Gå til innhold
Hundesonen.no

Studenter ønsker røytefri hund


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Min bror og hans kjæreste ønsker seg en hund. Kjæresten har allergi mot katt og diverse annet, ikke hund, men reagerer på hunder som røyter mye. Min bror er vokst opp med hund i huset, mens hun har aldri hatt noen kjæledyr. Først og fremst ønsker de nok hund for selskapet, mens min bror også har planer om at hunden skal få han i bevegelse. Han liker å jogge, og det hadde vært kjempe kjekt for han om den kunne være med på joggeturer. Kjæresten ønsker seg helst en liten hund, men min bror er sikker på at han kan overtale henne til at den er søt selv om den er stor! Ettersom at de bor i leilighet ønsker de helst en hund med lite lyd, så ikke naboene blir sure. Minimalt med pelsstell.

Kravene oppsummert i en liste

- Helst liten

- Røyte minimalt

- 1 times aktivitet hver dag ca

- Joggeturer

- Minimalt med pelsstell - Børtes max 1 gang i uken i 10 min

- Minimalt med lyd (Vakt)

(selvfølgelig kan noen av kravene tøyes og bøyes på for å finne den hunden som passer de best)

Min bror sin drømmehund er egentlig en Rhodesian Ridgeback, men røyter disse minimalt? Det er jo noen korthårete hunder som røyter lite om man er flink til å bruke dekken på vinteren. Og trenger den mye mer mosjon enn det han kan gi den? Jeg har hørt de trenger mye fysisk aktivitet, men hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror sin drømmehund er egentlig en Rhodesian Ridgeback, men røyter disse minimalt? Det er jo noen korthårete hunder som røyter lite om man er flink til å bruke dekken på vinteren.

Den røyter nok lite (minimalt blir umulig på en så stor hund) til daglig om den får seg en liten børstings innimellom, men den vil røyte ENORMT to ganger i året, og den har korte stikkhår som fester seg i alt av klær.. Skal de ha så lite pelsstell som det antydes her, må jeg si kortklippet puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kravet du listet opp var "helst liten". :P Det kravet fyller ridgebacken ihvertfall IKKE!

De har null pelsstell, men røyter en del mer enn en allergiker vil tåle. Litt avhengig av hvor allergisk han er kan de jo vurdere å bruke petal cleanse. Men ellers er det vel strihår og krøllpelser som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røyter nok lite (minimalt blir umulig på en så stor hund) til daglig om den får seg en liten børstings innimellom, men den vil røyte ENORMT to ganger i året, og den har korte stikkhår som fester seg i alt av klær.. Skal de ha så lite pelsstell som det antydes her, må jeg si kortklippet puddel.

Puddel var vel det eneste han ikke ville ha. Så det hjelper ikke å være flink til å ta på dekken på hunden om vinteren, for at den skal få mindre underull?

Røytefri hund = mye pelsstell. Det er et faktum de må innfinne seg med..

Men gidder de å ta jobben med å rake underull en gang i uka så kan man sette bort resten av pelsstellet på en napperase.

Han liker schauzeren, men han er usikker på om dvergen kan bli med på joggeturer med han. Hvordan er schnauzeren i forhold til dvergen?

Det første kravet du listet opp var "helst liten". :P Det kravet fyller ridgebacken ihvertfall IKKE!

De har null pelsstell, men røyter en del mer enn en allergiker vil tåle. Litt avhengig av hvor allergisk han er kan de jo vurdere å bruke petal cleanse. Men ellers er det vel strihår og krøllpelser som gjelder.

Som sagt, så er det kjæresten som helst ønsker en liten. Min bror har ingen størrelseskrav og mener han kan klare å overbevise henne om at en stor hund også er søt :ahappy: Hun er ikke allergisk mot hund, slik hun har sagt det. Men hun reagerer på hunder som røyter mye.

Men hvor mye aktivitet trenger de?

Jeg tror ridgeback hadde vært perfekt for de om hun tåler den! :wub: Min bror er ikke så nøye på utseende osv, i tillegg er han jo en fattig student og har da ikke råd til å kjøpe en dyr rasehund. Dermed hadde en ridgeløs ridgeback vært perfekt! Den får han jo billig! (selv om jeg blir litt trist fordi jeg ikke får stille den ut :lol: ) Er mulig de venter med å skaffe seg hund til de er ferdig med studiene, ettersom at han skal ta sine to siste år i Australia, og hund + fly fra og til Australia er DYRT.

Bichon havanais! :)

Jeg viste han bilde av en, og han virket ikke så veldig bergtatt. Han ville isåfall ha klippet den. Men hvor ofte må man klippe en slik rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker schauzeren, men han er usikker på om dvergen kan bli med på joggeturer med han. Hvordan er schnauzeren i forhold til dvergen?

Dvergen løper fortere enn ham :P Når jeg jogger med mine så er det de som tar det med ro, ikke jeg :aww:

Men schnauzeren regnes for å være striere enn dvergen, ellers er det ikke all verdens til forskjell. Men mindre trenbare og førerorienterte som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergen løper fortere enn ham :P Når jeg jogger med mine så er det de som tar det med ro, ikke jeg :aww:

Men schnauzeren regnes for å være striere enn dvergen, ellers er det ikke all verdens til forskjell. Men mindre trenbare og førerorienterte som regel.

Ja, jeg mente jeg hadde hørt noe om at de var mer stri. Jeg skal høre med han om det kunne vært noe. Når skal Nada ha kull, sa du? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Om to år, så det er vel litt lenge å vente :P men jeg kan selvfølgelig hjelpe til med å finne interessante kull hvis de finner ut at dverg er tingen :)

Som sagt, så kan det vente til de kommer hjem fra Australia :aww: Og det er jo ikke før om 2 - 2.5 år. Så det passer jo perfekt! :lol: Men godt å vite at noen kan hjelpe. Det er vanskelig å orientere seg rundt i en rase man overhode ikke kjenner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel var vel det eneste han ikke ville ha. Så det hjelper ikke å være flink til å ta på dekken på hunden om vinteren, for at den skal få mindre underull?

Han liker schauzeren, men han er usikker på om dvergen kan bli med på joggeturer med han. Hvordan er schnauzeren i forhold til dvergen?

Som sagt, så er det kjæresten som helst ønsker en liten. Min bror har ingen størrelseskrav og mener han kan klare å overbevise henne om at en stor hund også er søt :ahappy: Hun er ikke allergisk mot hund, slik hun har sagt det. Men hun reagerer på hunder som røyter mye.

Men hvor mye aktivitet trenger de?

Jeg tror ridgeback hadde vært perfekt for de om hun tåler den! :wub: Min bror er ikke så nøye på utseende osv, i tillegg er han jo en fattig student og har da ikke råd til å kjøpe en dyr rasehund. Dermed hadde en ridgeløs ridgeback vært perfekt! Den får han jo billig! (selv om jeg blir litt trist fordi jeg ikke får stille den ut :lol: ) Er mulig de venter med å skaffe seg hund til de er ferdig med studiene, ettersom at han skal ta sine to siste år i Australia, og hund + fly fra og til Australia er DYRT.

Jeg viste han bilde av en, og han virket ikke så veldig bergtatt. Han ville isåfall ha klippet den. Men hvor ofte må man klippe en slik rase?

Vet ikke hvor ofte man må klippe den :) En i familien har skaffet seg en sånn, en helt svart en, og det er iallefall en kjempekul og trygg liten tass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de med på joggeturer da? :P

Det har jeg faktisk merket med basenjien. De er med på alt, og har faktisk en god avknapp inne etter at de har fått luftet seg, og er gjerne med igjen om man ønsker det. Pøbel krever liksom at han MÅ på minst en langtur/løpetur daglig, men Kamar kan faktisk klare seg fint uten, men er allikevel med langt om man ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs? :D

*Mye/stor hund i lite format

*Røyter lite (men har de 2 gangene i året som mange andre raser)

*Lite pelsstell passer ca. det du skriver,eneste som er lurt er å børste øyrene litt ofte,for pelsen kan tove seg,men det tar 2sec å gjøre

*krever middels med aktivitet (hva enn det betyr hvis man skal se det i tidsperspektiv :rofl: ,vi varierer veldig,så vi kan ha både rolige og veldig aktive dager,og hun roer seg ned inne uansett,og er fornøyd) Det kjekkeste er selvfølglig å slippes løs i skogen å springe/lukte fra seg litt på den måten :D

Ellers er de ikke sååå glad i jogging,selv om dette selvfølgelig er individuelt. Det kan også være litt lyd i dem,men det er ikke så mye som en skulle tro.Og er man flink til å lære hunden at det ikke er lov,så er det ikke et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En basenji er jo som regel værvar, og er da ikke spes god som joggekamerat på høst/vinter?

RR vil røyte dekkhår, uansett hvor lite underull den har hver vår og høst. Oabba eier ikke et hår underull (så langt) men jeg har aldri opplevd så ille dekkhårsrøyt på Valpis som jeg gjorde på Oabba nå når hun hadde tørrfôrsdetox :blink: Jeg trodde ærlig talt hun mistet nok pels til å dekke to GD, og hun ble ikke tynnpelset engang.. På korthårshunder kommer også hudcellene lettere løs/fram om det er det de eventuelt reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal prøve å holde oss til de som er kjent for å være allergivennlige. Og når den ikke liker å jogge og har mye lyd, så er det litt mange krav dachsen ikke møter.

Min bror likte dverg schnauzeren best. Han var redd for at Basenjien ikke ville bli med på skiturer om den ikke likte regn. Syns de snø er ok om det daler ned?

Det virker, utifra det hun forteller, at det er pelsen hun reagerer på. Men det er jo vanskelig å vite, ettersom at det ikke er blitt sjekket skikkelig opp i. Hun har vært hjemme hos oss som har både katt og hund, og jeg vet hun reagerte på katten ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med welsh terrier? Svigersøsteren min har en sånn en og han er en sporty og trivelig kar. De må nappes, røyter ikke og min allergiske nevø tåler ham. Synes det virker som en bra rase det her, de er uredde og glade. Terriergemytt, ja, men mitt inntrykk er at de ikke er av de "værste".

58949_422586452562_583302562_5279770_7526025_n.jpg

Bildet er stjålet frekt og freidig fra min svigersøsters facebookprofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...