Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva inneholder valpefor vs voksenfor?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Okei, slik å forstå er da alle valpefôr nå til dags kjøpt hos dyrleger/dyrebutikk god nok kvalitet til at man ikke trenger å "bekymre" seg for utviklingen til hunden? At de har forsket seg frem til rette mengder av det ene og det andre?

Jeg antar at det er litt viktigerer med litt høyere fettprosent i maten for mynder slik at de ikke blir for tynne som små, det er sikkert det de "maser" så mye om de oppdretterne :P " Ikke la de bli tynne, hold de gode og runde så lenge du klarer, vi har sett mange som har ødelagt et godt utgangspunkt fordi eierne bruker dårlig fôr", sier de. Jeg har også hørt at de har sagt: "nybegynnere får ofte ikke til å få en greyhound i perfekt kondisjon, det vil man få med erfaring." Så man var jo litt sånn :blink: før man fikk seg rasen, og så for meg at dette matstyret kom til å bli vanskelig. Men nå gikk jeg jo en litt annen reting enn mange greyfolk, og valgte V&H, det syns jeg har gått bare fint, selv om noen virket litt skeptisk til det.

Njaaaaaaaahh... Det kommer an på hvor proteinet kommer fra om det er et godt fôr, men de er balansert til en viss grad. Ergo er det ikke farlig/feil, men jeg personlig mener ikke det er optimalt balansert.

Akkurat det med å holde mynden rund, vel det er enkelte som tenker det samme på GD. Å holde en hund i ekstrem vekst rund er bare så feil som det går an i mine øyne! De skal holdes slanke men ikke TYNNE. Masse, dvs muskler, avhenger av genetikk og proteintilførsel, ikke på at hunden holdes overvektig. At det er forskjell på et godt fôr og et dårlig er det ingen tvil om for å optimalisere, men rund hund er for mange kalorier, enten fôret er godt eller dårlig.

Se på mine to. De er begge holdt slanke i oppveksten, Oabba var mer hengslet og "feil" som unghund enn Valpis. Det er 13 kg i vektforskjell på de, Oabba er ca 5 cm lavere men minst 5 cm bredere. De er begge i slank og fin kondisjon idag, men man skulle utsenedemessig ikke tro de var helsøsken fra samme kull. Genetikken slo inn, Oabba er mer lik far sin slekt, Valpis lik mor sin slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav Nitro litt for lite mat da vi fikk han. Når han kom til oss, var han rund og god, men det var litt vanskelig å avgjøre maten hans i begynnelsen og da fikk jeg kjeft for at han var aaaaalt for tynn og jeg måtte feite han mer opp (jeg syns selv han ikke var så tynn) .

Først da fikk jeg beskjed om å bare la han spise så mye han ville ha, og siden da har hatt fått lov til det. Han ble jo bra selv om, og han har fylt seg bra ut de siste årene.

Det beviser at folk har litt ulikt syn på dette med mat, og det er vel best å erfare selv hva man syns er best. Det er nok litt forskjell på raser, for jeg har alltid hørt at man generellt skal holde valper slanke opp igjennom oppveksten, men da jeg kom i greymiljøet var det omvendt. Vet ikke hva andre myndefolk har hørt?

Takk for svar Tulip. Det er alltid like interessant å høre om temaet :) Har liksom ikke helt dannet meg en egen mening om det, pga så ulike kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg gav Nitro litt for lite mat da vi fikk han. Når han kom til oss, var han rund og god, men det var litt vanskelig å avgjøre maten hans i begynnelsen og da fikk jeg kjeft for at han var aaaaalt for tynn og jeg måtte feite han mer opp (jeg syns selv han ikke var så tynn) .

Først da fikk jeg beskjed om å bare la han spise så mye han ville ha, og siden da har hatt fått lov til det. Han ble jo bra selv om, og han har fylt seg bra ut de siste årene.

Det beviser at folk har litt ulikt syn på dette med mat, og det er vel best å erfare selv hva man syns er best. Det er nok litt forskjell på raser, for jeg har alltid hørt at man generellt skal holde valper slanke opp igjennom oppveksten, men da jeg kom i greymiljøet var det omvendt. Vet ikke hva andre myndefolk har hørt?

Takk for svar Tulip. Det er alltid like interessant å høre om temaet :) Har liksom ikke helt dannet meg en egen mening om det, pga så ulike kilder.

Det jeg har utheva er selvfølgelig til en viss grad sant, men hva en selv syns er best er ikke nødvendigvis det som er best for hunden. Kjæresten til broren min syns det er best med feite hunder, det betyr ikke at det er best for hunden. En vegetarianer kan syns det er best om hunden ikke spiser kjøtt. Det er ikke sikkert det er best for hunden forde (selv om den helt klart kan leve uten kjøtt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vapens behov for energi, proteiner, mineraler og vitaminer er større enn hos en voksen hund med tanke på vekst og utvikling, samt vedlikeholdelse av kroppen. Selve førdøyelsesfunksjonene er visstnok også forskjellige. Valper er dårligere til å fordøye stivelse, så må man også ta hensyn til tannskifte og størrelsen på tørrforkula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...