykket", det er rett og slett en vanlig golden). Golden er en god allroundhund, men er ikke noen "verdensmesterhund" (hvis du ser bort fra jakt-varianten), den har litt høyere terskel for "feil" enn en del andre raser, men er ikke noen sofahund og krever oppdragelse og hjernetrim den også...

Bakgrunnen for min anbefaling om kjønn (tispe) var en litt sånn generell tanke, men det finnes raser der man anbefaler hanne foran tispe for førstegangseiere, bl.a min egen (kooikerhund). Og så er det smak og behag. Og er man en hannhundperson, så kjøper man hannhund. Forskjellene er ikke sååå store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men golden og labrador er jo egentlig jakthunder det også? Går det bra likevel? Finsk lapphund har vi fått høre av lapphundeiere at bråker litt vel mye i blokk, dessverre, ellers hadde det vært veldig koselig å ha en sånn søt vofs :)

Collie, ja... Der sa du rasen som får hjertet mitt til å banke litt fortere, Papillon! Men jeg vet ikke om vi kan tilby en collie alt de trenger av mental stimulering og fysisk aktivitet til å ha det bra? Prata med noen som syns det var helt hårreisende å i det hele tatt tenke på å ha en collie i blokkleilighet, men nå tror jeg ikke det var hundeeksperter som sa det heller da. Uansett er det kanskje mer rettferdig for collien å vente til vi har hage og bor på bakkenivå hvert fall, og kanskje ikke da heller, siden vi ikke er agility-entusiater eller sauebønder.

De fleste som har collie ("lassie" collie, ikke bc) er vel ikke de som henger på klubben og står i å trener, vel? :) Kan ikke se for meg at en collie er så veldig mye mere aktivitetskrevende enn labrador og golden, og værtfal ikke setter! Portis bør du også se på, bare vær obs på at det er veldig mye pelsstell hvis du ikke klipper den ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare på mobilnett, så litt tungvint å skrive. Men om du lurer på noe med portugisisk vannhund må du bare spørre. Personlig synes ikke jeg det er den enkleste rasen å ha i leilighet, har jo det selv, men det er ikke en avgjørende ting, kanskje? Min snuppe er så utrolig avhengig at jeg føler vi går litt oppå hverandre her. Og mange portiser ER skikkelig diltere.

Men spør gjerne om du vil vite mer om rasen. Putt på en femmer og jeg er igang! :P

Og en ting angående portis og pels, siden det ble nevnt over her. Det er ikke så ille som man skulle tro, men man bør gjøre seg selv den tjenesten å stelle ofte og lite fremfor å ta det i skippertak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare på mobilnett, så litt tungvint å skrive. Men om du lurer på noe med portugisisk vannhund må du bare spørre. Personlig synes ikke jeg det er den enkleste rasen å ha i leilighet, har jo det selv, men det er ikke en avgjørende ting, kanskje? Min snuppe er så utrolig avhengig at jeg føler vi går litt oppå hverandre her. Og mange portiser ER skikkelig diltere.

Men spør gjerne om du vil vite mer om rasen. Putt på en femmer og jeg er igang! :P

Og en ting angående portis og pels, siden det ble nevnt over her. Det er ikke så ille som man skulle tro, men man bør gjøre seg selv den tjenesten å stelle ofte og lite fremfor å ta det i skippertak :)

Ja, men det har jo litt etter åssen type pels hunden har, værtfal ifølge Hege :) Noen er det mye jobb med andre, ikke fult så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Selv har jeg en som er et curly light kan man vel kalle det. De med wavy pels er lettere å stelle enn de med curly. De fleste er wavy, sånn jevnt over. Personlig synes jeg de curly hundene er mye penere enn de wavy når de er klippet ned, sånn for å ha sagt det :P

Det hvite på sorte hunder kan og være et lite h*****e å gre. Så en helsort er enklere å holde flokefri enn en med masse hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du spør om springer spaniel, så jeg kan jo svare fra min begrensede erfaring :)

Det er flere her inne som har springer, både engelsk og welsh. Jeg har selv valgt og kjøpe engelsk nå, etter å hatt dalmatiner siden 98. Jeg ville ha en litt lettere hund med et mykt og trivelige temperament. En glad hund som har lyst til å være sammen med meg.

Jeg er ganske sikker på at dette stemmer med rasen, i allefall har de jeg har snakket med sagt dette. Samt at de jeg har hilst på ( begynner og bli mange ) har vært herlige hunder.

Jeg vet at jeg får pelsstell med en springer, men det gleder jeg meg til. Valpen kommer 10.februar, så nå er det stor forventning her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Selv har jeg en som er et curly light kan man vel kalle det. De med wavy pels er lettere å stelle enn de med curly. De fleste er wavy, sånn jevnt over. Personlig synes jeg de curly hundene er mye penere enn de wavy når de er klippet ned, sånn for å ha sagt det :P

Det hvite på sorte hunder kan og være et lite h*****e å gre. Så en helsort er enklere å holde flokefri enn en med masse hvitt.

Åh, jeg fikk høre motsatt :P Alba er wawy og har en vanskelig pels, får fort floker, mens Fendi er mere curly og trenger nesten ikke vedlikehold iforhold. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg fikk høre motsatt :P Alba er wawy og har en vanskelig pels, får fort floker, mens Fendi er mere curly og trenger nesten ikke vedlikehold iforhold. Haha!

Det sier oppdretteren min også. At de curly er enklere å holde flokefri. Såå.. Man kan nok ikke lage en regel ut av det gitt. Men da tror jeg de skal være ekte curly altså. Min erfaring med krøllert er at den lett tover seg i tykke matter. Dessuten er det forskjell på de wavy hundene. Og stor forskjell på helhvit og hvitt i svart. Noen har mye mer "sprø" pels enn andre. Hundene til Silje_M_H f.eks. De har jo skikkelig silkepels, og den er myyye enklere å holde fin enn Chessea sin. Til gjengjeld er Chessea sin lettere å fluffe opp til utstilling etc.

Men joda, portispels er like forskjellig som menneskehår (omtrent) og er en del jobb om den skal holdes helt lang, det er klart. Jeg er bare så vant med det.

Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke svarte på alle innspillene deres, jeg har ikke vært så mye på nett de siste dagene, men jeg setter pris på alle forslag og tips! :) Veldig snilt av dere å skrive så mye. Jeg skal lese litt mer om raser som har blitt anbefalt, tenke litt til og så får vi se hva vi bestemmer oss for. Vi har god tid! :) Vi vil ikke velge feil rase pga hastverk, i hvert fall. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Takk for velkomsten, og takk for svar :)

Vi vil gjerne ha en litt bamsete hund, om du forstår. Lang pels er ingen hindring, akkurat! Men om en med annen pelstype passer best, så er ikke pelsen det avgjørende :)

Men jeg har lest at keeshound passer best for litt mer erfarne? Og at de kan være litt vel mye vakthund.. Jeg tenker da på naboer om hunden står og bjeffer mens vi er på jobb. Glemte også å nevne at et par naboer har katt...

Takk for velkomsten, og takk for svar :)

Vi vil gjerne ha en litt bamsete hund, om du forstår. Lang pels er ingen hindring, akkurat! Men om en med annen pelstype passer best, så er ikke pelsen det avgjørende :)

Men jeg har lest at keeshound passer best for litt mer erfarne? Og at de kan være litt vel mye vakthund.. Jeg tenker da på naboer om hunden står og bjeffer mens vi er på jobb. Glemte også å nevne at et par naboer har katt...

Da tenker jeg at Irish softcoated wheaton terrier er noe å tenke på:) super familiehund, deilig personlighet og bamsete utseende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...