Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôr vs 'menneskediett'


Bombini
 Share

Recommended Posts

Pinnekasting er ikke det beste stressmessig syns jeg. Ihvertfall ikke det klassiske kaste-hente-kaste greia mange driver med. Dobberen min har et relativt høyt stressnivå som er meget lett å slå på, og ved bruk av pinner eskalerer det litt vel mye og hunden blir overopphetet pga det. Derfor er ikke pinnekast noe jeg gjør. Det går an å trene lydighetsøvelser og så belønne med pinne, men ikke kaste og kaste hele tiden.

Men begrunnelsen at gress/pinnespising skal være pga stress syns jeg er rart. Ja jeg kan se for meg understimulerte hunder som gnager istykker alt de finner ,også utendørs, men ikke på et generellt grunnlag. Min hund spiser pinner på turer, ikke i hagen, og jeg forbinder dette ikke med stress i det hele tatt.

Nå syns jeg at debatten begynte å ta litt feil retning, da dette handler om MAT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hester har vel aldri vært drøvtyggere, men.. Men ja, hestefôring er også et omdiskutert tema, naturlig ville de ikke spise så mye korn, mais og alt det der som de får for å gi energi, naturlig vill

Ta ett søk på positivt stress, her har du noe av det jeg fant: "Positive Stress is also called Eustress. This excitement is felt by people when they are confronted by a demanding situation, which t

Dette er et bilde av vomma som bla er i VOH. Den har IKKE planterester i seg, det lille som er der skylles bort før det males. Vomma er det første av fire kammer i drøvtyggerens mage, her skilles ut r

Seriøst? Diskuterer du trening av brukshund via en video du har sett på youtube :lol:

Ok, da er det bare til å slutte diskuter for min del, du har ikke kompetanse og tydeligvis ikke noen interesse av å høre på andre som faktisk har drevet litt med ting.

Waste of time, og bruker heller tiden min på annet.

Takk for denne gang :)

Han er en kjent trener, jeg kommer ikke på navnet. Han er skallet og går alltid i militærtøy. Du vet helt sikkert hvem han er. Tror han er i 40-50 årene. Ja jeg diskuterer det, for når en så kjent brukshundfører klarer å få en så stresset hund så sier det nok om at stress ikke har noen betydning der så lenge oppgavene blir utført, uansett om det er bruks eller lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget er å kaste pinner øker stressnivået. Har du lest ovenfor?

Det var visst et vanskelig spørsmål. Skal prøve å forenkle det:

Hva er grunnlaget for påstandene dine?

Har du noe annet enn synsing til å backe dem opp?

Oppfordrer deg til å igjen gå inn på hjemmesiden til Jeanette, hvem vet - kanskje du lærer noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg fersk? At noen klarer oppnå å få en redningshund har ingenting viser ikke kunnskapen føreren har om stress.

Du slår meg som fersk når det kommer til trening og hvordan man trener hund ja :) Det er ikke noe galt i det, men vit da hvem du legger deg ut med :D Jeanette har ikke bare trent frem redningshund, vi snakker flere grener her. Hun hadde ALDRI kommet langt med negativt stress det kan jeg love det. Oppfordrer deg til å lese deg litt opp på trening og stress (både positivt og negativt)

Forøvrig så sier jeg også takk og farvel når diskusjonen dreier seg om en video fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble stress positivt? Ja da bør jeg bare være glad hunden stresser siden hun klarte oppgaven så er det ikke så nøye hva som eskalerer etter det??

Jeg har aldri hørt at stress er positivt før jeg skiftet over til dette forumet.

Stress er negativt uansett hva. Å belønne hunden med stress for så å unnskylde det med "positivt" stress er ett tegn på førers ego. Belønn den når den har utført noe, ikke stress den opp og unnskyld det med å si at "nei dette er positivt stress"! Stress er ikke positivt. Hva er det som gjør at stress plutselig ble positivt for helsa til hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett søk på positivt stress, her har du noe av det jeg fant:

"Positive Stress is also called Eustress. This excitement is felt by people when they are confronted by a demanding situation, which they think they can handle. This fills them with thrill and excitement. Like runners on the track, taking a ride on the roller coaster, taking up a challenging project at workplace.

Positive Stress gives you the energy to throw yourself into something where you want to make some contribution. Approaching exams enhance a student's concentration and learning capability.

Positive Stress is essential for bringing zest to the life. Life without any kind of stress will be very distressing indeed - verging on boredom. When you are bored you crave for stress, you feel a kind of lifelessness. Not a very happy prospect for anybody.

Positive stress makes life worthwhile. A very interesting question is - Will you do anything if you don't feel any kind of stress? It is very doubtful. Seeing man's proneness to inertia, in the absence of any stress, the man will be a dead body!"

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble stress positivt? Ja da bør jeg bare være glad hunden stresser siden hun klarte oppgaven så er det ikke så nøye hva som eskalerer etter det??

Jeg har aldri hørt at stress er positivt før jeg skiftet over til dette forumet.

Stress er negativt uansett hva. Å belønne hunden med stress for så å unnskylde det med "positivt" stress er ett tegn på førers ego. Belønn den når den har utført noe, ikke stress den opp og unnskyld det med å si at "nei dette er positivt stress"! Stress er ikke positivt. Hva er det som gjør at stress plutselig ble positivt for helsa til hundene?

Unnskyld, men hæææ? Forvirret ... jeg liker litt stress i mine hunder når de jobber, har de null stress i seg, så vil de ikke jobbe for meg på samme måten. Uten at det går noe utover hunden på en negativ måte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor på sørlandet så kan jeg komme og vise kompetansen. Jeg driver ikke med rednings hund, og det skulle passet en mastiff? :S Jeg driver heller ikke med konkuranse, ikke av bruks og utstilling.

Så mao driver du ikke med noe som helst, men uttaler deg bombastisk om trening av hund.... -->

Ja strømhalsbånd var også brukt, men akkuratt i videoen var det strømstav. Nei jeg anmelder ikke noe som er lovlig i utlandet, når det er skjedd i utlandet.

--- på bakgrunn av en video fra UTLANDET??? :huh:

Er jeg fersk? At noen klarer oppnå å få en redningshund har ingenting viser ikke kunnskapen føreren har om stress.

Dine uttalelser viser ganske tydelig at du ikke har spesielt stor kunnskap om det du uttaler deg om (.. og igjen - VIDEO fra utlandet er din kunnskapsbase for trening av hund???).

Han er en kjent trener, jeg kommer ikke på navnet. Han er skallet og går alltid i militærtøy. Du vet helt sikkert hvem han er. Tror han er i 40-50 årene. Ja jeg diskuterer det, for når en så kjent brukshundfører klarer å få en så stresset hund så sier det nok om at stress ikke har noen betydning der så lenge oppgavene blir utført, uansett om det er bruks eller lydighet.

Om han er sånn en kjent hundetrener burde du vel strengt tatt greid å spa fram navnet eller? Det finnes gode hundetrenere og det finnes vanvittig mange dårlige hundetrenere - jeg antar du har sett på en av de siste.

Jeg har aldri hørt at stress er positivt før jeg skiftet over til dette forumet.

Du har kanskje ikke hørt så fryktelig mye om hundetreninger overhodet, du. Det er en viss forskjell på å lære bikkja å gå pent i bånd - og å trene en brukshund til å holde et helt konkurranseprogram som strekker seg over en hel dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er lærer så er jeg vant til å gjenta spørsmål til jeg får de svarene jeg er ute etter, og spør igjen:

Du påstår at hunder spiser gress er stressa (i den negative formen du generelt omtaler stress som). Hvor er dokumentasjonen på denne påstanden?

Forøvrig en veldig god klipp og lim av Margrete - dvs at eier man ikke noe som helst form for stress i kroppen så er man likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du fòrer med Norwegian polar så skjønner jeg ikke hvorfor du vil gi hunden din korn, det er vel hund og ikke kanin vi snakker?

Jeg har ikke hatt ernæring enda (det kommer til høsten), men jeg ploppet over nettsiden til en dame som i alle fall på "about me" ser ut som hun har studert litt om temaet:

What to look for:

►Whole ground grains such as rice, oats, barley, millet etc., potatoes, sweet potatoes, peas

►Corn often gets an undeserved bad reputation. While it is not acceptable as a main source of protein in a dog food (as it is used in combination with corn gluten), as a source of carbohydrates it is no better and no worse than other grains in terms of nutritional value and digestibility. The starch part of corn is highly digestible but the whole ground product has a higher fiber content than other grains (around 7%), which results in slightly larger stools - often incorrectly interpreted as lack of digestibility. Unless an individual dog is intolerant or allergic to corn, there is no need to avoid products which include it in reasonable amounts.

Så med mindre korn er hovedingrediensen i foret så er det ingen grunn til å være hysterisk. Blir litt som at man anbefaler folk å spise brun ris fordi den er mye mer næringsrik enn hvit ris (hvor alle lagene er skrelt av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonicaT: Hvis du tror tørrfòr er det beste så tar du feil. Hvem har gitt deg beskjed om at tørrfòr er bedre enn kjøtt og grønt. De tørrfòr du finner hos dyreleger, dyrebutikk og daglivarebutikk i dette landet har somregel ikke annet enn korn i seg, fett ifra planter osv. Les ingrediensene. Bruker du ett uten korn.. Acana & Orijen eller noen andre (?) så er det ikke galt utenom at det vil ta hardere på tennene enn det vil med vom og hundemat. Jeg bruker tørrfòr nå (Acana), skal bytte over til vom og hundemat pga. tennene. Så lenge du fòrer med Norwegian polar så skjønner jeg ikke hvorfor du vil gi hunden din korn, det er vel hund og ikke kanin vi snakker? Kan du ikke heller koke opp noen grønnsaker hjemme og gi hunden om den absolutt må ha mer grønt. Det er forskjell på grønnsaker og korn. Å si at hunden har bruk for 15 kg sekk med korn fordi den mangler grønnsaker er litt på bærtur. Du finner litt under 4% kjøtt i de Hills, Eukanuba ++ sekkene... Resten er stort sett ris og mais ol.

Nå er ikke tørrfor bare korn, og som jeg nevner - jeg kan ikke nok om råforing til å vite om det er bra nok for min gamle hund. Jeg vet ikke om det er gjort forskning på det? VH har vel holdt på siden 2000 og det er bare 11/12 år - hvordan vet man hvordan dette er for gamle hunder? De har utviklet sortimentet sitt (med bla valpefor), så kanskje det viser seg etterhvert at det burde være noe for gamle hunder også.

Tørrfor har eksistert i mange år og jeg velger derfor å stole på dette (som mange mange mange andre også gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6622964363_26c421cdc9_m_d.jpg

Dette er et bilde av vomma som bla er i VOH. Den har IKKE planterester i seg, det lille som er der skylles bort før det males. Vomma er det første av fire kammer i drøvtyggerens mage, her skilles ut rask som ikke skal fordøyes (kuer som eter metall feks får en magnet innsatt i vomma) og og hit kommer maten en siste gang etter en tur i alle kamrene for å få ut siste næringsrest. Vom er meget fettrikt, og har god proteinverdi. Vasket og bleket vom regnes som en delikatesse i mange kulturer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mye? Hva? Jeg har erfaring nok. Har du lest noe om hund, gått hundekurs, trent aktiv osv? Du bør vite hva som øker ett stressnivå hos en hund, om du driver med noe av det. Vil du ikke lære noe så heller si det enn å kom med løgner. Du har ikke peiling på hvordan en stresset hund oppfører seg, hadde du visst det, da hadde du skjønt mer av hva som øker det for det er jo bare å se på hunden.

:lol: :lol: :lol:

Jeg hadde ikke tenkt å skrive noe, men seriøst.... denne kommentaren er noe av det festligste jeg har lest på lengre tid. Seriøst!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett om hunden er stresset eller ikke. Hunden til han kjente treneren stresser av det dere kaller positivt. Det er likevel ikke bra, stress er stress.

Åja, så jeg har null peiling på hundetrening bare fordi hundene mine er av tung mastiff type og en annen er av blanding (som ikke kan konkureres med). ???

Er ho sjefen her inne, ho vet alt eller? Det var jo bra. I deres øyer vet ho nok alt, men hadde dere hatt mer enn en trener å lære ifra så hadde dere visst bedre. En brukstrener kan ikke alt om hund bare fordi den har fått godkjent en redningshund eller 2. Stress er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett om hunden er stresset eller ikke. Hunden til han kjente treneren stresser av det dere kaller positivt. Det er likevel ikke bra, stress er stress.

Å ja, sÅ jeg har null peiling pÅ hundetrening bare fordi hundene mine er av tung mastiff type og en annen er av blanding (som ikke kan konkureres med). ???

Er ho sjefen her inne, ho vet alt eller? Det var jo bra. I deres øyer vet ho nok alt, men hadde dere hatt mer enn en trener Å lære ifra sÅ hadde dere visst bedre. En brukstrener kan ikke alt om hund bare fordi den har fÅtt godkjent en redningshund eller 2. Stress er noe helt annet.

Først det fins ENDEL hundefolk som passer til den beskrivelsen du la ut om "kjent trener".

Og jo du kan faktisk konkurrere i ALLE grener utenom IPO/RIK og utstilling med en blandingshund. :)

Siden du henviser til EN person for disse uttalesene sÅ er tydeligvis en person sine uttaleser og trening av hund slik det er for alle som driver med bruks?

Hva heter denne hundetreneren?

Og nok en gang: En stresset hund vil IKKE greie jobbe en hel dag. Og ja det er stor forsjell pÅ en hund som jobber og en hund som trener.

Du var veldig opptatt av hva jeg hadde gjort for å komme med slike uttaleser som jeg gjør. Det har du fått svar på, så da syns jeg faktisk det er normal folkeskikk Å si hva man har gjort selv. SÅ nok en gang: Hva har du gjort utenom å sett en person fra sørlandet trene (kjenner faktisk ikke noen instruktører på bruks fra sørlandet), se en video pÅ youtube og ha 2 hunder?

Og nei, jeg har ikke sagt ett ord om din hvordan du trener hund, men du ønsket og vite hva jeg hadde gjort og hvorfor jeg uttaler meg slik. Nå vil jeg gjerne vite pÅ hvilket grunnlag du har for og uttale deg så bastant og hvilken erfaring du bygger det på?

Og nei, det er faktisk ikke lett å se om en hund stresser eller ikke. Mye av ting man ser handler om raseforsjeller og noen oppfatter feks gjerhunder som stresset pga deres normale være måte. Imens feks en sheltie kan stå helt stille og stresse mer enn den BCen som står og får med seg alt. En annen hund ser kanskje helt norma ut utenom at den sikkler.

Stress er ikke så enkelt og synlig som du skal ha det til ;)

(Edit:

hvorfor blir det brått store bokstaver her og der?? Rettet dette da alle Å ble stor bokstav.)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først det fins ENDEL hundefolk som passer til den beskrivelsen du la ut om "kjent trener".

Og jo du kan faktisk konkurrere i ALLE grener utenom IPO/RIK og utstilling med en blandingshund. :)

Siden du henviser til EN person for disse uttalesene sÅ er tydeligvis en person sine uttaleser og trening av hund slik det er for alle som driver med bruks?

Hva heter denne hundetreneren?

Dersom det er hundetreneren som har blitt diskutert på canis, så tror jeg FranskDogge mener Bart Bellon og sikter til denne videoen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er hundetreneren som har blitt diskutert på canis, så tror jeg FranskDogge mener Bart Bellon og sikter til denne videoen:

Nei jeg tenker på den han henviser til på sørlandet.

Og om noen mener det som vises der er normalen av hvordan en bruks/tjenestehund holder på så får man fortsette å tro det eller komme seg ut i den virkelige verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til FranskDogge:

a) Vegetabilsk olje og korn er ikke nødvendigvis det samme...

b) Tørrfôr trenger absolutt ikke å slite på tenna - det kan (og bør ifølge det jeg har lært) bløtes opp =)

c) Jeg studerer musikk og må derfor opp på scenen for ganske store og kritiske publikum med jevne mellomrom. Dette gir meg skikkelig nerver, men det utarter seg som et kick som gir meg mer energi og positive følelser selv om jeg ser stressa ut med svette hender, skjelven stemme, rastløshet, tørr i munnen etc. Jeg koser meg!

Syns ikke du det er fantastisk å kysse noen første gang for eksempel? Å være nyforelska medfører vanvittig mye stress selv når man har hell i kjærligheten, men det føles ikke negativt, gjør det vel?

d) Jeg ville ikke fôra vom med innhold fra produksjonsdyr som ikke var økologisk! Man aner ikke hva de har spist.. Og såvidt jeg veit er ikke V&H økologisk? (Correct me if I'm wrong for jeg aner ikke hva jeg snakker om akkurat der. Har bare ikke sett at de er det noe sted). Fra naturens side skal heller ikke hester ha stivelse (og jeg regner med at dette gjelder drøvtyggere også?) så den vegetabilske olja en vill hund ville fått fra en vom ville vært fra gress osv, ikke korn.

Når det gjelder tørrfôr vs råfôr, pinnekasting, dekkenbruk etc tror jeg det handler om hva som funker for en selv. Fra hesteverden har jeg vært igjennom tusen diskusjoner ála dette her og konklusjonen er at man ikke gjør feil hvis det man gjør virker. Hvis det ikke virker kan det være lurt å prøve noe annet, men jeg syns det er urettferdig og dårlig gjort å påstå at noen er egoistiske eller kjipe mot dyra sine bare fordi man har valgt en annen vei. Alle her inne elsker hundene (og hestene) sine og vil gjøre alt de kan for dem, alltid. Da sårer det når noen kommer og sier at man er slem - spesielt uten å ha sett verken hund eller eier i levende live!

Kanskje tørrfôr er feil for deg og veldig mange, men for noen mennesker er det faktisk det som fungerer best og/eller godt nok. Ingenting kan være perfekt, men det kan være godt nok og det får holde!

Når det gjelder stress er mitt perspektiv fra en som eier en hest med diabetes. Han må få pulsen opp til minst 80 slag i minuttet minst 30 minutter hver eneste dag - DET er stress, men hvis ikke jeg gjør det blir han syk. Og så roer jeg han godt ned etterpå. Alt har en balanse.

Kompetansedebatt syns jeg personlig bare blir tåpelig fordi en eier (som regel) har den høyeste kompetansen på sin egen hund, amatører kan ha mye kunnskap uten kvalifikasjoner, profesjonelle kan ha hull i sin kompetanse, og fordi folk utenifra kan se ting eier selv har oversett. Kunnskap, erfaring og kompetanse er utrolig vanskelig å måle. Når det er sagt bør kilder eller god argumentasjon for påstander henvises til når man ikke blir enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett om hunden er stresset eller ikke. Hunden til han kjente treneren stresser av det dere kaller positivt. Det er likevel ikke bra, stress er stress.

Ny energi på meg :D Vi kaller ikke noe positivt stress, det er bevist! Les deg jeg kopierte inn til deg en gang til. Stress kan være bra jo! Ellers blir du totalt apatisk. Hva tror du mastiffene dine har når du leker med dem? Jo de har høy forventning og gleder seg. Hadde de derimot sett på filla de med tomt blikk, hadde det vært nada stress.

Åja, så jeg har null peiling på hundetrening bare fordi hundene mine er av tung mastiff type og en annen er av blanding (som ikke kan konkureres med). ???

Pøsj tull på deg! Vi sier ikke noe om at det er rasene dine som er grunnen til at du har litt huller i kunnskapen din. Så slutt å dra det kortet! Kjenner både en og to og tre som trener tunge raser i lp og flere av de på høyere nivå. Så tull, det kortet kan du putte tilbake i stokken igjen.

Er ho sjefen her inne, ho vet alt eller? Det var jo bra. I deres øyer vet ho nok alt, men hadde dere hatt mer enn en trener å lære ifra så hadde dere visst bedre. En brukstrener kan ikke alt om hund bare fordi den har fått godkjent en redningshund eller 2. Stress er noe helt annet.

Nei, hun er ikke sjefen her, men det er hun som tilfeldigvis er i denne tråden nå. Mange her på sonen som er like flinke flinke på hunder

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett om hunden er stresset eller ikke. Hunden til han kjente treneren stresser av det dere kaller positivt. Det er likevel ikke bra, stress er stress.

Nope - stress kan være både positivt og negativt. Det er det mange her inne som har forsøkt å forklare deg.

Åja, sÅ jeg har null peiling pÅ hundetrening bare fordi hundene mine er av tung mastiff type og en annen er av blanding (som ikke kan konkureres med). ???.

Nei, jeg konkluderer med at du har veldig liten kunnskap om det du snakker om pga det du sier - ikke pga de hundene du har.

Er ho sjefen her inne, ho vet alt eller? Det var jo bra. I deres øyer vet ho nok alt, men hadde dere hatt mer enn en trener Å lære ifra sÅ hadde dere visst bedre. En brukstrener kan ikke alt om hund bare fordi den har fÅtt godkjent en redningshund eller 2. Stress er noe helt annet.

Kjære vene...

De fleste av oss som uttaler oss her har erfaring fra mange års trening av hunder innen mange ulike hundesporter, vi har trent med og for, og lært av, mange ulike trenere opp gjennom årene. Noen er flinkere enn andre til å trene hund, blant annet Jeanette, som gjennom særdeles gode resultater innen brukshundsporten beviselig er dyktig på å trene hund (hva hadde du oppnådd igjen sa du???).

Det er viktig å samle erfaring fra ulike måter å trene på, da finner man ut hva som fungerer for seg og sin hund uten å henge seg fast i en opplest og vedtatt filosofi som fungerer kun under gitte forhold for enkelte hunder og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...