Gå til innhold
Hundesonen.no

nyttårsaften og hunden ute?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ramse opp 5 stk stabile og trygge hunder jeg vet om som har fått romjula ødelagt for resten av livet fordi de har blitt med ut nyttårsaften. Dette er hunder som var godt voksne og hadde et avslappet forhold til hele greia før dumme eiere tok de med ut og det smalt litt for høyt, litt for nære eller noe blinket for mye. Med mindre man bor langt til skogs og ikke har naboer rundt seg så vet man ikke hvor nære og høyt det kan smelle.

Det er idioti. Det er ikke noe jeg synser og tror. Det er noe jeg vet. Det er sunn fornuft.

Jeg synes ikke det er sunn fornuft å ta med hundene ut på steder de er utsatt for raketter litt for nære, nei... Det var ikke implisitt en gang, jeg skrev det faktisk ord for ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vær inne med hunden - problem solved. Husk at hundens hørsel er mange ganger så god som vår, og dette blir høyt!

Nå kjenner jeg at jeg blir sint faktisk. Dessuten - fyrverkeri på TV har et helt annet lydbilde enn fyrverkeri på alle bauger og kanter på nært hold. Å skyte opp noe smågreier i skogen for å teste?

Den mest effektive måten å gjøre bikkja livredd raketter er å ta den med ut nyttårsaften. Får man seg hund så har man valgt bort det å stå ute å se på raketter nyttårsaften faktisk. Det bør man klar

Jeg synes ikke det er sunn fornuft å ta med hundene ut på steder de er utsatt for raketter litt for nære, nei... Det var ikke implisitt en gang, jeg skrev det faktisk ord for ord.

Ser ikke noe om det i svaret ditt til meg faktisk ? Du sammenligner det å ta med hunden ut nyttårsaften med å sosialisere de på folk og biler og stiller deg tvilende til at hunder kan bli nervøse for resten av livet pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden ellers er ufølsom for bråk betyr ikke at den ikke blir redd raketter. At hunden ikke reagerer på rakettene når den er inne betyr heller overhodet ikke at den ikke reagerer ute. Det er dessuten mange hundeeiere som ikke klarer å "lese" skuddredsel, fordi hunden ikke reagerer slik den vanligvis gjør når den blir redd. Ikke alle forstår at hunden som blir fjern og klengete faktisk mistrivses. Jeg tror at mange av de hundeeierne som mister hundene sine på nyttårsaften også tror at hunden deres "tåler en luftetur", før det plutselig smeller hos naboen og hunden er ute av båndet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ramse opp 5 stk stabile og trygge hunder jeg vet om som har fått romjula ødelagt for resten av livet fordi de har blitt med ut nyttårsaften. Dette er hunder som var godt voksne og hadde et avslappet forhold til hele greia før dumme eiere tok de med ut og det smalt litt for høyt, litt for nære eller noe blinket for mye. Med mindre man bor langt til skogs og ikke har naboer rundt seg så vet man ikke hvor nære og høyt det kan smelle.

Det er idioti. Det er ikke noe jeg synser og tror. Det er noe jeg vet. Det er sunn fornuft.

Signeres.

Det er noe som heter forebygging av angst eller usikkerhet for nyttårsraketter for hund, og noe av det som er mest forebyggene er jo nettopp det å skåne hunden fra det verste bråket.

Mange av dyreklinikkene rundt om i landet gjør alt de kan for å lære opp dyreeiere i god tid før nyttår hvert eneste år, og hva tror dere årsaken til det er?

Når det kommer til vedkommende som mener at nyttårsaften kan sammenlignes med å sosialisere/miljøtrene, så skal jeg (ikke) like å se den hunden som bare får se mennesker en gang i året, og da skal de menneskene helt uforutsigbart komme fykende ut fra hjørner og hoppende av biler med kasserollelokk gjerne også mens de lukter svidd krutt og har fresende blinklys på hodet. Hmm.. Jeg lurer på hvor mange hunder som egentlig ikke mener noe om de der da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som at den mest effektive måten å gjøre bikkja livredd biler og folk er å ta den med ut i trafikken og sosialisere den som liten? Den kan jo bli påkjørt, og treffe på noen som ikke behanldler den pent?
'

Vet du? Det der er det mest idiotiske jeg noen sinne har lest på et hundeforum. Beklager, men jeg bare måper her jeg sitter...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk planer om å ta med Terho ut på nyttårsaften ettersom min vennines to hunder alltid et med ut å følger nøye med på alt det morsomt som skjer, er de inne et de bare urolige når vi kommer inn igjen.

Får vel bli inne med han alene i år da. Har spilt av videoer med fyrverkeri høyt for han og ham vil helst se på fyrverkeriet bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Vet du? Det der er det mest idiotiske jeg noen sinne har lest på et hundeforum. Beklager, men jeg bare måper her jeg sitter...

Det var en dårlig formulert sammenligning, og (litt med vilje) dratt litt langt, det er jeg enig i. Raketter er heller ikke noe jeg mener man trenger å "miljøtrene" hunder på for at de skal kunne leve et fullgodt liv (i motsetning til folk rundt seg, f.eks.), det var absolutt ikke poenget mitt, og jeg ser at det kan misforstås. Poenget mitt var at ingenting med hund er sikkert, og at uansett hva man gjør så risikerer man at det går galt. Og at med sunt vett så går det stort sett bra.

Ser ikke noe om det i svaret ditt til meg faktisk ? Du sammenligner det å ta med hunden ut nyttårsaften med å sosialisere de på folk og biler og stiller deg tvilende til at hunder kan bli nervøse for resten av livet pga det.

Nei, det var skrevet i min første post. Og nei, jeg tviler ikke på at hunder kan bli nervøse for resten av livet på grunn av folk som ikke tenker på hva de gjør når de tar dem med ut på nyttårsaften, ELLER i en drøss med andre situasjoner i hele hundens liv.

Jeg tror heller ikke at hunder har noe spesielt behov for å komme ut på nyttårsaften noe mer enn alle andre kvelder, men jeg stenger ikke igjen hundene mine inne om de vil være med ut, så lenge jeg er trygg på at de ikke får raketter i hodet.

Det er forøvrig nok at hunder som er nervøse på nyttårsaften uten å ha vært ute under rakettoppskytningene også, så jeg tror faktisk det ikke nødvendigvis har med å gjøre at de ble tatt med ut som valp og fikk raketter rett i synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slem hundeeier jeg og lufter dyrene, før jeg legger meg nyttårsaften. Jeg har en hund som går på do på kommando, det er hennes rutine det, rett før leggetid, raketter eller ikke, hunden skal ut før det er natta. Nå er jeg ikke akkurat ute og ser på raketter og det kunne ikke falt meg inn å ha med hunden på noe sånt, OM det var tilfelle. Vi pleier å se rakettene inne sammen, vi, hunden og meg. Dessuten har vi grei utsikt over hele Bergen by, så man trenger liksom ikke å gå ut for og se, med mindra man tiltrekkes av støyen. Vofsen sitter i vinduet hun, med hodet i karmen og betrakter galskapen derfra.

Men jeg kan jo ærlig innrømme at hun har vært overlatt til seg selv i opptil flere timer, selv under feiringen av nyttår, men det er fordi jeg VET at hun driter i hele greien. Nyttårsaften har aldri vært noe issue her (og hunden er konstatert skuddredd, men fyrverkeri gir hun en god beng i).

Edit: og egentlig så er ikke raketter det jeg bekymrer meg mest for på en dag som årets siste. Det er verre med ravende, drita fulle folk. DET er noe veldig mange hunder blir skikkelig usikre av (med god grunn).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ann hunden.

Her ahr jeg tatt med hundene jeg har ut og dem har ikke reagert. Men i fjor på nyttårsaften så hadde Maja BC løpetid og da reagerte hun på rakettene noe hun ikke ahr gjort de to gangene før som hn har vært ute og sett på raketter. Da gjorde vi det enkelt og gikk inn. Andre hunder vet jeg er engstelige og dem ville jeg ikke tatt med ut i det heletatt. Urbi VOrsteh syntes i grunnen at raketter er helt greit men hun ble også med inn i fjor. Det ble for henne en luftetur ut for å tisse for kvelden. Ene hunden jeg hadde tidligere bjeffet litt når han hørte raketter når han var inne tok han med ut og han ble ikke redd men ble bare stående og se på raketter og ville gjerne bort for å se på dem som landet der han trodde dem skulle være. Jeg har altid hatt hundene i band den kvelden selv om dem ofte går løse her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som var livredd på nyttårsaften (ikke fordi jeg hadde tatt han med ut på nyttårsaften altså), han var faktisk så redd at jeg ikke kunne lufte han etter kl 18 på nyttårsaften, fordi folk smeller av så gruelig tidlig... Og jeg kan skrive under på at det var noe av det verste med hele hundeholdet, å se hunden din så redd, men ikke ha mulighet for å hjelpe han på noe sett og vis. Høy musikk, selvfølgelig... Og gardiner trukket for.. Men neh, hjalp ikke stort, han hørte da fremdeles smellene og det spilte ingen rolle om han bare såvidt hørte dem. Redd ble han allikevel.. Og som en ringvirkning av at han ble så skremt, så ble han jaggu redd helikopterlyder, gressklipperlyder osv osv... Plutselig var alle høye intense lyder ekkelt. Næh, ikke noe jeg gambler på hvertfall! :aww: Det er ikke alt hunder trenger å venne seg til, det er ikke alt de skal være nødt å takle. Vi eiere skal sørge for at de har det mest mulig optimalt, og vi skal i tillegg skjerme dem, samme om det kan hende de tåler det eller ikke. Det er en dag i året, hvorfor må de absolutt kunne takle det da?

Hundene våre nå enser det knapt og sov seg gjennom hele forrige nyttårsaften, men jeg satser ikke på at de takler det sånn ute... Det blir noe helt annet faktisk og livredd hund er hjerteskjærende, for du kan ikke fortelle dem at det slutter snart, det er ikke farlig..

Så for hundens del, bli inne!

Jeg har hørt om flere som har et så intenst behov for raketter at det går forbi det å ta seg av hunden denne ene dagen (sier ikke at det er tilfellet hos TS altså), og da må man nesten bare ta en skikkelig runde med seg selv. Har man hund, ja så har man hund. Da risikerer man å måtte "ofre" en del ting i livet, sånn er det.

Forøvrig, Shensi elsker sånne lyder da xD Torden og lyn, ja da henger hun i vinduet å glaner... Ikke helt god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en dårlig formulert sammenligning, og (litt med vilje) dratt litt langt, det er jeg enig i. Raketter er heller ikke noe jeg mener man trenger å "miljøtrene" hunder på for at de skal kunne leve et fullgodt liv (i motsetning til folk rundt seg, f.eks.), det var absolutt ikke poenget mitt, og jeg ser at det kan misforstås. Poenget mitt var at ingenting med hund er sikkert, og at uansett hva man gjør så risikerer man at det går galt. Og at med sunt vett så går det stort sett bra.

Jeg tok i litt ekstra, jeg også da *ler*.

Men nei, man er ikke sikker på noe som helst, men jeg ser ikke hensikten med å ha med hunder ute på nyttårsaften som er EN kveld i året, for at hunden skal "more" seg eller "bli vant til" raketter, og det er så himla lett å gjøre en liten tabbe som kan få konsekvenser for hele resten av hundens liv. Jeg var ung og dum da jeg fikk min første briard. Hun fikk være med ut på nyttåraften, hun, og vi lekte og kastet snøball mens rakettene smalt (ikke tett på engang). Det gikk sååååå fint, det. Hunden var 9 mnd og hadde aldri opplevd slikt før, og jeg kunne ikke se noen reaksjoner. Neste år var hunden "vrak" på nyttårsaften, og hun ble bare verre og verre mht skudd og raketter. Hun ville etterhvert ikke engang være med på tur dersom hun hørte at det smalt fra skytebanen som var minst 3 km unna. Det var lite kult. Jeg skal ikke skylde på nyttårsaften ute pga alt dette, men om man har en hund som har anlegg for å utvikle skuddredsel, så er det ikke noe smart å dra den ut på nyttåraften der man overhodet ikke har kontroll på hva som skjer - og man vet jo ikke om hunden har anlegg for skuddredsel dersom man ikke har full kontroll på foreldre og slekta forøvrig sant? Og ikke engang da VET man om hunden vil utvikle slikt.

Det er selvsagt også forskjell på raser her - noen raser er langt mindre utsatt for skuddredsel enn andre (kan man lese av MH-diagrammer f eks), men jeg ville ikke gamblet med det der.

Jeg er slem hundeeier jeg og lufter dyrene, før jeg legger meg nyttårsaften. Jeg har en hund som går på do på kommando, det er hennes rutine det, rett før leggetid, raketter eller ikke, hunden skal ut før det er natta.

Hvorfor er det slemt? Hunder må jo luftes om man kan? Jeg regner med at du ikke lufter hunden kl 24 nyttårsaften liksom? Jeg lufter gjerne mine hunder i 9-tida på kvelden, jeg - så får de siste lufting rundt 1-2-tida. Det går jo selvsagt helt fint det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slemt? Hunder må jo luftes om man kan? Jeg regner med at du ikke lufter hunden kl 24 nyttårsaften liksom? Jeg lufter gjerne mine hunder i 9-tida på kvelden, jeg - så får de siste lufting rundt 1-2-tida. Det går jo selvsagt helt fint det?

Her i Bergen sentrum smeller det fra klokken seks (i alle fall gjorde det det før, vet ikke om det skjedd en lovendring med oppsending av fyrverkeri i det siste?) og frem til klokken to. Derfor er jeg "slem", som ikke tar hensyn til dette når jeg lufter hund før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nyttårsaften 1 gang i året. Å sammenligne det med biltrafikk blir for meg helt feil. Nyttårsaften ER spesiell, og man får ikke oppleve noe lignende resten av året. (så lenge du ikke skal i en krigsone) Mange hunder reagerer på raketter, selv om de er skuddfaste og ikke følsomme for støy ellers. Det er sterke lyssglimt, hyling, fresing, kruttrøyk, sterk lukt, kraftige smell. Hadde dette vært hverdagsskost, ville det vært naturlig å måtte tilvenne hunden dette. Men for 1 gang i året, la dem slippe mener jeg.

At man lufter hunden på kvelden og det er en rakett her og der går an, men å gå ut klokken 12 og drasse meg seg hunden når hele nabolaget skyter opp bombene sine samtidig, syns jeg er litt unødvendig. Jeg syns hunden skal få slippe det. Det varer jo heller ikke så lenge, 20 min - 1 time (alt avhengig hvor man bor)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i denne saken mener jeg det er litt viktig å holde tunga rett i munnen, altså, spesielt når det er snakk om sunn fornuft, all den tid TS ofte starter tråder med spørsmål som for mange andre er helt selvsagte hvordan man skal håndtere.

Første nyttårsaften med valp blir man inne, ferdig med det. Om bikkja sover seg gjennom bråket (som mine gjorde sist) kan man selvsagt vurdere å la hunden være aleine siden, men nå er det altså en valp det er snakk om. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg hund ut på nyttårsaften jeg, en godt voksen hund som aldri noen gang har reagert på noen form for lyder, hverken på nyttårsaften eller året ellers. Det var den ene hunden. De to jeg har nå, er det ikke aktuelt å ta med ut i det hele tatt, i og med at de HAR lydredsler, ikke bare på nyttårsaften, men også resten av året.

Men nei, jeg ville ikke tatt med meg en valp eller unghund ut på nyttårsaften, det er greit å VITE at de ikke reagerer på sånt før man sjanser på at det går bra. Man bør også huske at selv om en hund er skuddfast og ikke reagerer på lyder som ung, så KAN den utvikle lydredsler når den blir eldre (Dina, f.eks, er svært lydberørt i dag, det er noe som har kommet de siste årene). Det er en risiko man tar, og hvis man har sett hvor ille det er for hunder med lydredsler på nyttårsaften, så tror jeg kanskje at man tenker seg om to og tre og kanskje fire ganger før man tar med en hund ut på nyttårsaften. Og sannsynligvis lar man det være, for sikkerhets skyld - nyttårsfeiring er langt mer koselig når bikkja ikke kryper langs vegga og stresser fordi at det smeller og blinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal vi være på hytta, dette blir mye bedre for både hund og eier. Å se hunden sin livredd på nyttårsaften pga rakettene, hvor hundens hjerte dunker i hundre, skjelver som et aspeløv, peser tungt, ikke vet hvor hun skal gjøre av seg og er superstressa - det unner jeg ingen hunder eller hundeeiere å oppleve.

For meg er det ikke et alternativ å reise fra Chica på nyttårsaften. Hun skal være hos meg, og vi skal være inne. At Chica har det bra, er for meg mye viktigere enn å se disse rakettene!

Tenk deg veldig nøye om, du kan risikere å leve med en rakettredd hund, som kan utvikle seg til å bli redd for andre høye lyder, resten av hundens liv, eller du kan forebygge dette ved å være inne. Uansett, bør du oppføre deg helt som vanlig, ikke gi energier om at det er skummelt eller farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett man skal se an hunden, men en valp sitter man inne sammen med uansett.

Orry liker raketter, han - han blir furten og skraper på døren om han ikke får komme ut og se. Han vil ut og titte på rakettene, logrer og er blid som en sol, og han slapper helt fint av når han kommer inn igjen. Nå er han vanvittig laidback og antakelig den stødigste hunden jeg kommer til å ha, han er nok ikke helt riktig skrudd sammen :lol: Men uansett; om han VIL ut, koser seg og er avslappet når han er ute og når han kommer inn ser jeg virkelig ikke problemet.

Norma derimot vil jeg ha inne - hun blir ikke redd, men stresser seg litt opp og bjeffer på de første smellene. Hun har det definitivt best inne, ergo sitter vi inne.

Generelt tror jeg hunder har det best innendørs, men jeg velger å se hva MINE hunder er mest komfortable med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, inne, ja. Hvis du lurer på om du skal trøste, holde hunden på armen, eller ikke, fordi trøsting er fy, fy, gjør du det du kan for å unngå å komme i den situasjonen at du må lure på det. Hundens trygghet er det eneste som er viktig her. Om du vil se på at folk svir av millioner på idioti, så får du se gjennom vinduet. Her i huset har Fibi og jeg tilbrakt mang en nyttårsaften under dyna i sofaen, vi. Hun pleier ikke å ligge under dyna med meg, men akkurat når tredje verdenskrig bryter løs, driter jeg i alle prinsipper om at redde hunder ikke skal trøstes. Vel, hun er stadig mindre redd, men aldri i livet om vi går ut om kvelden nyttårsaften. Ikke med noen av hundene. Selv ikke her ute i ødemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal vi være på hytta, dette blir mye bedre for både hund og eier. Å se hunden sin livredd på nyttårsaften pga rakettene, hvor hundens hjerte dunker i hundre, skjelver som et aspeløv, peser tungt, ikke vet hvor hun skal gjøre av seg og er superstressa - det unner jeg ingen hunder eller hundeeiere å oppleve.

For meg er det ikke et alternativ å reise fra Chica på nyttårsaften. Hun skal være hos meg, og vi skal være inne. At Chica har det bra, er for meg mye viktigere enn å se disse rakettene!

Tenk deg veldig nøye om, du kan risikere å leve med en rakettredd hund, som kan utvikle seg til å bli redd for andre høye lyder, resten av hundens liv, eller du kan forebygge dette ved å være inne. Uansett, bør du oppføre deg helt som vanlig, ikke gi energier om at det er skummelt eller farlig..

Det opplevde jeg i fjor. Selma har ikke vært redd raketter tidligere, men i fjor var det akkurat som det du beskriver. Det er skikkelig ekkelt å se hunden sin så redd, så i år reiser jeg på hyttetur! Selvfølgelig gjør jeg det. Det er mitt ansvar at Selma har det bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Terho ikke leet et øre når han lå midt i rene "krigssonen"med fyrverkeri når vi så film med surround her om dagen (Greit når sånne ting skjer på filmer man ikke har sett før :P) stå har jeg gått til innkjøp av noen sånne smågreier som jeg skal lang opp i Slogen og teste på han. Og kjenner jeg han rett er han mer sannsynlig til å ville spise de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ettersom Terho ikke leet et øre når han lå midt i rene "krigssonen"med fyrverkeri når vi så film med surround her om dagen (Greit når sånne ting skjer på filmer man ikke har sett før :P) stå har jeg gått til innkjøp av noen sånne smågreier som jeg skal lang opp i Slogen og teste på han. Og kjenner jeg han rett er han mer sannsynlig til å ville spise de :P

Hvorfor skal du på død og liv ha hunden din ute nyttårsaften?

Hvilken glede tror du han har av det?

Jeg synes det er direkte uansvarlig og ikke så rent lite ondt faktisk å utsette hunder for massive fyrverkerier - og ja, jeg mener ondt på samme nivå som rein skjær misshandling. En hund har ingen glede av nyttårsraketter (med mindre den er fullstendig kørka og tror det er gummileker) - den har ikke noe ute å gjøre.

Personlig har jeg hunder som ikke reagerer på hverken det ene eller andre, allikevel drar jeg til skogs nyttårsaften for å være grei med hundene mine rett og slett. De trenger ikke å bli utsatt for hjernedøde menneskers direkte åndsvake "tradisjon" for feiring.

Jeg foretrekker å feire nyttår med gode venner og samtidig gjøre noe mine hunder faktisk har glede av - nemlig lek og moro med andre firbente - DET er måten å la en hund feire nyttår på, ikke å bli dratt ut bland hauger av dritafulle mennesker som skyter raketter i hytt og gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du på død og liv ha hunden din ute nyttårsaften?

Hvilken glede tror du han har av det?

Jeg synes det er direkte uansvarlig og ikke så rent lite ondt faktisk å utsette hunder for massive fyrverkerier - og ja, jeg mener ondt på samme nivå som rein skjær misshandling. En hund har ingen glede av nyttårsraketter (med mindre den er fullstendig kørka og tror det er gummileker) - den har ikke noe ute å gjøre.

Personlig har jeg hunder som ikke reagerer på hverken det ene eller andre, allikevel drar jeg til skogs nyttårsaften for å være grei med hundene mine rett og slett. De trenger ikke å bli utsatt for hjernedøde menneskers direkte åndsvake "tradisjon" for feiring.

Jeg foretrekker å feire nyttår med gode venner og samtidig gjøre noe mine hunder faktisk har glede av - nemlig lek og moro med andre firbente - DET er måten å la en hund feire nyttår på, ikke å bli dratt ut bland hauger av dritafulle mennesker som skyter raketter i hytt og gevær.

Den støtter jeg fullt og helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...