Gå til innhold
Hundesonen.no

Matrutiner...


Teserere
 Share

Recommended Posts

Aïda får to måltider om dagen, og mener veldig bestemt at de to måltidene skal fortæres hjemme. Dersom hun får feks middag når vi er borte (for problemet er ikke at hun ikke spiser den, matvraket!), går hun alltid rett til matplassen og klager når vi kommer hjem, selvom hun akkurat har spist :icecream: Akkurat som om hun ikke har fått middag :P Hun kan stå leenge å mase!

Noen av deres hunder som gjør sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når sønn har bodd hjemme så har han jobbet lange dager og jjeg har samtidig jobbet skift og altid når vi da står opp så har da hundene allllllllldri fått mat i dag. Kremt de fikk da for to timer siden hehe og det smme har skjedd på kvelden. Med å ringe og sjekke opp og drive på og flytte på tider så har vi endelig klart å få dem til å slutte å mase så det er skjeldent vi ringer og sjekker nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk Blaze i hus hadde Felix fri tilgang til tørrfor, men fikk vom til frokost. Nå får de mat to ganger om dagen, vom som regel til kvelden. Blaze er matvrak og spiser alt, alltid! Felix var kresen på tørrforet før, men etter han fikk konkurranse spiser han opp alt. Spiller ingen rolle hvor eller når heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når sønn har bodd hjemme så har han jobbet lange dager og jjeg har samtidig jobbet skift og altid når vi da står opp så har da hundene allllllllldri fått mat i dag. Kremt de fikk da for to timer siden hehe og det smme har skjedd på kvelden. Med å ringe og sjekke opp og drive på og flytte på tider så har vi endelig klart å få dem til å slutte å mase så det er skjeldent vi ringer og sjekker nå

Ah, sånn å forstå.

Her får hundene mat èn gang om dagen og noen ganger maser tolleren noe aldeles for jævli, fordi hun holder på å dø av sult, men som regel klarer jeg å fôre før hun trenger å si fra. Noen ganger får de mat to andre ganger sju, noen ganger før langtur, noen ganger etter. Litt ettersom.

EDIT: Å ja, topic, ja. Vi er stort sett hjemme, vi, men er vi ikke det får de mat der vi er. Gjestehund(er) får også mat her, hvis vi har besøk når hundene fôres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fòrings 2 ganger om dagen, men ettersom hun er et matvrak så spiser hun uansett hvor hun er og heldigvis så maser hun da ikke når hun kommer hjem, men hun kan finne på å mase før hun får mat. Da venter jeg til hun har roet seg før jeg ordner maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hundene velsignet og forbannet med en enorm appetitt, så all mat går ned uansett hvor de er.

De får to måltider om dagen, og jeg klarte dessverre å lære X'en som ung at hun skulle få mat klokka 2000, så hun maser om mat da. Hun får ikke mat når hun maser, men den matklokka hennes er irriterende tålmodig og stabil, ikke til å rikke.

Noen dager er jeg i crappy form og står opp skammelig sent, slik at de får frokost kanskje 1700 - likevel maser hun da tre timer senere om å få kveldsmat, for klokka ER kveldsmat. Hun er neppe veldig sulten...

Om vi er borte, maser hun derimot ikke da, det er kun en hjemmerutine.

Ellers har jeg rutine på at de altså ikke får mat når de maser, de må være rolig mens jeg tilbereder maten, de må sitte rolig når jeg setter ned skålene og får ikke forsyne seg før jeg sier vær så god, og de får ikke mat rett før eller rett etter tur da jeg på min venstre skulder har et stygt magedreiningsspøkelse som forfølger meg etter at vi har mistet fire hunder til den styggedommen.

Foenix og Hudson hadde en greie på at etter mat skulle de bære metallskåla inn i stua og gnage på de, men det fikk jeg heldigvis plukket av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå lenger, men vi var nøye med foringene på Monti når han kom, da fikk han tre ganger i døgnet og det var alltid nøyaktig fem på halv åtte (mannen ferdig med sin skremmende nøyaktige rutine hver morgen), klokka 14 og klokka 20 igjen. Klokka 13.55 og 19.55 gikk han derfor og satte seg ved matskåla. Hver bidige gang. Sa ingenting, gjorde ingenting, han bare satt der og stirret og stirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får bare mat èn gang daglig selv, hadde ikke blitt mett overhodet om det skulle blitt delt opp.

Han får da maten sin alltid rett før vi skal spise middag selv, så han er helt mett da og vi slipper noe mas selv. Noen ganger får han også kalkun-/strutsesener eller noe kokt kjøtt/provit i Kongen sin, utrolig kjekt å ha med på middagselskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser egentlig ikke når vi er borte, og den eldste spiser vel omtrent ikke i det hele tatt om ikke jeg er sammen med henne. :rolleyes2:

Sånn er det med mammadalter.

Hjemme er ikke Tinka så nøye på det, da spiser hun på det stedet og den tiden hun får det servert. Men når vi er borte vil hun gjerne at jeg skal være hun henne når hun spiser. Hvis jeg går min vei, kommer hun ut og henter meg. Spiller ingen rolle hvor trygg hun er på menneskene eller stedet, og jeg trenger ikke å sitte ved skålen, liksom, men hun vil se meg. Raring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med mammadalter.

Hjemme er ikke Tinka så nøye på det, da spiser hun på det stedet og den tiden hun får det servert. Men når vi er borte vil hun gjerne at jeg skal være hun henne når hun spiser. Hvis jeg går min vei, kommer hun ut og henter meg. Spiller ingen rolle hvor trygg hun er på menneskene eller stedet, og jeg trenger ikke å sitte ved skålen, liksom, men hun vil se meg. Raring.

Vel, Aiko spiser fint lite hjemme også, bare så det er sagt, men jeg VEIT at hun spisevegrer når hun er hos andre, med unntak av et par stk tanter. Hun har alltid hatt en meget sporadisk spisemønster, og jeg har derfor heller ikke faste fôringstidspunkter, for det spiller ingen rolle når jeg gir dem mat. De kan godt la være å spise sjøl om de "burde" være sultne, bare fordi de heller vil leke sammen, sove eller se på "Ut i naturen". Men hun kan godt spise akkurat der skåla treffer gulvet, jeg må altså ikke være i samme rom. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mat en eller to ganger om dagen, ettersom hva jeg husker eller føler for. Aldri faste rutiner... Er det v&h spiser hun alt med en gang, og er det tørrfor kan hun like gjerne la være. Hun spiser i alle fall ikke mer enn akkurat nok til å ikke være skrubbsulten evt. :P

Samme hjemme og borte. Men aldri masing, men har hendt hun har mint meg på at NÅ er det lenge siden mat. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er så mye på farten og bruker hundene er det viktig at de spiser til alle døgnets tider og uansett hvor de blir servert det.

Så helt bevist så har jeg ingen fast rutine, annet enn at de får min 2 måltider for dagen. Ellers tar jeg alt fra de er valp å serverer maten både ute og inne, i bilen, på kjøkkenet, på stuen, ute i skauen, parkeringsplass osv.

Eneste gangen jeg har "dillet" med maten deres har vært ved drektighet eller sykdom.

Bakdelen ved å ikke ha noen rutiner er at de kan "se" sultene ut og jeg förer de igjen når jeg står opp etter nattevakt o.l. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin har stor apetitt og spiser hvor som helst og når som helst. Her blir det mat servert to ganger om dagen, når jeg står opp og lager kaffe til meg selv og når jeg skal spise middag. Uansett når det måtte være.

Jeg tar alltid med mat når vi skal bort over tid sånn at han får de to måltidene uansett hvor vi er. Og det glir ned på høykant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terho får også mat til alle døgnets tider, og han tigger heller aldri om mat, han er mer i den oppfatninga at hey, mat igjen jo... Merkelig nok, har aldri sett han mase, tigge eller noe annet når det gjelder maten hans (såklart sitter han og stirrer litt når andre spiser ved bordet, det kan jo hende noen mister noe godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa stoppet alltid bilen på ferie kl 19:00 for å gi Foxi mat, dette har resultert i at uansett dag,tid,år, klokken er 19 og hun blir et monster om hun ikke får mat. Jeg måtte unngå treninger rundt den tiden for hun ga meg fingeren og ville hjem.

Så mine egne får pent spise når de får mat. Amiga kunne ikke brydd seg mindre, kommer det mat kommer det mat, hun tar det ikke som noen sorg. Derimot kelpien hadde tydeligvis rutiner før for fra halv syv til 8 maser og sutrer og skriker hun (jeg gir henne aldri mat for å holde på slik da). Så her fores det en gang på kvelden :P Måtte gå ned til 1 måltid siden de spiser så lite v&h at to måltider ville blitt en halv bit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda får to måltider om dagen, og mener veldig bestemt at de to måltidene skal fortæres hjemme. Dersom hun får feks middag når vi er borte (for problemet er ikke at hun ikke spiser den, matvraket!), går hun alltid rett til matplassen og klager når vi kommer hjem, selvom hun akkurat har spist :icecream: Akkurat som om hun ikke har fått middag :P Hun kan stå leenge å mase!

Noen av deres hunder som gjør sånn?

Hos oss spiser de ikke om maten ikke blir servert hjemme. Når vi reiser bort for helga, spiser de kun et par tørrforkuler.

Staffen er værst. Han sultestreiker :P

Klart han pjusker i seg litt mat, men kanskje halvparten av "dagsdosen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...