Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva inneholder valpefor vs voksenfor?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Skal du ha hele innholdet så må du jo lese på pakningen. Valper skal jo ha mindre kalsium og fosfor, det er veldig viktig om valpen er av stor rase.. Ellers er det jo bare å lese innholdet i de forskjellige merkene, men det betyr ikke at det er det riktige fakta fordeom. Så du må heller lese deg opp på hvordan du skal fòre en valp og en voksen så finne fòr som passer best til den typen fòring. Jeg ser du har spurt om dette på Canis også. Du vil sikkert få ett bedre svar der inne. Jeg har sett rundt her inne og folk har ett merkelig forhold til hvordan fòre opp hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha hele innholdet så må du jo lese på pakningen. Valper skal jo ha mindre kalsium og fosfor, det er veldig viktig om valpen er av stor rase.. Ellers er det jo bare å lese innholdet i de forskjellige merkene, men det betyr ikke at det er det riktige fakta fordeom. Så du må heller lese deg opp på hvordan du skal fòre en valp og en voksen så finne fòr som passer best til den typen fòring. Jeg ser du har spurt om dette på Canis også. Du vil sikkert få ett bedre svar der inne. Jeg har sett rundt her inne og folk har ett merkelig forhold til hvordan fòre opp hundene sine.

Det var da et voldsomt så bastant utsagn. Hvordan folk her inne forer hundene sine er like forskjellig som hvilket som helst annet sted.

Til TS: De fleste hundefôr har ingrediensliste og slikt på hjemmesiden til forprodusenten. Du kan jo sammenlikne det merket du er interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: De fleste hundefôr har ingrediensliste og slikt på hjemmesiden til forprodusenten. Du kan jo sammenlikne det merket du er interessert i?

Ja, har prøvd å kikke litt rundt, men som FranskDogge sier; det er jo ikke sikkert det er riktig hva de forskjellige produsentene putter i foret sitt. Så jeg håpet det var noen "eksperter" her inne som kunne si litt mer om hva som SKAL og IKKE SKAL være i et valpefor i forhold til en voksenfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det at hunder ikke har behov for å få i seg karbohydrater, men så har jeg også fått høre det at valper skal ha karbohydrater? Er usikker på hva som er riktig da Vom og Hundemat ikke inneholder karbohydrater. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det at hunder ikke har behov for å få i seg karbohydrater, men så har jeg også fått høre det at valper skal ha karbohydrater? Er usikker på hva som er riktig da Vom og Hundemat ikke inneholder karbohydrater. Noen som vet noe mer om dette?

Vanlig fòr inneholder 40-50% karbohydrater. Det omdannes lett til glukose i fordøyelsen som fører til at blodsukkeret varierer og øker. De skal ha veldig lite karbohydrater, så de skal ha det... Bare ikke i de mengdene som finnes i vanlige fòrtyper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle under en kam, av det jeg ser folk skriver her så er det en merkelig fòring.

Hva er det som er som er så merkelig da? Det er vel en del som fórer på vom og hundemat, noen som fórer på norwegian polar, og en del som fórer på tørrfór. Ett par stykker fórer helt rått. Alt dette er vel rimelig normal fóring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at mine hunder burde vært døde og begravet for lenge siden, iom at de har vokst opp på det O så forhatte tørrfôret. De burde være fulle av eksem og allergier, ha dårlige mager, ha helt forjævvvlige pelser, dårlige tenner, sprukne negler, bukspyttkjertelen er nok overarbeidet så det holder i tillegg... Stakkars hundene mine :(.

Jammen er det godt de ikke vet at de blir fôret på dødskost siden de er usedvanlig friske og raske, alltid får god kritikk på pels og pelskvalitet, aldri har hatt såre poter eller sprukne negler, hoftene på alle mine briarder opp gjennom årene er avlest med A, tennene er utmerket og har sjelden tannstein, avføringen er fast og fin (ligner vel mest på elgskit de små kulene som kommer ut), magen er i orden, sjelden noe fising her i gården, godt muskulert er de jammen meg også. Gamlemor på over 11 er fortsatt med på 2-3 timers turer i ulent terreng og dyp snø uten problemer - og ser aldri stiv og støl ut etterpå engang.

Nei... jeg må vel bare forberede meg på at de snart kommer til å dø begge to siden de får bare slike gifitge tørrfôrkuler... :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg. Av alle de hundre brukerne her inne så mener du det er EN merkelig fôring som foregår? Du mista akkurat all kredibilitet. ;)

Ikke at jeg er enig med han/hun, men jeg leste setningen litt annerledes. Prøv å lese setningen uten trykk på "en". Setningen er fremdeles rar, men jeg tror han/hun mente at det generelt er en merkelig foring, om du skjønner. Bedre kan jeg ikke forklare :lol:

Jeg skjønner jo at mine hunder burde vært døde og begravet for lenge siden, iom at de har vokst opp på det O så forhatte tørrfôret. De burde være fulle av eksem og allergier, ha dårlige mager, ha helt forjævvvlige pelser, dårlige tenner, sprukne negler, bukspyttkjertelen er nok overarbeidet så det holder i tillegg... Stakkars hundene mine :(.

Jammen er det godt de ikke vet at de blir fôret på dødskost siden de er usedvanlig friske og raske, alltid får god kritikk på pels og pelskvalitet, aldri har hatt såre poter eller sprukne negler, hoftene på alle mine briarder opp gjennom årene er avlest med A, tennene er utmerket og har sjelden tannstein, avføringen er fast og fin (ligner vel mest på elgskit de små kulene som kommer ut), magen er i orden, sjelden noe fising her i gården, godt muskulert er de jammen meg også. Gamlemor på over 11 er fortsatt med på 2-3 timers turer i ulent terreng og dyp snø uten problemer - og ser aldri stiv og støl ut etterpå engang.

Nei... jeg må vel bare forberede meg på at de snart kommer til å dø begge to siden de får bare slike gifitge tørrfôrkuler... :innocent:

Tenk, hun kunne sikkert blitt 50 år og gå 4-6 timer daglig hvis det ikke var for det forfryktelige tørrforet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at valpefor inneholder mer energi osv, men hva inneholder da valpefor kontra høyenergi voksenfor?

Valpefôret har gjerne mindre fett, litt avhengig av str på hunden. Valpefôr til miniatyrer har mer fett enn valpefôr til giganter. Valper kan gjerne få høyenergifôr, da de trenger masse protein for å bygge kroppen sin og masse fett for å holde energinivået oppe. Ang kalsium/fosfor så er alle kjente merkevarer balansert for dette, så det trenger du ikke tenke på. Om det derimot er et fôr som er kommet til Norge etter april-2011 må man være obse, for da bortfalt kravet om balanse i forholdet.

Jeg har hørt det at hunder ikke har behov for å få i seg karbohydrater, men så har jeg også fått høre det at valper skal ha karbohydrater? Er usikker på hva som er riktig da Vom og Hundemat ikke inneholder karbohydrater. Noen som vet noe mer om dette?

Nei, hverken valp eller voksen hund har behov for karbo. De eneste gangene det er virkelig nødvendig er ved sjokk/traume, total kollaps og etter hard valpefødsel. Da er druesukker en fin ting å gi for at hunden skal få en energiboost slik at den har krefter til å ete vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er enig med han/hun, men jeg leste setningen litt annerledes. Prøv å lese setningen uten trykk på "en". Setningen er fremdeles rar, men jeg tror han/hun mente at det generelt er en merkelig foring, om du skjønner. Bedre kan jeg ikke forklare :lol:

Jeg klarer å lese setningen på både den ene og den andre måten, altså, og det var helt riktig jeg som valgte å vektlegge EN, men jeg synes fortsatt utsagnet er helt idiotisk, og påpekte det ved å tydeliggjøre hva han faktisk sitter og babler om. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å lese setningen på både den ene og den andre måten, altså, og det var helt riktig jeg som valgte å vektlegge EN, men jeg synes fortsatt utsagnet er helt idiotisk, og påpekte det ved å tydeliggjøre hva han faktisk sitter og babler om. :D

Jeg er fremdeles enig med deg, altså :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, hun kunne sikkert blitt 50 år og gå 4-6 timer daglig hvis det ikke var for det forfryktelige tørrforet. :P

Ja, for søren, DET tenkte jeg ikke på. Men hva med hun stakkars tobeinte kjærringa som skal henge med på tur da? Henne er det nok verre med :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart man blir forvirret. Jeg har hørt av erfarne oppdrettere at det er viktig med mat med mye fett kontra protein, mens dyrleger sier det motsatte. Mye protein ville visst ikke være gunstig for utviklingen til hunden for de ville vokse for raskt i høyden og bli hengslete (på store raser), mens noen sier at maten ikke har noe å si på utviklingen pga genene vil avgjøre hvordan hunden vil bli seende ut som voksen.

Såe,, ja hvem har fasiten? Finns det fasit? og hvorfor er det da så veldig ulike meninger ute å går.

jeg vil anta at kvaliteten på maten har litt å si på utviklingen til hunden. Det gjelder jo alle dyr/mennesker. Men hva er god kvalitet da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart man blir forvirret. Jeg har hørt av erfarne oppdrettere at det er viktig med mat med mye fett kontra protein, mens dyrleger sier det motsatte. Mye protein ville visst ikke være gunstig for utviklingen til hunden for de ville vokse for raskt i høyden og bli hengslete (på store raser), mens noen sier at maten ikke har noe å si på utviklingen pga genene vil avgjøre hvordan hunden vil bli seende ut som voksen.

Såe,, ja hvem har fasiten? Finns det fasit? og hvorfor er det da så veldig ulike meninger ute å går.

jeg vil anta at kvaliteten på maten har litt å si på utviklingen til hunden. Det gjelder jo alle dyr/mennesker. Men hva er god kvalitet da..

Denne er ganske "enkel". Oppdrettere som ser kull etter kull etter kull gjennom hele utviklingen vet vel bedre enn en vet som ser valper kun når de vaksineres eller er syke? Det ER gener som styrer veksten, både høyde og tempo, men man kan jevne ut veksten slik at de ikke blir for høye bak/foran med fôring.

Det er gjort felre forsøk bla på GD og fôring, både med mye/lite kalsium, fett, proteiner osv, og alle konkluderer med at veksten er genetisk, men feilernæring kan gjøre valpen mindre (oppnår ikke genetisk potensiale), det finnes ikke noe som heter for mye protein eller fettt, men for mye kalorier (dvs kalori inn=kalori ut, slik at hunden ikke blir fet) og så lenge kalsium og fosfor er balansert finnes ikke "for mye" kalsium. Det mange gjorde før var jo å gi tilskudd av kalsium, men økte ikke på kjøttandelen (fosforkilden) ergo ble det benvekstfeil og forkalkninger. hadde de derimot gitt kjøtt med ben, ev kjøtt og kalsium hadde problemet vært ikkeeksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, slik å forstå er da alle valpefôr nå til dags kjøpt hos dyrleger/dyrebutikk god nok kvalitet til at man ikke trenger å "bekymre" seg for utviklingen til hunden? At de har forsket seg frem til rette mengder av det ene og det andre?

Jeg antar at det er litt viktigerer med litt høyere fettprosent i maten for mynder slik at de ikke blir for tynne som små, det er sikkert det de "maser" så mye om de oppdretterne :P " Ikke la de bli tynne, hold de gode og runde så lenge du klarer, vi har sett mange som har ødelagt et godt utgangspunkt fordi eierne bruker dårlig fôr", sier de. Jeg har også hørt at de har sagt: "nybegynnere får ofte ikke til å få en greyhound i perfekt kondisjon, det vil man få med erfaring." Så man var jo litt sånn :blink: før man fikk seg rasen, og så for meg at dette matstyret kom til å bli vanskelig. Men nå gikk jeg jo en litt annen reting enn mange greyfolk, og valgte V&H, det syns jeg har gått bare fint, selv om noen virket litt skeptisk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...